dilemma, toch castreren??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Azara71

Re: dilemma, toch castreren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:10

Heb die van mij met drie jaar laten castreren. Durfde het ook niet eerder aan, was ook aardig "actief" met draven aan de hand en zo, en lekker schreeuwen. Uiteindelijk begon hij aan de hand te bokken en zo, toen heb ik gelijk de knoop doorgehakt. In mei vorig jaar is hij gecastreerd, een maand later stond hij al bij mijn merrie in en is nooit weer vervelend geweest.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 16:11

geerke schreef:
ik snap niet wat castreren met veilig te maken heeft?Kan iemand mij dat uitleggen?

een ruin toont normaal gezien geen hengsten gedrag en is daardoor ook makkelijker te houden.

Al toont de haflinger van mijn kennissen totaal het tegenovergestelde van wat men van een ruin verwacht. Daarom twijfelde ik ook sterk over wel of niet castreren.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:12

Hoe later je castreert hoe meer kans je hebt om het vervelende gedrag te houden. Ik zou hem gewoon lekker castreren, is voor hem lekker rustig in zijn hoofd en jij hebt je handen (iets) minder vol. Een jong paard blijft een hoop werk!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 17:37

Dat weet ik. Zit alleen met de vraag waarom de haflinger dan nog zo lastig is qua karakter.
Hij is als jaarling gecastreerd geweest en is inmiddels bijna 21 jaar oud maar heeft zijn hele leven lang al een lastig karakter gehad.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:41

MaricoGraphy schreef:
Dat weet ik. Zit alleen met de vraag waarom de haflinger dan nog zo lastig is qua karakter.
Hij is als jaarling gecastreerd geweest en is inmiddels bijna 21 jaar oud maar heeft zijn hele leven lang al een lastig karakter gehad.

Van ruinen kunnen ze rustiger worden maar een rotbok blijft een rotbok. Een hengst die niet mag dekken gaat zijn frustraties zeker uiten, en dat is iets wat je niet wilt. Je moet daar echt goed mee om kunnen gaan, zelf heb ik mijn handen vol genoeg aan mijn merrie en moet ik er niet aan denken een hengst te moeten opvoeden. Speelvriendjes zijn voor een hengst/ruin zijn ontwikkeling overigens ook erg belangrijk, belangrijker dan voor een merrie zelfs.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:44

MaricoGraphy schreef:

Castreren is niet een garantie dat het gelijk knuffel penny pony's worden, de ruin moet alsnog opgevoed worden en als dat niet lekker gebeurd dan kan je nog steeds paarden met een "lastig" karakter hebben.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 17:46

Ok ik denk dat de haf idd een beetje tekort kwam aan goede opvoeding. Harley zal echter zijn opvoeding van mij wel krijgen. En ik zal zeker consequent zijn.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:48

Inderdaad, naast castratie speelt opvoeding een belangrijke rol. Je maakt het jezelf alleen makkelijker door een ruin te moeten opvoeden ipv een hengst die ook nog zijn hormonen mee heeft. Maar dat maakt een ruin niet automatisch braaf, ook daar hoort werk in te zitten.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:49

Heeft de eigenaar ook moeite met het karakter van de haf of ligt het misschien aan jou?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:54

Ah, ben je toch van mening veranderd. Gelukkig. Dat dier zal veel beter in zijn vel zitten. :)

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:14

Ik heb 2 ruinen staan die laat zijn gecastreerd (hebben ook beiden gedekt). De ene was ongeveer 6 en de andere was al 12. Je merkt goed dat dat nog altijd wel effect heeft op hun gedrag. Ze zijn best brutaal en dominant, niet tegen mij (ze weten dat dat een no go is en houden gepast afstand) en kunnen vooral tegen vreemde paarden best 'showbinken'. Gelukkig niks extreems en ik kan veilig het bos in. Ik ken er die dus niet te doen zijn omdat ze andere ruinen/hengsten willen laten zien wat ze in hun mars hebben en op merries willen springen. Waarom hengst laten als je er niet mee gaat fokken. Geeft meer rust bij het beestje en vaak ook voor jezelf. Op een hengstenkanon zitten en een hengstige merrie tegenkomen is echt geen pretje. Brave hengsten zijn er ook, maarja waarom het risico nemen?

En mooie bespiering krijg je ook met op de juiste manier trainen. Kost iets meer moeite dan wanneer ze vanzelf al imposant zijn maar dat neem ik dan persoonlijk voor lief. Een mooie hengst waar je het pad niet mee af kan daar is de lol ook zo vanaf :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 14:07

cobiie schreef:
Heeft de eigenaar ook moeite met het karakter van de haf of ligt het misschien aan jou?

Ook naar de eigenaar en vooral naar de broer van de eigenaar. Hij verzorgt de dieren maar is al enkele keren betrapt p het slaan naar de paarden omdat ze niet opzij gaan ofzo.
Dat is ook de reden waarom de eigenares zich met mijn paard bezig houd ze wil niet riskeren dat haar broer ook stommiteiten met mijn paard gaat uithalen.

Maar sinds ik met de haflinger ben bezig geweest zo'n 2 jaar terug is hij wel al veel rustiger dan voorheen.

