Rostraal; Wat het beste gebuiken voor onderhoud

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 13:15

en de goedkoopste tandpasta werkt ook heel goed

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 17:27

Ik heb bij Jhonny en Logan al vanalles geprobeerd , maar sinds ik 1 a 2 x in de week in teer , is het toch minder geworden. Jhonny had het eerst aan alle 4 z'n benen , dat zijn er nu nog maar 2. (Nou ja 2 waar die nog een beetje last van heeft dan , ze zijn er niet spontaan afgevallen Haha! ) En Logan had last van 2 hoeven en dat is er nu nog maar 1. Ook doe ik als ik ze uit gemest heb een laag zaagsel onder het stro *LOL* . Dit neemt de nattigheid veel beter op dan stro , en zaagsel droogt ook weer iets op.

Liekje1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 18:38

Margreet schreef:
Toevallig eergisteren de dierenarts gesproken over dit onderwerp en 2 spulletjes gekregen:
Hoof & Sole Hardener, ken je misschien wel, die blauwe smurrie in een spuitbusje. Zit een "rietje" bij om het diep in de straal te spuiten. Dit spul kende ik al, werkt gewoon goed. Echt alleen op de hoef gebruiken, absoluut niet in contact laten komen met de huid. Dit spul is ook zo wel verkrijgbaar, hoeft niet speciaal via de DA

En het tweede (waar ik nog nooit van gehoord had): een klein wit emmertje met een soort zalf die nog het meest lijkt op een mengsel van gesmolten marsh-mallows en Nivea Haha! Het merk is Vital Equine en het spul heet Foot Perfect, hoof moisturiser. Ik heb het nog nergens terug kunnen vinden, maar hij was er erg over te spreken, gebruikte het ook voor echte probleemgevallen. Met 2 weken zou de kwaliteit van de straal aanmerkelijk moeten verbeteren. Gewoon insmeren met een kwast. Ben benieuwd!

Dit ga ik absoluut onthouden.

Bedankt voor de goede tip OK dan!

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 19:57

waar kan ik Hoof en Sole hardener vinden?? Verward ben daar wel benieuwd naar..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:48

Hier kun je het gewoon bij de ruitersportzaak krijgen, het is een spuitbusje met een wit/blauw etiket. Het is niet speciaal voor paarden, ook voor koeien, schapen, varkens etc., dus misschien dat ze het bij een Boerenbond of Welkoop ook wel hebben. Of misschien via de DA of hoefsmid.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:20

Noureyev schreef:
Maar en echt schonen stal krijg ik gwoon niet voor elkaar.
Dit door diverse mogelijkheden.

En hij is gewoon nat, van de hoeveelheid pies Haha!

Al eens aan rubber matten gedacht?
Of aan een onderlaag houtkrul en daar overheen stro. Houtkrul neemt ook het vocht beter op. Mocht je geen houtkrul willen of mogen gebruiken, gebruik een ander product dat wel snel verteerd.
En gedurende een lange periode de stal dagelijks helemaal leeghalen? Het kan gewoon niet dat je stal niet droog te krijgen is, niet als de stal hoog genoeg staat en er geen vocht van onderen bij kan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:46

Eerst de straal goed laten schoonsnijden door de smid. En dan voor je teert of iets anders doet.........met een oude injectiespuit ( de naald er even afhalen) de straal goed diep inspuiten met waterstofperoxide. Dus gewoon bij het gedeelte waar het diep is de peroxide erop spuiten, dan bruist het helemaal schoon. Dan teren of iets anders.

Gevaar met veel middeltjes dat de straal niet schoon genoeg is, dan sluit je met de middeltjes de straal af, maar het rot van binnen gewoon door. Met peroxide maak je het zo goed schoon, dan al het vuil weg is. Werkt heel erg goed.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:03

Hoof & Sole hardener bevat phenol, formaline en jodium. Dat ontsmet en droogt uit. Dus geen middeltje waarmee je de boel dichtsmeert en het eronder verder rot. Wel erg goed opletten (geldt ook voor de waterstofperoxide gok ik) dat je het echt niet in de kootholtes laat komen, want dat is absoluut niet goed voor de huid, krijg je mok-achtige verschijnselen van.

