kreupel door hoefbeen ...het einde?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: kreupel door hoefbeen ...het einde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:06

Als het hoefbeen zó gekanteld is dat het door de zool heen prikt zou ik zeggen einde verhaal. Het kan namelijk nooit meer terugkantelen, en de druk die er op staat doet hoe dan ook ieder paard in zo;n geval vreselijk veel pijn.

Flauw om te zeggen, maar er had in dit geval veel eerder ingegrepen moeten worden om te voorkómen dat het hoefbeen zo verder en verder gaat kantelen... soms lukt dat echter niet, whatever you do.

In eerder stadium is met aangepast hoefbeslag en zooltje onder het ijzer eea nog wel eens (tijdelijk) tegen te houden (uiteraard ook met aangepaste houderij en voer).

Hier loopt een inmiddels minstens 24-27 jarige Haf die al vele jaren HB is, vanaf haar 19de geloof ik.
Gaat met juiste bekapping en beslag nog prima

Maar kantelt het been echt (of verder) is het ook einde story.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:18

Ja een echte kanteling van het hoefbeen waardoor hij door de zool komt, ik geloof niet dat dat ooit nog echt goed komt en dat is inderdaad een enorme lijdensweg.

Mijn ervaring is dat als je er op tijd bij bent met medisch beslag oid, en het hoefbeen is niet al te ernstig gekanteld. Dat een paard daar wel bovenop kan komen en nog een paard waardig leven kan leiden.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:17

Maartje1990 schreef:
Wil hier toch nog even op ingaan, ondanks de grote rode en zwarte letters.

Betreffende paard was in de kliniek geweest en daar hadden ze van 1 hoef de halve zool verwijderd. En de ''rommel'' die ze achterlieten hebben ze verborgen achter gips. Deze is weggehaald, de etterende ontstoken bedoening die was ontstaan door het ingipsen van het been is ondertussen verdwenen. De zool is al weer (in 2 weken tijd!) een heel stuk genezen. Terwijl het paard eerst in de kliniek nog niet eens kon staan kan het paard nu alweer (dus in 2 weken tijd!) weer staan en vandaag gaat ze weer voor het eerst naar buiten. En dat is al in 2 weken tijd.

Moet een paar ddie pijn doorstaan, die pijn in de kliniek had ze niet hoeven hebben. Dus dat is door onkunde van de kliniek. Moet het paard daarom maar afgemaakt worden terwijl het wellicht nog vele jaren gezond en gelukkig kan zijn?

Als mijn 24 jarige pony iets dergelijks zou hebben, ja dan zou ik 'm inderdaad laten afmaken. Zou mijn 2 jarige haflinger hetzelfde hebben, nee dan zou ik toch nog proberen om 'm te genezen. Ook al kost dat een tijdje pijn. Als die daarna weer gewoon lekker in de wei kan huppelen dan is het dan mij waard.

En zo ziet het er voor dat paard ook uit.

Can confirm. Paard is sinds ze uit de kliniek is al elke dag vooruit gegaan. Moest het mijn paard zijn zou ik hetzelfde doen. Hoe lang duurt herstel van een peesklap dan? En een koliekoperatie? Joh zelfs als mijn paard 35 was en verder nog gezond en hij wordt ineens hoefbevangen omdat hij een hele ton brokken leeg vreet zou ik hem ook nog helpen. Moest hij ineens chronisch ziek worden en HB worden ja ok.
Het is iedereen zijn goed recht om niet akkoord te zijn hiermee, en te zeggen dat zij liever het paard in zouden slapen. Het een beetje bij de dierenbescherming gaan posten en het halve verhaal op facebook posten en hopen dat de dierenbescherming het paard gaat inslapen omdat ze ze erop af willen sturen gaat er een beetje over.

Moest dit paard nu nog steeds aan het achteruit gaan zijn, ja, dan weet ik zeker dat iedereen had gezegd dat het genoeg was geweest. Maar nu ? Beestje gaat elke dag beter. Waarom zou je ze nu dan nog willen inslapen? Er is wel degelijk goede hoop.

edit: hoefbeen door de zool kan ook terug goed komen. Je gelooft het mss niet omdat je het nog niet zien gebeuren hebt. Misschien moet je dat ook helemaal niet willen ofzo, maar de eigenaresse ziet haar paard vooruit gaan en wil nog verder proberen, en dat is haar goed recht. Het is heel erg klote maar ik volg kei hard mee en hoop op een goede afloop. Ik leer er ook van natuurlijk...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:24

Toch zijn er wel verhalen op internet te vinden van zoolbreuken waarbij het hoefbeen zich toch voor een aardig gedeelte herstelt heeft. Als het hoefbeen niet terug kantelt zou zoiets ook nooit kunnen genezen en is het altijd 100% inslapen.

Buiten dit blijft het natuurlijk de vraag of je het je paard aan wilt doen.

*gaat even zoeken*

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:42

Pete ramey heeft wel enkele successen geboekt:

http://www.hoofrehab.com/Rehabilitations_Pictures.html

Maar nogmaals .. blijft het de vraag doe je dit je paard aan.
En wil je op zijn manier doen zullen de meeste toch moeten veranderen in de manier waarop het dier gehouden word.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:20

Ik weet niet in hoelang het geduurd heeft. Maar er is hier ook een bokker wiens haflinger een gebroken been had, neem aan dat dit bij een paard ook lange tijd duurt en niet prettig voor het dier is. Dier kan nu alleen nog maar recreatief bereden worden maar is met vervroegd pensioen gegaan. Dat is dan toch prima? Kost even wat moeite en pijn, maar als het paard daarna gelukkig de wei in kan gaan (al is dat dan maar het enige) dan is dat toch goed genoeg?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:52

Overigens de hoef zit gewoon los van het hoefbeen. En die kan weer gewoon goed vastgroeien.