Paard bijt uit het niets.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:48

Er zijn weinig tips die geen geld of moeite kosten . Beide kunnen blijkbaar niet worden genomen. Dan houdt het op. Is je zadel inmiddels wel passend , dat je paard daar geen last van heeft en gaat bijten om de pijn daarvan ? Ligt het inmiddels ruim boven de schoft ?

Yenni

Re: Paard bijt uit het niets.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 18:53

Mijn zadel is in orde. Het ligt nu goed.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 09:42

Ik heb geen recente foto's maar hij ziet er eigelijk het zelfde uit. Alleen iets dikker en met wat meer winterhaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
hier rij ik allemaal met spoor. Doe ik nu niet meer :)

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:06

Jammer, de geldsituatie en de mogelijkheden tot aanpassingen in het voerschema beperken de mogelijkheden wel behoorlijk. Je gaat niet echt door een makkelijke tijd begrijp ik, sterkte daarmee. Ik denk wel dat je pony pijn heeft en het voelt niet eerlijk dat hij maar tot april moet wachten voordat hij nagekeken kan worden. Hij moet niet het afvalputje zijn voor andere problemen. Sorry als het hard overkomt. Ik zie wel in je berichten dat je zo graag wat wil doen en echt wel hart voor je pony hebt. Wat je misschien kan doen is seniores priores van subli gaan bijvoeren ipv bietenpulp, idd een hooinet gaan gebruiken, als jij die de avond tevoren vult wil je stalbazen deze toch wel in de stal hangen sochtends? En voor z'n maag kun je voor 30-40€ een pot maag compositum halen, klinkt als veel geld maar je hebt telkens maar een klein beetje nodig. Succes

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 10:12

Dankje. Ik zal idd een hooinet gaan kopen. Ik koop bijna nooit iets voormezelf omdat ik dan voor mijn ouders kan bijspringen mocht het echt nodig zijn voor de pony. Ik weet niet of mijn ouders ander voer willen kopen. Ik ga een zoeken op google hoe duur het allemaal is. Ik wil zeker niet dat mijn pony in het afvalputje komt maar heb nu weinig keus. Ik ga tijdens het poetsen hooi voeren zodat hij 1 keer extra hooi krijgt. Of zou ik dit na het rijden doen? Hij krijgt in de zomer nooit brokken en hooi alleen maar gras. Ik wil zelf wel hooi gaan bijvoeren.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:24

Cas123 schreef:
Hoi!
(Excuus als het fout staat)

Het begon een paar maanden geleden. Mijn pony is altijd nukkig in de winterperiode. Met aansingelen en opzadelen probeert mijn paard mij te bijten. Ik heb zoiets: tja kan de meeste paarden vinden het niet fijn. Eigelijk niks achter gezocht. Maar de laatste tijd wordt het veel erger.
Citaat:
Bijten bij het opzadelen is niet normaal. De oorzaak kan liggen in het zadel. Je geeft aan dat je zadel goed past, een goed passend zadel heeft geen bontje nodig en werkt alleen maar belemmerend. Een andere oorzaak kan je manier van singelen zijn. Let goed op de ademhaling van je paard. Doe de singel alleen een gaatje strakker als je paard uitademt en trek hierbij de singelstoot naar beneden i.p.v. de singel omhoog.
De derde oorzaak kan inderdaad medisch zijn en/of i.c.m. het voerbeleid. Echter begrijp ik dat er 1x daags hooi gevoerd wordt en dat ze de rest van de dag op de weide staan?

Meestal als ik hem ga halen gaan we rijden. Maar hier wisselen we heel erg in af. De ene keer wat dressuur met als afsluiter een rondje buiten, de andere keer springen we. Of rijden we bitloos en hobbelen we wat. Ook longeer ik hem 1 x in de week.

