gigantische stalbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:20

Het is toch een stofwisselings probleem.het lichaam werkt blijkbaar toch niet optimaal zodat er vocht in de benen achterblijft.
Op zich doe je al veel, maar beste kun je kijken naar de product of supplement wat de stofwisseling ondersteunt.

Nou zijn er heel veel producten voor..denk dat je je er zelf in moet verdiepen en kijken wat voor jouw paard het beste geschikt is..eventueel met je veearts.

Mijn pony heeft het vroeger ook erg gehad en bij hem hielp minderen in krachtvoer en drainage compositum van de groene os..info staat wel op internet.

Succes!

PanamaD

Re: gigantische stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:25

De bandages moet je niet strak bandageren. Je moet een dikke onderlap gebruiken met een bandage en deze los erom heen bandageren. Door de warmte die er ontstaat gaat het bloed meer door de benen heen lopen. Doe je ze strak ontneem je dat en knel je urenlang het been af.

Je kan het proberen.

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:26

Bij ons op stal deden we ook oud bier! Dat hielp toen vaak wel!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:27

Hmmm, over het krachtvoer had ik heen gelezen, dat is wel érg veel qua suikers/eiwitten wat je voert voor een basispaard hoor. Daarbij is brok juist absoluut geen dikmaker, daar zul je voor naar ruwvoer moeten kijken. Is het niet mogelijk om paard op een grotere hoeveelheid (droog) hooi te zetten?

Hier is het geen puur stofwisselingsprobleem, paard heeft aan beide achterbenen meerdere malen Einschuss gehad in het verleden waardoor haar lymfebanen tegenwoordig wat ondersteuning nodig hebben om de vochtafvoer te kunnen bijhouden. Dus is wellicht wel andere situatie dan TS haar paard.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:32

4/5u op de wei in de zomer is volledig andere beweging dan nu 6 uur op de paddock in de winter, dus dit zou goed het verschil kunnen maken. Veel paarden staan overwegend stil in de paddock, met af en toe even een paar speel spurten. Een paard is gemaakt om de gehele dag 'hapje-stapje' te doen, meerdere uren achter elkaar stil staan is niet waarvoor hun lichaam is gemaakt, dus logisch dat het problemen oplevert.

Verder een paard wat overwegend op stal staat en dan 6 uur in de paddock, heeft meer kans op energie uitbarstingen en als hij dan gekke sprongen (op eventueel bevroren grond) maakt, kan dit stalbenen juist ook weer verergeren. Hoe meer vocht in een been, hoe langer een been opgang moet komen voordat het tegen een zogezegd 'stootje' kan.

Krijg je paard hooi op de paddock? Zoja is het wellicht een idee om dit op veel verschillende plekken neer te legen, zodat ze meer moet rondstappen van plek naar plek. Elke paar extra stappen helpen.

Tevens zolang ze zo gevoelig is op stalbenen, kan een zware training alweer ervoor zorgen dat het erger wordt/het in stand houd. Na een training moeten er afvalstoffen worden afgevoerd, maar als er al vocht in de benen zit, betekend dit dat de benen het extra zwaar krijgen om de afvalstoffen na de training ook nog eens af te voeren..

Al met al zou ik de oorzaak als eerste aan pakken en te stappen stappen en nog meer stappen..
Verder sluit ik me aan om de eiwitten en suikers omlaag te brengen. Het feit dat je paard afvalt en geen energie overhield, was ook een teken dat ze niet topfit was. Dit oplossen door eiwitten en suikers, is symptoom bestrijding met andere nog nadeligere gevolgen van dien.

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 12:44

canisia schreef:
4/5u op de wei in de zomer is volledig andere beweging dan nu 6 uur op de paddock in de winter, dus dit zou goed het verschil kunnen maken. Veel paarden staan overwegend stil in de paddock, met af en toe even een paar speel spurten. Een paard is gemaakt om de gehele dag 'hapje-stapje' te doen, meerdere uren achter elkaar stil staan is niet waarvoor hun lichaam is gemaakt, dus logisch dat het problemen oplevert.

Verder een paard wat overwegend op stal staat en dan 6 uur in de paddock, heeft meer kans op energie uitbarstingen en als hij dan gekke sprongen (op eventueel bevroren grond) maakt, kan dit stalbenen juist ook weer verergeren. Hoe meer vocht in een been, hoe langer een been opgang moet komen voordat het tegen een zogezegd 'stootje' kan.

Krijg je paard hooi op de paddock? Zoja is het wellicht een idee om dit op veel verschillende plekken neer te legen, zodat ze meer moet rondstappen van plek naar plek. Elke paar extra stappen helpen.

Tevens zolang ze zo gevoelig is op stalbenen, kan een zware training alweer ervoor zorgen dat het erger wordt/het in stand houd. Na een training moeten er afvalstoffen worden afgevoerd, maar als er al vocht in de benen zit, betekend dit dat de benen het extra zwaar krijgen om de afvalstoffen na de training ook nog eens af te voeren..

Al met al zou ik de oorzaak als eerste aan pakken en te stappen stappen en nog meer stappen..
Verder sluit ik me aan om de eiwitten en suikers omlaag te brengen. Het feit dat je paard afvalt en geen energie overhield, was ook een teken dat ze niet topfit was. Dit oplossen door eiwitten en suikers, is symptoom bestrijding met andere nog nadeligere gevolgen van dien.

maar als ik haar dan in het voer omlaag zet en we een parcour gaan doen krijg ik haar bijna niet rond. omdat ze dan totaal niet meer kan. wat moet ik dan gaan doen. want dan moet ik haar bijna gaan afbeulen voor beweging en de benen blijven even dik.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:47

Persoonlijk zou ik eerst de algemene gezondheid op pijl krijgen voordat je op wedstrijd gaat.

