[VOLG] jong (5), groot paard bouwt geen bespiering op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DromenLies

Re: 4-jarig groot paard bouwt geen bespiering op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 09:00

Bedankt voor de tip chipie. Als ik door mn slobbervoorraad ben kan ik dat wel eens proberen. In ieder geval krijgt ze vanaf donderdag onbeperkt ruwvoer. Dat is echt het laatste wat ik probeer qua voer en als ik dan niet snel oets van verbetering merk, ga ik door maar de DA laten komen.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:04

Misschien kan ze de voedingsstoffen niet opnemen? (zeg ook maar wat. Dat heeft die van mij)

Ik ben sinds vandaag begonnen met Equitop Myoplast. Ook vanwege spier armte rond de rug

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:21

Mijn merrie kwam als 4-jarige ook slecht in de bespiering ondanks meer dan voldoende voer en ook voldoende (correcte) training. Tanden waren in orde (werden 2x per jaar nagekeken), ook de osteopaat had haar behandeld.

Ze is toen nagekeken door een homeopaat en ze heeft een kuur van homeopatische druppels gekregen omdat ze wel iets onder de leden had (ik weet helaas niet meer precies wat, is 4 jaar geleden).
Na de kuur kreeg ze eindelijk de bespiering er wel mooi op (zie foto's profiel). Ze heeft daarna ook geen problemen meer gehad in dat opzicht.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 22:32

Bedankt voor de tip, wil je mij de naam pb-n?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:15

Lucerne bevat veel goede eiwitten, dat doet veel voor het aanzetten in de bovenlijn.
Je kunt dit aanvullen met omega 369 mix (voor vulling en rustige energie) en bietenpulp/senioren priores om het aanzetten een handje te helpen.

Verder heb ik ook goede ervaringen met Muscle Impuls en vit E om de spieren een handje te helpen.

Is ze ook slap achter of alleen schraal bespierd?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:23

Paard is 4,5 en groot. Het is een nog baby, die nog lang niet uitgegroeid is, goede kans dat de arme bespiering daar aan te wijten valt. Zo'n paard gaat eerst heel lang de hoogte in en gaat pas op 5/6 jarige leeftijd de breedte in en zal dan ook beter bespierd worden. Paarden zijn pas rond 7/8 jaar helemaal uitgegroeid en bij sommige zie je dan pas de spieren erop komen, voor die tijd zijn ze te hard bezig met groeien! Onbeperkt hooi kan nooit kwaad maar daar krijgt een paard geen spieren van, maar ook zeker aangepast werk, veel lange stukken ( liefst veel buitenritten en weinig werk in de bak).
De spieren komen dan vanzelf en sommige paarden blijven langer "slungels", zeker paarden met een flinke stokmaart. Ik zou er dus niet te veel aan knutselen al kan laten nakijken door een homeopaat ( ik ken een hele goede in de buurt van Apeldoorn) of een osteopaat nooit kwaad.

Wij hebben qua voer hele goede ervaringen met een combinatie van vrijwel onbeperkt goed, droog hooi ( dus geen kuil!), lucerne en max. 1 kilo granenmix. Te magere/ arm bespierde paarden willen daarop nog wel een flink gaan groeien. Bietenpulp ( geweekt!) zet ook goed aan.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 23-01-15 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:26

chipie17 schreef:
Verkijk je niet op hoeveel energie zo'n jong paard in de groei en in training nodig heeft. Bovendien bevat veel voer weinig eiwit omdat het gros van de paarden te dik wordt.
Maar paarden die spieren op moeten bouwen, hebben juist eiwitten nodig. De mijne had dat ook, viel ook altijd terug in de winter, zonder gras. Nu krijgt hij als 14 jarige, podo grow van pavo voor jaarlingen (met extra eiwit) en hij ziet er super uit, prachtig in de spieren, zonder vet te zijn. Niet duurder dan gewone brok en toch mooi resultaat. Misschien het proberen waard?

Dit is het beste advies wat er gegeven is, eiwitten zijn de bouwstoffen om spieren te laten groeien. Ik heb het zelfs aan mijn 10 jarige fokmerrie gegeven toen zij door haar veulen te veel was afgevallen. Je zag haar met de dag groeien.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:44

Het voerbeleid van nouvel heb ik eerst geprobeerd, en dat gaf wel wat resultaat, maar niet zoveel als de podo grow....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:10

Het zal per paard verschillen wat goed werkt.
Wij hebben er nu met 2 paarden al heel goed resultaat mee gehad (in combinatie met de Muscle impuls en vit E).
Zowel lucerne als de MI bevatten ook veel goede eitwitten die je nodig hebt voor spieropbouw.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:22

Er zijn 3 dingen nodig voor spieropbouw..
1. testosteron
2. eiwitten
3. training

Die 1e valt af, dus ik zou eens goed bekijken wat je met voeren doet, en met training..
Je zou evt nog merriebrok bij kunnen geven ipv gewone brok.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 13:29

Lucerne en bietenpulp/seniores priores hebben tot op heden nog weinig gedaan. Ik heb maandag op stal aangegeven dat ik me toch een beetje bezorgd maken en ze krijgt nu meer hooi en heeft volgens mij nu ook genoeg voor de hele dag. Komend weekend wordt de Hartog voerbox opgehangen en krijgt ze daar dus ook nog hooi in. Ik ga stoppen met de lucerne wegens te onhandig omdat ik het nergens kan opslaan maar blijf wel nog even doorgaan met de slobber. Ik zal binnenkort weer even een foto'tje plaatsen zodat dit een beetje een volgtopic wordt en andere bokkers met hetzelfde probleem er in de toekomst misschien ook wat aan hebben.