Gister kwam hij niet naar me toe in de wei, ben ik hem gaan halen. Ik riep hem. Ik deed nog niks en uit het niets probeerde hij mij te bijten. Hij heeft dat zijn oren in zijn nek en bijt.
Citaat:
Ik denk zeker niet dat dit uit het niets was, maar dat je zijn signalen gemist hebt. Er zijn namelijk maar zeer weinig paarden die letterlijk 'uit het niets' bijten.

Hij heeft hele erge kopschuw. In de drie jaar dat ik hem heb gaat dit steeds beter. Ik sla nooit met de zweep op zijn hoofd.
Citaat:
Dat lijkt me überhaupt geen optie, bij geen enkel paard, kopschuw of niet.

Echter als hij me bijt geef ik een tik op zijn neus want dit mag ie gewoon niet van mij.
Citaat:
Bijten is voor een paard een uiting als reactie op iets wat hij als oncomfortabel (in de breedste zin van het woord) heeft ervaren. Je straft het paard dus voor zijn reactie omdat jij het zelf onprettig vind. Waarom leg je die verantwoordelijkheid niet bij jezelf en doe je gewoon een stapje buiten zijn bereik? Als hij je kan bijten heb je het paard toegestaan om in jouw eigen ruimte te staan waardoor die situatie heeft kunnen ontstaan. Andere optie is om je eigen ruimte op bepaalde momenten af te schermen door gebruik van een touw of zweep. Nooit gericht op je paard en nooit met de intentie dat je paard afstand moet houden, maar alleen met het doel om zelf verantwoordelijkheid te nemen in het waarborgen van je eigen veiligheid.

Als ik hem aai aai ik hem al express op zijn schouder omdat hij het in zijn nek te soannend vind. Met rijden dramt ie heel erg door, reageer niet op zit en teugels met halthouden. Dan trek ik hem om. Anders kan ik hem niet houden. (Gaat als maar sneller draven - galloperen).
Citaat:
Als je op het punt komt dat je hem om moet trekken voor jullie beider veiligheid dan ben je al op een punt dat er al tientallen keren ingegrepen had kunnen worden om weer tot een samenwerking i.p.v. een tegenwerking te komen. Je moet dit alleen leren zien en aanvoelen en daar lijkt de hulp van goede instructie echt bij nodig te zijn.

Ik geef alleen een tik met de zweep op zijn billen als ie bokt of me volkomen negeerd.
Citaat:
Bokken is net als bijten een uiting van iets wat het dier als oncomfortabel ervaart, vaak een fysieke beperking of last van de ruiter. Die fysieke beperking hoeft niet enorm te zijn, ook spierpijn kan een bok opleveren, maar een tik met de zweep geef jij nu als straf (paard mag niet bokken) zonder de oorzaak van die bok te kennen. Dat is per definitie unfair. Ken je de oorzaak van de bok, dan zal meestentijds de oplossing ook niet in het gebruik van de zweep liggen.

Slaan als het paard je negeert is puur het afreageren van je eigen frustratie. Zorg ervoor dat je paard de aandacht bij jou kan houden, maar dan zul je eerst moeten werken aan je basisprobleem; snelheid en richting kunnen controleren. Dan pas zul je je paard zoveel leuke, uitdagende afwisseling kunnen bieden dat het de aandacht bij jou zal houden, daar komt geen zweep aan te pas.

Die kopschuw heeft ie echt van de vorige eigennaar. Met rijden of longeren of wandelen heeft ie altijd zijn oortjes naar voren. Behalve met aansporen. (Rij zonder spoor) dan doet ie zijn oren in de nek. Hij heeft eigelijk altijd zijn oren in de nek. Waarom weet ik niet. Denken jullie dat ie niet gelukkig is bij mij?
Citaat:
Het heeft niet zoveel met gelukkig of ongelukkig te maken. Dat zijn menselijke termen. Paard leeft in het hier en nu en zal in die tijd dingen doen die zo comfortabel mogelijk voor hem zijn en daar 'tevreden' (ook menselijke term) mee zijn.

