Verticale scheur in hoefwand..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeterBezemer

Re: Verticale scheur in hoefwand..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:54

Ik zou ze persoonlijk nog iets ronder vijlen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:57

Naskapower schreef:
Aangezien er in dit topic al een paar keer invetten is genoemd, door de hoef in te vetten sluit je deze af waardoor de hoef geen water meer kan opnemen en dus juist droger word. Beter is om bijvoorbeeld de waterbak te laten overstromen zodat het paard regelmatig zelf de hoeven nat maakt.

Mee eens.

Verder: mijn paard heeft dit ook, heb haar al 10 jaar, kerngezonde hoeven, maar plots had ze die scheur. Kan inderdaad door verandering van omgeving / voeding / ... komen. De hoefsmid zei dat ik me er niet al te druk om moest maken :)

Tessxxxxxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 18:21

Robin_S schreef:
Naskapower schreef:
Aangezien er in dit topic al een paar keer invetten is genoemd, door de hoef in te vetten sluit je deze af waardoor de hoef geen water meer kan opnemen en dus juist droger word. Beter is om bijvoorbeeld de waterbak te laten overstromen zodat het paard regelmatig zelf de hoeven nat maakt.

Mee eens.

Verder: mijn paard heeft dit ook, heb haar al 10 jaar, kerngezonde hoeven, maar plots had ze die scheur. Kan inderdaad door verandering van omgeving / voeding / ... komen. De hoefsmid zei dat ik me er niet al te druk om moest maken :)

Dank voor reactie, ik ben gestopt met "invetten" met de hoefcreme :)

FurryFamily1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:47

Hoi iedereen! Hoe zijn deze scheuren bij jullie een jaar later geëvolueerd? Mijn paard heeft sinds een maand of 6 net hetzelfde en ik vraag me af of er dus iets aan te doen is.

RoosBoum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:51

hallo, ik ben ook nieuwsgierig naar hoe het met de wandscheuren is gegaan. Ik heb een half jaar geleden een paard gekocht, tinker, en pas na een tijdje onder het vele haar een ondiepe verticale hoefwandscheur op linksvoor ontdekt. Hij loopt vanaf de kroonrand helemaal naar beneden en toen ik op de röntgenkeuringsfoto's ging terugzoeken zie je hem al duidelijk zitten.

Kan het zijn dat zo'n scheur er al jaren zit en altijd blijft?

En weet iemand waarom het vanaf de kroonrand blijft scheuren?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 14:00

1 van mijn hafjes heeft ook van dit soort scheuren. Volgens de hoefsmid niks mis mee. Dus ik doe er ook niks aan.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 14:02

Als je foto's plaatst van de scheur, zijkant hoef, voorzijde en onderzijde is het makkelijker beoordelen.
Als de hoef niet goed bekapt is kan het inderdaad zijn dat de scheur blijft bestaan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 14:03

Scheuren die ontstaan vanuit de kroonrand, komen doordat daar ooit een wondje is geweest en daar de groei dus blijvend geschadigd is.
Zo'n wondje kan een ooit boven uitgekomen hoefzweer zijn geweest of simpel een kroonbetrapping.

RoosBoum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 16:36

Dank voor jullie reacties!

Foto's ga ik proberen te plaatsen zodra ik die gemaakt heb. Dat van de groei die blijvend beschadigd is, dat klinkt wel van toepassing op haar scheur kennelijk want hij zit er dus al sinds de aankoop in oktober vorig jaar, ontdekte ik later op de röntgen. Ik zal als ik foto's maak eerst even schuren zodat het beter zichtbaar is.

Wel heb ik die röntgenfoto bij de hand die zet ik hierbij. Dat schroefje deed de dierenarts om aan te geven dat het links was. Dat je niet denkt dat er een schroef in haar voet zit ;-)

De scheur zie je er links naast zitten. Ook zie je onderaan haar hoef het spleetje waar het aan de buitenkant echt zichtbaarder is zeg maar.

De G is van gauche, links in het Frans. Ze is in Frankrijk gekocht en gekeurd.

RoosBoum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 16:37

eh, zien jullie de röntgenfoto wel?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 16:53

ik zie geen foto

RoosBoum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 17:03

Dat vermoedde ik al. Ik ook niet. Nog een keer proberen.Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 17:12

Ik zie de foto nu maar kan er zo nog niet veel uithalen.

RoosBoum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 17:18

spatter schreef:
Ik zie de foto nu maar kan er zo nog niet veel uithalen.

Ik heb nu langs de scheur een rode parallel lopende lijn gezet. En een pijl aan de onderkant waar de scheur eindigt.

Afbeelding