Paard kan niet goed over kuil

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: Paard kan niet goed over kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:19

Ze hadden toen ik er was ook wel goede kwaliteit, leek hooi, maar kwam echt uit het plastic, en mijn paard mag dat niet vanwege diastase.

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 15:06

Caily schreef:
Ze hadden toen ik er was ook wel goede kwaliteit, leek hooi, maar kwam echt uit het plastic, en mijn paard mag dat niet vanwege diastase.

Dat het in plastic zat heb ik niet eens opgelet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:10

thillie schreef:
Caily schreef:

Dat is toch echt van wezenlijk belang. Ook al lijkt het net hooi, als het uit plastic komt heeft het een ander proces doorstaan dan gewoon hooi.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:22

VSW → VS

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:40

[***] schreef:
thillie schreef:

Dat is toch echt van wezenlijk belang. Ook al lijkt het net hooi, als het uit plastic komt heeft het een ander proces doorstaan dan gewoon hooi.

Precies dat!!! Hoe vaak ik wel niet moet horen "ja maar dit in plastic verpakte spul is toch ook hooi? Het ziet er net zo goed uit en ruikt ook fijn". Maar het is toch echt compleet anders. Ik voer nu dus uit plastic, ben hier komen wonen in juli en had weinig keuze dan wat er lag over te nemen, wat op zich prima kwaliteit is. Maar ik ga komend jaar toch echt uitsluitend hooi voeren, voor het gemak omdat ik dus nu de groep heb moeten splitsen. Maar ook omdat de paarden die het wel krijgen er als je verder gaat kijken helemaal niet zo goed tegen kunnen. Maargoed, ieder zijn ding, er zijn ook paarden die het weer minder goed doen op hooi-hooi.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:57

Ik heb er hier 2 lopen die ook niet tegen kuil kunnen. Mijn oudje gaat binnen een paar dagen aan de dunne (en is daar dan zéér moeilijk weer vanaf te krijgen) en mijn bonte doet er iets langer over, maar na 1 a 2 weken is ook die mest niet goed meer.

Kónden ze er maar tegen... dat zou mij een hoop gedoe met nat maken schelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:41

DubbelDun schreef:
Kónden ze er maar tegen... dat zou mij een hoop gedoe met nat maken schelen

Ja en veel opslagruimte!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:47

Ook dat ja :) en gesjouw, want die grote balen weet je zeker dat die machinaal neergezet worden :D

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:49

Hier hetzelfde probleem. Ik heb zeer goede ervaringen met NAF Hayage Balancer. Mijn merrie en een ruin doet het er fantastisch op. Heb geen diarree stal meer en ze reageert ook niet meer op vet kuil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:51

DubbelDun schreef:
Ook dat ja :) en gesjouw, want die grote balen weet je zeker dat die machinaal neergezet worden :D

Ja, ik heb van het weekend weer 20 balen in en uit mijn trailer gesjouwd. Mocht daarna wel een lekkere gevulde koek bij de koffie van mezelf :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:56

Ik vrees dat ik die koek beter voor het sjouwen kan eten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:58

DubbelDun schreef:
Ik vrees dat ik die koek beter voor het sjouwen kan eten :D

_O- _O-

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:58

tamary schreef:
Caily schreef:
Nou er wordt tegenwoordig op heel veel plekken kuil gevoerd, zelfs op de kliniek waar mijn paard stond hadden ze enkel kuil, en geen hooi. En laat dat nou net een plek zijn waar verzorging onwijs van belang is. Denk dat kuil inmiddels wel algemeen geaccepteerd paardenvoer is hoor, en 9/10 paarden kunnen het prima hebben.

En vermindering van de stalprijs?! WTF? Als jij ergens op stal komt dan is dat omdat het stalbeleid daar schijnbaar zo is dat jij en jouw paard daar passen. Is dat niet het geval, dan pas je je aan of zoek je iets anders. Beetje de regels gaan verbouwen... Zou tof zijn van de staleigenaren als ze je tegemoet komen in het voeren van het hooi maar vermindering van het stalgeld lijkt me echt van de zotte.

Er bestaat wel degelijk een balancer voor paarden als deze:
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 2119/45093

Dat is een soort klei, werkt inderdaad goed, maar als je echt langdurig/permanent aan dat soort middelen moet kan je beter hier een zak impactpoeder bestellen : http://www.dekoolstofkring.nl/ Ook klei met zo'n functie, eigenlijk voor koeien, maar ook veilig voor paarden. 100gram/dag en die zak is 25kg. zelfs met btw en 25 euro verzenden ben je nog maar iets van 1/5e kwijt van wat je voor naf betaald per maand.

Waar kan ik dit bestellen en wat is de prijs?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:00

Ik heb van alles geprobeerd maar ben uiteindelijk verhuist naar een stal met hooi. Had ik eerder moeten doen.
Geen dikke benen en opgezette buik meer. Ook geen warme voeten en harde manenkam meer.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:02

Wij laten anders ons hooi van eigen land in plastic rollen verpakken. Dat heeft te maken met hoe het hier opgeslagen wordt, beter hooi heb ik niet eerder gezien ook al komt het uit plastic.
De verpakking is een indicatie maar zegt ook niet altijd alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:04

@tuhan,

Even op de link klikken, dan kan je het bestellen.

