Mais slecht?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mamendt

Re: Mais slecht?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 08:49

Ben nog zoekende.....een brok wordt het dus niet..dat raad iedereen mij af.
Dus nu...een mueslie zonder mais, zonder suiker en zetmeel met een laag eiwit gehalte.
Voor degenen die zeiden dat een kilo erg veel is...mischien hebben jullie gelijk ga het in ieder geval halveren...ze heeft energie genoeg op dit moment....

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 09:05

De dieet mix van Subli staat mij eigenlijk wel aan.
Maar...is Subli niet een slecht merk...vroeger zei men van Subli dat het een goedkoop B merk was?
Tjaa....neem aan dat Subli ook met de tijd mee gaat..het wordt best veel gevoerd....
Moeilijk!

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:07

Waarom een laag eiwitgehalte?

Zoals ik al zij: Ga bijvoorbeeld voor de Marstall Vito, Cavalor Fiber Force, Subli Dieetmix of een vitamine korrel als de pure balancer of de Marstall Force in combinatie met lijnzaadolie en de Mix van Havens (van mix en brix).

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 09:10

Tes22 Van veel eiwitten gaat ze schuren...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:18

Mais is niet slecht. Alleen onbehandelde mais bevat veel lastig te verteren zetmeel. Behandelde mais bevat nog steeds veel zetmeel, maar dat is goed te verteren. Je mag een paard alleen niet meer dan een x% van zijn lichaamsgewicht per voerbeurt aan zetmeel(+suiker) voeren omdat hij daarvan maar een beperkte hoeveelheid per keer kan verteren. Daar komt de tekst, maximaal 2kg krachtvoer per keer voor een deel vandaan (want als het alleen met de maaggrootte te maken had, kon het paard daarna niet verder aan zijn ruwvoer).

Voer je een schep muesli, of een kg muesli? Een voerschep is namelijk niet per se een kg voer. De meeste muesli's zitten tussen de 600-900g per 2L (=voerschep).

Als je paard niet te mager wordt bij onbeperkt ruwvoer, dan heeft hij in principe geen krachtvoer nodig en alleen een vitaminekorrel. Ook als hij hard getraind wordt. Wil je wel bijvoeren omdat hij dat nodig heeft voor de spieropbouw, dan moet je juist een eiwitrijk voer voeren, want alleen van eiwitten bouwen ze spieren.

Dus, als ze niet mager is (of als ze nog geen onbeperkt ruwvoer krijgt), zou ik het krachtvoer weglaten en vervangen voor 50g Marstall Force en eventueel overgaan op onbeperkt ruwvoer. Indien je echt vindt dat ze extra spieropbouw moet krijgen, dan zou ik gaan voor een voer met een hoog eiwitgehalte. Als ze de kcal echt nodig heeft maar voor de rest gaat het goed, dan zou ik haar een voerschep luzerne voeren i.c.m. 50-100mL olie (de olie wel opbouwen. Ik gebruik zelf zonnebloemolie, voor de kcal hoeft het geen dure lijnzaadolie o.i.d. te zijn).

De meeste paarden gaan schuren van te veel suiker en zetmeel, niet van te veel eiwitten. Hoe zeker weet je dat het de eiwitten zijn waarvan ze gaat schuren (jong gras bevat juist heel veel suiker bijvoorbeeld).

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:39

raad een brok helemaal niet af..
kies je voor subli.... welkom in de wereld van suiker

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 10:26

Mizora..ja, ik voer een voerschep vol..zal niet een hele kilo zijn maar mischien toch wat teveel.
Ze krijgt niet onbeperkt want ze is al wat aan de dikke kant...ik krijg haar ook niet mooi opgedroogd...spieropbouw zijn we wel flink aan het trainen maar blijft wat aan de arme kant....ze is ook nu dof in de vacht maar heeft wel een flink pak wintervacht...is ook snel buiten adem met dressuurwerk vooral na de galop maar dacht dat dat toch door de vacht kwam. Haar energie level is prima..lekker actief en wil graag werken....likt wel de hele dag aan de himalaya liksteen...
Ze schuurt niet..heeft dit ook nooit gedaan..maar heeft hele mooie lange manen dus ben daar wel zuinig mee en allert op schuren...
Het grootste probleem is dat ze af en toe gassig staat..ze heeft er nog nooit koliek van gehad , maar comfortabel voelt ze zich dan niet...viel mij op dat het vaak na de voerbeurt op kwam zetten dus had het vermoeden dat het door de mais kon komen.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 10:27

Is dat zo Tylando ..veel suiker in subli ook in de dieet mix?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 11:07

subli komt van pavo af... dus veel verborgen suikers..
maar dat is mijn mening. ..
ik ben meer fan van marstall vito, cavalor fiber force en de balancer brok..
al voer ik de laatste 2 .

