Zeer werkwillige hete pony, wel of geen brok bijvoeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Re: Zeer werkwillige hete pony, wel of geen brok bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 00:36

Brok is idd niet voor elk dier essentieel. Of ze nu werken of niet. Mijn endurance paard, loopt 24 uur buiten dus verliest daar ook energie in, krijgt 1x een handje brok en een vitamine korrel. Handje lucerne erbij zodat ze nog iets langer bezig is en dat is het. Hier loopt ze haar training op en is fel zat. Ga ik naar de wedstrijd toe dan krijgt ze er nog wat bij maar dit is de basis. Ik zou kijken hoe hij het doet bij minder voer en een vitamine korrel erbij. Leuk diertje trouwens.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:55

Als ik de reacties in het topic lees, durf ik bijna niet meer te vertellen wat mijn "zeer werkwillige hete NRPS-pony" te eten krijgt. Omdat ik van de buitenwereld alleen maar complimenten krijg over zijn lichamelijke conditie, vertel ik het toch maar:
Tweeënhalve schep Pavo Allsports en een schep haver. (uiteraard verdeeld over meerdere porties en hooi)
In het zomer seizoen krijgt hij zelfs nog meer dan dit.

Pony is 1.48m.
Loopt 6 dagen in de week onder het zadel, aan de longe of voor de wagen.
Trainingen door de weeks zijn momenteel niet meer dan 45-60 minuutjes buiten rijden over straat of 20-30 minuutjes longeren ivm werk en vroeg donker.
In het weekend een conditietraining in de duinen, een dressuurtraining of een wedstrijd (dressuur/vaardigheid/minimarathon). Waarbij hij bij elke optie eigenlijk wel 2 uur voor de wagen staat.
Daarnaast staat hij tussen 10 en 5 zoveel mogelijk buiten, mits het niet regent/sneeuwt.

Dus of je pony nu echt zo druk en stout wordt van die paar brokjes die hij van jou krijgt?
Denk dat dat wel meevalt....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:07

Hehe..eindelijk iemand die hetzelfde denkt *\o/*

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:41

Heb je jouw hete pony ook weleens gehad op minimaal krachtvoer en onbeperkt hooi, gecombineerd eventueel met olie om hem op gewicht te houden? Was hij toen nog steeds zo heet?

Je voert 3.3kg Allsports (een voerschep Allsports is 1.3kg volgens PAVO) en 800g haver ongeveer. Ik vind dat zeer veel, zeker voor een pony. Daar krijgt hij hopelijk wel minimaal 11kg hooi naast (2% lw *1.2 i.v.m. ds-gehalte). En ik zou het combineren met luzerne bij iedere voerbeurt. Zowel voor de betere vertering, de verlaagde kans op maagzweren (die bij deze hoeveelheden krachtvoer zeker reëel zijn, 60% heeft last van maagzweren) en om de scheve Ca-P verhouding recht te trekken van de haver.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:56

@Sjonniej met het schema wat jouw pony draait, vind ik die hoeveelheid niet vreemd hoor. :) Al is jouw pony wel een flink aantal cm groter (mijn pony is maar 1.30m en ik schat dat die van TS in de 1.20m zit). Mijn persoonlijke voorkeur zou alleen nooit uitgaan naar haver. Maar zo heeft iedereen zijn eigen ervaringen.

Zomerdag (als ik marathons rijd of lange DR/VH dagen maak) gaat het er wat meer voor bij mijn pony, maar max 2/3 (van een liter blik dus 1/4x2 wordt 1/3x2) en 's avonds een schepje slobber. Maar dat is in verhouding nog niet heel spannend.

Mijn huidige pony was geen fan van stappen toen ik hem op stal kreeg (ook omdat het niet z'n beste gang is), maar na veel oefenen gaat dat een stuk beter (alleen op vreemde terreinen moet hij eerst het mannetje uithangen en spant hij op - maar we stappen wel ;)). Dus ik denk dat de pony van TS (mede door z'n leeftijd) ook nog veel kilometers moet maken. Met behulp van de instructie zal daar vast wel winst te behalen zijn. Al vind ik de suggesties over het toevoegen van muesli of iets soortgelijks niet verkeerd.

Laten we verder niet vergeten dat we praten over Welsh pony's. Daar zit nu eenmaal een kop op. Het ligt er ook maar net aan wat voor type paard of pony je ligt. :)

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:16

Mijn paard heeft ook lekker veel energie van zichzelf dus haar geef ik ook alleen maar de vitaminekorrel Marstall Force en een scheutje zonnebloemolie naast haar onbeperkte hooi. Na een zware training gaf ik nog wel eens een kwart schep slobber, maar ik merkte het wel goed als ze dat had gehad. Dat is nu 1 à 2 handjes geworden, en maar af en toe. Verder geef ik nog 2 of 3 dikke winterpenen bij de Force zodat ze nog een beetje lang bezig is en omdat het lekker is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:58

Mizora; Waarom veranderen als hij het er goed op doet?

Hij is kerngezond, zit perfect in zijn vacht, vertoont geen tekenen van een maagzweer en levert super prestaties.