KimD schreef:
Ah, ben je toch van mening veranderd. Gelukkig. Dat dier zal veel beter in zijn vel zitten. :)

Ja idd dat denk ik ook ;) daarom mijn meningsverandering.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:13

hier heb ik ook een hengst laten castreren met 1 jaar. Niet omdat hij onstuimig werd, maar gewoon omdat er een merrie bijstond. En ooit valt dat kwartje.

Hij is er uiteindelijk een enorme kroelkont van geworden. heerlijk.
Maar heeft wel een volle nek gekregen. Al had ie het ras wel mee (fries).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:15

MaricoGraphy schreef:
Ik had nog 1 vraagje.

Aangezien een ruin meestal wat langer doorgroeit; is het dan ook verstandiger om wat langer te wachten met zadelmak maken?
Iik wou in eerste instantie beginnen op 3 jaar met gewoon wennen aan tuig en wat hangen op het zadel. en pas op 3 en half voor de eerste keer erop gaan zitten.

hengst, ruin, merrie maakt (mijn inziens) geen bal ( :)) ) uit. Geen enkel paard zou op zo'n jonge leeftijd al bereden moeten worden. Op 3 jarige leeftijd zijn ze nog láng niet uitgegroeid, dat 3 zeer gebruikelijk is, betekend nog niet dat het juist is. Ik zelf zou er niet eerder van 4 op gaan zitten, maar dat moet je op het eind van de dag zelf weten natuurlijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:20

Castreer gewoon. Jij hebt er de ervaring niet voor en ik betwijfel of je er ook de goede begeleiding voor hebt. Als je een jaarling hengst met kuren amper kan houden terwijl die amper een meter hoog is, dan gaat dat ook niet lukken als ie 1m30 is en helemaal weet hoe de boel werkt. Groot, klein, dik of dun, 1 jaar oud of 10 jaar oud, ze horen gewoon te luisteren. Punt uit. Dat dribbelen mag niet. Nu niet, nooit niet en dat maakt geen bal uit welk geslacht je paard heeft. Als ze dribbelen zit de aandacht alvast geen 100% bij jou.

Ivm slaan naar paarden: als ik een seintje geef dat er eentje opzij moet en die doet dat niet of hij duwt tegen, dan wil ik dat nog 1x vragen en anders volgt er hier toch ook wel eens een mep. Opzij is opzij en als ik dat wil, dan doen ze dat maar. Dat hoeft geen stommiteit te zijn, soms kom je beter een keer goed duidelijk in dan 20x lief staan vragen en genegeerd worden.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:26

De mijne is op 1.5 jarige leeftijd gecastreerd.
Na een half jaar werd ie wat rustiger, dus t kan even duren. }>
Nu is ie ontzettend lief en netjes.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 14:28

dat het wt lang kan duren begrijp ik omdat de hormonen neit in 1 2 3 weg zijn. Heb me al goed ingelezen over de castratie ;)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:36

MaricoGraphy schreef:
cobiie schreef:

Ook naar de eigenaar en vooral naar de broer van de eigenaar. Hij verzorgt de dieren maar is al enkele keren betrapt p het slaan naar de paarden omdat ze niet opzij gaan ofzo.

Even advocaat van de duivel:
Als de overige personen waarmee het dier in aanraking komen over zich laten lopen of zelfs in een ruime boog om het dier heen lopen is het niet raar dat er soms wat harder gecorrigeerd moet worden door iemand die dat niet accepteert.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 19:37

Morgen maar eens bellen naar de DA voor informatie.
Mijn kennis zegt dat bij Harley de ballen nog terug in de buik getrokken kunnen worden. Vond het vreemd dus ging ik zeggen dat dit niet zo is van zodra ze ingedaald zijn. En bij Harley zijn ze ingedaald dit heeft de DA zelf gevoeld bij de aankoop.

Daarnaast begint harley op de 2 ruinen te kruipen waardoor hij nogal ferme rake klappen krijgt tegen zijn borst, vooral van de haflinger.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:40

Verstandig van je.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 19:47

thnx ;)
ach als hij nu al op zijn bijna 20 maanden leeftijd ruinen begint te beklimmen lijkt me castreren in maart of april het beste voor alle 3 de paarden.
De ruinen hebben meer rust en Harley heeft meer rust in zijn hoofdje en kan zijn energie gebruiken om te groeien.
Hij is nog redelijk klein vind ik 1m25/1m30 (zijn moeder is 1m47 gemeten op 4 jarige leeftijd)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 10:11

Gisteren dan toch beslist. Noodgedwongen eigenlijk.
Er komt namelijk een 10 jarige merrie (wit met zwarte benen dus zilvervalk??) bij op de weide.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:14

Houd je er wel rekening mee dat ze een aantal weken na de castratie nog vruchtbaar zijn?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 10:23

RianneH schreef:
Houd je er wel rekening mee dat ze een aantal weken na de castratie nog vruchtbaar zijn?

Ja weet ik maar de merrie komt voorlopig nog in een aparte weide zodat ze eerst aan de nieuwe omgeving kan wennen. Wanneer ze komt weet ik ook nog niet.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:25

heel verstandig, hem te laten castreren :-)