Ataxie? met filmpjes..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:56

ik zou eerst kijken wanneer je er een handje vol paracetamol in knalt of die het dan nog doet. reageert hij op de paracetamol en stopt het is het pijn en is het dan de vraag dan waar het weg komt , rug,nek . doet hij het nog steeds denk ik idd ook aan iets neurologisch.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 21:15

deflin schreef:
ik zou eerst kijken wanneer je er een handje vol paracetamol in knalt of die het dan nog doet. reageert hij op de paracetamol en stopt het is het pijn en is het dan de vraag dan waar het weg komt , rug,nek . doet hij het nog steeds denk ik idd ook aan iets neurologisch.

Dat is misschien wel een goed idee ja. Dan weet ik toch al iets meer..

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 21:18

salitka schreef:
Ik zou de rug laten checken, idd niet door een dierenarts maar osteopaat

Ik heb de osteopaat gebeld, maar zij kent mijn dierenarts en zei dat als de dierenarts een mep-test aanraadt, dat de kans dan heel groot is dat zij dat ook zal doen.
Bij het minste vermoeden van ataxie wil ze op veilig spelen, om niet het risico te lopen dat ik er mee zou gaan rijden en iets voor zou hebben..
Dus ik vermoed dat ik toch maar eerst eens naar het ziekenhuis ga

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:19

Daar dachti k ook al aan, ik zou dit wel in overleg met de da doen en dan geen paracetamol maar bute. Dan heb je betrouwbare resultaten. Al weet ik niet of dit heel veilig is bij zon paard want hij lijkt flink hinder te ondervinden en ik denk dat het niet heel moeilijk te zien is dat dit paard pijn heeft.
Ik zou hem laten onderzoeken op de kliniek, kreupelheidsonderzoek, foto's etc.

salitka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:21

Ja dan is dat wel de volgende stap, succes ermee het is zo'n mooi paard

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 21:31

Joolien schreef:
Daar dachti k ook al aan, ik zou dit wel in overleg met de da doen en dan geen paracetamol maar bute. Dan heb je betrouwbare resultaten. Al weet ik niet of dit heel veilig is bij zon paard want hij lijkt flink hinder te ondervinden en ik denk dat het niet heel moeilijk te zien is dat dit paard pijn heeft.

Waaruit maak je op dat hij pijn heeft? Als ik hem bekijk, vind ik dat het meer op een soort tics lijkt.
Dan hoeft hij niet per se pijn te hebben?
Ga het alleszins wel overleggen met mijn dierenarts of zij het zinvol vindt om eerst eens pijnstiller te proberen, of toch maar direct naar het ziekenhuis. Ik zal helaas nog een paar dagen geduld moeten hebben om haar te contacteren want ze is in verlof tot eind deze week..
Moest hij echt pijn hebben (wat ik uiteraard ten zeerste hoop dat dat niet zo is), zou zijn eetlust dan ook niet minder zijn?
Hij eet schat ik zo'n 20kg hooi per dag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:36

arwen21 schreef:
Joolien schreef:

Waaruit maak je op dat hij pijn heeft? Als ik hem bekijk, vind ik dat het meer op een soort tics lijkt.
Dan hoeft hij niet per se pijn te hebben?
Ga het alleszins wel overleggen met mijn dierenarts of zij het zinvol vindt om eerst eens pijnstiller te proberen, of toch maar direct naar het ziekenhuis. Ik zal helaas nog een paar dagen geduld moeten hebben om haar te contacteren want ze is in verlof tot eind deze week..
Moest hij echt pijn hebben (wat ik uiteraard ten zeerste hoop dat dat niet zo is), zou zijn eetlust dan ook niet minder zijn?
Hij eet schat ik zo'n 20kg hooi per dag..

Dat constant verstappen, die tics met dat hoofd, dat zijn voor mij tekenen van pijn.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:02

deflin schreef:

Huhh whutt.... bedoel je serieus dat je TS adviseert paracetamol aan haar paard te geven >;)

Ts, het beste kun je je paard meenemen naar een goede dierenartsenpraktijk. Bokt heeft je paard niet in het echt gezien en niet voor dierenarts gestudeerd.

Pendrag

Re: Ataxie? met filmpjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:11

De bewegingen voor komen volgens mij door een blokkade achter. Kijk maar eens naar het eerste filmpje. Paard beweegt hoofd, hals en voorbenen. Achterbenen blijven staan waardoor paard steeds gestrekter komt te staan. Vervolgens komt er achter een halve pas en een been dat bijgezet wordt.

