Bijwerkingen Pracsend.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 15:23

Mijn pony had ook een flinke bijwerking, hij stopte met eten. Hij at niets meer, alleen een klein plukje hooi per dag. Geen weken maar maanden. En volgens een aantal mensen hier op bokt moest ik het maar 'even volhouden' en ik kreeg ook naar mn hoofd geslingerd dat het mijn eigen schuld was want ik had het niet opgebouwd (had ik wel gedaan, op de manier hoe het volgens mijn DA moest). Blijkbaar was de streef dosis gewoon te hoog voor deze pony, want hij kreeg het pas na het opbouwen.

Ik ben toen een poosje gestopt met die pil en daarna met een veel lagere dosis begonnen. Omdat hij het super bleek te doen op die lage dosis hebben we dat zo gelaten en niet eens meer opgebouwd. Echt ik herken mn beest niet meer terug, hij is super vrolijk, alert, hij zit super in zn vel en hij eet weer heerlijk. En geen bijwerkingen meer gehad.

Ts jij kent jouw pony het beste, dus blijf vooral goed naar hem kijken. Als je denkt dat het een bijwerking is kun je een paar dagen stoppen en dan verder gaan met een halve dosis.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 16:43

pony stond op de faculteit tijden de test, ze begonnen met een kwart pilletje per dag, misschien toch teveel ??? ik weet het niet

@sassefras; in de opbouwfase of als je direct te hoog start is het algemeen bekend dat een paard bijwerkingen krijgt. Daarom raden mensen met ervaring met de prascend altijd aan om op te bouwen, om zo bijwerkingen zoveel mogelijk te voorkomen. Niet in alle gevallen, maar vaak wel. En het ene paard reageert heftiger op de prascend dan de ander[/quote]

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 17:33

Het is inderdaad zo verschillend hoe er op prascend wordt gereageerd, en dat is ook logisch want elk paard is anders. Maar aan de andere kant, 5 maanden is best lang, dan had je eerder ook al deze bijwerkingen moeten zien. Maar jij kent je beestje nou eenmaal het beste en als je denkt dat stoppen beter voor hem is dan moet je dat ook zeker overwegen.

Ts Hoe gaat t nu met je pony?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 21:30

Indy, verstandig besluit om de DA nog even te laten testen.

Je zal niet de eerste zijn waarbij het paard beter af is zonder Prascend.

Je kent je shet het beste dus kijk goed naar hem en dan weet je wat je moet doen!

Sterkte!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 22:17

Hier alleen geweldig goede ervaringen.
Het is verekkes duur spul ze staat er nu bijna 2 jaar op en de waardes zijn gedaald van 62 naar 20!

Ook geen bijwerkingen gelukkig.
Mijn dame is overigens wel pas 15.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 22:30

die van mij heeft een aantal malen slecht gegeten...het ging wel op maar hij deed er de hele nacht over.Verder soms een beetje afwezig als ik weer verhoogde.Nooit koliek gehad en ook geen diarree.(paard heeft heel zijn leven nog nooit koliek gehad,geen van mijn paarden trouwens)

Hij staat nu op 2.5 mg.Hij was stabiel maar ik merk nu na drie jaar pergolide dat hij door het vorderen van de cushing erg moeilijk stabiel is te houden.Hij word dit jaar 29,en het houd natuurlijk een keer op. |(

TS ontworm jij alleen met mestonderzoek?Hoelang geleden heb je voor het laatst ontwormd?
Het kan zijn alsof de prascend de oorzaak is van de koliek,maar misschien is het alleen de ''trigger'' en ligt de oorzaak elders?(wormen)

CloudDancing

Re: Bijwerkingen Pracsent.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 07:22

Pony is nu rustig, heeft geen koliek meer vertoont. Mest goed en eet en drinkt ( en plast) ook normaal.

@ Geerke, hij word zo ie zo voor en na de zomer ontwormt. Tussentijds alleen wanneer nodig. Nu was het nodig omdat hij met een ander paard had gestaan die er helaas niet zo precies in is als ik. Zo doende de tussentijdse test en ontworming op advies van de dierenarts.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 08:18

Wat kan er op Bokt toch soms vervelend gereageerd worden.
Ik heb het idee dat ts er alles aan doet om haar pony fit te houden en dat Prascend wel degelijk bijwerkingen heeft die worden in het cushing-toppic toch vaak zat opgesomd.
Bij mensen wordt Pergolide al minder tot niet meer gebruikt vanwege de bijwerkingen wat ik begreep.
En waar de ene het heel goed op doet, werkt het voor de ander juist niet.
Wel is het idd raar dat het in het begin wel goed ging maar goed, mijn pony ging ook pas na een tijdje op een halve te staan, stoppen met eten.
Naar een kwart gezet en het was goed.

