Lucht zuigen, kan het overgaan??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:30

Cas123 schreef:
Oke in de zomer staan ze 24/7 buiten en in de winter komen ze 's nachts op stal.

Dan zou die van mij metéén weer beginnen met zuigen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:34

Mijn merrie kreeg geen brok, stond iedere dag met anderen in de wei, op stal veel sociaal kontakt en veel ruwvoer, maar luchtzuigde. At nooit stalbedekking zoals vlas en stro. Géén maagzweer, maar ze is er wel aan ten onder gegaan, vaak koliek en uiteindelijk gedraaide dikke darm.

Yenni

Re: Lucht zuigen, kan het overgaan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 18:23

Ohh dat is minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:25

korbakimmy8 schreef:
Joolien schreef:
Klachten van maagzweren zijn luchtzuigen, veel gapen, veel eten, ook allerlei stalbedekking zoals vlas etc.
Verder gaan paarden eerder luchtzuigen als ze zich vervelen. Dus als ze bijv de hele dag binnen staan. Veel naar buiten is dus belangrijk, maar dat is eigenlijk voor elke paard.

Je kunt een keer een kuur doen tegen maagzweren, is niet zo duur en werkt vaak redelijk snel.

Hoe heet deze kuur?

WEet ik niet uit mn hoofd maar kun je de da navragen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:28

Cas123 schreef:
Hij komt eigelijk de hele dag buiten. Gaat om 19:00 naar binnen en om 07:00 weer naar buiten. Heb een jolly bal hangen maar doet er niks mee. Staat gewoon op stro. Hij zuigt alleen maar na dat hij brokken of snoepjes krijgt. Verder niet. Is dit dan iets waar ik mee op moet letten.

paarden doen het juist graag na de brokken.

zorg dat je paard geen brok op een lege maag krijgt. Als ze op een kale of vrij kale winterweide staan is de maag ook niet erg vol.
Dus eerst hooi erin en daarna brok. En daarna meteen weer hooi.

Maar het gedrag is moeilijk af te leren.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 18:31

Knert schreef:
Cas123 schreef:
Hij komt eigelijk de hele dag buiten. Gaat om 19:00 naar binnen en om 07:00 weer naar buiten. Heb een jolly bal hangen maar doet er niks mee. Staat gewoon op stro. Hij zuigt alleen maar na dat hij brokken of snoepjes krijgt. Verder niet. Is dit dan iets waar ik mee op moet letten.

paarden doen het juist graag na de brokken.

zorg dat je paard geen brok op een lege maag krijgt. Als ze op een kale of vrij kale winterweide staan is de maag ook niet erg vol.
Dus eerst hooi erin en daarna brok. En daarna meteen weer hooi.

Maar het gedrag is moeilijk af te leren.

Dat heb ik wel eens eerder gehoord. Wil dit ook graag allen dit kan niet. De staleigenaar zet ze binnen. Hij gaat niet wachten op een pony die eerst hooi gaat eten en daarna pas zijn brok krijgt. Zelf heb ik de mogelijk niet om elke avond naar mijn pony te gaan. Mag nieg in het donker maar mijn paard. (20 minuten fietsen)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:35

nou zorg dan wel dat ie meteen hooi erbij krijgt. Grote kans dat pony eerst aan het hooi begint en afsluit met het hooi. Dat is ook prima.
Zolang er niet alleen maar brok in die maag zit. Want dat is niet heel erg goed.
Mocht hij ook geen hooi willen geven... geef dan een mengsel luzerne. (aangevuld met bijv. zemelen op een ander moment).

Ideaal is het niet wanneer de staleigenaar zijn voerbeleid niet aan wil passen. Maar het geheim zit hem toch gewoon in non stop voer aanbieden. En uiteraard beweging en sociaal contact, wat bij jou al goed zit.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:58

De slowfeeder is het beste gewoon een soort ijzeren net of tralies eroverheen. als je 'm vastmaakt aan de muur kan het gewoon in de box :-)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 19:01

Ze krijgen eerst brok en daarna echt een grote berg hooi. Hij eet wel hooi na zijn brok. Maar niet meteen. Eerst luchtzuigen he *D

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 19:02

Anniek22 schreef:
De slowfeeder is het beste gewoon een soort ijzeren net of tralies eroverheen. als je 'm vastmaakt aan de muur kan het gewoon in de box :-)