Zou mij niet verbazen als je wat in de tweede helft van de rug tegenkomt. Goed idee om eens goed te laten onderzoeken. Ben erg benieuwd wat de uitslag is.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:12

Doet me denken aan het paard van een kennis. Probleem kwam vooral naar voren als hij in de wei stond te grazen, als je hem dan liet lopen was hij vreemd kreupel en sloeg ook met hoofd. Bleek een breuk in nekwervel, 6 weken stal hooi en voer op borsthoogte en stappen ad hand. Hierna heel langzaam weidegang weer opgevoerd.

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:49

switt schreef:
deflin schreef:

Huhh whutt.... bedoel je serieus dat je TS adviseert paracetamol aan haar paard te geven >;)

Ts, het beste kun je je paard meenemen naar een goede dierenartsenpraktijk. Bokt heeft je paard niet in het echt gezien en niet voor dierenarts gestudeerd.

Geef 'm inderdaad alsjeblieft geen. paracetamol. Bel de dierenarts, leg het uit en de desbetreffende arts kan na onderzoek en overleg met jou een goede pijnstiller geven.

Paracetamol gaat je geen klap helpen met dit probleem en als het al iets doet dan is het waarschijnlijk eerder schadelijk dan goed.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 06:31

Ik ga uiteraard niet zelf experimenteren, dus alles wordt met mijn dierenarts overlegd. Ze kent haar vak goed, dus ik heb wel vertrouwen in haar oordeel. Helaas dus nog even wachten tot maandag als ze terug is uit vakantie.
Voor diegene die geïnteresseerd zijn nog een filmpje (van slechte kwaliteit) waar je hem ziet als hij op de wei rondloopt (natte kleigrond, dus hij loopt er soms wat voorzichtig): http://youtu.be/bLhihv0IQio
Ik heb hem al vaker zien bokken. Een paard met rugproblemen/rugpijn zou dit normaal niet doen?
Zijn hals kan hij ook goed plooien..

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 06:42

jobamara schreef:
Doet me denken aan het paard van een kennis. Probleem kwam vooral naar voren als hij in de wei stond te grazen, als je hem dan liet lopen was hij vreemd kreupel en sloeg ook met hoofd. Bleek een breuk in nekwervel, 6 weken stal hooi en voer op borsthoogte en stappen ad hand. Hierna heel langzaam weidegang weer opgevoerd.

Bij deze is volgens mij niet veel te zien eens hij aan het lopen is. De dierenarts vond dat hij zijn achterbenen niet goed onderzet, maar hij is extreem arm bespierd dus dat lijkt me logisch.
De vraag is natuurlijk wel hoe het komt dat hij zo weinig spieren heeft.. (zowel z'n kont als bovenkant hals). Verder zag ze dat hij af en toe een wat grotere pas neemt, dan weer wat kleiner. Maar niet steeds aan dezelfde kant. En dat hij vooraan houterig loopt en achter wat krampachtig.
Maar dit zijn eerder kleine dingen en absoluut niet in verhouding met wat hij doet in stilstand..

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 06:55

Bokken en nek kunnen plooien hoeft helaas ataxie niet uit te sluiten. Zoals hij met z'n rechter voorbeen naar buiten staat en de zaken die je hierboven beschrijft duiden er echter wel op. Waar woon je in het land?

Mocht het een beetje centraal zijn, dan zou ik een bezoekje wagen aan holistisch dierenarts S.teffi van de Laarse. Zij heeft mijn paard met ataxie eindelijk goed kunnen diagnosticeren (waar 5 voorgangers met tegenstrijdige resultaten kwamen) EN kunnen behandelen waardoor we nu echt weer op het juiste spoor zijn. Neurologische zijn echt haar specialiteit en haar consulten een stuk betaalbaarder dan een meptest. Succes ermee!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 07:39

Onze pony heeft zware ataxie en halsartrose, en die buigt zijn hals alle kanten op, dus dat is niet direct een maatstaf...

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 16:14

Ik bedoelde dat als hij bokt, rond crost en z'n nek goed plooit, hij waarschijnlijk geen pijn heeft aan zijn rug en nek?
Ataxie valt daar inderdaad niet mee uit te sluiten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:31

Paarden zijn vluchtdieren, die laten pijn niet zo snel zijn en lopen er vaak ook doorheen, dus daar zou ik niet al te veel op vasthouden.
Kan ook een oude breuk zijn die niet goed is terug gegroeid bijvoorbeeld.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 20:09

Joolien schreef:
Paarden zijn vluchtdieren, die laten pijn niet zo snel zijn en lopen er vaak ook doorheen, dus daar zou ik niet al te veel op vasthouden.
Kan ook een oude breuk zijn die niet goed is terug gegroeid bijvoorbeeld.

