Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jesito schreef:Misschien suf, maar waarom zou deze pony geen koliek kunnen krijgen van prascend.
Prascend kan misselijkheid veroorzaken en als dit lang genoeg duurt kan hier misschien ook koliek van komen.
geerke schreef:Als de pony slecht eet kan dat misschien maagzweren veroorzaken en dan koliek?Er zijn inderdaad paarden die niet goed reageren op prascend.In dat geval is het middel erger dan de kwaal....hoewel de kwaal vrij erg is natuurlijk.Je zou provarium breeding kunnen proberen,wie weet doet dat wat?
Douraque schreef:Ts: zo bedoeld geerke het niet, je leest niet goed. Ik denk dat geerke bedoeld dat de oorzaak van de koliek niet gelegen is in de prascend, maar misschien bij maagzweren.
En steeds stoppen en beginnen met de prascend is juist verkeerd. Zonder medicijnen is de hormoonhuishouding van je paard ernstig verstoord. Door de prascend wordt dat genormaliseerd, bijwerkingen zoals koliek komen het vaalst voor in de opbouwfase. Als jij tussendoor stopt breng je de gehele hormoonhuishouding wederom in de war.
Mijn advies is dan ook niet stoppen met de prascend daar de koliek niet waarschijnlijk is als bijwerking van de prascend na zoveel maanden. Ik zou de oorzaak van de koliek achterhalen, zoals kijken naar maagzweren.
Indy29 schreef:Ja, dat snap ik, maar wij hebben niets aan de dosering hoeven te veranderen en het lijkt me dat als ze snel dalen dat je minder hoeft te geven dan als je de waardes gedaald wil hebben