Oke bedankt

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:15

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 19:22

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:49

Je paard is veel langer bezig met eten, waardoor er een constante toevoer van speeksel is, wat de maag beschermd tegen maagzweren, en omdat hij langer bezig is met eten heeft waarschijnlijk minder tijd om te vervelen en lucht te zuigen. Mijn paarden zijn met een vol net bijna 3 uur bezig voordat het helemaal op is

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 20:01

Bwor schreef:
Je paard is veel langer bezig met eten, waardoor er een constante toevoer van speeksel is, wat de maag beschermd tegen maagzweren, en omdat hij langer bezig is met eten heeft waarschijnlijk minder tijd om te vervelen en lucht te zuigen. Mijn paarden zijn met een vol net bijna 3 uur bezig voordat het helemaal op is

Oke Dankjewel! Ik zal eens kijken of ik het kan betalen.

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:08

Er zijn misschien ook goedkopere te koop, ik zou gaan voor een klein Maas dus rond de 3,5 bij 3,5 cm

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 20:20

Maar 3.5 bij 3.5 is bijna niks. Is dat wel genoeg qua hooi enzo? Ik ga eens googleen

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:20

Een kleine maas (3,5 x 3,5) is iets anders dan een klein net he ;)
Gewoon slowfeeder goed vol stoppen en paard is er lang zoet mee. Ideaal tegen verveling, en nog goed voor de spijsvertering ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:26

Je zou ook maagcompositum kunnen proberen, zuig-band raad ik ook sterk af.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 21:38

Oke dankje ! :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:37

is maagcompositum te combineren met de korrels van abler?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:02

Wat zijn korrels van abler? Maagcompositum is een voedingssupplement in poedervorm, heb nog wat over van mn vorrige paard. Kan volgens mij met elk voer gecombineerd worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:23

zijn korrels specifiek tegen maagzuur, welke het aanmaken onderdrukken. Komt uit Amerika :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:25

Abler is een goedkoper middel met dezelfde werkzame stof als gastriguard.

http://www.abler.com/gastric-ulcer-treatments/abprazole

Een paard dat luchtzuigt moet eigenlijk nooit zonder hooi staan. Genoeg hooi betekent dat hij niet meer dan een uur zonder hooi staat, en het liefst altijd hooi heeft. Als hij dan te veel hooi eet (wat, mits hij geen bijzonder medisch probleem heeft, betekent dat hij te dik wordt terwijl hij geen krachtvoer (biks/muesli) krijgt), dan moet je het uit een slowfeeder voeren waardoor het hooi trager opgenomen wordt.

En ja, sommige paarden eten dan 20kg hooi op een dag. Dat geeft niet, dat is juist goed voor ze.

Mijn paard heeft geen luchtzuigproblemen. Maar had hij dat wel gehad dan had ik vergelijkbaar gevoerd. Hij krijgt krachtvoer omdat hij niet op gewicht blijft anders (ondanks 20kg hooi = vrijwel onbeperkt). Maar ik voer hem 2x 400g muesli (een halve schep, marstall freizeit) met 2x500g luzerne (een aangestampte hele schep), 2x 50g vitaminekorrel (marstall Force) en 2x 35mL olie (voor de vacht en om zo de hoeveelheid muesli te kunnen beperken. Qua kcal is het 2x 100g muesli).

Daarnaast krijgt hij zijn eten dan geweekt i.v.m. lichte cornage en krijgt hij biotinepoeder bijgevoerd i.v.m. 24/7 op een verharde paddock staan zonder ijzers.

Als je moet kiezen tussen muesli en brok, kies dan voor muesli. Maar indien je paard niet te mager wordt, zou ik eigenlijk uberhaupt geen krachtvoer geven en de dagen dat je er bent zelf een vitaminekorrel voeren als de stalhouder dat niet wil doen.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:38

Na het voeren - wanneer hij luchtzuigt - even in de weide, paddock, etc. zetten waar hij dit niet kan doen.
Werkt hier uitstekend. :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 04:52

Cas123 schreef:
Hij doet het wel al jaren! En hoeveel van de muesli dan?? Wordt ie dan niet druk? Groetjes en bedankt voor alle reacties

Het kan ook goed zijn dat er nu geen problemen meer zijn, maar dat het een gewoonte is geworden.