Chiropractor, fysiotherapeut, ostheopaat of masseur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 19:12

Iljaa1 schreef:
Op de opleiding chiropraktor leer je alleen naar gewrichten te kijken en niet naar het gehele systeem (spier, gewricht, zenuw)

Ik zou niet weten hoe je alleen naar een gewricht moet kijken en niet naar het gehele systeem eromheen. De beweeglijkheid van een gewricht wordt bepaald door de spieren en structuren eromheen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 19:14

sanne83 schreef:
Rindin schreef:
- Een fysio behandeld zeker wel de wervelkolom
- Fysio's kijken niet alleen naar de aangedane plek (als je die ervaring hebt, dan heb je
een slechte fysio getroffen := )

Ik weet niet precies hoe dat zit met dierfysio's, maar bij de humane fysio is dat eigenlijk wel mijn ervaring. Niet dat dat perse slecht is trouwens.
Toen ik een knieblessure had, behandelde de fysio de knie en de omliggende structuren van de knie. Daarnaast deed zij het oefen schema. De eerste fysio deed helemaal niets verder. De tweede stuurde me gelijk door naar de manueel (wat het meeste effect op de knie heeft gehad :D) en deed zelf dus ook niets aan de rug.

Ik ben zelf chiropractie gaan doen, omdat ik bij andere behandelaren de beste ervaring had met de combinatie dierenarts & chiropractor.

Alle gevallen zijn anders. Soms is de situatie zo dat de aangedane plek solo behandeling behoeft, maar als dat niet het geval is/niet voldoende aanslaat, dien je verder te kijken. En dan kan het idd best zijn dat je bij de rug uitkomt.
Trouwens, je doorverwijzen naar iemand waar je volgens de fysio beter af bent, vind ik ook onderdeel van een goede therapeut zijn.

sanne83

Re: Chiropractor, fysiotherapeut, ostheopaat of masseur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 19:25

Ik vond het ook een hele goed fysio :D. Doorverwijzen vind ik zeker een onderdeel van een goede therapeut zijn, maar dan blijkt toch dat zij zelf (als fysio) niet de rug goed kan behandelen.
Manueel therapeut is toch niet voor niets een vervolgopleiding op fysiotherapeut, denk ik dan? Volgens mij zit daar nog drie jaar extra opleiding aan vast.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 19:31

Ik laat paard lief 1x per jaar door osteo bekijken en 2x door een masseur van happy athlete. Er komen gelukkig nooit grote dingen uit, maar heb mn paardje graag goed onderhouden. Als ik zo nodig op zn rug moet zitten moet ik er ook zorg voor dragen dat het voor hem ook leuk blijft.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 19:36

sanne83 schreef:
Ik vond het ook een hele goed fysio :D. Doorverwijzen vind ik zeker een onderdeel van een goede therapeut zijn, maar dan blijkt toch dat zij zelf (als fysio) niet de rug goed kan behandelen.
Manueel therapeut is toch niet voor niets een vervolgopleiding op fysiotherapeut, denk ik dan? Volgens mij zit daar nog drie jaar extra opleiding aan vast.

Klopt. Manueeltherapie is een aanvulling op fysiotherapie. Je verfijnd met die opleiding je kunnen, met name gericht op de wervelkolom. Dat betekent echter niet dat de fysio de rug niet kán behandelen. Ik behandel eindeloos veel ruggen, en dat gaat meestal gewoon goed en kan ik mensen helpen met hun rugklachten. Er zijn echter wat rugklachten (met name gewrichten die echt duidelijk vastzitten), waar de patiënt beter af is bij de manueel. Dat moet je als fysio op tijd kunnen erkennen en naar handelen, vind ik.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 19:44

Rindin schreef:
- Dierenartsen kunnen de opleiding tot dierenfysio niet doen

Hoezo?

In België misschien anders maar mijn dierenartse is dat dus wel aan het bijstuderen op de universiteit van Gent waar ze ook afgestudeerd is en die laten zelfs enkel dierenartsen toe tot de opleiding.

TS, als je geen problemen hebt met je paard en hij gewoon lekker in zijn vel zit waarom er dan perse iemand bijhalen? De DA kan toch ook gewoon een check up doen bij de jaarlijkse inentingen?

Ik ben zelf helemaal niet voor de peuten en paten en mijn paard heeft er dus ook nog nooit 1 van dichtbij gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 19:51

Ik kies het liefst voor iemand do zo allround mogelijk is. Hier komen oa Aimée de Rooij, Minneke van Duijn en eerder Steffi van der Laarse de paarden hun checkup geven.
Allemaal zijn zij zowel dierenarts als chiropractor en bekend met (oa) technieken uit osteopathie, cranio-sacraal als acupunctuur. Ik vind het superfijn dat zij bij een controle zowel goed naar spieren en gewrichten kijken, maar ook gerust aanraden om eens een bloedonderzoek te doen ed :) Echt mensen die naar het gehele paard kijken dus, en dat vind ik super fijn :j

edir; Enne, mijn pony zit prima in zijn vel, laatste keer werd hij omschreven als 'een elastiekje'. Toch merk ik elke keer dat hij na een behandeling weer een sprongetje verder vooruit gaat, en ik vind het voor mijn eigen gemoedsrust ook fijn om hem af en toe te laten checken. Daarom kies ik dus ook bij een gezond paard voor 'paten en peuten', eens per half jaar ongeveer.
Moet iedereen zelf weten natuurlijk, dit is waar ik me prettig bij voel :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 19:56

