Zandetersss........

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:29

We snappen heus wel dat je je best doet maar je blijft zo terughoudend met de juiste informatie geven.
Je weet niet wat je voert, hoeveel je voert, waarmee je ontwormt.
Dan kunnen we er gewoon niks mee.

Volgens mij kun je beter morgen de DA bellen en het dier eens uitgebreid te laten onderzoeken.
Met een DA praat het al makkelijker dan een stukje tekst op Bokt.

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 15:19

Jet schreef:
Mijn reacties zijn absoluut niet als aanval bedoeld hoor.

Als Bloem drie maanden geleden ontwormd is ( en de rest dus ook), dan kan het best zo zijn dat ze nu weer wormen hebben. Een ontwormingsmiddel doodt nooit alle wormen, dus een deel blijft leven en zorgt weer voor nieuwe wormen. De ene wormsoort vermeerdert zich snel, de andere wat langzamer, maar met drie maanden zijn er van alle mogelijke wormsoorten weer nieuwe ontwikkeld. Het ene paard heeft daar veel meer last van dan het andere. Dat kan te maken hebben met de weerstand van het paard. Als het paard door iets anders al wat zwakker is ( bijvoorbeeld door een zogend veulen, dat kost energie), dan hebben wormen bijvoorbeeld ook een veel grotere kans om zich te vermeerderen.

Verder schrijf je dat je meerdere keren zo'n 5 uur op pad bent door de duinen, dat is voor ieder paard zwaar. Dat de Tinker dat goed aankan en netjes op gewicht is wil zeggen dat die een goede conditie heeft en waarschijnlijk een hele goede weerstand. Maar Bloem heeft er kennelijk wat problemen mee op het moment. Je kan de ritten wat korter maken voor haar, zeker als ze nu wat te dun is en haar vacht niet mooi is.

En in niet alle voer zitten voldoende vitamines en mineralen om een paard dat hard werkt ( en dat doet ze best wel als ik het zo lees) te voorzien. Hoeveel van dat voer krijgt ze ook al weer per dag? Krijgt ze op de dagen dat je rijdt nog extra?

Ik probeer alleen maar met je mee te denken en je te helpen hoor, hoop dat je dat wil snappen.

Snap ik, tuurlijk word ze bijgevoerd op zulke dagen. Dat had ik al gezegt, ze krijgt dan extra haver met lijnzaad olie, en in de duinen hebben we veel pauzes zodat de paarden gras kunnen eten, wat kunnen drinken, dan dan krijgen ze weer wat müsli.

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 15:24

Cowgirl schreef:
We snappen heus wel dat je je best doet maar je blijft zo terughoudend met de juiste informatie geven.

Volgens mij kun je beter morgen de DA bellen en het dier eens uitgebreid te laten onderzoeken.

Ik weet de naam niet van mijn voer, ik heb nooit gezegt dat ik niet weet Hoeveel ik voer... Dan moet je ff terug leze...

morgen komt als t goed is de veearts.

En dat de veearts niet vermeld op papieren wat voor wormen spuit hij heeft gegeven, daar kan ik toch niets aan doen?
Ja, ik zal het de volgende keer vragen.

Ik heb al mijn hele leven paarden en pony's, zwaarvoor ik zelf moet zorgen, en ik weet gerust waar ik mee bezig ben. :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:38

AmyBaltus schreef:
Cowgirl schreef:

Ik weet de naam niet van mijn voer, ik heb nooit gezegt dat ik niet weet Hoeveel ik voer... Dan moet je ff terug leze...

morgen komt als t goed is de veearts.

En dat de veearts niet vermeld op papieren wat voor wormen spuit hij heeft gegeven, daar kan ik toch niets aan doen?
Ja, ik zal het de volgende keer vragen.

