Paard eet niet tot slecht, geen koorts..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alet

Re: Paard eet niet tot slecht, geen koorts..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:10

Temperatuur je haar regelmatig? Misschien kun je een week lang bijhouden wat haar temperatuur is.
Overgaan van kuil naar hooi zou je inderdaad ook kunnen proberen. Kun je ergens een pakje ophalen om te proberen?
Fijn dat je zo grondig te werk gaat.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 17:31

Het zelf testen op zand heb ik niet gedaan, maar wel de kuur van 7 dagen zand weg. De namen van de medicijnen weet ik niet meer (sorry). Maar de eerst medicatie was een pasta die je net zoals een wormenspuit toe dient.

Ik heb haar na de eerste keer met die erge koorts een week lang gemeten en er is toen geen verhoging geweest. Nu doe ik inderdaad nog met enige regelmaat ook als ze bijvoorbeeld weer bibbert even meten maar haar tempratuur is dan gewoon goed.

Ontwormen doen we voor en na het weide seizoen. En wisselen dan ook regelmatig van kuur. Ze is dit jaar ook ingespoten met ivomec? Dat was tegen de jeuk aan haar benen en ook voor wormen. Maar ik weet dat een bloedworm hier niet mee weg gaat.

Hooi heb ik al eerder geprobeerd maar dan blijft het eigenlijk gewoon hetzelfde als met kuil. Ze begint er aan en uiteindelijk kan ik de rest weg gooien omdat ze het door haar stal heen loopt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:25

Ik zou toch testen op zand, ook een zandwegkuur haalt niet alle zand uit een darm weg. De dikke darm ligt in een grote lus onderin de buik zeg maar en daar blijft evengoed vaak zand liggen, ondanks een kuur.
Als jij in het najaar voor het laatst hebt ontwormd, heb je toch grote kans dat je nu te maken hebt met die bloedwormen waarover ik sprak. Dan is het heel verstandig om nu te ontwormen met Equest.
Die spuiten die je in de mond moest geven, was die wit, met een blauwe opdruk ( aan de buitenkant, of de doos)? Dan was het Sulfatrim. Dat is volgens mij niet alleen pijnstillend, maar ook ontstekingsremmend.

Ik zou toch eens goed met je DA overleggen over zand en over wormen, één van de twee ( of zelfs beide) kan best de oorzaak zijn van het vervelende ziekzijn van je paard.
Voor het afvoeren van zand is trouwens droog hooi en lijnzaadolie volgens de kliniek in Wolvega heel goed als de zandophoping niet te erg is. Voordroog/kuil neemt kennelijk minder zand mee. Van de lijnzaadolie kan je tot 200 ml. per dag geven. 150 ml. is toch echt wel het minimum om goed zand af te voeren.

Ik zou trouwens niet afwachten tot ze weer op het gras staat, dit is een probleem dat zich niet vanzelf oplost, ook niet als ze straks gras weer goed eet. Ik zou haar toch van top tot teen laten onderzoeken in een hele goede paardenkliniek. Voor je het weet gaat het echt de verkeerde kant op en zit je ineens met lege handen... Of heb je een paard waar je altijd mee blijft tobben met slechte darmen.

Sterkte hoor!

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 18:33

De DA zou mij nog terug bellen dus ik zal het nog eens voorleggen aan hem.

Ik vind het trouwens wel vreemd dat ik op internet niks kan vinden over een darmzweer. Alleen maar over maagzweren..

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:36

mijn paard stond vorige week ook heel zielig in stal zonder gegeten te hebben.
dus de alarmbellen gingen af, want mijn paard doet ongeveer alles voor eten.
Getemperatuurd en ze was 38,6 dus heb het aangekeken.. volgende dag nog niet gegeten maar temperatuur was ietsje lager.. Toen alsnog koortsremmers gegeven en eigenlijk ging het toen snel beter.. ze ging weer eten maar was nog wel een paar dagen erg suf en totaal niet fit.
Waren meerdere paarden bij ons op stal ziek en niet fit.

