die van mij staat op saniquin colon bij de veearts vandaan
hoofvision
Geplaatst: 20-01-15 16:29
eens met Kostolany, geen krachtvoer meer , alleen evt een balancer van http://www.jepaardgezondenfit.nl of http://www.equilin.nl. huidproblemen kunnen soms ontstaan door bijv een te kort aan koper, zink, (die slechter opgenomen worden door bij ijzeroverschot in andere voeding/water)vit E (en E zit voldoende in gras, maar dat is er in de winter niet) etc
in de winter wordt er meer droogvoer gegeven> geef je voordroog? hier een fries die niet tegen voordroog of kuil kan en zich gek schuurt, op gewoon hooi niet. kan ook met het verwerken van de eiwitten/nieren etc te maken hebben. laat eens een bloedje trekken daar kan best het eea uitkomen qua te kort,te veel ,evt parasieten en functoneren va de organen. is niet al te kostbaar.
drinkt je paard trouwens uit de sloot/grondwater of kraanwater?
DkimmelieD
Geplaatst: 20-01-15 16:43
Ik heb een zomer-eczemer.. en wilde hier gelijk al op in gaan met allerlei tips. Maar het paard schuurt de hals, niet de manenkam en staart. Ik zou dus toch als eerste denken aan wormen of schimmel. Of het is echt die dikke wintervacht ik ken een shetlander die hier extreem last van had, scheren en er was niets meer aan de hand. Waarom geen idee..
Ik heb hier ook een fries met ZE, ik heb de vorige jaren veel veranderd van voer en dan uiteindelijk bij Mijten gekomen. Ik heb hem eerst goed laten afvallen, geen krachtvoer enkel hooi (2de snede) en vitamine brok (Mastrall force) Nu in de winter geef ik heb meusli van Mastrall de Nova-mix een perfecte meusli voor mijn vries. Hij krijgt 1/2 schep meusli met 1/2 schep lucerne s'morgens en s'avonds krijgt hij 1/2 schep meusli 1 schep lucerne wat bietenpulp, lijnzaad en vitamine brok. Hier doet hij het zeer goed op, hij had altijd zeer korte manen omdat hij deze afschuurde, nu beginnen zijn manen al mooi lang te worden en ik heb hem niet meer zien scheuren.
Persoonlijk zou ik geen lucerne voeren aan een paard met jeuk Daar wordt de jeuk over het algemeen niet beter van. ZE en jeuk is iets anders ZE hebben ze over het algemeen alleen zomers
Er is een nieuw soort voer op basis van rijst zeer geschikt voor paarden met allergieen en ZE Het heet rice and shine heb hier goede dingen over gelezen Je kunt hier even naar googlen
ikke20
Geplaatst: 21-01-15 12:29
mijn fries is ook altijd een jeuker geweest. hij krijgt op dit moment van horsefood de friezenbrok en hij jeukt nou nog maar amper. scheren kan ook al veel irritaties geven bij ze. je zou ze kunnen wassen met aloevera shampoo dat werkt hier vrij goed.
Daks
Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-15 21:00
Zo eindelijk tijd om te reageren.
Kwa hooi krijgt hij tussen hooi en verpakt hooi in zeker geen voordroog. Heeft hij wel op gestaan.
Afgelopen 3 maanden heeft hij op droog hooi gestaan en schuurde toen ook.
Ik ben nu zijn krachtvoer aan het afbouwen en ga dan kijken hoe het dan gaat.
zit dan alleen met het volgende probleem hij krijgt lijnolie voor zijn darmen zou ik dat dan gewoon op een broodje geven?
voor een fries die jeuk heeft adviseer ik eerst zorgen dat er geen hardvoer in zijn systeem zit.geef het de tijd om de jeuk te laten .stoppen. Angezien hij geen jeuk heeft in de zomer kun je dan proberen rustig aan weer wat hardvoer te gaan geven,dan zou ik van marstall de vito gaan geven of als hij wat aan de dikke kant is de faserlight ook van marstall .vito is speciaal voor paarden met stofwisselingsproblemen, glucose-intolerantie of insulineresistentie en ook jeuk. Marstall VITO is een product dat een aantal jaar geleden in de markt is gezet om te kunnen voldoen aan de vraag naar een paardenvoer met een zo laag mogelijk gehalte aan suiker en zetmeel. Marstall Faser Light is een nieuw product dat is ontwikkeld op basis van voortschrijdend inzicht op het gebied van zetmeel- en suikerarme voeders in relatie tot stofwisselingsgerelateerde problemen als insulineresistentie, e.d. Niet alleen laag zetmeel en suiker, maar ook bepaalde vezels en vetten zijn hierbij belangrijk. Op het gebied van deze vezel/vet voeders is Faser Light een verder doorontwikkeld product dan Marstall VITO. . Als je van Faser Light minder dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voert dan kun je dit aanvullen met Marstall Force, de vitaminen/mineralen korrel van Marstall.
momenteel nu een week zonder voer en heb het idee dat het wat beter gaat. Nu staat hij wel snachts op stal en hoor geen klachten dat hij zijn deur eruit loopt.
Jeuk is altijd een symptoom en uiting van een onderliggend probleem, jeuk is nooit een aandoening op zich. Het komt dus ergens vandaan, mocht je duidelijk verschil merken in het wel of niet voeren van krachtvoer in de zomer/winter dan is het heel waarschijnlijk dat dit de oorzaak is. Vaak heeft jeuk een relatie met het verwijderen van niet goed verteerde bare stoffen in het lichaam, en dat staat weer vaak in relatie tot een verstoorde darmflora. Onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit is dan de oplossing, probeer in ieder geval zo min mogelijk tot geen zetmeel (brok/muesli/brood) en suiker (brok/muesli/fruit/wortelen) aan je paard te voeren, dus geen muesli/brok/brood/fruit/wortelen.
Onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit, in combinatie met een vitaminebrok waar geen(!) melasse in zit gemengd met gehakseld ruwvoer (luzerne, gehakseld gras zonder(!) melasse) en een flinke scheut lijnzaadolie. Ook zou je er goed aan doen hem eens een kuur van een goede probiotica te geven (goede darmbacteriën).
ellepel
Geplaatst: 31-01-15 20:02
Probeer anders een subli dieetmix? Zit geen graan in. Wel hoog in vitamines. Ik voer het al jaren aan 2 allergiegevoelige dieren en die doen het er heel goed op
De mijten nova mix hoor ik echt wonder verhalen over.
Daks
Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-15 13:59
Helaas nu na ruim 1,5 week geen krachtvoer jeukt hij nog steeds.
Nu in ieder geval niet meer zijn hals maar zijn lichaam zelf. Nu ga ik niet gelijk ander hooi proberen want het kan ook het seizoen zijn ivm rui etc. Ook kan hij buiten niet echt even lekker rollen.