Ik heb al mijn hele leven paarden en pony's, zwaarvoor ik zelf moet zorgen, en ik weet gerust waar ik mee bezig ben. :)

Je voert hooi 2x per dag en muesli (van een onbekend merk) en hebt een himalaya steen opgehangen.
Paard is 3 maanden gelden ontwormt door de da maar je weet niet met welk merk. Verder rijd je een paar keer per week 5 uur per dag.
Dat is wat ik weet. Ik (en mijn mede bokkers) weet dus niet hoeveel KG je voert van je hooi en muesli.
Is dat 10kg+ hooi of is dat maar 3kg? Muesli? 2kg of een 1/2 kg?

Ga morgen gewoon lekker de DA bellen en vraag of hij langs komt.

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 15:47

Dat zeg ik net.. Die komt morgen :)

Ze krijgt 2 x daags ongv. 10 kg hooi & 1 kg müsli als ze stil staat. En 2.5 kg müsli verdeeld over de dag als ik op rit ga. (Denk dan niet aan een rit met alleen maar draf en galop, we stappen het meest ) Maar vanwege het weer hier in Nederland en aangezien bloem het niet zo lekker doet de laatste tijd doe ik dit al een aantal weken niet. Verder krijgt ze van mijn opa wortels en schilletjes aangezien mijn opa hobbyboer is en zijn dieren graag verwent.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:39

Amy, nu zeg je iets heel vreemds. Ze krijgt 2x daags 10 kg. hooi? Als een paard geen gras krijgt, zou het maximaal 2kg. hooi per 100 kg. lichaamsgewicht op een dag moeten krijgen. Als ze een D-pony is, een rijponymodel, zal ze zo'n 400 kg. maximaal wegen verwacht ik. Dan is in totaal 8 kg. per dag voldoende voor haar.
Of is die 2 x 10 kg. voor alle zes paarden bij elkaar? En die muesli, zijn dat voerscheppen of heb je die kilo's gewogen? Eerst zeg je dat ze haver extra krijgt als je rijdt, nu zeg je dat ze 2,5 kg. muesli extra krijgt. Al met al is dat wel heel veel en als ze dan nog dun wordt/is, is er echt iets grondig mis.

Als de DA morgen komt, kan jij daar dan bij zijn? Dan kan je gelijk vragen waarmee ze ontwormd is de vorige keer. Op zich vind ik het ook vreemd dat je DA ze zelf ontwormt, ik heb dat nog nooit meegemaakt. Hooguit dat je de wormspuiten bij de praktijk kunt ophalen om ze zelf te geven of als hij toch al komt, dat hij ze voor je meeneemt, ook om ze zelf te geven.

Ik zou wel oppassen met het geven van schillen, vaak zijn die toch bespoten en bijvoorbeeld aardappelschillen zijn giftig voor paarden, het is een nachtschadeplant, niet geschikt voor paarden.

Succes met de DA morgen, laat je weten wat hij ervan te zeggen heeft?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:09

Jet schreef:
Amy, nu zeg je iets heel vreemds. Ze krijgt 2x daags 10 kg. hooi? Als een paard geen gras krijgt, zou het maximaal 2kg. hooi per 100 kg. lichaamsgewicht op een dag moeten krijgen. Als ze een D-pony is, een rijponymodel, zal ze zo'n 400 kg. maximaal wegen verwacht ik. Dan is in totaal 8 kg. per dag voldoende voor haar.
Of is die 2 x 10 kg. voor alle zes paarden bij elkaar? En die muesli, zijn dat voerscheppen of heb je die kilo's gewogen? Eerst zeg je dat ze haver extra krijgt als je rijdt, nu zeg je dat ze 2,5 kg. muesli extra krijgt. Al met al is dat wel heel veel en als ze dan nog dun wordt/is, is er echt iets grondig mis.

Als de DA morgen komt, kan jij daar dan bij zijn? Dan kan je gelijk vragen waarmee ze ontwormd is de vorige keer. Op zich vind ik het ook vreemd dat je DA ze zelf ontwormt, ik heb dat nog nooit meegemaakt. Hooguit dat je de wormspuiten bij de praktijk kunt ophalen om ze zelf te geven of als hij toch al komt, dat hij ze voor je meeneemt, ook om ze zelf te geven.