We gaan in de zomer veel nasr buiten. Komt nu 12 uur per dag buiten en in de lente- zomer 24/7. Met soortgenootjes
Wat denken jullie? Ik probeer nooit echt boos te worden maar ben heel alert aangezien het ook een keer raak kan zijn....
ik weet me niet zo een raad meer. Ik wil gewoon een vrolijke pony.
Citaat:
Die vrolijke pony zal er vast zijn. Eerst het medische stuk even checken, tegelijk kijken naar het voerbeleid en dat indien nodig aanpassen (evt. zelfs een andere stal) en dan naar instructie. Zolang je geen instructie hebt zou ik eerlijk gezegd het rijden even laten voor wat het is, dat is voor allebei geen leuke bezigheid op dit moment. Heel veel succes!

respect als je dit helemaal gelezen hebt!
veel groetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:28

Tja als je je paard geen basiszorg kunt bieden kun je nu ook niet verwachten dat hij jou wat kan bieden. Ik zou hem nu voorlopig rust geven, je paard geeft aan dat hij neit goed in zijn vel zit en laat dat in grove signalen weten.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:34

Ik zou hem niet zomaar bij gaan voeren. De pony is zeker niet aan de dunne kant, als jij er seniores priores in gaat stoppen (dat wordt gebruikt om oude pony's op gewicht te houden/aan te laten komen!) of ineens veel meer hooi voert, zit je over een paar weken met een pony met overgewicht, hoefbevangenheid of koliek. Dan ben je nog verder van huis. Bietenpulp moet overigens heel goed geweekt worden anders worden ze er ontzettend ziek van (spul zet uit) en dat soort dingen zou ik persoonlijk ook niet toevertrouwen aan een staleigenaar en ook niet neer willen zetten op een plek waar veel mensen rondlopen. Het ziet eruit als brokken namelijk dus de kans dat iemand er een keer een handvol (of meer) van aan een paard voert is aanwezig.
Wat je uiteraard wel kan doen is zorgen dat hij langer doet over het voer dat hij krijgt, dat zorgt ervoor dat hij bezig is, minder luchtzuigt en minder stress ervaart. Een fijn hooinet met kleine mazen is daarvoor een prima oplossing en niet zo duur.

Verder lees ik twee dingen terug in je verhaal, je pony zit niet lekker in zijn vel en jij bent hem niet echt de baas. Je krijgt het misschien telkens net weer opgelost waardoor er geen echte ongelukken gebeuren en je er wel wat mee kunt doen, maar een aantal dingen beschrijft zijn natuurlijk vrij absurd en gewoon verre van ok (denk aan het niet op de hals durven aaien uit angst voor bijten).
Ik zou dus zowel hulp zoeken voor je pony als voor jezelf. Eerst zorgen dat je weet dat de pony niks mankeert en dan leren hoe je duidelijke grenzen stelt en consequent kunt blijven daarin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:48

Ik heb niet alles gelezen, maar als ik naar het eerste bericht van ts kijk, denk ik gelijk; maagzweren en/of darmproblemen.

Erg belangrijk dat je die pony per direct om onbeperkt droog hooi zet (bij voorkeur dus niet in plastic verpakt) zodat die maag en darmen eigenlijk constant aan het werk blijven, wat de pijn en het aanmaken van zuur etc. reguleert.

Ook zou ik iets van gastroguard = ontzettend duur, abprazole = verhoudingsgewijs goedkoper, of en alleen in overleg met je DA kun je samen ook mensen omeprazole gaan geven, dus maagtabletten...

