Thermografisch onderzoek paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:29

ikke schreef:
Oef, wat is er hier een hoop mensen een hoop flauwekul op de mouw gespeld.
Thermografie is niet meer of minder dan een infrarood opname. Het verteld je welke delen van de huid kouder of warmer zijn dan andere delen. DAT is wat de kleurtjes weergeven, niet meer en niet minder.

Het is geen diagnosemiddel, enkel een uitgebreide en nauwkeurige versie van voelen met je hand.
Thermografie is niet zinloos, maar er worden wel waardes aan toegekend die helemaal nergens op slaan.

Juist.. _/-\o_

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 15:30

ikke schreef:
Oef, wat is er hier een hoop mensen een hoop flauwekul op de mouw gespeld.
Thermografie is niet meer of minder dan een infrarood opname. Het verteld je welke delen van de huid kouder of warmer zijn dan andere delen. DAT is wat de kleurtjes weergeven, niet meer en niet minder.

Het is geen diagnosemiddel, enkel een uitgebreide en nauwkeurige versie van voelen met je hand.
Thermografie is niet zinloos, maar er worden wel waardes aan toegekend die helemaal nergens op slaan.

dát is mooi gezegd! Bedankt!

anjafopma

Re: Thermografisch onderzoek paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:10

De grootste onzin over thermografie wordt hier verteld. Blokkades zie bv niet. Met thermografie kun je problemen voorspellen enz. Thermo is een diagnosemiddel en is een aanvulling op de andere onderzoeksmethode en minder belastend

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:21

Tjonge. Gaat dit ook over mijn reactie? Ik heb het ingezet -als onderdeel- tbv een rechtszaak om zadelproblemen aan te tonen die al door DA en fysio waren geconstateerd. Ik zie niet in waarom mijn verhaal onzin is.

Kleuren en temperatuurverschillen kwamen overeen met diagnose van DA en fysio (en trouwens ook met de metingen van de zadelmaker).

Natuurlijk zijn er genoeg vraagtekens te plaatsen bij de techniek en omgevingsfactoren.

Roepen dat het onzin is, zonder dat te onderbouwen vind ik aandacht trekken en schreeuwen in het luchtledige.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:27

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 20:28

Ik heb gevraagd of iedereen z'n ervaring wil delen, zowel positief als negatief. Ik heb dit topic niet gemaakt om elkaar aan en af te vallen dus houd het alsjeblieft rustig. Laten we een keer niet op zijn 'bokt' doen. Iedereen bedankt voor zijn/haar ervaringen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:32

FlyAway schreef:
Pas vooral op dat je niet de tocht geneest, in plaats van je paard

Als je je in thermografie verdiept en een goede fotograaf uitzoekt dan weet je dit al lang. Ik heb jaren geleden al kennisgemaakt met thermografie en was onder de indruk. Diagnose die later bij de da icm hoefsmid werd gesteld kwam volledig overeen met de bevindingen van de thermografist.

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:52

Flyaway snapt het niet zo. Genezen met onderzoek. Nog nooit van gehoord. Om een oordeel te vellen over thermografie moet je weten waar je het over hebt.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:55

anjafopma schreef:
Flyaway snapt het niet zo. Genezen met onderzoek. Nog nooit van gehoord. Om een oordeel te vellen over thermografie moet je weten waar je het over hebt.

Misschien het artikel in de link even lezen ;)

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:31

Elk onderzoek heeft zijn fouten als ze maar links en rechts hetzelfde zijn. Het gebruik miet gestandaardiseerd zijn

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:55

4pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:28

Anjafopma als je doelt op mijn mening met blokkades, dat is wat de desbetreffende thermograaf destijds tegen mij heeft gezegd. Mijn paard zou losgemaakt moeten worden want had blokkades in het lijf..... dus jij mag het onzin vinden het is mij destijds medegedeeld....

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:41

anjafopma schreef:
De grootste onzin over thermografie wordt hier verteld. Blokkades zie bv niet. Met thermografie kun je problemen voorspellen enz. Thermo is een diagnosemiddel en is een aanvulling op de andere onderzoeksmethode en minder belastend

Dat is zo, maar door de thermografist die bij mij is geweest werd wel constant gesproken over blokkades.. En over dat thermografie een wonder middel was... en dat alle 'blokkades' de tweede keer (na de behandeling door de osteopaat die door hem was aangeraden) weg zouden zijn. Ik weet inmiddels dat je blokkades e.d. dus niet kan vast stellen met thermografie, maar zo wordt dit wel door de thermografist benoemd. En dit was overigens een thermografist die andere mensen opleid tot thermografist en een hele opleiding ervoor ontwikkeld heeft dus je zou dan toch denken dat hij er iets van zou moeten weten....

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:43

bigone schreef:
Casarell schreef:
Het rechter voorbeen van mijn paard was 5 tot 10 graden kouder dan zijn linker voorbeen..
Maar waar het echte probleem zat, was op de beelden van de thermografie niets te zien.. :n

Maar je kunt niet elk probleem en thermofoto vergelijken met je eigen paard, elk geval is anders.
Bij ons kwam er wel een duidelijk beeld naar voren wat achteraf dus inderdaad oorzaak van slechte lopen verklaarde. Ik denk dat je thermografie ook kunt zien als een overzicht van waar eventuele mankementen in een lichaam kunnen zitten. Het is geen wondermiddel maar kan wel degelijk ook zeer veel da kosten besparen. Ik heb eerst thermo laten doen en daarna regulier, indien ik niet had kunnen zeggen wat ik als eerste op de foto wilde zien dan waren de da kosten vier keer zo hoog geweest.

