Mestonderzoek... niks, toch wormen... wat doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: Mestonderzoek... niks, toch wormen... wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:59

Ja eergisteren :D

Het feit dat je ruin zo heftig reageert geeft mij aan dat de infectie erger was dan je dacht. Wanneer de lange lintworm(en) dood gaan kunnen ze een kluit vormen die koliekachtige klachten kunnen veroorzaken.

De Equimax zou in principe tegen aarsmaden moeten werken maar volgens mij zijn die gevoeliger voor Fenbendazol (Panacur) dan voor ivermectine. Verder zou ik iedere dag de anus goed schoon maken zodat de eitjes daar meteen weg zijn en je op die manier ook de besmetting vermindert.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 22:02

Hij leek eerder bevangen... Erg raar, en ook schrikken.
Wat googlen wees uit dat dat, sporadisch, wel eens vaker voorkomt. Maar uiterst zeldzaam. 100% zeker weten of het door de equimax kwam kun je niet weten, maar het leek er wel op :-(

De aarsmade is een oude bekende :-( toen ik de ruin kocht had hij deze.
Succesvol verdreven.
Onlangs vervoerd in een vreemde trailer, misschien zat er iets op de stang? Geen idee... Hij moet het toch ergens opgepikt hebben want we zijn inmiddels 3 jaar verder.
Enfin: ik ga dus weer met panacur, babydoekjes en vaseline in de aanslag.

Daarna een goed schema maken voor de rest.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:04

Anus schoonmaken met natte wegwerpwashandjes zodat alles schoon blijft

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:09

O bevangen, wat vervelend! Daar heb ik wel eerder van gehoord maar dat was bij een Cushingpaard dat (onbehandeld tegen deze aandoening) steeds gevoeliger werd voor entingen en ontwormingen en er bevangen van raakte....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 22:14

Ja, het was gelukkig maar 'licht'... En later vermoedden we ook dat hij in dezelfde nacht veel groene eikels heeft gegeten die afgewaaid waren (normaal zet ik dat stuk af). Hij heeft wellicht zichzelf vergiftigd. Alles bij elkaar was misschien net teveel.

Hij is weer helemaal het mannetje, heeft alleen jeuk aan zijn kont ;-) maar ik ga hem redden ;-)

Mijn merrie heeft een vreselijk bloedwormbesmetting gehad toen ik haar net had. Daar ervaar ik nog steeds de schade van. Daarom vind ik wormen zo verontrustend.
Nogmaals dank voor je inhoudelijke reactie :-) Merci!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:14

geerke schreef:
ik ontworm gewoon.Geen mestonderzoek,dat vertrouw ik niet.Ik ga niet wachten tot mijn paarden mager worden,koliek krijgen of aan de diarree gaan.

Bloedonderzoek werkt wel.Laten controleren op eosinofielen.Dat deed ik tot een aantal jaren geleden ook,totdat de dierenarts de kosten van het bloedonderzoek verhoogde naar 200 euro. :7

Hier hetzelfde!
Dus voor en najaar krijgen ze er goede wormenkuur en in de zomer doe ik toch 1x mestonderzoek omdat ik nieuwsgierig ben.
En toevallig is die elke x schoon ..nou prima toch.
En mijn pony heeft ook een erge bloedwormbesmetting gehad in het verleden

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 23:16

Maar Ellepel... Wat is dan een goede wormkuur?
De uitleg van Focussed maakt wel duidelijk dat dat geen 1-2'tje is....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:27

Nou wat is inderdaad goed ja !
Hoorde dat er ook al resistentie gevonden was tegen de moxidectine( of hoe het heet. Wat in equest zit)
dus tjaaa
Vooral te laag doseren schijnt te vaak voor tekomen :j

En sorry..heb de rest niet gelezen.geen zin in en wilde alleen even geerle quoten :D
Laatst bijgewerkt door ellepel op 18-02-15 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 23:28

ellepel schreef:
Nou wat is inderdaad goed ja !
Hoorde dat er ook al resistentie gevonden was tegen de moxidectine( of hoe het heet. Wat in equest zit)
dus tjaaa
Vooral te laag doseren schijnt te vaak voor tekomen :j

Wat jij nu zegt geeft goed weer wat ik dus denk: de meeste mensen hebben op een gegeven moment geen idee meer... Inclusief ik zelf.
En dan doe je dus maar wat :-S
Tijd om er nog maar eens goed in te duiken!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:36

Je zou mijn schema aan kunnen houden of in overleg met je dierenarts een eigen schema kunnen maken.

Als je gezonde volwassen paarden hebt die altijd in een vaste groep in de weide/paddock staan dan zou je af kunnen met twee tot drie keer per jaar ontwormen. Omdat ik een jong paard heb en een met Cushing wil ik geen risico's nemen en heb ik in overleg met mijn dierenarts een schema gekregen van vier maal per jaar.

Resistentie ontstaat door onderdoseren en veel te vaak dezelfde werkzame stof gebruiken. Vooral het onderdoseren is echt killing voor de resistentie. Veel mensen weten dan ook niet wat hun paard weegt en geven maar wat. Ik overdoseer altijd flink (200/300 kilo) zodat ik zeker weet dat ik genoeg heb gegeven. (In de bijsluiter kun je per middel vinden tot hoeveel je mag overdoseren, vaak worden er tot 5 keer overdoseren geen bijwerkingen gevonden dus kun je veilig voor enkele honderden kilo's teveel geven).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:39

Maartje, waarom staat er dan op de site van bodegraven dat bloedonderzoek niet betrouwbaar is?

