Speedibeet is wel een fijne dikmaker. Slobbermash van Pavo werkt ook goed, geven wij aan onze oma en onze Draver.
Tammy_
Geplaatst: 03-02-15 17:17
Dan zou ik tot 3 meter vanaf het hek een nieuw draad plaatsen zodat de paarden niet bij het over het hek gegooide voedsel kunnen. straks ligt je paard dood in de wei...
koeke
Geplaatst: 03-02-15 17:37
lovevalse schreef:
ook kijgen ze 1x per 2 a 3 weken een grote baal hooi in de wei
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe groot (vooral zwaar) is die baal? Is het echt hooi of voordroog? Rijk of arm? En hoe voer je die baal?
Mizora
Geplaatst: 03-02-15 20:34
Ik zou beginnen met het voeren van een energierijke muesli (in MJ/Mcal/VEP/EWPa, niet als in druk). Dit is bijvoorbeeld Marstall Cornmuesli (daar heb ik erg goede ervaringen mee), Pavo Energycontrol of Pure Condition ( http://www.purepaardenvoeding.nl/produc ... condition/ zeer laag zetmeel+suiker gehalte).
Mais raad ik in principe niet aan en als het gevoerd wordt, het liefst dan de geëxtrueerde vorm (van Marstall bijvoorbeeld). Deze wordt namelijk veel beter verteerd en veroorzaakt daardoor minder spijsverteringsproblemen.
Olie is een handige toevoeging. Olie mag tot 1ml/kg paard gevoerd worden, maar dan wordt de hoeveelheid vit E en selenium wel kritisch (een seleniumsupplement mag alleen gegeven worden bij een bewezen seleniumtekort, doordat selenium al bij redelijk licht overdoseren giftig is. Baadt het niet, dan schaadt het niet. Gaat voor selenium niet op!). Tot 0.5mL/kg paard is geen enkel probleem. Wel rustig opvoeren. Olie bevat ongeveer 3x zo veel MJ als de gemiddelde brok en is voor een paard (indien rustig opgebouwd) zeer goed te verteren.
Bietenpulp is een ruwvoer dat 1.5-2x zo veel MJ bevat als gewoon hooi (per kg droge stof, dus niet geweekt). Het bevat daardoor meer MJ dan basisbrok, het is echter veel gezonder. Wel moet het geweekt gevoerd worden. Speedibeet en Kwikbeet kunnen met 10-15 minuten weken gevoerd worden, gangbare bietenpulp moet 6 uur weken. Tot 2kg (droog gewogen) bietenpulp hoeft er geen rekening gehouden te worden met een scheve Ca-P verhouding (officieel zelfs tot 6kg niet, indien het paard minimaal 10kg gemiddeld hooi eet, maar omdat de meeste mensen geen hooianalyse hebben, is het van belang om de grenzen ruim te nemen).
Ik zou gaan voor: 2x1kg bietenpulp (droog gewogen, geweekt gevoerd) 2x0.5kg marstall cornmuesli (wegen! een schep muesli is geen kg) 2x50mL zonnebloemolie een vitaminesupplement (ik gebruik zelf Marstall Force, maar ieder supplement is goed)
Als dit onvoldoende blijkt zou ik eerst de zonnebloemolie verhogen naar 2x100mL, en dan de cornmuesli verhogen naar 2x1kg.
Overigens ga ik er vanuit dat het paard ergens in november/december ontwormt is met Equest Pramox en dat er van het voorjaar een mestonderzoek gedaan wordt. Daarnaast zet ik een zeer dun paard onder dek, zodat hij de energie kan gebruiken om aan te sterken in plaats van zichzelf warm te stoken. En dat de tanden gecontroleerd zijn.