Dit kun je eigenlijk al gelijk gaan doen, zonder dat er risico's aan vast zitten, of dat je dure onderzoeken moet laten doen, die door het verplichte vasten, wat bij een maagscopie moet, de zaken nog kan verergeren ook , dus dat geld kan je net zo goed gelijk in de medicatie stoppen, maar overleg met je DA hierover!
Succes

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 11:51

0000 schreef:
Ik zou hem niet zomaar bij gaan voeren. De pony is zeker niet aan de dunne kant, als jij er seniores priores in gaat stoppen (dat wordt gebruikt om oude pony's op gewicht te houden/aan te laten komen!) of ineens veel meer hooi voert, zit je over een paar weken met een pony met overgewicht, hoefbevangenheid of koliek. Dan ben je nog verder van huis. Bietenpulp moet overigens heel goed geweekt worden anders worden ze er ontzettend ziek van (spul zet uit) en dat soort dingen zou ik persoonlijk ook niet toevertrouwen aan een staleigenaar en ook niet neer willen zetten op een plek waar veel mensen rondlopen. Het ziet eruit als brokken namelijk dus de kans dat iemand er een keer een handvol (of meer) van aan een paard voert is aanwezig.
Wat je uiteraard wel kan doen is zorgen dat hij langer doet over het voer dat hij krijgt, dat zorgt ervoor dat hij bezig is, minder luchtzuigt en minder stress ervaart. Een fijn hooinet met kleine mazen is daarvoor een prima oplossing en niet zo duur.

Verder lees ik twee dingen terug in je verhaal, je pony zit niet lekker in zijn vel en jij bent hem niet echt de baas. Je krijgt het misschien telkens net weer opgelost waardoor er geen echte ongelukken gebeuren en je er wel wat mee kunt doen, maar een aantal dingen beschrijft zijn natuurlijk vrij absurd en gewoon verre van ok (denk aan het niet op de hals durven aaien uit angst voor bijten).
Ik zou dus zowel hulp zoeken voor je pony als voor jezelf. Eerst zorgen dat je weet dat de pony niks mankeert en dan leren hoe je duidelijke grenzen stelt en consequent kunt blijven daarin.

ik ga idd een slowfeeder kopen. Mijn ouders gaan vandaag bellen naar de DA wat we het beste kunnen geven qua voer en/ of medicatie.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:57

Ik heb nog niet gelezen wanneer hij ontwormd wordt en met welke middelen?

Hij ziet er op de foto's niet uit als een magere pony, dus wellicht krijgt hij in totaal op de wei wel genoeg binnen, en voor 's nachts kan hij stro knabbelen, ruwvoer hoeft niet persé het probleem te zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:58

Wat krijgt hij voor krachtvoer en hoeveel? Want dikker hoeft hij zo te zien zeker niet.

Het is dus een:
- luchtzuiger
- gevoelig op de buik (met aansingelen en met aandrijven)
- soms wat zuur qua gedrag (zoals in het weiland)
- krijgt 2x per dag hooi waar hij een uur mee doet, dus 11 uur zonder staat
(- en krijgt krachtvoer)

Dat zijn alle ingrediënten om te denken dat hij last heeft van maagzweren. Ga ruwvoer voeren vanuit een slowfeeder, zodat hij niet langer dan 3 uur zonder ruwvoer staat per keer. Als het een pony is van 500kg, dan moet hij minimaal 9kg hooi of 11kg voordroog per dag eten. Meer mag, minder niet (mits het paard geen medische reden heeft om minder te eten. Maar die benoem je niet.)

Luchtzuigen is een manier voor het paard om minder last te hebben van zijn maagzweren. Het zorgt voor endorfine-aanmaak, waardoor hij wat high wordt, en het zorgt voor speekselproductie, waardoor het maagzuur verdund wordt en het dus minder pijnlijk is. Een luchtzuigband werkt alleen de symptomen tegen en kan de eigenlijke kwaal, namelijk de maagzweren, daardoor verergeren.

Gevoelig op de buik komt weer terug op de maagzweren, de maagwand is al gevoelig, en dan leg je er ook nog druk op. Net alsof je tegen een schaafwond met een blauwe plek begint te drukken. Dat hij dat niet lekker vindt, is best begrijpelijk. En dat hij soms geen zin heeft omdat hij last van zijn lichaam heeft, en dus zegt, "ga gewoon weg, vandaag even niet". Hij probeert je iets duidelijk te maken.

