Nek scheef

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nek scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 23:30

Ik zou eens een foto laten maken of t hoefbeen niet is gekanteld of iets.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 23:32

Joolien schreef:
Ik zou eens een foto laten maken of t hoefbeen niet is gekanteld of iets.

Die zijn al gemaakt, 2 keer. Is niets mis mee.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 23:38

Hoe vinden jullie hem in dit filmpje lopen?

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 23:55

goed bezig TS!

Hmm, hoefbevangen geweest.. Ik dacht het in het eerste filmpje al te zien dat kenmerkende loopje te zien, maar had het nog even niet specifiek gezegd. Ik zou dus zeker de DA ook even goed naar z'n hoeven laten kijken. Ook op de lange lijnen vind ik hem vrij stijf voor zover te zien, wel minder, maar dat heeft dan weer met die rug te maken, daar zit ook zeker iets niet goed.

(wel een knappe pony overigens!)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 10:14

Wat een schat van een pony.

Er klopt iets niet in zijn gaan. RV is hij verkort en daarbij lijkt ie op eieren te lopen. Ik zou wel voorzichtig durven beweren dat hij aan beide voorvoeten kreupel is...
Daarnaast vind ik hem, als jij erop zit, slechter dan wanneer jij er niet op zit. Wat voor mij aanleiding zou zijn om ook nek en rug te onderzoeken.

Ik kan natuurlijk niet in jullie portemonnee kijken, maar ik geloof dat ik deze pony mee zou nemen naar een kliniek voor onderzoek van voorvoeten en rug/nek

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 10:33

Een paar weken geleden liep hij (door de vorst, en de harde, onregelmatige grond volgens de da) heel erg slecht. Kan het zijn dat hij daar gewoon nog niet volledig van hersteld is en hij stijf is door de maanden dat hij stil heeft gestaan toen hij hoefbevangen was?

Mijn ouders hebben dit allemaal liever niet.. Osteopaat moet ik ook zelf betalen, en ik hoop dat ik derest ook kan betalen, of dat ze tot bezinking komen (mijn ouders hebben beiden niets met paarden, ze snappen niet dat hij voor zo iets kleins aan zo veel geld moet worden behandeld ect.).

Denken jullie dat ik beter naar een osteopaat of dierenarts kan gaan? Of allebei?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 10:40

Die is niet goed/rad, ik zou naar een kliniek rijden.

En ja paarden kosten nu eenmaal geld als ze wat mankeren, je weet waar je aan begint als je ze aanschaft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 10:53

Ik zou eerst voor da onderzoek gaan. Denk dat dit niet enkel is opgelost met een osteopatiie behandeling.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 10:55

Mee eens.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 11:02

Oké, bedankt.

En hoe vinden jullie hem hier? Dit was voordat hij weer slechter ging lopen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 11:13

Hij loopt daar absoluut beter. Maar wat nog het meeste opvalt is dat ie een stuk minder nukkig is! Hij laat, zowel in zijn gangen, als in zijn gedrag, duidelijk zien dat ie pijnlijk is.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 11:15

Hallo ik ken Bartje al jaren en het scheef lopen met zijn hals en hoofd doet hij ook al jaren.
Hij is netjes beleerd geweest en deed het toen niet.
Lang geleden is hij eens uitgeleend geweest en toen hij terug kwam was het een hoopje ellende.
Hij was aardig stuk gereden en erg stijf daarna hield hij altijd met rijden zijn hoofd scheef.
Ook al heeft hij heel lang overgewicht gehad en moet zeggen dat hij heel erg is afgevallen compliment daarvoor.
Kun je niet even contact opnemen met de vorige eigenaar die ken ik en de eigenaar daarvoor ook.
Het is een hele lieve pony maar bij de vorige eigenaar ging hij aldoor aan de kletter als je hem met bit reed.
Ik weet dit omdat hij bij mij op stal heeft gestaan.
Heb je meer vragen over zijn verleden dan hoor ik het wel.
Ps hij heeft ook altijd gevoelige zooltjes gehad en erg stijf in de achterhand.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 11:20

Oké! Mij viel het ook al op dat hij de laatste tijd een stuk chagerijniger is dan normaal. Maandag bel ik de dierenarts.

Voor de zekerheid doe ik met wandelen ect. hoefschoenen (die had ik gekocht voor zijn hb) om, al heeft hij er last van geeft dat toch weer verlichting.

En wat ben ik blij dat ik dit topic heb geopend....

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 11:24

lady62 schreef:
Hallo ik ken Bartje al jaren en het scheef lopen met zijn hals en hoofd doet hij ook al jaren.
Hij is netjes beleerd geweest en deed het toen niet.
Lang geleden is hij eens uitgeleend geweest en toen hij terug kwam was het een hoopje ellende.
Hij was aardig stuk gereden en erg stijf daarna hield hij altijd met rijden zijn hoofd scheef.
Ook al heeft hij heel lang overgewicht gehad en moet zeggen dat hij heel erg is afgevallen compliment daarvoor.
Kun je niet even contact opnemen met de vorige eigenaar die ken ik en de eigenaar daarvoor ook.
Het is een hele lieve pony maar bij de vorige eigenaar ging hij aldoor aan de kletter als je hem met bit reed.
Ik weet dit omdat hij bij mij op stal heeft gestaan.
Heb je meer vragen over zijn verleden dan hoor ik het wel.
Ps hij heeft ook altijd gevoelige zooltjes gehad en erg stijf in de achterhand.