Ik laat ieder jaar een uitgebreid bloedonderzoek doen. De laatste keer was alles precies goed, maar twee weken later kwam uit een routine mestonderzoek dat de wormbesmetting onverwacht extreem hoog was (koliek gevaar hoog).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:45

Focussed,
Ook nog dank je wel voor schema. Was zelf niet bekend met Pyrantel maar gezien die ook werkt tegen bloed worm lijkt mij ook wel erg goed ter afwisseling.

ellepel,
Top dat met 2 keer per jaar af kan.
Bij die van mij werdt wel steeds eitjes gevonden waardoor ik weer dat ik hem maar wel regelmatig moet ontwormen.

Zo wie zo lijkt mij minimaal 1x per jaar wel zo verstandig gezien ook zoveel andere wormen zijn dan bloed wormen waar ze meestal op controleren (horzel larven, lintworm, spoel worm, enz). Hier worden paarden eerst gewogen en altijd iets extra voor geval dat toch iets gemorst wordt of zo.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:48

Moxidectine is het enige dat niet ruim overgedoseerd mag worden. Daar zou ik in principe maximaal 20% aanhouden als overdosering. De rest gewoon tot dubbele hoeveelheid, afhankelijk van hoe je uit komt met de tubes.

Ik ontworm zelf alleen in het november/december met Pramox, en dan 2x per jaar mestonderzoek (april/juli) en eventueel tussendoor ontwormen met Panacur, onze shetten hebben wel wat last van aarsmaden soms. Hun omgeving is heel leuk, maar het is onmogelijk echt schoon te krijgen en ze bijten overal aan. Voor de rest wordt er 2x per dag gemest, krijgen de paarden hun hooi uit een slowfeeder en hun krachtvoer bij de shetten van een schoongeveegd stuk straat en het paard uit een voerbak die om de dag schoongemaakt wordt. De kans dat ze zichzelf besmetten is dus minimaal. Maar één van de shetten heeft in het verleden een zeer ernstige wormbesmetting gehad en heeft daar waarschijnlijk beschadigde darmen aan overgehouden. Hij is sindsdien gevoelig voor allerlei voerswisselingen (en weersveranderingen, stress, etc.). Vaak slappe mest en regelmatig lichte diarree.

Pyrantel werkt dus vaak niet tegen bloedworm! Strongyliden zijn bloedwormen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:50

Klopt, vandaar mijn opmerking over de bijsluiter. Bij de Pramox staat er ook dat er bijwerkingen worden gevonden vanaf 1,5 keer overdoseren, zo even uit m'n hoofd.

Bij de Pramox geef ik ca 100 kg teveel per paard.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 05:00

Sizzle schreef:
Maartje, waarom staat er dan op de site van bodegraven dat bloedonderzoek niet betrouwbaar is?

Ik laat ieder jaar een uitgebreid bloedonderzoek doen. De laatste keer was alles precies goed, maar twee weken later kwam uit een routine mestonderzoek dat de wormbesmetting onverwacht extreem hoog was (koliek gevaar hoog).

Geen idee wat "de site van bodegraven is" maar ik heb het hier wel vaker met mijn dierenarts over gehad, gister nog zelfs. En die (2 verschillende) konden mij allebei vertellen dat dit uit een bloedonderzoek wel naar voren komt

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 06:23

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:04

Toch was er volgens mijn bloedonderzoek geen infectie.
Waarschijnlijk is dat ook gewoon weer een schijnwaarheid die sommige DA promoten en andere niet.
Bodegraven is een goede kliniek, als het betrouwbaar is dan zouden ze dat heus wel aanraden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:25

@sizzle: Ik heb even gekeken en vind de gegeven informatie daar erg vreemd. Iedereen weet dat een mestonderzoek niet altijd even betrouwbaar is. Daar wordt echter niets van vermeld op betreffende site. Wel wordt er gezegt dat een bloedonderzoek minder betrouwbaar is dan een mestonderzoek, vind ik erg vreemd. Zeker gezien het feit dat een mestonderzoek niet zo betrouwbaar is. Daarbij ken ik meerdere gevallen waarbij de mest schoon was, maar bij het bloedonderzoek er wel sprake was van een besmetting. En gezien dus 2 dierenartsen mij verteld hebben dat het wel een zekere manier is. Geloof ik toch mijn dierenartsen :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:36

En dat er bij mijn paard geen infectie te zien was in het bloed en toch vol zat negeer je voor het gemak dan ook maar?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:56

dat had je niet gezegt :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:26

Ik zag ergens een ontworm schema van Focussed@....onthoud wel dat niet iedere werkzame stof dezelfde duur van werkzaamheid heeft.
In augustus bijvoorbeeld met Pyrantel ontwormen moet je 6 weken later weer ontwormen omdat dat dus maar 6 weken werkt.Doe je dat pas na 12 weken loop je dus risico,helemaal bij paarden met een ''wormverleden''Of slecht of geen schoonmaken van het weiland.En dan ook nog nat weer.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:39

Het schema wat wij aanhouden:

Dec: Moxidectine
Maart: Dubbele pyrantel of praziquantel
Mei: Ivermectine
Juli: Pyrantel
sept: Ivermectine
nov: Dubbele Pyrantel of praziquantel
enz.

In de zomer maanden wissel ik af met pyrantel of ivermectine en ligt een beetje aan of ik de dubbele pyrantel of prazi gebruikt heb. Aan de hand daarvan kan ook de maanden iets verspringen ivm hoe lang het werkzaam is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:52

Maartje1990 schreef:
dat had je niet gezegt :)

Staat echt eerder in dit topic geschreven.