Nog even voor Obelix, zo ziet dat busje eruit:
Afbeelding

En een kleine update over de "mysterieuze" zalf van de DA: ik ben er erg over te spreken, straal begint er droog, maar niet uitgedroogd en veerkrachtig uit te zien. Alleen waar je dat spul verder kunt krijgen... Verward

Woensdag naar de smid en dan heb ik er alle vertrouwen in dat z'n voeten er weer netjes uit zien en dat we eindelijk eens van die ellendige rotstraal af komen.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 12:34

Een vieze stal lijkt me ook niet echt handig....kan je niet vaker (laten) mesten? Verder heb ik goede ervaringen met formaline. Of droogzetters (gebruiken ze ook bij koeien)

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 18:44

Dank je margeet,ik ga wel even bij de welkoop kijken..
Weet nl. dat de paardenwinkel hier het niet heeft.. Maar weet nu hoe het eruit ziet en waarnaar ik kijken moet...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:40

Beste Nourejev, ik heb via een oude paardenman wat tips voor je gekregen.
Smeer elke dag teer in de rotte plekken. Je kunt er strotouw (wel dat echte niet het plastieke) in stoppen dan hoef je het maar een keer per week te verschonen. De teer zet namelijk de wond droog en dan kan het genezen. Het hoeft niet veel touw te zijn, gewoon een kort stukkie dat je klemt in de rotting die meestal bovenaan de straalgroef zit. Teer op het stukkie touw en dat er met een bot mesje of schoongemaakte hoevenkrabber tussen frutten. Je moet het even volhouden maar als het goed is zie je binnen 14 dagen al resultaat.

Tipje van mij; als je er een kliederboel van maakt zorg dan dat je een pot boter (hoe vetter hoe beter) bij de hand hebt. Teer lost namelijk op in boter, en vettigheid kun je wel wegwassen. Oude kleren en een kwast die in zo'n potje met gat in deksel staat doet ook wonderen.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:14

Niet mee eens! Je mag pas teren als de straal schoon is (gesneden) anders sluit het af en gaat het eronder helemaal rotten!!

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:20

Ik geloof dat die "oude paardemannen" vooral goed zijn om voor het oog dingen op te knappen, in werkelijkheid verdoezel je zo een probleem Boos!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:33

Was ik vergeten te vertellen dat de straal natuurlijk eerst bijgesneden moet woren? Niet zo lelijk doen hoor..
Sonjabelgium, een beetje respect voor ervaring mag anders best.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:53

Hey hey hey ... jij uitkijken wat je plaatst, het hele zaakje vermelden, want zo was het echt zo'n lokale opknapklus zodat "ze" het niet meer zien!

Spiritpien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:01

Rotstraal gaat vaak gepaard met mok en kan bacteriegroei als oorzaak hebben, zie ook mijn reaktie in "Medisch ---> Mok" (Bokt) .
Ook ik gebruikte Hoof en Sole Hardener (is eigenlijk voor schapen) en binnen korte tijd was mijn paard rotstraal-vrij. Let wel op want in dit product zit formaline en dat is bij veel gebruik kankerverwekkend, doe dit dus alleen in uiterste noodzaak!
Dan het laten uitdrogen en uitharden van de straal is belangrijk voor genezing. Als de straalgroeve van je paard erg smal is, en dat is vaak het geval bij beslagen paarden, kun je de hoefsmid vragen om het wat uit te snijden zodat er lucht aankomt en de rotstraal kan opdrogen, de bacterieen gaan dan dood. Ga hier uiteraard niet zelf mee klooien. Eerder zou ik Egyptische zalf uitproberen, aanbrengen met een kwast en handschoenen en een reepje verband of henneptouw o.i.d. in de straal proppen en een dag laten zitten. Egyptische zalf is wel troep, alleen op de straal (groeve) en het harde gedeelte van de hoef opbrengen want op de huid ken het ernstige brandwonden geven.
Teer is goed voor het onderhoud van de hoeven en maakt de hoeven hard hetgeen rotstraal voorkómt, maar niet als middel voor genezing van rotstraal omdat het de hoeven afsluit, om die reden mag het alleen op droge hoeven worden aangebacht.

Vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 12:02

Lieke schreef:
Ik zou wel graag willen weten waarom je een tegenstander bent van teer.
Want het helpt wel?

Hoi,
Teer is heel slecht voor de hoeven als er rotstraal aanwezig is.
De arts in Utrecht heeft mij verteld dat teer de hoeven afsluit en daardoor
je dus ook de bacterieen opsluit.
Het gevolg is dus dat het bacterie zich vermenigvuldigd.
Ik gebruik echt nooit teer vindt het echt drek.

kiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 12:23

Mijn paard heeft ook rotstraal.
De smid in Utrecht heeft mij egyptische zalf geadviseerd.
Ik wete nog niet of het helpt moet het nog proberen.
groetjes kiekje

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:04

Teer is goed ter voorkoming maar niet als de rotstraal aanwezig is. De goede moment om het te smeren is als je paard net bekapt is, maar de meeste hoefsmeden zijn ook al niet te happig op die zwarte drek Haha! Als er overigens iemand een pot wil overnemen ... Sta hier met een nieuwe pot van dat spul ongeopend.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:28