Alleen bij jou paard duurt dit toch wel erg lang moet ik zeggen.
drinkt ze wel voldoende? ze moet natuurlijk niet uitdrogen ondertussen!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:37

Eet ze nog steeds zo weinig ruwvoer? Want daar kan ze ondertussen ook beroerd van zijn.

Bloedworm wordt door ivermectine (het werkzame bestand uit ivomec, waarvan overigens 1 op de 500 paarden dood van neervalt na injectie) wel bestreden.

Ze moet minimaal 1kg droge stof aan ruwvoer eten per 100kg paard. Dat betekent 1.5kg voordroog/100kg paard of 1.1kg luzerne/100kg paard. Als ze geen maagzweren had, dan loopt ze het anders op dit tempo heel snel op (wel krachtvoer, weinig tot zeer weinig ruwvoer). Zemelen zou ik beperken, want zemelen zijn heel scheef in de Ca-P verhouding en naar de kant van de P, waar er bij een paard relatief weinig ruimte is. Ideaal is 2:1, de uiterste grenzen zijn 1-7:1. Zemelen zit op 1:8 (dus 0.12:1) ongeveer.

Uitleg over de scheve Ca-P verhouding

Bietenpulp is de andere kant op scheef, gemiddeld 7-8:1, en is een zeer goed ruwvoer. Luzerne is ook een goede optie, ook scheef trouwens, 5:1 ongeveer. Per 4 kg bietenpulp is 1kg zemelen voldoende om de verhoudingen recht te trekken en bij luzerne is het per 2kg luzerne, 1kg zemelen.

Informatie over bietenpulp

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 18:42

Ze doet alles prima eigenlijk behalve haar ruwvoer eten en weinig mest. Maar dat is dan niet zo gek als er niet veel binnen komt.

Verder is ze gewoon alert, ontzettend speels en er zit pit genoeg in. Dinsdag had ze weer de bibbers toen ik haar uit de paddock haalde en aan de poetsplaats heb gezet. Ik dacht ik ga eens een stukje lopen kijken of ze het er warmer van krijgt en stopt met bibberen. Nou is haar karakter liever lui als moe maar ik had m'n handen vol aan d'r buiten.

Een stalgenootje van mij zei ook nog dat dit misschien ook weer kwam door het gewichtsverlies dat ze ook wat frisser is. Ze was eigenlijk aan de dikke kant. En nu is ze precies goed. Maar goed de manier waarop is natuurlijk niet goed.

Ook heb ik haar dit jaar voor het eerst geschoren. Zou ook nog mee kunnen spelen. Maar het blijft gissen.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 18:44

Mizora schreef:
Eet ze nog steeds zo weinig ruwvoer? Want daar kan ze ondertussen ook beroerd van zijn.

Bloedworm wordt door ivermectine (het werkzame bestand uit ivomec, waarvan overigens 1 op de 500 paarden dood van neervalt na injectie) wel bestreden.

Ze moet minimaal 1kg droge stof aan ruwvoer eten per 100kg paard. Dat betekent 1.5kg voordroog/100kg paard of 1.1kg luzerne/100kg paard. Als ze geen maagzweren had, dan loopt ze het anders op dit tempo heel snel op (wel krachtvoer, weinig tot zeer weinig ruwvoer). Zemelen zou ik beperken, want zemelen zijn heel scheef in de Ca-P verhouding en naar de kant van de P, waar er bij een paard relatief weinig ruimte is. Ideaal is 2:1, de uiterste grenzen zijn 1-7:1. Zemelen zit op 1:8 (dus 0.12:1) ongeveer.

Uitleg over de scheve Ca-P verhouding

Bietenpulp is de andere kant op scheef, gemiddeld 7-8:1, en is een zeer goed ruwvoer. Luzerne is ook een goede optie, ook scheef trouwens, 5:1 ongeveer. Per 4 kg bietenpulp is 1kg zemelen voldoende om de verhoudingen recht te trekken en bij luzerne is het per 2kg luzerne, 1kg zemelen.

