wormenkuur?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 16:33

tussen de 6 en 8 weken, het hele jaar door staan ze op de wei dus ben ik echt stipt met de wormenkuren!

xxxmelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:31

Fjordenmaniak schreef:
Het ligt er aan met welk middel je ontwormd.
Met Equest kun je idd om de 3 maanden ontwormen.

euh.... is dat niet de equimax waar je maar om de 3 maanden hoeft???

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 22:35

nee ook met equest kun je dat om de drie maanden doen.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:33

SisLeone schreef:
ik doe het in de winter om de 8 weken en in de zomer om de 7 weken. een meisje bij ons op stal ontwormde haar paard al jarenlang 2 keer per jaar. is lang goed gegaan maar drie weken terug had ie zware koliek... door te weinig ontwormen. ook al staat haar paard niet op de wei ze had het toch vaker moeten doen. wat ze nu ook gaat doen. maar het is zonde als je het op zo'n manier moet leren want ze was bijna haar paard kwijt.

Klopt helemaal, m'n vader heeft dit ook gehad met z'n shet. Shet z'n organen mogelijk aangetast, een handvol keren de DA erbij met spuiten en zo om het dier maar terug op de been te krijgen en houden en uiteindelijk was ie veel meer kwijt dat wat die ontwormspuiten zouden hebben gekost ...

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:23

animals schreef:
Ik geef Equiworm F (Fenbendazol deze wormenkuur helpt bij; en deze geef i om de 3 mnd

Zoals Yaar al zegt Fenbendazol werkt maar 6 weken.
Daarbij komt dat er bij de wormen momenteel al 70%!!!!!! resistentie is tegen Fenbendazol. Dus is deze wormspuit met eigenlijk dus werkend middel van 30% een dure wormspuit.
Voor de vraag waarom wordt het dan verkocht: simpel wat niet weet- wat niet deerd.

Er zijn mensen zeggen ik wissel van wormspuit en dan wisselen ze b.v. Flurexel en Eqvalan om en om; maar het gaat om de werkzame stof en die is bij beide Ivermectine! Dus heeft het geen nut om om deze af te wisselen. Het is redelijk simpel en toch weer niet Knipoog

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 21:19

Bij de ruitersportzaak liggen de laatste tijd nuttige boekjes met achterop een compleet ontwormschema voor drie verschillende manieren van paarden houden (op stal, in de wei, en zomers in de wei en 's winters op stal)
Daaruit blijkt dat het beter is om 2x vrij kort achter elkaar te spuiten (4 weken ertussen ongeveer) en dan een paar maanden niet, dan een keer per 3 maanden een spuit te geven.
In de wintermaanden spuit je 2x met een middel dat ook tegen horzels werkt (met ivermectine dus) en in de zomer kun je ook een ander middel gebruiken (maar ivermectine is wel beter omdat daar minder resistentie tegen is)
Er zijn trouwens diverse middelen in de handel die allemaal ivermectine bevatten, maar zeer veel schelen in prijs, soms meer dan 5 euro per spuit!

Er zijn ook speciale spuiten die tegen lintworm werken, en gewone spuiten die je in dubbele dosering ook tegen lintworm werken maar hoe dat precies zit weet ik niet meer. (iig werkt Hippotwin, die nieuwe voor 1200kg ook tegen lintworm wanneer je 1 hele spuit in 1x aan je paard geeft)

Nog een tip: via Marktplaats kun je aan een adres met goedkope wormenspuiten komen! Ik heb met de hele stal een doos van 10 spuiten gekocht voor maar 85 euro inclusief bezorgen. Betrouwbaar (onder rembours) en zeer snel bezorgd!
Kijk maar op http://www.agradi.nl/ en dan op "aanbiedingen"
GRRR: het is nu nog maar 75 euro! dat is maar 7,50 per spuit.
Geen geld toch, om te voorkomen dat je paardje ziek wordt!

ebony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 22:22

ik geef mijn veulen equest om de 3 maanden en 2 keer per jaar equimax(om de 6 tot 8 weken).

Liekje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 00:18

om de 3 maanden.

De ene keer een goedkope wormenkuur.
En de volgende keer een dure wormenkuur.

Mij werd verteld dat je het merk ook mee moet veranderen, omdat ze anders een imuunsysteem er voor aanmaken.

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 22:21

heey!
is het eigenlijk ook erg als je pony teveel krijgt? want pepper krijgt 3 kwart van zon spuit en dan heb je nog maar zon klein beetje over dus geeft ik dat ook altijd er maar bij. Schijnheilig
dus krijgt ze eigenlijk elke keer een hele spuit. is dat erg?
groetjes anne

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 00:46

Volgens mij niet gezien het gewicht altijd al een "bij benadering schatting" is Knipoog. Bovendien weet je nooit zeker of alles wel binnen is gegaan, die van mij werkt soms wel 's een kwak weer naar buiten Bloos!

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 13:17

PePpeRL0vE schreef:
want pepper krijgt 3 kwart van zon spuit en dan heb je nog maar zon klein beetje over dus geeft ik dat ook altijd er maar bij. Schijnheilig dus krijgt ze eigenlijk elke keer een hele spuit. is dat erg?

Anne, nee dat is niet erg! Erger is als je je pony te weinig geeft! De wormen cq. larven kunnen dan resistentie opbouwen omdat ze dan niet dood gaan van het middel maar 'ziek'.

Donna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 17:39

in de winter krijgt salmiak een kur om de 3 maanden en in de zomer om de 8 weken omdat hij dan ook op de wei staat.

balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 23:47

Wij geven onze paarden om de 6 weken een wormenkuur. Vooral omdat er nog meer paarden bij ons op stal staan. En ik geloof dat ze wel allemaal op tijd ontwormd worden maar dat weet ik niet zeker.....

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 00:33

1 1/2 jaar geleden zijn we begonnen met collectief ontwormen.We wisselen de kuren af en ze krijgen er iedere 3 maanden eentje.
Degenen die dit te weinig vinden geven er tussendoor nog 1;dus elke 6 1/2 week.
Dit werkt heel goed.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:50

Bij ons op de kinderboerderij was het eerst om de 10 weken en nu moet het om de 15 weken. Huilen Wel zorg ik ervoor dat het tenminste gebeurt en gebruik zo vaak mogelijk een ander merk ontwormmiddel.
Als het aan mij lag, gebeurd het vaker maarja..... zijn helaas geen eigen paarden. Scheve mond