Een slowfeeder (dus een hooinet met kleine mazen) is een heel goede stap. En dan meer ruwvoer en minder brok. In dit geval zou ik beginnen met helemaal geen brok. Een vitaminekorrel is voldoende maar als dat er financieel even niet in zit, ook geen probleem. Ik gebruik zelf Marstall Force, dat kost 12€ voor 4kg en bij een pony moet je 50g per dag voeren, dus dan heb je genoeg voor 80 dagen (2.5 maand). De slowfeeder is echter veel belangrijker. Je kan kiezen voor die van 2x2cm mazen, maar dat is misschien wel erg heftig voor je paard in één keer. Je kan ook gaan voor mazen van 3x3cm, bijvoorbeeld: http://www.heunetzshop.de/All-types-of- ... ::211.html

Incl. verzenden is dit net 26.00€ (verzonden naar Nederland, dat heb ik opgezocht).

Als je medicatie tegen de maagzweren wilt geven is Abler de beste (meest betaalbare) optie. Gastrogard kost je namelijk kost rond de 235€/week voor 566kg paard (=1250lbs, hun maat tube), Abler zit met 525kg paard op 37€/week.

https://www.dierapotheker.nl/product/45 ... 0-ml-spuit
http://www.abler.com/gastric-ulcer-treatments/abprazole

In principe wordt er 4-6 weken behandelen aangeraden bij maagzweren.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 12:04

MarChak schreef:
Ik heb nog niet gelezen wanneer hij ontwormd wordt en met welke middelen?

Hij ziet er op de foto's niet uit als een magere pony, dus wellicht krijgt hij in totaal op de wei wel genoeg binnen, en voor 's nachts kan hij stro knabbelen, ruwvoer hoeft niet persé het probleem te zijn.

In april word hij dus ontworm door de DA. via een injectie. Hebben de vorige eigennaren ook zo gedaan. :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:08

Weet je zeker dat je niet enten bedoeld? Ontwormen gaat normaal gesproken met een pasta in de mond. Bedoel je toch ontwormen door een injectie raad ik je heel sterk aan dat eens te googelen of hier op bokt in de zoekbalk te typen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 12:09

Mizora schreef:
Wat krijgt hij voor krachtvoer en hoeveel? Want dikker hoeft hij zo te zien zeker niet.

Het is dus een:
- luchtzuiger
- gevoelig op de buik (met aansingelen en met aandrijven)
- soms wat zuur qua gedrag (zoals in het weiland)
- krijgt 2x per dag hooi waar hij een uur mee doet, dus 11 uur zonder staat
(- en krijgt krachtvoer)

Dat zijn alle ingrediënten om te denken dat hij last heeft van maagzweren. Ga ruwvoer voeren vanuit een slowfeeder, zodat hij niet langer dan 3 uur zonder ruwvoer staat per keer. Als het een pony is van 500kg, dan moet hij minimaal 9kg hooi of 11kg voordroog per dag eten. Meer mag, minder niet (mits het paard geen medische reden heeft om minder te eten. Maar die benoem je niet.)

Luchtzuigen is een manier voor het paard om minder last te hebben van zijn maagzweren. Het zorgt voor endorfine-aanmaak, waardoor hij wat high wordt, en het zorgt voor speekselproductie, waardoor het maagzuur verdund wordt en het dus minder pijnlijk is. Een luchtzuigband werkt alleen de symptomen tegen en kan de eigenlijke kwaal, namelijk de maagzweren, daardoor verergeren.

Gevoelig op de buik komt weer terug op de maagzweren, de maagwand is al gevoelig, en dan leg je er ook nog druk op. Net alsof je tegen een schaafwond met een blauwe plek begint te drukken. Dat hij dat niet lekker vindt, is best begrijpelijk. En dat hij soms geen zin heeft omdat hij last van zijn lichaam heeft, en dus zegt, "ga gewoon weg, vandaag even niet". Hij probeert je iets duidelijk te maken.