Ik zou wel oppassen met het geven van schillen, vaak zijn die toch bespoten en bijvoorbeeld aardappelschillen zijn giftig voor paarden, het is een nachtschadeplant, niet geschikt voor paarden.

Succes met de DA morgen, laat je weten wat hij ervan te zeggen heeft?

Ik zie die 8 kilo als minimaal wat zo'n paard nodig heeft om van te leven. Een soort van 2000 calorien voor de vrouw alleen al om het lichaam in leven te houden. Iemand die veel sport zal meer verbruiken en heeft dus meer voeding nodig.
Mijn paarden (fjord/haflinger) krijgen ong 20 kg per dag met 1/4 sportsvit van pavo. Daarbij is de haflinger met pensioen en word de fjord 3 a 4x per week een rondje aangespannen gereden. Ze staan wel dag en nacht buiten ook met slecht weer(dekentje). En met de kou van de afgelopen week zie ik gewoon dat ze meer nodig hebben terwijl de arbeid die ze doen te verwaarlozen is.
TS geeft al aan dat de pony best vaak een rit heeft van 5 uur dus iets extra aan hooi zal geen kwaad kunnen.

TS bedankt. Maar 2x 10 kilo is wel iets overdreven dan zou je zeker overhouden.
Echter is 20 kg voor 6 paarden voor 24 uur te weinig, ong 3,5 kg per paard.

Ben benieuwd wat de DA gaat zeggen morgen.
Vraag bij een eventueel bloedonderzoek of ze willen kijken naar Leverbot. Is niet altijd bekend maar kan wel deze vage klachten geven. Mijn fjord heeft het nl ook gehad.
En zeker als je bij een hobbyboer staat die ook schaapjes/geitjes of koeien heeft is het testen op leverbot geen overbodige luxe.

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 17:22

Die 10 kg deelt ze met d'r veulen. Excuses. Bloem had 3 maanden terug koliek, en ze was nog niet ontwormt, dus heeft de veearts dit gedaan. Die 2,5 müsli als we gaan rijden is gemengd met haver. En ja dit wegen wij.

Zoals ik al zij, rijden we nu niet meer door de duinen vanwege het weer en drassigheid in de bossen & duinen. Dus krijgt ze nu maar een kilo.

Schillen die ze krijgt zijn voornamelijk van appels, of als we wortels gegeten hebben daar de groene steeltjes van. Dus geen aardappel schillen.

Ik zal het morgen zeker vragen van dat leverbot, dankje.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:26

De norm is 1,5 x 2 kg. hooi per 100 kg. lichaamsgewicht. En als een paard "maar" 19 uur kan eten per dag i.p.v. 24, zal hij veel meer ook niet op krijgen. Dit een aantal keren per week, dat telt ook mee.

Verder weet ik niet of je er wel eens een tandarts bij hebt en zo ja, of die elektrisch en verdoofd behandelt of handmatig? Het zou ook heel goed kunnen zijn dat ze last heeft van een kies, of van haken op haar kiezen, waardoor ze minder goed eet en het eten minder goed kan verteren. Je zou ( als je een goede paardenDA hebt) je DA er ook naar kunnen vragen om naar haar gebit te kijken.

Cowgirl, krijgen jouw paarden die 20 kg. per dag per paard of samen?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:15

Het is ong 20 kg per dag voor 2 paarden.

De ene keer zal het misschien iets meer of minder zijn. Ligt ook een beetje aan het weer buiten.
Ik gok het wel een beetje want ik heb geen weegschaal/haak.
Ik verdeel het over 3 hooinetten met fijne maas.

Paardjes zien er goed uit en staan niet te schreeuwen en rennen de volgende dag dat ze honger hebben.
Buiken zijn gevuld en niet opgetrokken en als ik dat wel zie geef ik wat meer.

Volgens mij doe ik het wel goed :P

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:25

Je hebt gelijk hoor Cowgirl, dat gaat goed zo. Bij ons wordt het ook niet gewogen hoor, maar zo lang ze niet schraal worden zal het wel goed zijn met het voer.
Ik denk wel dat jouw Fjord en Haflinger zwaarder zullen zijn dan Bloem van TS.