Bedankt voor je antwoord. Is Robin wel eens met hem naar een dierenarts/osteopaat geweest hiervoor? Ik heb al vaker vragen aan haar gesteld maar zij reageerd hier helaas niet meer op.
Bedankt! We zijn er nog niet hoor, maar hij is al een stuk dunner dan hoe ik hem kocht.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 11:35

Voor zover ik weet niet.
Heb in het verleden wel dit advies gegeven maar er nooit meer iets over gehoord.
Ik was bezorgd ook omdat hij een harde manenkam had en daardoor bang was voor insuline resistentie.
En helaas zit je nu met een hoefbevangen paardje tip geef hem geen kuil maar gewone hooi en niets waar suiker in zit kijk ook uit met gras.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 11:38

lady62 schreef:
Voor zover ik weet niet.
Heb in het verleden wel dit advies gegeven maar er nooit meer iets over gehoord.
Ik was bezorgd ook omdat hij een harde manenkam had en daardoor bang was voor insuline resistentie.
En helaas zit je nu met een hoefbevangen paardje tip geef hem geen kuil maar gewone hooi en niets waar suiker in zit kijk ook uit met gras.

IR heeft hij niet, daar is hij op getest.

Hij krijgt nu vrij goed hooi, en op het gras gaat hij alleen als er weinig fructaan in zit. Anders staat hij in een zandpaddock.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 11:48

Het hooi dat hij krijgt is van een oer waar ik ook van afnam.
Dit is inderdaad prima hooi maar te rijk voor een hoefbevangen pony.
Beter is hooi in kleine baaltjes.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 11:57

tja...pony loopt nu vrij beroerd.Afgezien van de nek.
Met een geschiedenis van hoefbevangenheid zou ik bijna denken dat hij er weer tegenaan zit.
Minder hooi geven,krijgt hij een vitamine en mineralen supplement?
Als je hem weer wat soepeler hebt er eens een goede osteopaat bij halen,er zit duidelijk iets niet goed bij de nek.
Maar vergis je niet....een pony kan van teveel hooi ook gewoon bevangen worden.En zo stijf als hij loopt denk ik dat dat het geval is.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:03

Voer is slechts in 54% van de gevallen oorzaak van hb... Dat moet onderzocht worden. In een aantal gevallen kan dieet juist averechts werken. Dus ook dat eerst door DA uit laten zoeken!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:07

Rindin schreef:
Voer is slechts in 54% van de gevallen oorzaak van hb... Dat moet onderzocht worden. In een aantal gevallen kan dieet juist averechts werken. Dus ook dat eerst door DA uit laten zoeken!

dieet kan geen kwaad,uithongeren wel...maar dat is iets anders.Daarom moet er altijd een goed supplement gegeven worden,dagelijks.

Een paard wat 1x bevangen is geweest daarvan is de stofwisseling dusdanig in de war(hormonaal)dat teveel hooi al de trigger kan zijn.
Het door een dierenarts uit laten zoeken zou ik niet teveel waarde aan hechten...veel dierenartsen geven gewoon weer groen licht voor dag en nacht weidegang na HB.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:08

Mijn Vp was ook een stuk nukkiger toen hij last had van peesblessure. Laatste keer dat ik hem voor die blessure reed (daarna is hij onderzocht, we merkten er eerder niks aan) ging hij ook erg scheef lopen. Hij stopte niet zoals jouw pony zijn neus in de lucht, maar ging juist helemaal rollkur neus op de borst lopen, daarbij zn nek naar links kantelend. Volgens de Va was dit om het rechter voorbeen te ontlasten (daar zat de blessure)

Goed dat je gelijk iemand laat komen want de pony toont duidelijk ongemak. Maar ik zou hem dus echt grondig laten onderzoeken. Het lijkt nu de rug, maar wie weet is het iets heel anders!

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 13:16

Hij krijgt al minder hooi. vitamine en mineralen suppelement krijgt hij niet, welke raad jij aan? @geerke

Net ben ik even bij hem geweest. Bij druk op de rug toont hij een beetje aan het einde, richting de achterhand ongemak. Hij krimpt dan als het ware een beetje in elkaar.

Ik heb even met hem gedraafd, met en zonder hoefschoenen. Ik had wel het idee dat hij met hoefschoenen beter liep.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 13:19

Ostheo kan vaak zien waar het probleem zit. Afhankelijk daarvan kun je dan met evt veearts verder kijken

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 14:19

Is het slimmer om eerst een osteopaat of een dierenarts erbij te halen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 14:21

ik zou eerst even een dierenarts er naar laten kijken,of hij niet in het voorstadium van bevangenheid zit.Als dat zo is dat kun je beter een osteo laten komen als hij er weer vanaf is.Door bevangenheid houden ze de spieren zo stijf door de pijn dat eerst dat opgelost moet worden.