zitten op een veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:09

Jouw veulen, jouw regels, want ook jouw verantwoordelijkheid/aansprakelijk als het mis gaat. Een heel verhaal er over afsteken is pas stap 10. Eerst leren nee zeggen en je eigen grenzen bewaken als het over jouw dieren gaat. Mensen die dit soort acties uithalen mogen bij mij de wei/paddock niet in, die mogen echt aan de andere kant van het hek blijven. Het is ook ernstig respectloos naar jouw toe, immers beslissen zij over wat zij met JOUW pony mogen doen. Zoek daar een voorbeeld van die zij snappen en trek die vergelijking. Om dit te stoppen is argumenten over wat pony aan kan nu niet relevant. Wat relevant is, is dat zij andermans bezit (want voor de wet is pony een voorwerp) respecteren.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:10

Ja vond het een beetje vaag dat je het zelf zou hebben gedaan en nu tips vroeg om het terug te draaien :P

Maar het is algemeen bekend dat een paard vanaf 3 pas mag worden ingereden, (althans dat willen ze ook per wet gaan regelen bij de partij voor de dieren) en dat eigenlijk een paard dan nog lang niet uitgegroeid is.
Ik meen dat de laatste groeischijven zelfs pas tussen de 6 en 8 jaar sluiten.

Er zijn wel artikelen te vinden op internet hierover.

Maar de meest simpele is gewoon voor hun 3e erop zitten = not done
En wat mij persoonlijk betreft ga ik er op z'n vroegst met 5 op.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 22-01-15 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:10

tamary schreef:
Jouw veulen, jouw regels, want ook jouw verantwoordelijkheid/aansprakelijk als het mis gaat. Een heel verhaal er over afsteken is pas stap 10. Eerst leren nee zeggen en je eigen grenzen bewaken als het over jouw dieren gaat. Mensen die dit soort acties uithalen mogen bij mij de wei/paddock niet in, die mogen echt aan de andere kant van het hek blijven. Het is ook ernstig respectloos naar jouw toe, immers beslissen zij over wat zij met JOUW pony mogen doen. Zoek daar een voorbeeld van die zij snappen en trek die vergelijking. Om dit te stoppen is argumenten over wat pony aan kan nu niet relevant. Wat relevant is, is dat zij andermans bezit (want voor de wet is pony een voorwerp) respecteren.

Maar het is niet haar veulen...

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 21:10

ElineR schreef:
Volgens mij bedoelt de TS dat de vader van het kindje het kindje onder de oksels vasthield en toen heeft TS het veulen onder het kind laten weglopen zodat het kind van zijn rug gleed.

Zou gewoon aan de vader uitleggen dat het niet kan, een fatsoenlijke vader doet het dan niet nog een keer.

En dáár ligt nou juist het probleem.. Tevens was het niet de vader, maar betreft het een oudere man.

@Vuurneon, als ik het geld had.. En ja ik denk dat met de juist informatie, deze man wél zich er aan zal houden. Aangezien hij ook om mij geeft, ik kom daar al mijn hele leven.

vuurneon

Re: zitten op een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:14

Een tip daarin: blijf zelf in je verhaal neutraal, geen veroordelingen geven want dat roept snel weerstand op en missen ze de inhoud en dat is het belangrijkste.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 21:15

vuurneon schreef:
Een tip daarin: blijf zelf in je verhaal neutraal, geen veroordelingen geven want dat roept snel weerstand op en missen ze de inhoud en dat is het belangrijkste.

Dat zal ik ook zeker doen naar hun toe.
Eigenlijk vind ik het al nonsens dat ik het hier haarfijn moet uitleggen. Ik zocht informatie, en ik heb het (deels) gevonden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:21

Jeetje, je zit hier op een forum en je posts zijn erg onduidelijk. Je begint met ''ik wil informatie blabla'' zonder enige vorm van uitleg waarom je dat wilt hebben en waarvoor het nodig is. Kleine moeite toch om te vertellen dat er iemand een kind op je veulen heeft gezet, diegene jouw het veulen cadeau heeft gedaan en je daarom gewoon op een nette onderbouwde manier wilt laten weten waarom en dat het schadelijk is voor zo'n jong dier?

