24/7 wei, quarter valt af, bietenpulp met??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 08:18

Ik heb mijn Quarter jarenlang iedere winter maismeel en bietenpulp bijgevoerd. Viel in de winter ook altijd flink af en was bovendien een slechte eter. 's Nachts binnen (als dat kan) en een deken op.
Hier de afgelopen jaren 2 paarden verloren en juist de oudste bleef over, die heeft er goed last van ondanks een nieuw maatje.
Je kunt hem er alleen mee op gewicht houden, m.i. kun je spieren alleen opbouwen met beweging. Helaas is het weer op dit moment niet echt naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 08:23

kun je beter geen krachtvoer geven waar veel energie in zit?
Want in bieten pulp zit bijna nik in. Het is vooral buikvulling.

mentjuh

Re: 24/7 wei, quarter valt af, bietenpulp met??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 11:49

Energie heeft hij genoeg en alleen buikvulling nodig. Hij is altijd goed op bespiering geweest ( en het is niet compleet verdwenen in 2 weken ) en dat zonder voeren van extra eiwitten. Na rust periode daarna ook weer snel goed in de bespiering dus dat dat niet gaat zonder bijvoeren van extra eiwitten klopt niet helemaal. Zoals ik al zei krijgt hij muesli erbij om toch iets van eiwitten bij te voeren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:21

Bij quarters juist meer op de vitamine E letten dan op eiwitten. Eiwitten zit in diverse quarter mixen niet gek veel. Meesten voeren wel lucerne bij, maar moet je echt wel je paard in training hebben. EN je moet dan op de verhouding fosfor/calcium gaan letten. Die kun je alleen goed bepalen als je ook weet wat je aan ruwvoer geeft.
Voor een quarter zou goed hooi het beste zijn. Dan iets van vitamines en olie. Gelet dan op oa vit E, magnesium etc.
Ik weet ook diverse mensen die bijv Red cell bijvoeren aan hun quarter in training. En heel veel mensen geven glucosamine met msm.
In veel quartermixen zitten wel granen. Bij wat harder werken kan dat geen kwaad en naast lucerne is het ook een goede mix. Maar vrijwel alle merken hebben ook extra olie en vit E en magnesium.
Voor massa zie je veel bietenpulp of mais/gesneden mais.
Ik zou altijd beginnen met wat nodig is en bijvoeren naar behoefte. Dus als een paard afvalt of minder presteert bijvoeren en pas iets extra's pakken.

Wat je nu hebt uitgekozen lijkt me voldoende. Je kan altijd ook een compact gras kopen en daarmee aanvullen. Ik gebruik dat wel als we weinig voeren om ze langer te laten eten en beter te laten kauwen. Ook een mooie grasmix is die van Agrobs.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:15

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:23

Ik zou aan een quarter zeker geen toevoeging in de vorm van mais geven!!
Ze worden dikker van ruwvoeder en niet van krachtvoeder. Voer met een hoog oliegehalte is beter en gezonder. ( lijnzaadolie)

fantfeltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:42

Maïsmeel of senior priores Van subli?

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:18

mijn paint heeft in de winter ook moeite om op gewicht te blijven. Deze winter ben ik speedibeet met havens slobber bij gaan voeren, en ik moet zeggen, hij ziet er prima uit. Ik geef1 schep ongeweekte speedibeet met 1 schep ongeweekte slobber met veel warm water en twee pompjes omega olie, geef dit wel over twee voerbeurten, anders vind ik het wel heel erg veel. Hij vind het heerlijk, vooral als het nog een beetje warm is. Hij staat de hele dag buiten, snachts op stal, en krijgt natuurlijk veel hooi en zijn normale krachtvoer. Ik rijd denk ik 3 tot 5 keer in de week, varierend van baktraining tot buitenrit.
In het voorjaar, als ik meer van hem ga vragen, dan krijgt hij een kuurtje muscle forte , van soulmate, superspul!

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:37

Even vraagje tussen door, ik heb zelf ook een quarter en vraag me af waarom eiwitten zo fout zouden zijn voor quarters? Hoor/lees dat regelmatig . Ik voer zelf onbeperkt ruwoer, spidibeet met zemelen en luzerne en ik ben zelf juist huiverig voor zetmeel en suikerbende i.v.m. dat ik een spierbevangen paard heb gehad.
Ben benieuwd naar de rede. Ik hoop dat iemand mij dat eens uit kan leggen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:54

Jadybabe schreef:
Even vraagje tussen door, ik heb zelf ook een quarter en vraag me af waarom eiwitten zo fout zouden zijn voor quarters? Hoor/lees dat regelmatig . Ik voer zelf onbeperkt ruwoer, spidibeet met zemelen en luzerne en ik ben zelf juist huiverig voor zetmeel en suikerbende i.v.m. dat ik een spierbevangen paard heb gehad.
Ben benieuwd naar de rede. Ik hoop dat iemand mij dat eens uit kan leggen.

Ik ben daar ook benieuwd naar, ik heb dat idee namelijk juist niet.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:17

mentjuh schreef:
Eiwitten ben ik altijd voorzichtig in met een quarter, daar zijn ze wel erg gevoelig op al zou een beetje geen kwaad kunnen, hoeveel kan ik hem daar t beste van bijvoeren?

Ts schrijft het bijvoorbeeld ook.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:51

Als je niet veel werkt moet je ook zorgen bij een volwassen quarter om niet" te veel" te geven, het is een sober ras en heeft een andere spiervezelstructuur dan b.v. een kwpn er.
Wat zeker van belang is als je eiwit geeft dat je de goede eiwitten geeft in combinatie me goede aminozuren. Ook heeft een quarter meer behoefte aan vit E.
Het werk wat wij hier doen met de quarter staat niet in verhouding met het voer wat we geven, geef een goede kwaliteit zonder teveel rommel aan voer en daarnaast en goede kwaliteit ruwvoeder maar hou altijd in de gaten dat je ze sober moet voeren.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:54

PreciousViva schreef:
Je kan zoals eerder gezegd lucerne er doorheen mengen of alfalfa..dat bevat nog meer en beter samengestelde eiwitten. Dit stimuleert meteen het kauwgedrag. Gewoon een volle hand door het voer mengen.

Luzerne IS Alfalfa ;-)

Ik heb vijf paarden op onbeperkt hooi staan, ze doen het er allemaal prima op, alleen de Quarter staat in de winter onder deken en krijgt extra voer, ik geef de Pure feed Conditioner, daarnaast kijgt hij kopje lijnzaad en wat luzerne of een voederbiet per dag. In de zomer doet hij het prima op alleen gras.

Ik denk dat er zeker voor de schrale types die snel afvallen en dan ook spiermassa gaan verliezen niet zo op eiwitten gekeken hoeft te worden.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:42

Dan nog niet weet ik wat een quarter nou wel of niet kan krijgen van eiwit. :(