Paarden laten inderdaad niet snel zien als ze pijn hebben, maar om dan rond te crossen en te bokken uit 'plezier' lijkt me toch niet iets dat een paard met pijn snel zal doen.
Maar goed, het blijft gokken. Hopelijk snel meer duidelijkheid..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:25

bij het laatste filmpje zie een gewoon paard...bij die twee andere filmpjes een paard met een enorm probleem,maar waar en hoe en waarom,geen idee...vind het er absoluut niet goed uitzien,dat rare gestrekte staan.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 21:10

geerke schreef:
bij het laatste filmpje zie een gewoon paard...bij die twee andere filmpjes een paard met een enorm probleem,maar waar en hoe en waarom,geen idee...vind het er absoluut niet goed uitzien,dat rare gestrekte staan.

Ja, dat is het gekke. Eens hij in beweging is zie je er niets vreemd aan. Er is ook gereden met dit paard, zonder problemen.
Enkel als hij stilstaat, en zijn overgang van stilstand naar stap zijn opvallend.. Hoe meer stress hij heeft, hoe duidelijker het wordt.
Als hij zijn mengeling krijgt bijvoorbeeld, zie je het heel hard.
Soms staat hij ook normaal..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:57

Ik zou niet durven zeggen wat er mis is met dit paard hoor TS. Maar mijn paardje met kissing spines gaat ook volop rennend en bokkend, hoofdzwaaiend het land door. Toen ze er veel last van had nog meer dan nu eerlijk gezegd. Dus een paard met pijn kan evengoed gek doen. Ook van haar had ik zulke filmpjes kunnen maken als het laatste filmpje. Nu nog steeds hoor, maar ik weet dat ze van de KS nu geen last heeft. Zij heeft niet die tics, gaat niet met grazen zo staan en doen als de jouwe, dus het is zeker niet hetzelfde. Ik wil hier alleen mee aangeven dat een paard met pijn of problemen met zijn lijf in vrijheid best evengoed heel gek kan doen.

Ik heb wel het idee dat het iets neurologisch is, waar het dan ook vandaan komt.

Ik ben ook wel heel benieuwd of er duidelijkheid voor je komt en zo ja, wat er dan toch mis is met hem.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:07

geerke schreef:

Ik zie in het laatste filmpje eerlijk gezegd geen normaal paard.Kijk eens goed naar zijn achterhand,zijn benen blijven achter,ik vind ook dat hij met zijn staart knijpt,dat viel me trouwens in het eerste filmpje ook op waar hij stilstaat,daar knijpt hij ook zijn staart tegen zijn gat en trekt als het ware zijn achterhand wat in.Hoe is zijn staartspanning?Heb je dat al eens gevoeld?
Ik had graag het laatste filmpje zonder deken gezien.Nu zou ik op het oog zeggen dat er weinig beweging in zijn rug zit,maar dat is met dat deken op moeilijk te beoordelen.

Ik zou verder geen gok durven doen wat het is,maar vreemd is het wel

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:15

Zoals hij st aat te grazen, zeg ik hals op de foto. De beweging/tics van de voorbenen zijn vreemd. Het is bijzonder dat hij zo lang stilstaat te grazen op 1 plek.
Karperruggen kunnen ook secundair door compensatie komen.
Ataxie is een.onregelmatige onregelmatigheid he. Dat is het beeld wat je ziet, ongeacht waardoor.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:19

Verslechterde zenuwgeleiding achter kan ontstaan door een probleem in de nek. Ik zou beginnen met die op de foto te zetten. De karperrug is er, maar vind ik niet in zo'n vreselijke mate dat het dit soort gekkigheid zou moeten veroorzaken. Ook het onbespierde past hierbij.

Het doet mij ook aan pijn denken helaas. Even proberen op de buut kun je doen, maar of buut sterk genoeg is om hevige artrose pijn te onderdrukken vraag ik me af.

Goed ataxie onderzoek laten uitvoeren (op zachte bodem) en halsfoto's zou ik mee beginnen.

Succes!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:47

Paard kan natuurlijk heel goed gestresst reageren door de pijn.

Vooral bij het grazen is het erg abnormaal gedrag. Maar de stand van metname de achterbenen als hij stilstaat ook, continu zo wijd uit elkaar.

Gekke is dat ik juist het gevoel krijgt dat het probleem meer rond het kruis/bekken zit. Hals en bekken staan natuurlijk ook in verbinding, niet alleen door de wervelkolom maar ook door de spieren.

Hoop dat je snel duidelijkheid hebt waar de klachten vandaan komen en hopelijk ook een oplossing/ kans op genezing!