Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Jet schreef:Mijn reacties zijn absoluut niet als aanval bedoeld hoor.
Als Bloem drie maanden geleden ontwormd is ( en de rest dus ook), dan kan het best zo zijn dat ze nu weer wormen hebben. Een ontwormingsmiddel doodt nooit alle wormen, dus een deel blijft leven en zorgt weer voor nieuwe wormen. De ene wormsoort vermeerdert zich snel, de andere wat langzamer, maar met drie maanden zijn er van alle mogelijke wormsoorten weer nieuwe ontwikkeld. Het ene paard heeft daar veel meer last van dan het andere. Dat kan te maken hebben met de weerstand van het paard. Als het paard door iets anders al wat zwakker is ( bijvoorbeeld door een zogend veulen, dat kost energie), dan hebben wormen bijvoorbeeld ook een veel grotere kans om zich te vermeerderen.
Verder schrijf je dat je meerdere keren zo'n 5 uur op pad bent door de duinen, dat is voor ieder paard zwaar. Dat de Tinker dat goed aankan en netjes op gewicht is wil zeggen dat die een goede conditie heeft en waarschijnlijk een hele goede weerstand. Maar Bloem heeft er kennelijk wat problemen mee op het moment. Je kan de ritten wat korter maken voor haar, zeker als ze nu wat te dun is en haar vacht niet mooi is.
En in niet alle voer zitten voldoende vitamines en mineralen om een paard dat hard werkt ( en dat doet ze best wel als ik het zo lees) te voorzien. Hoeveel van dat voer krijgt ze ook al weer per dag? Krijgt ze op de dagen dat je rijdt nog extra?
Ik probeer alleen maar met je mee te denken en je te helpen hoor, hoop dat je dat wil snappen.
Cowgirl schreef:We snappen heus wel dat je je best doet maar je blijft zo terughoudend met de juiste informatie geven.
Je weet niet wat je voert, hoeveel je voert, waarmee je ontwormt.
Dan kunnen we er gewoon niks mee.
Volgens mij kun je beter morgen de DA bellen en het dier eens uitgebreid te laten onderzoeken.
Met een DA praat het al makkelijker dan een stukje tekst op Bokt.

AmyBaltus schreef:Cowgirl schreef:We snappen heus wel dat je je best doet maar je blijft zo terughoudend met de juiste informatie geven.
Je weet niet wat je voert, hoeveel je voert, waarmee je ontwormt.
Dan kunnen we er gewoon niks mee.
Volgens mij kun je beter morgen de DA bellen en het dier eens uitgebreid te laten onderzoeken.
Met een DA praat het al makkelijker dan een stukje tekst op Bokt.
Ik weet de naam niet van mijn voer, ik heb nooit gezegt dat ik niet weet Hoeveel ik voer... Dan moet je ff terug leze...
morgen komt als t goed is de veearts.
En dat de veearts niet vermeld op papieren wat voor wormen spuit hij heeft gegeven, daar kan ik toch niets aan doen?
Ja, ik zal het de volgende keer vragen.
Ik heb al mijn hele leven paarden en pony's, zwaarvoor ik zelf moet zorgen, en ik weet gerust waar ik mee bezig ben.

Jet schreef:Amy, nu zeg je iets heel vreemds. Ze krijgt 2x daags 10 kg. hooi? Als een paard geen gras krijgt, zou het maximaal 2kg. hooi per 100 kg. lichaamsgewicht op een dag moeten krijgen. Als ze een D-pony is, een rijponymodel, zal ze zo'n 400 kg. maximaal wegen verwacht ik. Dan is in totaal 8 kg. per dag voldoende voor haar.
Of is die 2 x 10 kg. voor alle zes paarden bij elkaar? En die muesli, zijn dat voerscheppen of heb je die kilo's gewogen? Eerst zeg je dat ze haver extra krijgt als je rijdt, nu zeg je dat ze 2,5 kg. muesli extra krijgt. Al met al is dat wel heel veel en als ze dan nog dun wordt/is, is er echt iets grondig mis.
Als de DA morgen komt, kan jij daar dan bij zijn? Dan kan je gelijk vragen waarmee ze ontwormd is de vorige keer. Op zich vind ik het ook vreemd dat je DA ze zelf ontwormt, ik heb dat nog nooit meegemaakt. Hooguit dat je de wormspuiten bij de praktijk kunt ophalen om ze zelf te geven of als hij toch al komt, dat hij ze voor je meeneemt, ook om ze zelf te geven.
Ik zou wel oppassen met het geven van schillen, vaak zijn die toch bespoten en bijvoorbeeld aardappelschillen zijn giftig voor paarden, het is een nachtschadeplant, niet geschikt voor paarden.
Succes met de DA morgen, laat je weten wat hij ervan te zeggen heeft?