Bigone ik ben wel benieuwd of jij met de thermografie hebt gezien waar het probleem lag, of dat je naar aanleiding van de thermografie gericht foto's bent gaan maken en daardoor wist waar het probleem lag?
Wat is er bij jou gevonden op de thermografie en hoe is dit behandeld?

en je vroeg onder welke omstandigheden bij mij foto's zijn gemaakt:
Ik kreeg te horen dat het paard droog moest zijn, 2 uur voor de foto's geen deken/halster om mocht hebben omdat dit van invloed kon zijn op de foto's. De foto's zijn gemaakt in een overdekte ruimte die volgens deze meneer prima zouden zijn om de foto's te kunnen maken.
De tweede keer exact dezelfde plek/omstandigheden.
Is dit wat je bedoeld? Of bedoel je iets anders?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:29

wij hebben bij ons op stal ook door Equicare Plus de paarden laten doen
bij mijn paard zag je goed waar hij last had
zijn pees was heel goed te zien, en ook zijn hoofd

paard heeft check ligament blessure en vernauwde bloedvaten in het hoofd
verder kwamen er nog wat kleine dingen naar boven die ook te verklaren waren

ik vond het zeer interessant :j

en wat ook leuk is ....de buurvrouw bij stal is de homeopathe bij hun
en via haar heb ik nu de druppels voor hem

Afbeelding
Afbeelding

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:16

Vraag me af hoe je vernauwde bloedvaten in het hoofd kan zien met IR.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 14:31

anjafopma schreef:
Vraag me af hoe je vernauwde bloedvaten in het hoofd kan zien met IR.

ik weet dat hij dat heeft omdat hij een ct-scan heeft gehad paar jaar geleden
en op de foto geeft het een koude plek aan.....

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 16:22

Klopt niet. Vernauwde bloedvaten zie niet met IR. Dus wat je zag was dat in ieder geval niet.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 22:24

anjafopma schreef:
Klopt niet. Vernauwde bloedvaten zie niet met IR. Dus wat je zag was dat in ieder geval niet.

nog 1x, je ziet op de thermo foto dat daar een slecht doorbloede plek is...
en dat klopt omdat mijn paard vernauwde bloedvaten in het hoofd heeft wat in 2011 dmv een ct-scan naar voren gekomen is
ik vond dat erg mooi om te zien omdat het klopt!

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 22:58

Zoals je hier leest, de meningen zijn erg verdeeld! dus doen waar jij je goed bij voelt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 08:00

mirgino schreef:
anjafopma schreef:

nog 1x, je ziet op de thermo foto dat daar een slecht doorbloede plek is...
en dat klopt omdat mijn paard vernauwde bloedvaten in het hoofd heeft wat in 2011 dmv een ct-scan naar voren gekomen is
ik vond dat erg mooi om te zien omdat het klopt!

Nee, je moet het andersom lezen: een koudere plek duidt niet per se op bloedvatvernauwing.
Je kunt met een IR opname geen bloedvatvernauwing aantonen maar wel een koudere plek op de huid, die in jouw geval veroorzaakt wordt door de, bekende, bloedvatvernauwing.

Wat je nu doet is oorzaak en gevolg omdraaien.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 08:04

ikke

He ik draai het om????? wat dan???? hoe dan???

ik weet al jaren dat er een vernauwing zit en nu met de thermo was het zichtbaar

ik vond dat erg mooi om te zien,er werd dus verteld dat de doorbloeding daar slecht is en ik had hun niks verteld

het is een mooie bevestiging voor mij dat het ook echt zo is :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 08:43

mirgino schreef:
ikke

He ik draai het om????? wat dan???? hoe dan???

ik weet al jaren dat er een vernauwing zit en nu met de thermo was het zichtbaar

ik vond dat erg mooi om te zien,er werd dus verteld dat de doorbloeding daar slecht is en ik had hun niks verteld

het is een mooie bevestiging voor mij dat het ook echt zo is :j

En DAT is dus niet per se zo! DAAR zit het gevaar van te ver gaande conclusies uit een IR foto. De temperatuurrange waarbinnen gemeten wordt is te klein om dergelijke conclusies te trekken.

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 08:45

Dat is nou het probleem waar wij constant tegen aan lopen. Of de thermograaf begrijpt het niet goed of weet het jou niet uit te leggen. Blauw is geen vaatvernauwing maar kouder dan de omgeving. Wat de oorzaak is is onbekend hoeft ook geen afwijking te zijn. Benen zijn altijd kouder. IR registreert oppervlakte warmte en kan dus de vaten zeker binnen de schedel niet zien. Dus zoek een andere thermograaf

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 09:53

anjafopma schreef:
Dat is nou het probleem waar wij constant tegen aan lopen. Of de thermograaf begrijpt het niet goed of weet het jou niet uit te leggen. Blauw is geen vaatvernauwing maar kouder dan de omgeving. Wat de oorzaak is is onbekend hoeft ook geen afwijking te zijn. Benen zijn altijd kouder. IR registreert oppervlakte warmte en kan dus de vaten zeker binnen de schedel niet zien. Dus zoek een andere thermograaf

dat zeg ik toch :j

maar ik weet wat er loos is in dat gebied en dat dit!! voor mij een bevestiging was.

maar ik geef het op :+