Ik heb overigens al wel het idee dat het iets beter gaat sinds maandan omdat ze minder staat te schrokken terwijl ze voorheen 100% gefocussed was op haar voer als dat in de stal lag.

ulle_nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:33

probeer merriebrok hebben wij ook gedaan met een 4 jarige duurt even maar top resultaat b.v van pavo

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 08:03

Waarom zoekt iedereen het in het krachtvoer als het ruwvoer nog niet optimaal is?

Fijn ts dat het met meer hooi beter lijkt te gaan! Hopelijk schiet het nog meer op als de box hangt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 08:16

Heb je haar gekocht als 173 of is ze dat nu? Als je haar op die maat gekocht hebt zou ik haar eens laten meten. Dikke kans dat al het eten in groeien is gegaan ipv de spieren :)

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 08:30

Mijn jonge paard zag er precies zo uit toen ik hem vorig jaar kocht. Nu net een jaar later zijn zijn spieren erg verbeterd en begint die er ook echt volwassen uit te zien. Vorig jaar kreeg ik vaak te horen het is nog wel een beetje een scharminkel en nu vragen mensen zelfs of ik een ander paard heb gekocht omdat die zo veranderd is in zijn hele lijf.

Mij is het afgelopen jaar meerdere keren verteld: spieren kun je er niet opvoeren spieren moet je verdienen.

oftewel spieren krijg je niet met voeren maar met trainen( longe, onder het zadel laag en rond en iets omhoog halen, van aanspanning ontspanning krijg je spieren).

Dus heb geduld die spieren komen vanzelf.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 08:31

Ik geef wel een build en glow bij, in combi met goede training werkt dat erg fijn

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 08:37

Ik heb hetzelfde probleem gehad als jij met mijn grote merrie.
Mijn merrie was 1.70/1.72 bij aankoop op 4 jr en 9 mnd en net zadelmak. Met haar 7 jaar was ze al 1.78!
Zij heeft al haar kracht dus moeten gebruiken voor het groeien, daarna begon ze pas meer spieropbouw te kweken.
Ze is nu 9 jaar(word 10 jaar) en begint nu pas wat uit te zwaren. Al zou ik zelf persoonlijk nog breder en meer gespierd willen hebben maar ik krijg haar gewoon niet voller.
Bijna alle paarden bij ons op stal zijn te dik maar die van mij is altijd net ok of net te schraal(vind ik)

Mijn advies:
max 3 x per week max 30 min rijden, de rest lekker op het land zetten, Veel voordroog geven en geduld hebben!
Eventueel vanaf haar 5e/6e levensjaar een suppl bijgeven.
Ik geef zelf al jaren equilin basic naar alle tevredenheid

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:16

Maar hoeveel is veel hooi?
Want het komt maar vaak zat voor dat je denkt dat ze genoeg krijgt, maar het de 4 kilo per dag niet redt.

Dus weeg het hooi wat ze krijgt. Ze heeft minimaal 10 kilo per dag nodig.

En die Myoplast..........1 brok suiker, echt onzin dat voer. Maar dat is mijn mening. Goed voer en een goede training volstaat.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:38

Selka schreef:
Waarom zoekt iedereen het in het krachtvoer als het ruwvoer nog niet optimaal is?

Fijn ts dat het met meer hooi beter lijkt te gaan! Hopelijk schiet het nog meer op als de box hangt :)

bietenpulp en lucerne is ook ruwvoer... :j

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 13:32

Genoeg hooi is als ze 's avonds laat nog met de beentjes in het hooi staat zonder dat ze er als een uitgehongerd paard van staat te eten. Dan heeft ze dus altijd hooi tot haar beschikking.

Wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met die probleem zonder dat het paard meteen iets ernstigs mankeert.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:24

Hier hetzelfde probleem. Bijna onbeperkt hooi, merriebrok en behoorlijk luzerne. Daarnaast voorheen senior priors en maïsmeel. Krijgt nu eindelijk wel een klein buikje maar bespiering blijft matig. Gebit gedaan, zadelmaker geweest, osteopaat gewees, maar niets lijkt te helpen... Mijne ik overigens 5,5 intussen al...

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 14:33

Bloedonderzoek gedaan? Goed in haar vacht? Altijd al schraal geweest of pas sinds het inrijden? Train je veel of juist weinig?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:48

Ik zou het in de leeftijd icm het werk zoeken. 4,5 en al een jaar onder het zadel is erg jong voor een groot paard en dan werk je ook nog behoorlijk veel met haar. Daar valt niet tegenop te voeren. Bij ons op stal liepen ook een paar jonge, grote paarden. Enorme slungels, en inderdaad ook arm bespierd en tegen het magere aan.
De oplossing? Lekker in de wei gooien met vrienden en ladingen ruwvoer en over een jaar maar weer eens gaan kijken of je kan gaan werken ermee.

Dat hebben ze hier ook gedaan met de jonkies, pas met 6 zijn ze uiteindelijk ingereden, toen ze bespierd en uitgegroeid waren. Ze gaan eerst in de hoogte, dan pas in de breedte. De paarden zijn nu stabiel, evenwichtig, zien er heel krachtig uit, zijn waarschijnlijk uiteindelijk nog sneller klaar voor wedstrijden dan die te vroeg ingereden jonkies en ze hebben nooit blessures.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 17:52

Nooit dik geweest. In een jaar tijd bijna 10 cm gegroeid icm inrijden op zijn 4e dacht ik er altijd aan te wijten. Maar intussen in de.groei niet meer als oorzaak aan te wijzen en blijft verder schraal qua bespiering. Bloed wat goed. Helemaal niets op aan te merken.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 21:36

Poeh, ook een hersenbrekertje dus...