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 11:28

Mischien de Natural Balance van Havens?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 11:57

kijk eens op voervergelijk.nl

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:20

tylando schreef:
subli komt van pavo af... dus veel verborgen suikers..
maar dat is mijn mening. ..
ik ben meer fan van marstall vito, cavalor fiber force en de balancer brok..
al voer ik de laatste 2 .

Waar haal je vandaan dat er in de dieetmix ook veel suiker zit?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:30

Dat zegt ze niet Tes22
Ze zegt dat Subli bij Pavo vandaan komt en dat die er om bekend staan veel verborgen suikers te hebben.
Overigens zou ik ook niet voor Subli kiezen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:47

Zowel Subli als PAVO zijn voeders die ik liever laat staan, Subli is echt een "goedkoop" merk en PAVO heeft, buiten de suikers, ook nog wel eens last van bacterie besmettingen. Marstall vind ik persoonlijk het meest betrouwbaar, wij voeren naast onze granen en hooi, Wiesencobs en Force van Marstall.
Ik heb een tijdje de Piannisimo van Cavalor bijgevoerd, ook prima voer.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 13:00

Maar force alleen is ook zo weinig.......daar mag je maar weinig van voeren...een hap en het is op..

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:07

ponyparadijs schreef:
Dat zegt ze niet Tes22
Ze zegt dat Subli bij Pavo vandaan komt en dat die er om bekend staan veel verborgen suikers te hebben.

Ik vraag me dan af hoe men kan zien dat daar 'verborgen' suikers in zitten? Waar haalt men die informatie vandaan of wordt dit alleen gesuggereerd?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:13

Tes22 schreef:
ponyparadijs schreef:
Dat zegt ze niet Tes22

Ik vraag me dan af hoe men kan zien dat daar 'verborgen' suikers in zitten? Waar haalt men die informatie vandaan of wordt dit alleen gesuggereerd?

Nou kan ik alleen over mijn eigen ervaringen vertellen
Maar mijn merrie reageert erg heftig op suiker door jeuk.
En bij de subli en de pavo stond op het etiket geen grote hoeveelheid suikers
Maar reageerde mijn merrie wel alsof er veel suiker in zat

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:14

mamendt schreef:
Maar force alleen is ook zo weinig.......daar mag je maar weinig van voeren...een hap en het is op..

Maar je hoeft toch ook niet veel te voeren?
Ruwvoer is veel belangrijker
daar zou ze onbeperkt op moeten naar mijn mening.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 13:28

Van onbeperkt wordt ze echt veel te dik...ze krijgt nu drie maal per dag en is daar lange tijd mee bezig.
Maar force dat zijn toch korreltjes? Geef je die dan gewoon puur zeg maar zonder iets anders erbij?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:33

In het begin werd mijn merrie ook dik van onbeperkt.
Maar dat komt ook omdat ze moeten wennen aan het feit dat er altijd hooi ligt.
Daarnaast zou je kunnen kijken of je een armer soort ruwvoer kan geven om toch onbeperkt te kunnen voeren
Denk dan eens aan graszaad hooi.
Daar zit weinig in.
Verder zou je ook kunnen denken aan hooi met stro gemengd

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:42

Niet helemaal aan je wensen, maar wel een heel fijn voer met hoog energie waarde. Kentucky Lite van Havens. Onze paarden doen het er super op.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:48

Ik geef ze met een handje luzerne vaak. Maar helemaal puur kan ook.

Onbeperkt betekent niet per se onbelemmerd. Maar als ze niet langer dan 3 uur per keer zonder ruwvoer staat, is het helemaal prima. Niet langer dan 6 uur per keer zonder ruwvoer is acceptabel en langer dan 6 uur zonder ruwvoer is slecht. Een mogelijkheid om te vertragen is via een slowfeeder (max. 4.5x4.5cm maas)

Maar als ze last heeft van te dik worden, dan zou ik juist naar de Force overschakelen. Maar als je graag wat bij wilt voeren, dan is de Faser Light een goede optie. Wel een wat duurdere voersoort, maar dan kan er echt wat gevoerd worden zonder dat je veel MJ voert.

