Paard kan niet eten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michellette

Re: Paard kan niet eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:33

De paarse stengels doen mij aan Jacobskruiskruid denken!

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 12:35

Temperatuur is 38.1. Voor haar aan de hoge kant.
Mijn eigen hooi eet ze beter. Lukt ook niet altijd, maar er komt wat binnen. Na het weekend krijg ik ook de uitslag van het bloedonderzoek.
Het is heel vreemd, vanaf gisteren opeens niet meer kunnen eten. Zo ver ze klinisch kunnen zien is er niets mis met de tanden, de kaak of de slokdarm. Als het niet verbeterd gaat ze na het weekend naar de kliniek (die zijn al op de hoogte).

@ Michellette: ik ben niet zo heel goed in gedroogde plantjes herkennen (lees: ik zie nu overal giftige plantjes in), maar ik vond dit wel een verdachte plant door die paarse stengels!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:37

Vreemd. Oedeem en bulten zou kunnen wijzen op allergie. En mijn paard heeft eens een allergische reactie gehad op een wormenkuur. Opgezwollen mond en neus en ze kon gewoon niet eten hoewel je aan haar gedrag zag dat ze dat wel graag wilde. Sindsdien krijgt ze ander soort wormenkuur. Heb je iets veranderd recent in eten of omgevingsfactoren?

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:44

Die planten doen me ook een beetje denken aan berenklauw of heb ik het mis?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 12:45

Wormenkuur heeft ze niet recent genoeg gehad voor de klachten. Ze staat al ruim een jaar op vlas. Hooi krijgt ze van stal en is kwalitatief (op de plantjes na) juist iets beter geworden met de laatste partij.
Krachtvoer is niet veranderd. Sinds een paar weken krijgt ze extra olie bij het voer, maar ook dat heeft ze al vaker zonder problemen gehad.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:48

Neem de planten mee naar de veearts, lijkt heel veel op jacobskruiskruid.
die heeft idd ook paarse stengels en de gedroogde bladeren lijken ook bij kruiskruid te passen.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:57

De paarse stengels doen me aan st jacobskruid denken, de gedroogde bladeren en zaadstengels lijken op zuring.

Ts sterkte met je paard

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 13:09

Thnx! Iedereen ook bedankt voor de reacties, lees ze allemaal wel, maar heb niet altijd tijd om te antwoorden. Sta ook steeds toe te kijken of ze eet, of ze wil eten, of het lukt, of ze drinkt... Het is gewoon niks voor dit paard om te eten. Ze heeft een keer echt hoge koorts gehad door een verkeerde enting en zelfs toen bleef ze eten.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:23

Wat je in het hooi aangetroffen hebt is zuring. Dat zie je aan de ribbels in de stelen. Zuring verkleurd ook rood daardoor zier het er gedroogd als paars uit. De kleine blaadjes omvatten de steel en dat kleine spul bovenin daar hebben de bloemetjes aan gezeten. Ik denk zelfs dat als je op een stengel zou kauwen dat je dan nog het zuur proeft. Zuring is niet giftig

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 18:31

Proppen maken lijkt mij toch iets met de tanden..Mijn toen 3 jarige maakte ook proppen en at erg slecht..Ik heb er diverse mensen bijgehad die dus paardentandarts waren die zeiden dat er niets aan de hand was en hij gewoon aan het wisselen was..Omdat dit een paar maanden heeft geduurd was hij erg afgevallen..Toen vond ik eindelijk een goede paardentandarts die veel problemen in zijn mond tegenkwam en hij daarna weer begon te eten..Dus hou dat wel in je achterhoofd dat er toch iets kan zijn met het gebit of zelfs iets met de kaken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:15

Hoe gaat het vadnaag?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 07:50

Ze eet weer beter :).
Ze is nog wel vreselijk gaan trillen (alle spieren) vanuit de achterhand. Toen koorts met een piek omhoog, vervolgens daalde de temperatuur weer enorm. Gelukkig kon ze toen dat gebeurde wel weer eten, had speciaal voer gekregen wat ze makkelijk weg kon krijgen en het ruwvoer verving. Gisteravond had ze een vrij normale temperatuur.

Oedeem zit nog wel onder de buik, daar ben ik nog mee bezig. Tot nu toe hebben ze niets raars kunnen vinden in het bloed. Wacht nu de 'details' af.

Ik denk zelf een beetje dat ze 'gewoon' vreselijk kou heeft gevat. Alleen het steeds proberen te eten klopt niet in dat beeld (hoewel, ze wil altijd eten). Dierenarts vond dat niet kunnen maar wel willen eten ook vreemd.