mager oudje met diaree

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 20:05

pleiada schreef:
Bij mijn oudere merrie hang ik de emmer aan haar hoofd omdat ze ook knoeit..Ik haal de hengsel eraf en maak er een koord aan die ik over haar hoofd kan doen..Is ideaal,misschien een idee om dit te proberen?

Zelf doe ik gemalen lijnzaad door de speedibeet,wat helpt voor het zand en ook tegen dunne mest..

waar koop je gemalen lijnzaad?

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 20:07

tamary schreef:
Eraquell is ivermectine, maar dat doosje is soort koper/oranje. Groen doosje is equest (moxidectine). Moxidectine werkt inderdaad tegen ingekapselde bloedworm.
ah ja equest klinkt bekend! Heb het doosje nog wel op stal liggen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:08

Blon_D schreef:
pleiada schreef:
Bij mijn oudere merrie hang ik de emmer aan haar hoofd omdat ze ook knoeit..Ik haal de hengsel eraf en maak er een koord aan die ik over haar hoofd kan doen..Is ideaal,misschien een idee om dit te proberen?

Zelf doe ik gemalen lijnzaad door de speedibeet,wat helpt voor het zand en ook tegen dunne mest..

waar koop je gemalen lijnzaad?

Lijnzaad kan je beter zelf malen, het raakt snel nuttige voedingsstoffen kwijt en het bederfd makkelijk.
Elektrisch koffiemolentje bij de blokker kost je max. 20 euro.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:10

Je moet inderdaad in deze periode de Equest hebben. Als je Eraquell gekregen hebt in december, zou ik 'm toch nog een spuit Equest geven...voor de zekerheid. De ingekapselde bloedworm zie je ook niet in mestonderzoek.

Edit; lees net dat je waarschijnlijk equest gehad hebt :D Fijn !

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 20:10

tamary schreef:
Lijnzaad kan je beter zelf malen, het raakt snel nuttige voedingsstoffen kwijt en het bederfd makkelijk.
Elektrisch koffiemolentje bij de blokker kost je max. 20 euro.
en dan koop je lijnzaad gewoon in de supermarkt? koffiemolen heb ik nog liggen ouders vonden t te veel werk

pleiada

Re: mager oudje met diaree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:13

Ik zou gewoon lijnzaad bij de welkoop kopen of ergens anders waar ze paardenvoer verkopen..Je hebt dan een grotere verpakking voor veel minder geld..

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 20:14

pleiada schreef:
Ik zou gewoon lijnzaad bij de welkoop kopen of ergens anders waar ze paardenvoer verkopen..Je hebt dan een grotere verpakking voor veel minder geld..

o super ga ik dat ook morgen halen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:32

Welkoop idd. Hier is zak van 25kg 28-29 euro.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:24

Bruine lijnzaad moet je koken om blauwzuur vergiftiging tegen te gaan! Gele lijnzaad kun je veilig ongekookte geven

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:54

karev schreef:
Bruine lijnzaad moet je koken om blauwzuur vergiftiging tegen te gaan! Gele lijnzaad kun je veilig ongekookte geven

Blauwzuurreactie heeft zowel vocht als zuurstof nodig. Spijsvertering van een paard is zuurstof arm. Ook Utrecht geeft bruine lijnzaad ongekookt zonder problemen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:28

Of gewoon lijnzaadbrokken bij Makana bestellen...12euries voor 10kg...kant en klaar :=

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 16:38

vanochtend sandclear bij de dierenarts gehaald dat was de meest snelle levering, de welkoop had t niet, duur maar ik gooi in beide paarden een kuur van 7 dagen en dan hopen dat het beter gaat! Zoniet kan ik volgende week dierenarts laten komen

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:39

Mest kun je testen op zand: neem een flinke hand mest, stop het in een doorzichtige fles/zak en laat het een uurtje met rust, het zand zakt naar de bodem en je weet of daar een probleem zit.

Verder mag speedibeet, even als bietenpulp niet langer dan (ik geloof) 6 uur weken.

Soms kan het helpen om bloed te trekken en te kijken of er vitamine tekorten zijn die opgelost moeten worden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:15

Fijn dat je de sandclear al gevonden hebt ! Geef maar een extra schepje ;)

Smurffie even over dat zandtesten...de uitkomst is niet altijd juist. Ofwel heb je veel zand in het zakje zitten bij de mest en dat wil dus zeggen dat er in elk geval zand in het paard zit/zat en afgevoerd wordt. Maar je kan ook bijna geen zand terugvinden in het zakje...wat dan niet persé wil zeggen dat er geen zand in de darmen zit. Het kan ook heel goed mogelijk zijn dat er zoveel zit dat het niet (meer) afgevoerd wordt en dan bedriegt de test dus. :j

Bietenpulp mag best 12uur weken als de temperatuur onder de 10 graden blijft, wordt het warmer, dan wordt het spul snel zuur.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:45

Hoe gaat het met omaatje ondertussen?