Had je dat gezegd had je van niemand rare reacties gehad. En je hoeft zelf niet zo driftig te reageren :)

Niet zozeer over schade, maar wel over hoe lang het paard doorgroeit:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=6E4DCOLR

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:22

Over het algemeen is het gooien op de veiligheid van het kind vele malen efficiënter dan over groeischijven enzo. " dat deden wij vroeger ook en dat ging prima" krijg je dan te horen. :+
En ik zou iets minder fel reageren als dat je hier op de mensen reageert. ;) de meesten proberen het verhaal te begrijpen om je de juiste info te geven.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:24

Juist, helemaal met Pauline en Maartje eens....een beetje meer uitleg zou fijn zijn aangezien wij reageren op de gegeven info...

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 21:50

Sorry dat ik zo fel ben, maar ik ben dan ook ontzettende gefrustreerd over wat er is gebeurd. De hele situatie vond/vind ik echt verschrikkelijk stresvol. Waarom ik het niet precies wil uitleggen, er zijn wel een aantal mensen die mij bokt account kennen. Eigenlijk vind ik de gegeven info wel duidelijk hoor:

Kind van zes zit even op zeven maand oude pony, word er meteen weer afgetild. Hier zit het probleem niet, meer in dat ik deze mensen ken en weet hoe dit dan verder gaat. (Als ze dus niet over de juiste kennis beschikken)

En wat ik precies zoek? Nou precies dat over die groeischijven dus.

Ik bedoel het trouwens ook helemaal niet boos ofzo. Zal eens proberen of ik het anders kan verwoorden.

Mocht er iemand behoefte hebben aan informatie over de omliggende omstandigheden, doe ik dat liever per PB.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 06:34

Een veulen is een baby paard geen kinderspeelgoed. Als je dat op een normale manier zegt dan snapt iedereen dat. Van het kind tot aan "opa". Hoeft niet zo ingewikkeld te zijn.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 09:50

Het gaat om een man die al 70 jaar paarden houd he? Een koppige boer zeg maar, snappen wel maar er is mee doen is iets anders. Vandaar dat ik het graag een beetje wil onderbouwen, maar dat lukt me wel met het gegeven artikel.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:43

Succes!

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 10:51

Dankjewel! Het komt sowieso wel goed :))

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:11

Ik kende ook iemand die al met 7 maanden op een veulen kroop en met 1 jaar al langzaam ging inrijden. Was zogenaamd op advies van de dierenarts. |o

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:56

Ben ik nou de enige die denkt: Daar gaat ie niet dood van :+ . Als ik veulens zie stoeien in de wei landen ze ook vaak zat op elkaars rug. Ik denk niet dat een paard, op die manier waarop jij het beschrijft, lichamelijke schade oploopt.

Waar ik mij wel zorgen om zou maken is het 'beleerproces' , stel dat meisje spoort de volgende keer aan of begint te huilen. Op dat moment kan jij vanaf -10 beginnen met zadelmak maken. En dan moet je later wel lastige dingen gaan opzoeken.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:13

Gaan ze niet dood van maar is gewoon niet goed. Stoeien is een heel andere belasting en, ook niet onbelangrijk, niet elk veulen komt ongeschonden uit zo'n situatie. Ik begrijp je bezorgdheid heel erg goed.
Ik zou vooral de ouders en het kind proberen aan te spreken over de veiligheid van het kind, voor sommige leken is een paard een paard. :+

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 14:15

Ja ach die ene keer is het probleem ook niet hoor..
Vond het zo lastig omdat de pony mij zo goed vertrouwd. Straks schrikt ze en dan ben je weer bij af. Maar volgens mij heb ik het wel duidelijk gemaakt, en het zal wel voorlopig wel goed gaan :))