Het heeft ook prebiotica, wat voor onrustige (gassige) darmen precies het verschil kan maken. Ik zou trouwens zowel een voerschep Islander wegen, als een voerschep van een ander voer dat je gaat voeren, dan kan je het namelijk werkelijk vergelijken.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:20

detos240 schreef:
JudArthos schreef:
Mijn paard heeft een ontsteking in haar blinde darm gehad omdat ze in die tijd alleen maar mais gevoerd kreeg. Hier zit namelijk te veel suikers en zetmeel in :)

Ja maar je moet ze ook niet alleen maar mais geven. Als mijnpony straks in april een veulentje krijgt, komt ze half maart bij huis en dan krijgt ze hooi en mais bij. Dit voerbeleid =heb ik al meer dan 20 jaar dus...............

Ze was toen nog niet van mij dus had er niks over te zeggen. Er zitten weinig voedingsstoffen in mais dus echt nuttige toevoeging heeft het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:47

ponyparadijs schreef:
Tes22 schreef:

Nou kan ik alleen over mijn eigen ervaringen vertellen
Maar mijn merrie reageert erg heftig op suiker door jeuk.
En bij de subli en de pavo stond op het etiket geen grote hoeveelheid suikers
Maar reageerde mijn merrie wel alsof er veel suiker in zat

Lijkt mij een redenatie van "Oom Herman krijgt allemaal bultjes als hij appels eet. Gisteren had oom Herman na het eten van een bord spaghetti opeens allemaal bultjes, dus ik weet zeker dat er appels in de spaghetti zaten ." :?

Wat bedoel je met verborgen suikers? Dat ze er meer in doen dan op het etiket staat? Dat er zetmeel in zit, maar uiteindelijk wordt omgezet in glucose? Leg even concreet uit wat je bedoelt. En hoe je dat allemaal zo zeker denkt te weten.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:48

@ Mamendt;
Het zijn niet de eiwitten waarvan paarden die schuren per definitie gaan schuren, sommige paarden zijn overgevoelig voor voeding met een hoog gehalte aan (moeilijk verteerbare) eiwitten zoals in kuilvoer. Sommige paarden die schuren kunnen ook om hele andere redenen gaan schuren (lees: jeuk door een te lage vetopname en een te laag vetgehalte in de voeding, jeuk door een te hoog suiker en zetmeelgehalte in de voeding, schimmel, schurft, mijt, eczeem, etc.). ‘Eiwitten zijn slecht’ is een zeer onterechte hype van deze tijd, eiwitten zijn bouwstoffen voor alle cellen en weefsels, bouwstoffen die ieder lichaam nodig heeft om normaal te kunnen functioneren, zonder eiwitten ga je dood.

Het probleem gasvorming in de darmen n.a.v. het voeren van mais komt zoals ik je al uitgelegd heb door het hoge zetmeelgehalte in mais, en het onvermogen van een paard om grote hoeveelheden zetmeel te verteren vanwege een geringe hoeveelheid amylase die een paard kan aanmaken. Amylase is het enzym dat zetmeel kan ‘knippen’ en dus een cruciale rol speelt in de totale zetmeelvertering. Knipt amylase zetmeel niet, dan stroomt het onverteerd door naar de darm, waar darmbacteriën er mee aan de slag gaan en je gasvorming krijgt, deze gasvorming kan gaskoliek veroorzaken. Desbetreffende darmbacteriën produceren bij een hoog zetmeelgehalte in de darm daarnaast toxinen, deze toxinen zijn de veroorzakers van allerlei gezondheidsaandoeningen, waaronder ook jeuk maar ook hoefbevangenheid en zomereczeem.

@Ponyparadijs;
Vervelend dat je pony op zowel Subli als Pavo reageert, ik ben zelf ook niet pro-Subli of pro-Pavo. Er zijn inderdaad heel veel Pavo en Subli producten met een hoog suiker en zetmeel gehalte, maar niet allemaal. Heb je ook de Subli Dieetmix geprobeerd, de Subli Ponybrok en de Pavo Care4life? Dit zijn producten met een laag suiker en zetmeelgehalte zoals in ieder geval op de verpakking vermeld staat. Jeuk komt (zoals ik hier boven uitgelegd heb) vaak eerder door een hoog zetmeelgehalte, zetmeel loopt onverteerd door naar de darm, bacteriën produceren gassen en toxinen, wat resulteert in jeuk. Ik vind het dus wel erg kort door de bocht om te zeggen dat alle Pavo en Subli producten verborgen suikers bevatten.