Een slowfeeder (dus een hooinet met kleine mazen) is een heel goede stap. En dan meer ruwvoer en minder brok. In dit geval zou ik beginnen met helemaal geen brok. Een vitaminekorrel is voldoende maar als dat er financieel even niet in zit, ook geen probleem. Ik gebruik zelf Marstall Force, dat kost 12€ voor 4kg en bij een pony moet je 50g per dag voeren, dus dan heb je genoeg voor 80 dagen (2.5 maand). De slowfeeder is echter veel belangrijker. Je kan kiezen voor die van 2x2cm mazen, maar dat is misschien wel erg heftig voor je paard in één keer. Je kan ook gaan voor mazen van 3x3cm, bijvoorbeeld: http://www.heunetzshop.de/All-types-of- ... ::211.html

Incl. verzenden is dit net 26.00€ (verzonden naar Nederland, dat heb ik opgezocht).

Als je medicatie tegen de maagzweren wilt geven is Abler de beste (meest betaalbare) optie. Gastrogard kost je namelijk kost rond de 235€/week voor 566kg paard (=1250lbs, hun maat tube), Abler zit met 525kg paard op 37€/week.

https://www.dierapotheker.nl/product/45 ... 0-ml-spuit
http://www.abler.com/gastric-ulcer-treatments/abprazole

In principe wordt er 4-6 weken behandelen aangeraden bij maagzweren.

Kei bedankt dat je het zo uitlegt voor mij!! Ik ga idd een slowfeeder kopen. Hij krijgt nu 1 vierde pony brok en 1 half handje mueslie. Ik gooi er vaak stiekem extra hooi bij. (mag nooit van de staleigennaren). Dankje. Ook erg bedankt dat je de prijzen voor eventuele medicatie al hebt opgezocht. Erg bedankt!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 12:10

0000 schreef:
Weet je zeker dat je niet enten bedoeld? Ontwormen gaat normaal gesproken met een pasta in de mond. Bedoel je toch ontwormen door een injectie raad ik je heel sterk aan dat eens te googelen of hier op bokt in de zoekbalk te typen.

Oke ja ik bedoel echt een injectie. Er word dan een spuitje in zijn borst gezet. :) ik zal eens gaan zoeken.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:19

Als hij maar 1 injectie per jaar krijgt zal dat toch eerder de influenza(+tetanus) enting zijn.
Dan vraag ik me toch ernstig af of hij ooit ontwormd wordt...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:26

Een enkele dierenarts ontwormt nog met Ivomec bij paarden. Het mag niet, en dat heeft een goede reden. 1 op de 1000 paarden valt er namelijk (acuut) dood bij neer.

[MD] Ontwormen d.m.v injectie?

Het ontwormt niet beter dan een gewone ontwormingstube met ivermectine, het werkzame middel van Ivomec. Het is dus zeker af te raden.

Ook moet een paard vaker dan eens per jaar ontwormt worden en ook met andere middelen dan alleen ivermectine. Ik zou beginnen met het dier te behandelen met Equest Pramox (moxidectine met praziquantel). En dan na 13 weken met Strongid P (pyrantel). Hiermee heb je de 3 grote ontwormingsgroepen gehad (ivermectine en moxidectine vallen in dezelfde groep), de laatste is fenbendazol, die zit in Panacur, maar daar is een hoop resistentie tegen. Alleen voor aarsmaden werkt deze in een enkele dosering (tegen aarsmaden werkt hij dan wel weer erg goed, veruit het beste van alle middelen).

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 22:39

Dus de injectie is niet goed? Hoeveel x per jaar moet een paard ontwormt worden? (Mss domme vraag).
zijn die kuren duur?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:50

Vraag eerst maar eens na waarvoor die injectie is, en je stalhouder of die misschien ontwormpasta's geeft.

Tessxxxxxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:55

Het is moeilijk te beoordelen zo. Je kunt wel gaan bedenken wat het is, maar het is belangrijk dat het door een expert word bekeken en wat je hieraan kunt doen. Je zegt dat je pas in april de dierenarts wilt laten komen, als het iets is word het alleen maar erger. Bel in ieder geval met de dierenarts, en vraag al of hij/zij tips of advies heeft.

En ohja.. Het is heel belangrijk dat je zelf weet, en niet alleen de stalhouder welk voor je pony krijgt, welke injecties wormkuren enzovoorts.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 23:19

Oke bedankt.

Tessxxxxxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:38

Kuren zijn niet heel duur, 15 à 20 euro afhankelijk van hoe zwaar ze zijn en nog een aantal dingen. Je moet toch wel 4 tot 6 keer per jaar ontwormen, alhoewel dit ook betwijfelt word omdat wormkuren ook niet echt bepaald "gezond" zijn. Veel mensen doen liever een mestonderzoek om er zo achter te komen of je paard wormen heeft. Dit is wel een stukje duurder, maar als je het met de hele stalling doet word de prijs opgedeelt en kost het ongeveer hetzelfde.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 08:18

Hoe vaak er ontwormt dient te worden, hangt heel erg af van hoe er gemest wordt en hoe er hooi gevoerd wordt.

Indien de weide niet gemest wordt en de stal maar eens in de week, dan is de wormdruk heel hoog, zeker als het hooi ook nog van de grond gevoerd wordt. Maar als de weide elke dag gemest wordt en de stal ook, terwijl (onbeperkt) hooi via een slowfeeder net boven de grond gevoerd wordt, dan is de wormdruk juist heel laag.

Ik zou een paard dat zo beperkt ontwormt is, eerst ontwormen met Equest Pramox en dan nog 13 weken (simpel gezegd: zo lang werkt dat middel) en dan met Strongid P. Of je daarna iedere 8 weken ontwormt met ivermectine (dat mag het goedkoopste middel met ivermectine zijn) is afhankelijk van de wormdruk. Na Strongid P zou ik het in ieder geval nog 1x doen, daarna hangt het van de situatie af.

Mijn paarden worden in november/december ontwormt met Equest Pramox en dan worden ze in April en Juli gecontroleerd op wormen via mestonderzoek (bij HetWoud), als ze dan schoon zijn worden ze niet ontwormt. Maar ze worden 2x per dag gemest, staan op een stenen paddock en krijgen het hooi uit slowfeeders gevoerd waardoor het eigenlijk nooit met mest in aanraking komt. Het is dus een hele schone situatie.

Ik zou ieder paard in november/december ontwormen met Equest Pramox en voor de rest kijken wat nodig is, dat hangt af van de situatie en het individuele paard.

Als je je pony rond de 500kg schat, dan mag hij de gehele ontwormingsspuit van 575/600kg hebben. Als hij rond de 400kg geschat wordt, dan moet je hem voor 450kg ontwormen. Je moet er altijd wat boven gaan zitten, maar met Equest (Pramox) mag je niet veel te veel geven. Bij de andere middelen (alles waar geen moxidectine in zit), mag je gewoon rustig het dubbele van het gewicht geven dus die spuiten kan je altijd op maken als niemand anders op stal het restje kan gebruiken. Een wormenkuur mag je maximaal een half jaar bewaren als hij eenmaal open is.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 11:34

Dankje. Elke dag word de stal uitgedaan maar de wei nooit en ze krijgen idd hooi vanuit de grond. Ik ga binnen kort een slowfeeder kopen. Maar een hooi net is dat het zelfde? Is dat niet gevaarlijk? Want soms hoor je verhalen dat paarden vast komen te zitten. Enge gedachten. Bedankt voor alle tips.