Cas123 schreef:Oke in de zomer staan ze 24/7 buiten en in de winter komen ze 's nachts op stal.
Dan zou die van mij metéén weer beginnen met zuigen.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
korbakimmy8 schreef:Joolien schreef:Klachten van maagzweren zijn luchtzuigen, veel gapen, veel eten, ook allerlei stalbedekking zoals vlas etc.
Verder gaan paarden eerder luchtzuigen als ze zich vervelen. Dus als ze bijv de hele dag binnen staan. Veel naar buiten is dus belangrijk, maar dat is eigenlijk voor elke paard.
Je kunt een keer een kuur doen tegen maagzweren, is niet zo duur en werkt vaak redelijk snel.
Hoe heet deze kuur?
Cas123 schreef:Hij komt eigelijk de hele dag buiten. Gaat om 19:00 naar binnen en om 07:00 weer naar buiten. Heb een jolly bal hangen maar doet er niks mee. Staat gewoon op stro. Hij zuigt alleen maar na dat hij brokken of snoepjes krijgt. Verder niet. Is dit dan iets waar ik mee op moet letten.
Knert schreef:Cas123 schreef:Hij komt eigelijk de hele dag buiten. Gaat om 19:00 naar binnen en om 07:00 weer naar buiten. Heb een jolly bal hangen maar doet er niks mee. Staat gewoon op stro. Hij zuigt alleen maar na dat hij brokken of snoepjes krijgt. Verder niet. Is dit dan iets waar ik mee op moet letten.
paarden doen het juist graag na de brokken.
zorg dat je paard geen brok op een lege maag krijgt. Als ze op een kale of vrij kale winterweide staan is de maag ook niet erg vol.
Dus eerst hooi erin en daarna brok. En daarna meteen weer hooi.
Maar het gedrag is moeilijk af te leren.
Bwor schreef:http://www.ej.nl/stal-meer/stal/hooinet ... _3004.html
Dit zijn ook fijne netten, werkt het zelfde als een slowfeeder
Bwor schreef:Je paard is veel langer bezig met eten, waardoor er een constante toevoer van speeksel is, wat de maag beschermd tegen maagzweren, en omdat hij langer bezig is met eten heeft waarschijnlijk minder tijd om te vervelen en lucht te zuigen. Mijn paarden zijn met een vol net bijna 3 uur bezig voordat het helemaal op is