Voervraagjes.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Re: Help, voervraagjes, spoed!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:50

Marstall concours geeft meer energie en voor aankomen heb ik goede ervaringen met Marstall cornmuesli :)

Pavo krijgen heel veel paarden inderdaad jeuk van..

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 21:28

Bedankt voor het meedenken!

Wat vinden jullie van cavalor? En dan vooral de topaction brok en de fiftyfifty muslie? Ik dacht dat het misschien een goed idee zou zijn, en dan na het rijden wat seniores priores met haver gemend.

Maar ik weet dus nog niet hoeveel seniores priores en haver en welke haver. Weet iemand dat?
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 23-01-15 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd die direct na elkaar zijn geplaatst.

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:39

Balen dat je paard jeuk krijgt van Pavo.. wij geven een van onze paarden een schep van de Pavo SportFit en dan nog Luzerne erbij
Ze is snel mager, maar word ook sloom van veel soorten voer!

Edit: Sportfit bevat haver wat gedurende de dag vrijkomt. Er is ook nog een andere variant van die de haver gelijk vrijgeeft zegmaar en dan kan je paard dus ook erg heet worden

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 21:50

Sportsfit had ik idd ook! Deed ze het verder op de jeuk na prima op maar ja...

Maar van welke haver bedoel je nou dat mijn paard heel heet kan worden?

Voegt haver iets toe al je het na het werk geeft?

En als ik het zou mengen, is het dan erg als haver ook in het water ligt?

Helemaal niemand die ervaring heeft het haver mengen door de slobber??
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 23-01-15 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:33

bij het voeren van haver, zou ik altijd geplette haver gebruiken. De gewone verteerd slecht, is mij verteld.

Bij mijn flegmatieke fries gebruikte ik voor wat meer actie een supplement van pavo, energie boost of zo. kan het nu niet meer vinden, zal wel niet meer verkocht worden.

Nu gebruik ik Red Cel http://www.paardendrogist.nl/product/13 ... 0704/57377
helpt ook goed.

En om een paard wat dikker te krijgen gebruikte ik vroeger altijd maïsmeel en evt. zemelen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:35

Ik voer Subli Prestatiebrok in combinatie met de zwarte havermix van Subli. Ik voer dit 's avonds en mijn paard kan het werk nu vele malen makkelijker aan. Ik ben hierop overgegaan om de zelfde reden als jij, mijn paard kreeg jeuk van Pavo.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:46

paarden reageren heel verschillend op haver, de een wordt er juist sloom van de ander heet. Het is snel vrijkomende energie en in mijn ogen meer geschikt voor racepaarden dan recreatie en dressuurpaarden. zelf voer ik ook care4life, enige voer van Pavo wat ik wel een goed product vind :). Laag in suikers en zetmeel, weinig troep, veel kruiden en energie door toevoeging van olie. voor mijn paardje perfect. In plaats van Senioren priores kan je ook bietenpulp bijvoeren. Goed voor de darmen, zit energie in en paarden worden er vaak ook een beetje dikker van.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 15:57

ik heb ondertussen al een zak SP gekocht...

maar moet ik dat eerst weken en dan de haver erdoor of mag de haver mee weken?

en hoeveel moet ik van beiden voeren?

ik zou dat dan graag in combinatie met cavalor top action en fifty fifty willen voeren. van beide ongeveer 1/2 a 3/4 kg, verdeeld over 2 voerbeurten. en dan dus als ik er ben en gereden heb oid (dus dat is rond een uur of 6) seniores priores en haver. en dan kan ik daar ook nog marstall vitamines door doen en zonnebloemolie want dat krijgt ze nu ook, met mais, en daarvan heb ik dus nog liggen.

@weidebloem: Pavo is op dit moment echt mijn laatste optie. Na bijna half jaar onverklaarbare jeuk ben ik heel blij dat ik daar vanaf ben.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 23-01-15 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:42

Nina1999 schreef:
maar moet ik dat eerst weken en dan de haver erdoor of mag de haver mee weken?

en hoeveel moet ik van beiden voeren?

Haver er eerst door en dan weken. Dan kan je paard de haver ook beter verteren en dus opnemen

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 16:43

bedankt!

en als ik dat dus s avonds voer, helpt het dan wel om dr heter te krijgen?

hoeveel raad je aan?

voegt het iets toe om een scheut zonnebloemolie door de SP te doen, of maakt dat helemaal geen verschil?
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 23-01-15 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:24

Een voedingsdeskundige heeft mij ooit verteld dat je granen niet met boks moet voeren als t niet geplet is. Iets met het niet kapot kauwen van de granen (haver) en de opname van t voer.
Ik geef de haver dan ook altijd apart, of gebruik de geplette versie...

En 1 van mijn paarden werd idd erg sloom van haver, de rest trouwens niet ;)

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 19:22

Oh dan hopen we maar dat die van mij dat niet doet... Ze reageert wel goed op cavalor super force, maar dat is maar voor tijdelijk dus moet ik mee stoppen, dus het is niet dat ze niet snel reageert of zo.

Hoeveel raden jullie aan? Het gaat dan vooral om veel meer energie, en iets dikker. Maar zo heel extreem mager is ze ook niet hoor.

Dus nog even al mijn vragen onder elkaar voor de duidelijkheid:

Hoeveel haver, hoeveel SP?
S avonds voeren goed voor meer energie?
SP mengen met olie of mais, voegt dat iets toe? (Mais en olie is ze gewend)
Ervaringen met cavalor top action en fiftyfifty? Hoeveel?

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 23-01-15 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:32

Als jou posten zo lees zou ik ook eens kijken naar de Cavalor endurix geeft meer energie en langduriger als de super force. Vriendin van mij geeft dit ook aan haar paard omdat die best heet mag zijn en langduriger energie mag hebben.

