Welke hoefschoenen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Re: Welke hoefschoenen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:09

Ik haak ook even in!

Mijn jonge pony loopt voor de wagen sinds kort en die heeft super hoeven hoor, gaat ook prima zonder ijzers, maar aangezien ik niet echt met grote regelmaat tijd/gelegenheid heb om echt op verhard te gaan trainen zodat die hoeven goed hard worden....

Wil ik eigenlijk dus een set hoefschoenen hebben voor als ik dan wel (veel) ga rijden over puntig/harde ondergrond.

Hoe erg veranderen de grootte van de hoeven nog in het leven van een paard? Of blijft dat altijd wel gelijk?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:20

dingogirl schreef:
naar mijn ervaring zijn de equine fusions ook prima voor ronde hoeven. ze draaien niks. ook niet als de schoenen iets te groot zijn. ik ben zeer tevreden.
maar inlezen over allerlei merken is prima.

Bij grote ronde hoeven kunnen ze gaan draaien, zeker als ze ook wat te groot zijn, met groot bedoel ik maat 14/15 en 16, is echt niet dat ze altijd gaan draaien gelukkig, er zijn genoeg paarden en ponies die er goed mee lopen. paard van Zinzijewel heeft vrij platte hoeven, daar zijn ze niet ideaal voor.

Welke maat hebben jouw ponies?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:22

Toydoll schreef:
Ik haak ook even in!

Mijn jonge pony loopt voor de wagen sinds kort en die heeft super hoeven hoor, gaat ook prima zonder ijzers, maar aangezien ik niet echt met grote regelmaat tijd/gelegenheid heb om echt op verhard te gaan trainen zodat die hoeven goed hard worden....

Wil ik eigenlijk dus een set hoefschoenen hebben voor als ik dan wel (veel) ga rijden over puntig/harde ondergrond.

Hoe erg veranderen de grootte van de hoeven nog in het leven van een paard? Of blijft dat altijd wel gelijk?

Hoe oud is je pony? Als je er aangespannen mee rijdt denk ik wel ten minste een jaar of drie? Dan verandert een hoef niet echt meer, mits je smid niet radicaal anders gaat bekappen of jij van smid verandert en die bekapt heel anders. Er zijn genoeg schoenen die best wat maatverschil kunnen hebben hoor.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:56

mijn pony's zijn een tweespan shetten van 107cm en exmoorpony's van ong. 1.30m

ik merkte wel dat de hoeven iets groter werden nadat de ijzers er af waren. daarna blijft het hetzelfde.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:16

@delphi: zijn hoefschoenen ook geschikt om mee in de bak te rijden?

Mijn paard heeft geen ijzers, maar rond deze periode slijten ze meer dan anders. Geen idee waarom. Ik rij praktisch alleen maar in de bak. Vorig jaar waren ze zo kort dat ze voor het eerst in haar leven ijzers moest. Wat een drama. Ik heb een mega aansteller, het beslaan lukte niet en ze moest platgespoten worden door de d.a. Dit wil ik liever niet meer, vandaar dat ik aan hoefschoenen zit te denken.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:13

je kan zeker met hoefschoenen in de bak rijden, maar dan komt er waarschijnlijk wel zand in wat kan gaan schuren. ligt ook weer aan welke schoen je hebt en hoe die aansluit.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:58

Je kan prima met hoefschoenen in de bak rijden, welke voor jouw paard het meest geschikt zijn hangt af van breedte en lengte van de hoef en stand. Gaat je paard gevoelig lopen als de hoeven korter zijn, zoals in deze periode?