Informatie over bietenpulp

Dank je, ik gaf bij de zemelen wel zeohorse voor de verhoudingen. Maar aangezien ze dit ook weer laat staan geef ik dat nu even niet meer.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:50

Dat ze het koud heeft is ook logisch, paarden stoken zich warm door het verteren van ruwvoer. Doordat ze dat nu bijna niet meer eet, werkt haar inwendige kacheltje veel minder. Tijd voor extra dekens dus.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:54

Heeft ze ook niets aan haar tong waardoor het eten van kuil vervelend voelt?

Wanneer is ze voor het laatst tegen spoelworm ontwormd (met een middel met Pyrantel)?

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 19:04

Nee mond en tong waren prima. Daar heeft de DA ook gelijk naar gekeken toen haar tanden werden gedaan.

Ik durf niet te zeggen wanneer ze die wormenkuur voor het laatst heeft gehad.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:19

Was die injectie met ivomec voor of na die wormenkuur? Want dat is ook een gewoon ontwormingsmiddel.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:28

Ik vind het toch wel zorgelijk dat ze haar ruwvoer laat staan, ze kan beter haar muesli overslaan dan haar ruw voer.
Als je haar bij wilt voeren zou ik me eens verdiepen in slobber. Daar heb ze goede soorten van en daar zit ook een hoop in.
Verder zou ik haar mest en haar bloed laten testen op wormen en bijzonderheden. Het ene paard is ziek van een wormeneitje en de ander reageert pas met een aangevreten darm.
Succes

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 20:59

Ik ben het ook met je eens dat ze beter haar ruwvoer kan eten dan krachtvoer. Zou niets liever willen maar als ze bij dat kleine beetje kuil ook brok wil eten vind ik dat prima. Dan heeft ze maar iets binnen denk ik dan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:55

Qua voer kan je ook nog aan Subli Senior Priores denken. Slobberachtig, maar een vervangend ruwvoer. Het gaat er nu om die darmen aan de gang te houden of beter aan de gang te krijgen en dat lukt eigenlijk het beste met ruwvoer. Wil dat niet in de vorm van hooi of voordroog/kuil, dan maar via de SP.

Heb je haar een dikker dek op gedaan sinds ze geschoren is?

Hoe ziet de mest er eigenlijk uit die ze wel heeft? Droog, nat, normale bollen...

Waarom is ze eigenlijk met Ivomec gespoten en wanneer is dat geweest?

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 22:01

SP heb ik al geprobeerd en dat eet ze niet. Ik denk dat ze dat gewoon niet lekker vind. Andere slobber ook niet. Nu moet ik zeggen dat ze dat nooit echt lekker gevonden heeft.

Ik heb haar zeker een dikkere deken opgedaan nadat ze geschoren was. Maar dit is alweer even terug hoor dat ze geschoren is.

Haar mest was dun. Maar het wisselt nu een beetje. De ene keer heeft ze een mooie drol en de andere keer weer wat dunner en is het weer een plak.

Ze is met ivomec gespoten voor de jeuk in haar sokken. Ze stond nogal te stampen met haar benen en na het wassen met sebacil was er geen verschil. Dus op aanraden van de DA ivomec gespoten.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:22

Je kan ook wat appelstroop door de SP proberen over het algemeen eten ze het dan wel, duurt wel erg lang zeg, heb je constant de 345 (was dat de grams) of heb je ook gewisseld?

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 22:24

Nee ben niet meteen begonnen met 340. Die heb ik erop gedaan toen het begon te vriezen. Ik heb het opgebouwd vanaf 200.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:27

mmm ok, dan kan dat het ook niet zijn. Lastig zeg Tanden waren goed las ik al heb je het hooi in netten of gewoon los liggen?

Je kan het ook eens een net geven en dan kan je mooie controle houden op hoeveel ze er nu echt van eet?

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 22:30

Ja ben nu sinds het weekend het in hooinetten aan het geven. Normaal gezien zou er 3 op een dag krijgen, maar ze eet er 1 in de 2 dagen net niet leeg. Nu weet ik niet zeker of iedereen die voert (we zijn met 5 die voeren) het in het hooinet doet of ook nog een pluk in haar stal gooit. Haar luzerne doet ze een hele dag over maar dat is dan wel op.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:40

Misschien heb ik er over heen gelezen maar ze had geen stress toch op stal?