Begrijp me niet verkeerd, je bent al goed bezig maar er gewoon nog niet. Voor mijn paard heeft het vervangen van het krachtvoer echt het verschil gemaakt.

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 12:50

maar toen ze laag in voer stond had ze alsnog dikke benen enige verschil is dat ze bij na niet wil lopen

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:55

Eerst oplossen hoe het kan waarom ze zo laag in energie zit. Met goed ruwvoer en minimale aan krachtvoer kan elk paard een prima intensieve training/wedstrijd aan. Het feit dat je zoveel moet bijvoeren zegt al genoeg dat ze niet helemaal oke is.
Dan is het ook niet raar dat ze met weinig beweging stofwisseling problemen krijgt, zeker als er nog normaal getraind wordt.
Ik denk niet dat je deze 3 dingen los van elkaar moet zien. Afvallen, geen energie en extreem veel vocht vast houden in haar achterbenen.. staat allemaal met elkaar in verband.

Het grootste 'gevaar' is dat wanneer ze zoveel vocht in haar benen heeft, de kans op blessures een stuk groter wordt. De pezen en spieren kunnen dan niet naar behoren werken, ze krijgen niet hun voldoende voedingstoffen en afvalstoffen worden niet goed weggewerkt.

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:58

6 tot 8 stengels bleekselderij per dag voeren voeren helpt echt heel goed, dit heb ik van iemand die met haar hengst naar de keuring ging, ik werk op de groenteafdeling van een supermarkt :D .

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:02

Zoals Canisia het nu op een rijtje zet: afvallen, geen energie en extreem veel vocht vasthouden in haar achterbenen, gaat bij mij nu een lampje branden. Bij mensen zijn dat symptomen van verminderde hartfunctie. Geen idee of dat bij paarden ook zo is hoor, maar als je toch gaat zoeken naar een oorzaak is dat misschien iets om ook eens naar te laten kijken :)

Heb je enig idee over mogelijke tekorten trouwens (bloedonderzoek)? Het lijkt toch echt meer een algeheel probleem zoals je het hier beschrijft nu. Hoe oud is je paard?

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 13:07

Vientje schreef:
Zoals Canisia het nu op een rijtje zet: afvallen, geen energie en extreem veel vocht vasthouden in haar achterbenen, gaat bij mij nu een lampje branden. Bij mensen zijn dat symptomen van verminderde hartfunctie. Geen idee of dat bij paarden ook zo is hoor, maar als je toch gaat zoeken naar een oorzaak is dat misschien iets om ook eens naar te laten kijken :)

Heb je enig idee over mogelijke tekorten trouwens (bloedonderzoek)? Het lijkt toch echt meer een algeheel probleem zoals je het hier beschrijft nu. Hoe oud is je paard?

bloedonderzoek is al 2 keer gedaan binnen jaar tijd nooit wat uitgekomen.

maar moet ik dan nog een keer de dierenarts laten komen want hij geeft me weer vocht af drijvers en klaar. heb paard is altijd al beetje sloom en traag geweest hoor. is nergens van onder de indruk drrm is ze ook van de uit de springsport gehaald omdat ze niet genoeg temperament heeft voor de topsport. daarom heb ik haar ook kunnen kopen

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:21

Ik zou voor de zekerheid ook nog een keer bloedonderzoek laten doen.
Vervolgens haar op goed ruw hooi zetten ipv kuil en extra ruwvoer om haar op gewicht te houden. Ik ben niet heel erg bekend in de merken, maar heb zelf twee arabieren die in de endurance en western wedstrijden lopen en deze staan op enkel hooi en bietenpulp (dus geen krachtvoer). Ze hebben hierop energie voor 10 en zijn goed op gewicht. Bietenpulp wordt veel gebruikt om aan te komen, maar ook voor langzaam vrijkomende energie. I.p.v. de mega energie pieken die suikers wordt gecreëerd.

Zodra ze dan en op gewicht is en op suiker arme voeding staat, dan die stalbenen proberen weg te krijgen. Pas als die 2 zijn opgelost, kan je de serieuzere trainingen gaan oppakken. Blijft ze met deze trainingen slanke benen houden, dan pas kan je gaan kijken of je op moet bouwen voor energie en spier. Voor de spieraanmaak kan je eiwitten gaan toevoegen (wat in de zomer in het gras waarschijnlijk meer dan voldoende zit) en voor de energie zou ik eens gaan kijken naar vetzuren. Een paard haalt geen energie uit koolhydraten, maar uit vetzuren.

Nog 1 ding, iets waar tegenwoordig 80% van de paarden last van hebben en waarvan de symptomen mega uiteenlopen en soms niet eens te zien zijn.. Maagzweren. Een grote oorzaak voor afvallen en energie afname. Dit is niet uit het bloed te halen volgens mij. (In het maagzweren topic op bokt, staat alle informatie die je daarover zou zoeken, inclusief hoe te behandelen)

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:25

crystallady schreef:
frutsels schreef:
Kijk eens naar de stalbeschermers van Back on Track en zie mijn advertentie op bokt.
Ik heb ze nu (nog tijdelijk) in de aanbieding. Gegarandeerd geen dikke benen meer doordat de benen continue doorbloed worden.

http://www.backontrack.nl

je zegt gegarandeerd houd dat in dat als het niet werkt dat ik ze terug kan sturen?

Ik probeer je te helpen op basis van ervaringen. Je hoeft het niet van mij aan te nemen. Maar ik dacht dat je tips zocht. Bij deze geef ik er eentje waarvan ik goede resultaten hoor van mensen die het gebruiken.

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:30