Hoi,
mijn pony had ook hele erge rotstraal toen hij bij me kwam, de hoefsmid heeft het elke keer goed weg gesneden, toen heb ik 1 keer van de dierenarts een spul gehad, hoofhardner of zo iest het is een blauw spul dat gaat schuimen, het hielp niet echt maar de hoeven werden er wel harden van, toen heb ik teer gebruikt, en egyptische zalf, ook dat hielp niet echt, ik was de voeten wel elke dag en maak ze goed schoon, en olie ze elke dag in onder en boven kant, toen heb ik op de site van www.hoofcare.nl gelezen dat betadine goed helpt, dat ben ik gaan gebruiken en naar 3 dagen geen rotstraal meer *LOL* dus dat hielp echt heel goed bij hem, nu is het al heel lang over, en gebruik ik het ook niet meer, ik doe het nu nog af en toe in de hoeven spuiten, maar dat is voorzorg

Liekje1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 13:59

Cassidy"]
[quote="Noureyev schreef:
Maar en echt schonen stal krijg ik gwoon niet voor elkaar.
Dit door diverse mogelijkheden.

En hij is gewoon nat, van de hoeveelheid pies Haha!

Al eens aan rubber matten gedacht?
Of aan een onderlaag houtkrul en daar overheen stro. Houtkrul neemt ook het vocht beter op. Mocht je geen houtkrul willen of mogen gebruiken, gebruik een ander product dat wel snel verteerd.
En gedurende een lange periode de stal dagelijks helemaal leeghalen? Het kan gewoon niet dat je stal niet droog te krijgen is, niet als de stal hoog genoeg staat en er geen vocht van onderen bij kan komen.
[/quote]

Ik sta in pensionstalling dus ik zal moeten roeren met de riemen die ik heb (krijg).

Ik zou graag de stal 's avonds willen (gedeeltelijk) uitmesten maar helaas is dit niet toegestaan.
Gedeeltelijk: Alleen het vieze

Anders gaat iedereen dit doen en heb je elke dag een mestput vol Haha!
En de afvoerkosten zijn natuurlijk ook niet laag.

Liekje1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 14:04

Pipo schreef:
Eerst de straal goed laten schoonsnijden door de smid. En dan voor je teert of iets anders doet.........met een oude injectiespuit ( de naald er even afhalen) de straal goed diep inspuiten met waterstofperoxide. Dus gewoon bij het gedeelte waar het diep is de peroxide erop spuiten, dan bruist het helemaal schoon. Dan teren of iets anders.

Gevaar met veel middeltjes dat de straal niet schoon genoeg is, dan sluit je met de middeltjes de straal af, maar het rot van binnen gewoon door. Met peroxide maak je het zo goed schoon, dan al het vuil weg is. Werkt heel erg goed.

Dit vind ik ook een hele goede tip

OK dan!

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:09

Mijn paard had ook altijd rotstraal als ie op stal staat maar heb nu een soort kruiden die je met warm water moet laten trekken de eerste 3 wkn moet je elke dag geven en daarna nog 1 a 2 keer per week om te onderhouden, Ik heb het besteld bij www.natuurlijkinbalans.nl het werkt echt perfect, zijn stralen zien er nu heel mooi en glad uit terwijl het eerst altijd diepe gaten waren echt verschrikkelijk, mijn hoefsmid is er iig erg tevreden over terwijl hij niet zo in kruiden dingen gelooft.

Liekje1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 14:22

mrie schreef:
Beste Nourejev, ik heb via een oude paardenman wat tips voor je gekregen.
Smeer elke dag teer in de rotte plekken. Je kunt er strotouw (wel dat echte niet het plastieke) in stoppen dan hoef je het maar een keer per week te verschonen. De teer zet namelijk de wond droog en dan kan het genezen. Het hoeft niet veel touw te zijn, gewoon een kort stukkie dat je klemt in de rotting die meestal bovenaan de straalgroef zit. Teer op het stukkie touw en dat er met een bot mesje of schoongemaakte hoevenkrabber tussen frutten. Je moet het even volhouden maar als het goed is zie je binnen 14 dagen al resultaat.

Tipje van mij; als je er een kliederboel van maakt zorg dan dat je een pot boter (hoe vetter hoe beter) bij de hand hebt. Teer lost namelijk op in boter, en vettigheid kun je wel wegwassen. Oude kleren en een kwast die in zo'n potje met gat in deksel staat doet ook wonderen.

Dat is waar ook.

Dat doet een vriendin van mijn ook en het werkt.

Was ik helemaal vergeten Bloos!

Liekje1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 14:24

kiekje schreef:
Mijn paard heeft ook rotstraal.
De smid in Utrecht heeft mij egyptische zalf geadviseerd.
Ik wete nog niet of het helpt moet het nog proberen.
groetjes kiekje

Effert Offereins (schrijfer van Paardebenen en Paardentanden)
Adviseerd dit ook *LOL*

Ik denk dat ik dat ook nog wel even ga proberen *LOL*