Ts, jij moet doen wat in jouw ogen goed is en hopelijk kan je paardje toch nog een fijn leven hebben op deze manier, wat het ook mag zijn.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 08:47

De bijwerkingen waardoor het een tweedelijns middel bij mensen is waren cardiovasculair van aard en totaal niet vergelijkbaar met de bijwerkingen bij paarden. Je kan niet de bijsluiter van diersoort A vergelijken met diersoort B. Beetje suffe opmerking, sorry. :o

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 09:27

Misschien suf, maar waarom zou deze pony geen koliek kunnen krijgen van prascend.
Prascend kan misselijkheid veroorzaken en als dit lang genoeg duurt kan hier misschien ook koliek van komen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:02

Als de pony slecht eet kan dat misschien maagzweren veroorzaken en dan koliek?Er zijn inderdaad paarden die niet goed reageren op prascend.In dat geval is het middel erger dan de kwaal....hoewel de kwaal vrij erg is natuurlijk.Je zou provarium breeding kunnen proberen,wie weet doet dat wat?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:05

jesito schreef:
Misschien suf, maar waarom zou deze pony geen koliek kunnen krijgen van prascend.
Prascend kan misselijkheid veroorzaken en als dit lang genoeg duurt kan hier misschien ook koliek van komen.

Koliek staat bij paarden zelfs in de bijsluiter als bijwerking. Maar jij vergelijkt de bijwerkingenlijst van mensen met paarden, en dat kan niet.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 14:47

geerke schreef:
Als de pony slecht eet kan dat misschien maagzweren veroorzaken en dan koliek?Er zijn inderdaad paarden die niet goed reageren op prascend.In dat geval is het middel erger dan de kwaal....hoewel de kwaal vrij erg is natuurlijk.Je zou provarium breeding kunnen proberen,wie weet doet dat wat?

Sorry, maar ik ga niet net zo lang door tot dat mijn pony een maagzweer heeft en daardoor koliek. Bij niet eten komen de maag en darmen stil te liggen en ook hiervan komen problemen. Ik heb die pony 26 jaar en in deze tijd heeft hij nooit eerder koliek gehad, tot 2 maanden geleden.
Ik wacht de onderzoeken even af en de dierenarts ging ook contact opnemen met de fabrikant. In overleg met de arts is zaterdag besloten hem nu niks te geven, want in mijn ogen schiet het niks op als ik hem om 1 uur zijn medicijnen geen met het middag eten en ik om 6 uur de dierenarts op visite heb voor een buscopan. Is nu al 2x gebeurd en dat streeft z´n doel voorbij!!
Hij is 29 en zolang hij er nog is, wil ik dat hij happy is en paard kan zijn!! Zonder bijwerkingen en zonder koliek!!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:56

Ts: zo bedoeld geerke het niet, je leest niet goed. Ik denk dat geerke bedoeld dat de oorzaak van de koliek niet gelegen is in de prascend, maar misschien bij maagzweren.

En steeds stoppen en beginnen met de prascend is juist verkeerd. Zonder medicijnen is de hormoonhuishouding van je paard ernstig verstoord. Door de prascend wordt dat genormaliseerd, bijwerkingen zoals koliek komen het vaalst voor in de opbouwfase. Als jij tussendoor stopt breng je de gehele hormoonhuishouding wederom in de war.

Mijn advies is dan ook niet stoppen met de prascend daar de koliek niet waarschijnlijk is als bijwerking van de prascend na zoveel maanden. Ik zou de oorzaak van de koliek achterhalen, zoals kijken naar maagzweren.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 15:11

Maar ik ga niet tegen het advies van m'n dierenarts in, met het risico dat we vanavond hem weer nodig hebben om mijn pony darmontspanners en pijnstilling te geven.
Ik weet helemaal niet of ik nog ga beginnen. Moet eerlijk zeggen dat de pony het nu beter doet zonder. Ik wacht nogmaals zijn onderzoeken af en in overleg met onze arts beslissen we hoe verder.
Vind niet dat iemand dat kan oordelen die de pony nog nooit heeft gezien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:15

je reageert vreemd hoor...ik schrijf toch duidelijk dat er paarden zijn die er helemaal niet goed op reageren?En over advies van je dierenarts.Je moet altijd zelf blijven nadenken.Jij ziet je paard iedere dag,een dierenarts niet.Persoonlijk denk ik dat je veel te weinig ontwormd.
oude paarden en vooral oude paarden met cushing moet je echt goed ontwormen,de weerstand is namelijk vrij laag.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 15:20

Hij word in het voor en na jaar ontwormt en tussentijds zo'n 3 a 4 keer per jaar een mestcontrole, als hij dan wormenvrij is, geef ik hem ook geen kuur. Heeft hij wel wormen, dan word er gericht behandeld.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:28

Mestonderzoek geeft lang niet altijd een correcte uitslag. Ik heb al meerdere paarden gezien die vol wormen zaten, behálve in de mest!