Is wel prijzig 35.50 per 2 weken.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:05

mrie schreef:
Wij laten anders ons hooi van eigen land in plastic rollen verpakken. Dat heeft te maken met hoe het hier opgeslagen wordt, beter hooi heb ik niet eerder gezien ook al komt het uit plastic.

Er is super mooi ruwvoer dat in plastic verpakt is, maar het is GEEN hooi, zoals hooi dat in "gewone" ouderwetse baaltjes zit.

Het heeft een heel ander drogings/ fermentatie proces.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:06

mrie schreef:

Maar dan is het geen hooi meer? Maar "voordroog" toch?

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:10

Ik heb bij het zoeken naar een andere stal echt gekeken naar voer. Ik heb een "sport" tinker maar een die niet op sportbrok kan. Verder niet tegen kuil. Ze staat nu op hooi en basisbrok. Zelfs hooi van een andere snit kan al voor darmproblemen zorgen. ik vraag dan ook bij een nieuwe lading een plak te mengen.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:11

Mijn Merrie kan ook absoluut niet tegen kuil, hoe droog ook.

Op mijn vorige stal werd alleen kuil gevoerd (meestal wat natter en zuur ruikend) en was het niet bespreekbaar om hooi te voeren, ik ben toen naar een andere stal gegaan. Mijn paard had elke 3 weken ongeveer koliek, dus dit was echt niet meer te doen.
Ik heb al mijn vriendinnen moeten achterlaten op deze stal, maar de gezondheid van mijn paard is toch echt wel belangrijker.

Ik sta nu op een boerderij, wat minder luxe maar wel goed hooi van eigen land voeren ze (verder trouwens ook een hele fijne stal voor mijn paard).
Bijna alle pensionstallen in de buurt voeren alleen maar kuil, als je paard daar niet tegen kan heb je niet veel keus meer qua stalling.

Verder lijkt het alsof ze de laatste tijd ook niet meer zo goed reageert op gras. Vaak een opgeblazen buik en soms ingetrokken flanken. Ook wordt zij juist mager van gras terwijl de andere paarden echt vetter worden.

Het lijkt wel of dit er ook mee te maken heeft, wel apart want voorheen kon ze wel gewoon tegen gras.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:17

Ik moest nu tot het volgende maai seizoen helaas ook weer op grote pakken voordroog (geen kuil!!). Helaas blijkt dit toch ook nu weer veel te rijk voor mijn paarden!

Kuil pak ik helemaal niet aan! Dat is te vet.

Eigenlijk had ik met de boer afgesproken om kleine balen hooi te hebben. En dat had hij netjes gepakt...maar hij had onderschat hoeveel hooi ik verbruik met mijn paarden thuis;) Dus zijn voorraad was op. En kon geen betrouwbaar adres vinden waar ze goed hooi verkopen in de buurt. De meeste voeren hier die grote pakken. En helaas had de boer ook alleen nog maar grote pakken die heb ik nu staan. Maar wil voor volgend jaar echt regelen dat er genoeg ligt voor mij met gegarandeerde afname van mij. Kan het alleen niet allemaal opslaan:) En dat doet hij voor mij dan weer wel koo pik het ineens en slaat hij op op zij nzolder. Ken hem inmiddels goed genoeg en hij mij dat ik zelf mag halen wanneer het nodig is gelukkig.

Nu zit ik weer op de blaren. En normaal kan je met veel beweging aan je paard nog grotendeels afvloeien. Maar door het natte/koude vriesweer rijdt ik weinig op het moment. En staan ze dus inderdaad met bolle buiken, harde manenkam. Nog geen platte mest daar is deze partij droog genoeg voor. maar teveel suiker krijgen ze wel! Probeer ze nu veel te wandelen dan maar om af te vloeien.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:18

Helaas kan mijn ouwe ook niet op een rantsoen van enkel voordroog. Het gaat wel goed wanneer hij half hooi en half kuil krijgt (of icm weidegang). Moet ik wel hoogste kwaliteit kruidenhooi halen want anders vreet ie alleen het voordroog op (dat is blijkbaar toch veel lekkerder). Dus ja 3 of 4 baaltjes op een zeil achterin de station :+ ik vind die diarree een rotgezicht en zo'n dier voelt zich dan ook niet echt lekker. Ik zet het in een grote boodschappentas klaar voor zijn stal. De stalhouder hoeft het alleen maar in het hok te mikken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:19

@Kostolany : Als je één partij hooi hebt zou ik het laten testen op voedingswaarde en suiker. Je kunt dan kijken wat er aan mist en dat bijvoeren.
Nu teveel suiker in het hooi kun je door weken wat verminderen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:22

Ik heb goede ervaringen met sanequi colon! Droge schone staart, reageerde er gelijk goed op

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:27

Alleen bij de DA te verkrijgen ??
Overigen zitten er levende gistcellen (Yeasacc©) in en dat heb ik al eens geprobeerd... ging mijn oudje van aan de dunne.