Never change a winning team, toch?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:51

Er zijn grote verschillen zoals iedereen kan zien. Maar waar het om gaat is dat je naar je eigen paard of pony moet kijken. Als ik in die van mij 3.3 kg gooi verongeluk ik. Als ik iets van haver geef ook. Beetje flauw dat er geroepen wordt dat dat 'sterk' is. Ieder paard reageert anders op voer. Hij is heet van zichzelf en heeft al die energie niet nodig. Het is een kwestie van proberen wat werkt.

Ts geeft aan dat pony (te) heet is, eerste wat je dan doet is er minder energie in gooien lijkt me en meer beweging geven. Dat laatste gebeurt al volgens mij :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:02

Inderdaad. Ik ben onlangs van stal verhuist en hier werd ik ook raar aangekeken toen ik zei dat ie druk werd van 1/4 muesli per dag. Toch merkte in duidelijk verschil in toen hij dit nog dagelijks kreeg, en toen ik het alleen ging voeren op de dagen dat hij daadwerkelijk meer gewerkt had. Hij haalde gewoon al voldoende uit zijn ruwvoer.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:11

Ik heb ook de afspraak dat ik zelf wat bijvoer als ik vind dat dat nodig is. Van de zomer misschien wel weer maar nu voorlopig nog niet. Gisteren avond kreeg hij per ongeluk 1/4 ipv een handje, dat heb ik gemerkt vandaag. Heb eerst gelongeerd en toen nog 1,5 gereden. Beest blijft gaan dan en begint na een uur eindelijk wat rustiger te worden. En ik rij 5x in de week flink en nog 2x uitbokken aan de lijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:16

Dat hoeft niet, maar de vraag was, wel eens gedaan en was hij toen nog heet? Want je geeft aan dat het niet aan die brokken kan liggen terwijl meerdere mensen andere ervaringen hebben. Terwijl je zelf dus een hete pony hebt waarbij je veel krachtvoer geeft en nu dus aangeeft dat je nooit anders geprobeerd heb, dan kan je niet zeggen of die brokken invloed hebben.

Overigens zou ik nooit beginnen met een dergelijk rantsoen, omdat het in mijn ogen zeer ver van de natuur van het paard staat. Ik zou er hoogstens op eindigen (maar zelfs dat lijkt me onwaarschijnlijk, omdat ik het anders op zou lossen om het paard op gewicht en conditie te houden).

Mijn paard heeft een periode ook op 2kg (corn)muesli gestaan. Hij moest gigantisch aankomen qua gewicht (toen ik hem kocht) en werd intensief gereden. Van de zomer gaat hij weer verder terug in het krachtvoer omdat hij tegenwoordig weinig doet en goed op gewicht is. Dan krijgt hij straks nog maar 0.4kg (Freizeit) muesli, nu nog 0.7kg.

Overigens is (bij gewenning en goed gebit) het maximum 2g zetmeel+suiker/kg lichaamsgewicht/maaltijd. Meer kan het paard niet verteren en zorgt dan voor spijsverteringsproblemen. Bij jouw NRPS is dat waarschijnlijk 900g per maaltijd. Met 3.3kg allsports, dus 1kg zetmeel hier, en 800g haver, dus 500g zetmeel daar, kom je daar niet aan. Mits je het over minimaal 3 porties verdeeld (altijd veilige marge inbouwen). Ik ga liever zitten op de 2g z+s/kg lichaamsgewicht/dag voor krachtvoer. Zeker omdat het paard via het ruwvoer ook nog z+s binnenkrijgt (gemiddeld 100g/kg).

Een paard mag overigens nooit langer dan 6 uur zonder ruwvoer staan, het advies is zelfs niet langer dan 3 uur zonder ruwvoer. Hier kan het spijsverteringstelsel zeer slecht tegen.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:19

Mijn pony van 1.27 kreeg in het begin van mijn staleigenaar rustig 2 kg brok per dag, hij stuiterde nog net zijn stal niet uit. Dit is inmiddels een halve schep per dag en hier doet hij het super op.

Een jong dier heeft naar mijn idee toch wel het een en ander nodig na een uur werken. Misschien even afwachten hoe hij het doet in de zomer en volgend jaar aankijken. Misschien moet hij nog even wennen aan zijn nieuwe omgeving? Zo niet kun je volgend jaar kijken of je hem minder gaat voeren :).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:09

Ik zit weer eens te veel dingen tegelijkertijd te doen. Het is 1.5g zetmeel/kg paard/maaltijd. Dus sowieso over 3 porties verdelen en liever over 4 porties (bij een pony van 450kg, Allsports bevat 36% Z+S zag ik nu, 30+6, dus 1.2kg Z+S, kom je bij elkaar uit op 1.8kg Z+S).

http://www.dienstpaardenvoeding.be/docs/havermotor.pdf (Universiteit Gent)