Verder vind ook ik je wat wonderlijk reageren, je vraagt hier advies en reacties, maar blijkbaar passen die dus niet in je straatje en had je liever gehad dat iedereen het roerend met je eens was dat je beter kan stoppen. Nu dat niet zo is, kan men ineens geen advies geven over een paard wat ze nog nooit gezien hebben..... :?

Mijn advies: Blijf goed naar je paard kijken en eerlijk. Je bent niet voor niks met prascend begonnen, dat was om meer dan zijn lange vacht. Bovendien zag je hem er van opknappen, dat zeg je zelf. Een paard met koliek is niks waard, maar ook ik ben het met de rest eens dat de kans dat de koliek van de prascend komt zeer klein is. Doe desondanks wat voor jou goed voelt, maar blijf eerlijk naar je paard toe!!!

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:34

Douraque schreef:
Ts: zo bedoeld geerke het niet, je leest niet goed. Ik denk dat geerke bedoeld dat de oorzaak van de koliek niet gelegen is in de prascend, maar misschien bij maagzweren.

En steeds stoppen en beginnen met de prascend is juist verkeerd. Zonder medicijnen is de hormoonhuishouding van je paard ernstig verstoord. Door de prascend wordt dat genormaliseerd, bijwerkingen zoals koliek komen het vaalst voor in de opbouwfase. Als jij tussendoor stopt breng je de gehele hormoonhuishouding wederom in de war.

Mijn advies is dan ook niet stoppen met de prascend daar de koliek niet waarschijnlijk is als bijwerking van de prascend na zoveel maanden. Ik zou de oorzaak van de koliek achterhalen, zoals kijken naar maagzweren.

Ik ga hier toch in mee.
En ik zou misschien toch eens een second opinion van een andere dierenarts aanraden, als deze het heeft over een immuniteit tegen het medicijn...

Ik ben zelf met Prascend begonnen om de omgekeerde manier die vele bokkers hier aanhalen.
Dit omdat mijn dierenarts dit zo voorschreef en ik haar echt wel vertrouw (volgens een andere DA was mijn pony 100% gezond :+ )
Ik heb meer als een half jaar een hele pil gegeven aan een D-pony en dat ging allemaal goed.
Ze knapte zienderogen op en is nu weer mijn gestoorde knol van een paar jaar geleden, geen haar op mijn hoofd dat terug zou willen naar de periode hiervoor.
Ze heeft in deze periode ook één keer koliek gehad, maar dat lag gewoon aan te veel stro eten (omdat ze op dieet stond, want ze was veel te dik).

Zoals Douraque zegt kan je echt niet stoppen en terug beginnen en dat een aantal keer achter elkaar. Je zegt dat hij het nu goed doet zonder, maar ik begrijp dat hij er nog maar een paar dagen af is?
Dan is de hormoonspiegel waarschijnlijk nog voor een deel in balans van de medicatie die je gaf, maar dat zal ook niet lang zo blijven.

Ik vind dat je een paard dat goed reageert op Prascend en dit nodig heeft, dit dan ook moet krijgen (als ze er niet ziek van worden uiteraard).
Koliek kan zoveel oorzaken hebben, een niet opgemerkte schimmelplek in je hooi, vuil in het eten, zand in de darmen....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:03

Als pergolide bij mensen problemen kan veroorzaken met de hartkleppen, kan dit op termijn ook wel problemen veroorzaken bij het paard met de darmperistaltiek denk ik zo...is bij beide toch sprake van zenuwgeleiding...
Het is met zo'n oudje altijd een dubbeltje op z'n kant natuurlijk...geraken de darmen '' versleten '' door ouderdom, of heeft de pergolide er toch iets mee te zien ? Wie zal het zeggen... :?
Mijn oudje kreeg net voor z'n 30e ook problems met de darmen...en die kreeg geen medicijnen.

Hier 2 cushies aan de pillen, maar geen koliek tot nu toe * klopt af *

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:07

Mijn merrie krijgt er geen koliek van maar wel verschrikkelijke diarree, het water spuit er gewoon uit. Ik ben gestopt met de gedachte van heel langzaam terug opnieuw te beginnen (ondertussen voordroog ook door gewoon hooi vervangen) maar ben vorige week eerst nog speciale voeding van Dodson and Horrell gaan halen, Cush Care. Tot nu toe ongelooflijke resultaten. Ze begint terug te ruiven, de mest is veel beter en ze is een stuk levendiger. Nu alleen nog hopen dat ze stilaan ook wat aan gewicht en bespiering terug wint. Zo lang ik me deze voeding verbetering zie, laat ik de pillen aan de kant.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:23