Ik vind het juist heel verstandig om preventief te checken. Je gaat ook preventief naar de tandarts en wacht niet tot de proppen uit z'n mond komen vallen. Er zijn al heel veel dingen die je kunt voelen en corrigeren voordat er grote problemen ontstaan, die daadwerkelijk zichtbaar zijn voor de gemiddeld eigenaar. Naar aanleiding van de check kan je dan bijv. ook advies krijgen over je training en je zadel.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 20:01

Yontheke schreef:
Rindin schreef:

Hoezo?

In België misschien anders maar mijn dierenartse is dat dus wel aan het bijstuderen op de universiteit van Gent waar ze ook afgestudeerd is en die laten zelfs enkel dierenartsen toe tot de opleiding.

TS, als je geen problemen hebt met je paard en hij gewoon lekker in zijn vel zit waarom er dan perse iemand bijhalen? De DA kan toch ook gewoon een check up doen bij de jaarlijkse inentingen?

Ik ben zelf helemaal niet voor de peuten en paten en mijn paard heeft er dus ook nog nooit 1 van dichtbij gezien.

Weet je zeker dat dat echt dierenfysiotherapie is? Geen chiropraxie of osteopathie? Hier in NL is het wel zo dat je fysio moet zijn om die opleiding te kunnen volgen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 20:07

Ik heb daar ook nog nooit van gehoord eigenlijk. In Duitsland zit de chiropractie opleiding, die is alleen open voor dierenartsen. In Nederland zit tegenwoordig ook een opleiding die ook open is voor fysiotherapeuten.
Osteopathie moet je, geloof ik, fysio of dierenarts voor zijn, maar dat weet ik niet zeker.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 22:27

Rindin schreef:
Yontheke schreef:
Hoezo?

Weet je zeker dat dat echt dierenfysiotherapie is? Geen chiropraxie of osteopathie? Hier in NL is het wel zo dat je fysio moet zijn om die opleiding te kunnen volgen.

Het is echt fysio ja. Ze is zelfs speciaal naar Gent moeten rijden om haar diploma te gaan laten zien om te kunnen inschrijven.

Het enige dat ik met regelmaat bij mijn paard laat doen zijn sessies Equine Hanna Somatics. Maar dit is in Europa nog niet zo bekend. Mijn paard doet het daar erg goed mee. Die heeft namelijk HKO graad 4 in beide voorvoeten en kan me dus geen scheefheid permitteren.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 22:52

sanne83 schreef:
Ik vind het juist heel verstandig om preventief te checken. Je gaat ook preventief naar de tandarts en wacht niet tot de proppen uit z'n mond komen vallen. Er zijn al heel veel dingen die je kunt voelen en corrigeren voordat er grote problemen ontstaan, die daadwerkelijk zichtbaar zijn voor de gemiddeld eigenaar. Naar aanleiding van de check kan je dan bijv. ook advies krijgen over je training en je zadel.

Helemaal mee eens!!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 23:22

Yontheke schreef:
Rindin schreef:

Hoezo?

Zodra je er voor kiest om op de rug van een paard te gaan zitten vind ik persoonlijk dat je aan jepaard verplicht bent om hem goed te onderhouden en hem jaarlijks na te laten kijken. Een paard is een prooidier en laat vaak laat merken dat er wat is. Dat moet je als eigenaar voor zijn.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 09:03

Dan ben ik van mening dat je als eigenaar je paard niet goed genoeg kent. Vaak geven ze al genoeg kleine signalen af.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 09:20

Yontheke schreef:
Dan ben ik van mening dat je als eigenaar je paard niet goed genoeg kent. Vaak geven ze al genoeg kleine signalen af.

Ben ik met je eens! Hier nooit geen peuten en paten, of ik moet voelen dat er iets niet klopt....

Ik heb hem al vanaf veulen, dus ik ken hem door en door, met rijden voel ik als er iets kleins dwars zit.

Ik ben eerder voor goed voer, goede stalling, goed harnachement, goede training en goed management, voorkomen is beter dan genezen!
Hier schort het nl bij de meeste aan, en dat mogen peuten, paten en zadelmakers ed. dan op komen lossen :o
Gewoon goed kijken en luisteren naar je paard!

Hier komt alleen een paar x per jaar een Guasha masseur, maar dat is meer
dat het paard het fijn vindt, puur voor de ontspanning en het net ff de spieren wat losser maakt/ontspant.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 08-02-15 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 09:22

Rindin schreef:
Yontheke schreef:

Hoezo?

Nee is inderdaad fysiotherapie. In belgie kan het wel.
Osteopathie is het meest complete vind ik zelf.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 14:15

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:01

Ik laat een Osteopaat komen, zij is ook nog opgeleid als dierenarts. Ze heeft mijn paard enorm goed geholpen bij een zware blessure en ze kijkt echt naar het hele paard.

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 18:04

Uit deze discussie blijkt wel hoeveel misverstanden bestaan over de diverse behandelmethoden