Als je in trainingsschema's kijkt om te bepalen of de training onder stappen, licht, matig of zwaar valt, dan is dit de basis:
Stappen: 57 min stappen, 3 min r. draven
Licht: 29 min stappen, 29 min r. draven, 2 min r. galop
Matig: 14 min stappen, 34 min r. draven, 7 min r. galop en 5 min springen
Zwaar: 14 min stappen, 23 min r. draven, 10 min r. galop en 13 min springen
Zeer zwaar: 12 min stappen, 15 min r. draven, 12 min h. draven, 9 min r. galop, 2 min h. galop, 10 min springen

r. draf is 14 km/u, h. draf is 32 km/u, r. galop is 22 km/u, h. galop is 43 km/u.
Verbruik van het aantal VEP per uur is bij de verschillende trainingszwaartes (met gewicht paard en ruiter v.l.n.r. 200+50 - 400+60 - 600+80)
Stappen: 220 - 410 - 610
Licht: 410 - 760 - 1120
Matig: 660 - 1220 - 1810
Zwaar: 860 - 1580 - 2340
Zeer zwaar: 2050 - 3780 - 5580

Andere manier van meten: verbruik van een paard van 560kg met ruiter en harnachement van bij elkaar 100kg.
onderhoud: 0,042 MJ/minuut
stilstand zonder ruiter: 0,048 MJ/minuut
stilstand met ruiter: 0,050 MJ/minuut
stappen: 0,209 MJ/minuut (6.6km/u)
rustige draf: 0,461 MJ/minuut (12km/u)
arbeidsdraf: 0,670 MJ/minuut (18km/u)
rendraf: 1,465 MJ/minuut (30km/u)
arbeidsgalop: 0,879 MJ/minuut (21km/u)
rengalop : 1,758 MJ/minuut (36km/u)

Over het algemeen kan je uitgaan dat het verbruik evenredig ligt met het gewicht met een afwijking naar beneden bij grotere gewichten. Dus een pony die de helft weegt, gebruikt ongeveer 60%. Bij de pony uit de OP zou ik uitgaan van de helft.

Bron: Nutrition of the performance horse, EAAP publ. 111, 2004.

@sjonniej: als ik je huidige trainingsschema lees, dan train je doordeweeks een uur licht en in het weekend 2 uur middel. Van EWPa naar VEp is het ongeveer *900. Allsports zit dan op 810 VEP. Als je 1kg als basisvoer geeft, dan verbruikt hij nog een 0.5kg doordeweeks en 1.5kg in het weekend. Dan kom ik nog steeds niet boven de 2.5kg uit. Dus ben ik heel nieuwsgierig hoeveel ruwvoer jouw paard krijgt. De meeste paarden zouden hier volledig van dichtgroeien als ze de 1.5% ds ruwvoer krijgen (bij een paard van 450kg dus 8kg hooi of 10kg voordroog), 1.5% is de minimale advieshoeveelheid bij een paard dat niet dichtgroeit.

VEP naar EWPa: http://www.pdv.nl/nederland/Voederwaard ... ge1840.php

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 20:24

Bedankt! Een bijna 4 jarige 2,5 kilo voeren lijkt me niet echt goed. :')

Bedankt allemaal voor de reacties ik denk dat ik er zelf een muesli aan toevoeg voor de mineralen, welke kan ik dan beste hebben ?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:33

Van krachtvoer (vergis je niet in suiker en zetmeelgehalte in de meeste muesli's) moet je volgens mij nog vrij veel voeren wil je voldoende vitaminen en mineralen geven maar helemaal zeker weet ik dit niet. Alhoewel er ook koolhydraat en zetmeel arme muesli's zijn. Beter een vitaminekorrel dan :) zelf voer ik de Force van Marstall.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:36

Nou als je dan iets Wilt hebben wat geschikt is dan kun je kiezen voor de subli dieetmix.
hoog in vitamines en mineralen en laag in energie.
Heel geschikt voer en ook nog eens zonder graan :j

Kijk anders eens op de site van http://www.voervergelijk.nl
Daar kun je veel info over verschillende voeders opzoeken en ze met elkaar vergelijken

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:38

Ja die zag ik laatst ook Ellepel, die wil ik ook nog wel eens proberen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:40

Meten is weten. Ik zou een energie dagboekje bij houden, twee weken. Na die twee weken vraag je of je pony ipv een kwart schep een handje brok mag krijgen (mijn ervaring is dat de meeste mensen meer voeren dan je vraagt, een kwart schep is al snel een halve en een handje is al snel een achtste schep) je blijft het dagboek bijhouden en kijkt of het uitmaakt.

Dan weet je het zeker, mocht je verschil merken kun je aan de hand daarvan je voerbeleid verder aanpassen als het nodig is :) .

*edit* bijvoeren met muesli of een vitaminenkorrel kun je dan zelf doen na de training, is een lekkere beloning, je houdt het in eigen hand en dan hoeft je stalhouder geen aparte dingen te doen.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 21:25

ellepel schreef:
Nou als je dan iets Wilt hebben wat geschikt is dan kun je kiezen voor de subli dieetmix.
hoog in vitamines en mineralen en laag in energie.
Heel geschikt voer en ook nog eens zonder graan :j

Kijk anders eens op de site van http://www.voervergelijk.nl
Daar kun je veel info over verschillende voeders opzoeken en ze met elkaar vergelijken

Bedankt ik ga kijken!