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 19:55

Pandora2 schreef:
Hoe gaat het met omaatje ondertussen?

geen diaree meer! eigenlijk na 2 dagen was de mest weer goed en ze trekt gaar buik niet meer aan. Wat mij wel opvalt is dat ze echt moeite heeft met fijn voer. De bietenpulp gaat wel beter dan brokken maar ook dit valt uit haar mond. Ze doet echt lang over een klein schepje omdat ze er weinig grip op heeft. Heb al een voerbak zonder hoeken en niet al te diep maar toch blijft het lastig

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 08:58

Toch goed nieuws dus ! :j
Tja, die tanden van die oudjes wordt soms een probleem...ik ken het :( Mijne had dat probleem met zijn kiezen waardoor hij weinig nog goed gekauwd kreeg en dat zorgde af en toe voor gisting en wat koliek.
Kan je niet al het voer wat ze krijgt weken, zodat ze telkens een dikke pap kan opslurpen ? :P

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 09:28

Pandora2 schreef:
Toch goed nieuws dus ! :j
Tja, die tanden van die oudjes wordt soms een probleem...ik ken het :( Mijne had dat probleem met zijn kiezen waardoor hij weinig nog goed gekauwd kreeg en dat zorgde af en toe voor gisting en wat koliek.
Kan je niet al het voer wat ze krijgt weken, zodat ze telkens een dikke pap kan opslurpen ? :P

mwa betwijfel of ze dat eet ze is namelijk ook nog kieskeurig. Kijk het sowieso nu nog een week aan en dan even kijken of ze is aangekomen zoniet wil ik de dierenarts/tandarts nogmaals een gebitscheck doet. Vanochtend ging het met de bietenpulp wel goed nu geen geknoei en snel op tot nu toe lijkt het of ze voornamelijk savonds knoeit en langer nodig heeft. zou er bijna met een stopwatch bij gaan staan

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 12:41

Vanochtend even een check gedaan met het meetlint ze is alweer wat aangekomen. Ze is behoorlijk dominant weer in de weide dus het lijkt de goede kant op te gaan :) Vanavond weer even kijken hoe ze eet als het dan weer moeizaam lijkt te gaan laat ik volgende week de tandarts komen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:10

Ah kijk, dat is goed nieuws ! *\o/* Geeft de burger weer moed, toch ?
Niet te vaak meten...krijg je gauw frustraties van :+ ! En bij oudjes duurt het toch wel een tijdje eer het gewicht er weer aanzit. Belangrijkste is dat ze weer haar happy zelve is !
Als de tandarts komt, vraag dan of je zelf ook even mag voelen en kijken...is dan weer goed voor de gemoedsrust :P

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 13:12

Pandora2 schreef:
Ah kijk, dat is goed nieuws ! *\o/* Geeft de burger weer moed, toch ?
Niet te vaak meten...krijg je gauw frustraties van :+ ! En bij oudjes duurt het toch wel een tijdje eer het gewicht er weer aanzit. Belangrijkste is dat ze weer haar happy zelve is !
Als de tandarts komt, vraag dan of je zelf ook even mag voelen en kijken...is dan weer goed voor de gemoedsrust :P
dat doet mijn tandarts altijd geeft ook uitleg etc erg prettig! Ze toont gelukkig weer voller vond haar erg mager de laatste tijd. Binnenkort kan ik haar weer eens inspannen bij mooi weer.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:29

Fijn ! Laat het mooie weer dan maar komen ! :D
Is die merrie eigenlijk al ooit getest op cushing ? Gezien haar leeftijd, en overgewicht vroeger ( wat ik begreep uit je beginpost )... dat kan ook een verminderde weerstand in de darmen geven met eventueel diarree en vermageren...
Ik ben behekst door cushing...dus vandaar mijn vraag :+

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 13:41

Pandora2 schreef:
Fijn ! Laat het mooie weer dan maar komen ! :D
Is die merrie eigenlijk al ooit getest op cushing ? Gezien haar leeftijd, en overgewicht vroeger ( wat ik begreep uit je beginpost )... dat kan ook een verminderde weerstand in de darmen geven met eventueel diarree en vermageren...
Ik ben behekst door cushing...dus vandaar mijn vraag :+

nope niet getest. Heb het er wel een keer met dierenarts over gehad toen die test gratis aan werd geboden maar hij vond het niet nodig.

Overgewicht van vroeger kwam door te veel van alles en weigeren er een dierenarts bij te halen (vorige eigenaar ik was toen verzorgster). Sinds ik op prive stal sta en alles zelf in de hand heb is dit probleem ook niet meer van toepassing. Verder geen hangbuik oid of andere typische cushing klachten.

hoefbevangenheid was echt door overmatige voeding daar viel ook niet tegenop te rijden.. Voor mijn merrie is het erg jammer dat ze dit heeft moeten doormaken. Mijn ruin heeft er geluk mee want overvoeren zal hem nooit overkomen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:20

Ja, overvoeding is idd vaak de oorzaak van veel ellende :(

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 15:25

Pandora2 schreef:
Ja, overvoeding is idd vaak de oorzaak van veel ellende :(

Klopt en wat vooral frustrerend is is dat magere paarden direct worden 'verwaarloosd' maar dat alle dikke paarden gewoon wat meer moeten werken.. Lastig lastig