Als het net wordt bijgevuld kan het ook zijn dat ze het niet helemaal op eet omdat ze het "Oud vind" Jola der net is soms ook niet leeg de volgende dag (zij heeft een net van 1,20 bij 1 voor de nacht) dan vul ik het 1 dag bij en daarna als er achter blijf stop ik in een ander net, meestal eet ze het dan wel :+ maar ja tis ook wel een echte merrie dus kan ook een ding van haar zijn

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:44

Eenmalig zo hoge koorts duidt vaak op een virus. (Waarom je dierenarts Cubamix wil geven bij een virusinfectie snap ik trouwens echt geen flikker van, werkt namelijk tegen bacterien en niet tegen virussen! Maakt in dit geval dus meer kapot dan je lief is, namelijk de natuurlijke darmflora van je paard).

Ze kunnen best zich wat langer niet lekker voelen na zo'n virusinfectie, zonder dat ze echt koorts hebben. Dit hoort met een week toch zeker wel weer over te gaan.

Wisselende mest kan dan wel weer heel mooi passen bij te veel zand in de darmen. Dit hoeft je dierenarts zeker niet altijd te horen! Heb je zelf al een gekeken hoeveel zand er in de mest zit? Mestbal in een bak water gooien en ff laten staan, zand zakt naar de bodem ;)

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 22:48

Ik ga morgen haar mest testen.

Ik heb ook geen Cubamix gehad! Dat zouden we alleen doen als de koorts zou aanhouden en dat was niet het geval.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:33

Jammer dat ze de SP niet eet. Lust ze nog wel een appeltje? Dan kan je de appel in stukjes bovenin de SP drukken, dan krijgt ze met de stukjes appel wel wat SP binnen en zo leert ze het misschien eten. Of met stukjes wortel. Je zou er ook wat appelsap doorheen kunnen doen. Dit doen ze in de endurance door water om paarden onderweg te leren drinken als ze gewoon water niet drinken. Vaak werkt dit wel.

Heeft je DA ook onderzocht waarom ze jeuk aan haar benen had of heeft hij automatisch aangenomen dat het om mijt zou gaan? Voor zover ik weet helpt Ivomec in elk geval niet tegen mijt, maar tegen luis. Luis kan je gewoon zien en zit vaak ook in de manen, ik denk dat je die wel had gevonden dan.
Weet je nog wanneer ze met Ivomec gespoten was?

Ik begin langzamerhand een beetje te twijfelen aan je DA, vervelend dat het allemaal zo opstapelt.

Kan je eens een net, zoals je dat vult, wegen? Dan weet je hoeveel erin zit en of ze wel echt te weinig ruwvoer eet. Je kan een weegschaal meenemen naar stal, er zelf op staan zonder net en met net, aftrekken van elkaar en dan weet je redelijk goed wat je volle net weegt.

Ik vind het rillen wel apart hoor, dat geeft toch aan dat er echt wel iets mis is.

Ik vraag wel steeds veel hoor, maar ik probeer met je mee te denken en misschien kan je dan bedenken waardoor ze zich zo voordoet.

O ja, zou je DA geen darmontsteking(en) hebben bedoeld in plaats van darmzweer?

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 01:26

Hey Malou!
Wat vervelend om te lezen dat het met bonnie niet zo lekker gaat :\
Mag ik vragen welke DA je hebt?
Mag je ook per pb sturen hoor ;)
Dat ze haar ruwvoer bijna niet eet is wel erg zorgelijk moet ik zeggen..
Zijn er geen veranderingen geweest op stal,met andere paarden?
Het kuil komt bij jullie van eigen land als ik het goed heb?
Word het land bemest?
Worden de pakken kuil ook gecontroleerd op schimmelplekken?
Ik ken namelijk iemand die vorig jaar een schimmel in haar kuil had en haar paard reageerde daar zo heftig op dat ze er helemaal van in shock raakte..
Ik hoop voor je dat het snel opgelost is en Bonnie zich snel weer de oude voelt!