Zoals ik altijd begrepen heb is de top action en fiftyfifty minder in energie als de superforce en endurix.

Hoeveel je precies van elk moet voeren kan per paard verschillen. En veel paarden worden niet echt heter van haver. Althans die van mij niet.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 19:43

Oke, dan ga ik me nog eens in een cavalor muslies verdiepen!

Maar ik ga dan iig de topaction brok van cavalor kopen, en dan wat sp erbij. De sp kan ik dan evt altijd nog haver door doen, maar ik hoop dat ze dr energie dan uit de muslie kan gaan halen. Nog adviezen?

Welke cavalor muslie raden jullie aan voor de meeste energie?

En wat vinden jullie van de top action?
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 23-01-15 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:31

Denk dat je vooral niet teveel voer soorten door elkaar moet gaan geven. Je weet dan nog niet waar ze het goed op doen.
Zelf vind ik dat een basis voer voldoende zou moeten zijn. Wat bij je paard past moet je uitproberen en evt iets van slobber erbij

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 21:22

Maar wat valt bij jou onder basis voer?

Is er helemaal niemand met ervaring met de verschillende soorten cavalor?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:26

kijk eens op www.voervergelijk.nl en zoek daar op het voer waar je belangstelling voor hebt. Bij de meeste voeders staan ook beoordelingen

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 21:29

Heb ik gedaan, maar bij cavalor staan heel weinig beoordelingen...

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:36

TS, ik denk dat je eens een week of 6 hooi met een basisbrok / muesli moet gaan voeren.
Dan weet je de "basis" van je paard. Is dat niet voldoende voor je, dan geef je GELEIDELIJK of meer brok, en je pakt een andere brok. Dit probeer je weer minimaal een week of 6, en mocht dat nog niet bevallen dan pak je nog wat meer, of wat haver erbij.

Net zolang totdat je het gewenste resultaat hebt. Waar je zeker op moet letten is dat je niet te snel van alles gaat voeren omdat je haar heter wil krijgen. Je posts komen nu over of je vanavond al SP, olie, mais, cavalor en haver gaat voeren. Dan heb je dadelijk inderdaad een sloom paard, omdat ie suf van de pijnstillers na koliek op stal staat.

Ik zeg hiermee niet dat je dit van plan bent om te doen, maar zo lees ik het wel in je posts!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:41

Even nieuwsgierig: wat was nu eigenlijk de "spoed" in je vraag?
Ik lees hier alleen maar een normale voervraag, dus hoezo de spoed in de titel?

Vind het best storend als er spoed in een titel staat, ik daarom ga lezen, en het blijkt dan best mee te vallen met de spoed, maar mogelijk meer te maken heeft met een TS die misschien geen geduld heeft.

Krijg haast de neiging om niet meer te klikken op topics met de titel " spoed" en dat kan toch niet de bedoeling zijn.......

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 22:07

Omdat mijn 'oude' voer bijna op is, en ik zou het jammer vinden net een zak te hebben gekocht terwijl een andere beter zou zijn... Daar is cavalor me dan weer iets te duur voor.

Danamuts: begin van de winter heb ik dat gedaan, op alleen een vitaminebrokje en onbeperkt hooi. Echter is ze toen te veel ingevallen en in energie dus ook achteruit gegaan. Toen ben ik, net als vorig jaar, weer pavo gaan voeren, opgebouwd naar 1,5 kg per dag maar toen kreeg ze dus weer jeuk, verder deed ze het er goed op. Toen heb ik superforce van cavalor op advies van stalgenootjes geprobeerd, en dit helpt voor dr energie maar ze valt dus weer af. Nu geef ik dr dus ook een halve schep mais en olie erbij sinds een maand ongeveer maar dat helpt niet voldoende qua gewicht, en voor energie uiteraard ook niet dus dat is ook niet wat ik wil. Snapje?

Aangezien superforce voor tijdelijk gebruik is maar ze er wel goed op reageerde leek me fiftyfifty een hele goede, aangezien dat dus gecombineerd is. Dan wilde ik daar de top action bij doen, want dat is stukken goedkoper als dat ik meer muslie zou geven maar dat lijkt me verder ook goed voor met genoeg energie.
En om dr dan nog wat voller te krijgen nog wat seniores priores erbij. Stel dat ze dan nog niet voldoende energie heeft naar mijn zin wilde ik dat evt nog gaan mengen met haver, maar in eerste instantie niet. Als het niet nodig is, is het niet nodig.

En dit bouw ik uiteraard allemaal rustig op.

Morgen ga ik de voor het eerst een klein beetje (1/4 kg) sp voeren, want ik wil absoluut niet dat ze nog meer afvalt. Als ze daar aan gewend is wil ik qua muslie rustig over naar andere muslie + brok.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:17

dan moet je op de superforce blijven, maar iets bijvoeren met meer eiwitten!
Agrobs Fetura of Dodson & Horrel Build and Glow

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 22:20

Setteli, daar heb ik idd al aan gedacht maar dat wordt me eerlijk gezegd echt te duur.

Danamuts: na alles nog eens terug gelezen te hebben snap ik je punt. Neem aan dat het zo duidelijker is.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 23-01-15 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:46

Nina1999 schreef:
Setteli, daar heb ik idd al aan gedacht maar dat wordt me eerlijk gezegd echt te duur.

tja goed voer is nu eenmaal wat duurder.
ik voerde eerst ook goedkoper voer, maar merk toch echt dat ze het beduidend beter doen op D&H

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:12

Nina1999 schreef:
Danamuts: na alles nog eens terug gelezen te hebben snap ik je punt. Neem aan dat het zo duidelijker is.

Klinkt nu wel een stuk duidelijker! Succes verder, want heel veel tips heb ik niet meer voor je