@balte: maar je weet niet wat er intern aan de hand is. Cushing paarden lijden intern enorm door de verstoorde hormoonhuishouding. De bespiering komt niet terug door voedsel en zelfs niet door de prascend, maar de prascend remt de symptomen. Daarom zou ik ook langzamerhand beginnen met 1/4 en zo opbouwen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:28

Indy29 schreef:
Ja, dat snap ik, maar wij hebben niets aan de dosering hoeven te veranderen en het lijkt me dat als ze snel dalen dat je minder hoeft te geven dan als je de waardes gedaald wil hebben

Hoeveel krijgt je pony? Want shetlanders zijn gevoeliger voor pergolide/prascend dan paarden. Het kan zijn dat hij met (veel) minder toekan. Ook omdat zijn waarden nu netjes zijn?
Dus - Hoe zwaar is de pony en hoeveel krijgt hij nu

En je zou er inderdaad over kunnen denken om provarium breeding te gaan geven of het te combineren zodat je dosis daardoor wellicht ook wat lager kan blijven.

Zie bijsluiter http://www.boehringer-ingelheim.nl/cont ... luiter.pdf

Potentiele bijwerkingen zijn ... en eindigt met diarree en koliek

Potentiële bijwerkingen bij paarden zijn onder andere zweten, gebrek aan eetlust, voorbijgaande anorexie en lethargie, milde symptomen van het centrale zenuwstelsel (zoals milde depressie en milde ataxie), diarree en koliek. Bij tekenen van dosis-intolerantie dient de behandeling voor 2 tot 3 dagen te worden gestaakt en daarna met gehalveerde dosis te worden voortgezet. De totale dagelijkse dosering kan dan weer worden verhoogd met stappen van 0,5 mg elke 2 tot 4 weken totdat het gewenste klinische effect wordt bereikt.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 01:19

Ik ben zelf heel bang dat er met de aanvang van het medicijn al een fout is gemaakt. Ik lees hier namelijk dat er bij shetten heel laag gestart word met prascent. Bij onze Beauty zijn we al gestart met een halve tablet, dat is achteraf voor een shet al erg hoog.
Toen hij bij de eerste controle niet snel genoeg daalde, is hij zelfs overgegaan op een hele tablet. En als ik terug denk is alle ellende toen begonnen. Hij stopte toen namelijk met eten en drinken, maar vertoonde verder geen koliek.
Omdat dit duidelijk te hoog gegrepen was, zijn we weer gezakt naar een halve, dit is toen goed gegaan tot december. In december was hij verstopt, dat was dus de koliek. Omdat hij toen wel snel zakte zijn we naar om de dag een halve gegaan, tot vorige week maandag. Ook zoals in de bijsluiter staat een paar dagen gewacht en opnieuw gestart, maar nu met een kwart en s'avonds gaf hij opnieuw koliek aan.

Ik ben inderdaad met meerdere dierenartsen in gesprek en het advies van allemaal is om de behandeling nu te staken en alles eerst tot rust te laten komen. Intussen zijn we aan het uitzoeken wat zijn waardes nu zijn. Wat we kunnen doen om zijn stofwisseling te ondersteunen ( denk aan gluco balance of iets dergelijks) Hij staat nu ook aan de probiotica, ter ondersteuning van de werking van zijn darmen. Natuurlijk speelt zijn leeftijd een rol, en heb ik ook gedacht aan slijtage of dat hij gewoon "op" is, maar dan vind ik het wel apart dat het nu wel goed gaat. Ook was ik bang voor iets van een tumor in z'n darmen omdat hij 2x verstopt zat, maar de laatste koliek aanval is verholpen met een injectie Buscopan en nu mest hij ook als een beer :) dus dat is ook niet waarschijnlijk.

Een vriend van ons is holistisch en regulier arts en die duikt er morgen verder in en overlegd ook met collega's.

We willen allemaal echt het beste voor onze ouwe man en als ik soms te vel reageer dan spijt me dat, heb de laatste tijd behoorlijk wat meegemaakt en ondanks dat Beauty oud is, wil ik hem toch nog wel even bij me houden.
Ik verloor vorig jaar mijn andere pony in juni, eind november m'n vader en 12 januari m'n oma. Ik heb m'n portie dus wel even gehad. Dus nogmaals sorry als ik te vel reageerde.....

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 07:10

Logisch dat je shet zoveel problemen heeft gehad. Een hele pil is gewoon te veel, welke *** DA stelt dat nou voor. Bij een shet begin je met 1/8 en bouw je op naar de gewenste dosis. Meestal is dit max een 1/2. Je kan wel naar 1 gaan, maar dat is meestal pas na jaren Cushing en prascend omdat de Cushing verergert is.

Advies blijft niet stoppen, maar 1/4 geven gedurende een langere periode.