Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
canisia schreef:4/5u op de wei in de zomer is volledig andere beweging dan nu 6 uur op de paddock in de winter, dus dit zou goed het verschil kunnen maken. Veel paarden staan overwegend stil in de paddock, met af en toe even een paar speel spurten. Een paard is gemaakt om de gehele dag 'hapje-stapje' te doen, meerdere uren achter elkaar stil staan is niet waarvoor hun lichaam is gemaakt, dus logisch dat het problemen oplevert.
Verder een paard wat overwegend op stal staat en dan 6 uur in de paddock, heeft meer kans op energie uitbarstingen en als hij dan gekke sprongen (op eventueel bevroren grond) maakt, kan dit stalbenen juist ook weer verergeren. Hoe meer vocht in een been, hoe langer een been opgang moet komen voordat het tegen een zogezegd 'stootje' kan.
Krijg je paard hooi op de paddock? Zoja is het wellicht een idee om dit op veel verschillende plekken neer te legen, zodat ze meer moet rondstappen van plek naar plek. Elke paar extra stappen helpen.
Tevens zolang ze zo gevoelig is op stalbenen, kan een zware training alweer ervoor zorgen dat het erger wordt/het in stand houd. Na een training moeten er afvalstoffen worden afgevoerd, maar als er al vocht in de benen zit, betekend dit dat de benen het extra zwaar krijgen om de afvalstoffen na de training ook nog eens af te voeren..
Al met al zou ik de oorzaak als eerste aan pakken en te stappen stappen en nog meer stappen..
Verder sluit ik me aan om de eiwitten en suikers omlaag te brengen. Het feit dat je paard afvalt en geen energie overhield, was ook een teken dat ze niet topfit was. Dit oplossen door eiwitten en suikers, is symptoom bestrijding met andere nog nadeligere gevolgen van dien.
. 
Vientje schreef:Zoals Canisia het nu op een rijtje zet: afvallen, geen energie en extreem veel vocht vasthouden in haar achterbenen, gaat bij mij nu een lampje branden. Bij mensen zijn dat symptomen van verminderde hartfunctie. Geen idee of dat bij paarden ook zo is hoor, maar als je toch gaat zoeken naar een oorzaak is dat misschien iets om ook eens naar te laten kijken
Heb je enig idee over mogelijke tekorten trouwens (bloedonderzoek)? Het lijkt toch echt meer een algeheel probleem zoals je het hier beschrijft nu. Hoe oud is je paard?
crystallady schreef:frutsels schreef:Kijk eens naar de stalbeschermers van Back on Track en zie mijn advertentie op bokt.
Ik heb ze nu (nog tijdelijk) in de aanbieding. Gegarandeerd geen dikke benen meer doordat de benen continue doorbloed worden.
http://www.backontrack.nl
je zegt gegarandeerd houd dat in dat als het niet werkt dat ik ze terug kan sturen?