6 jarig paard atactisch zenuwprobleem oorzaak niet te vinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karoune

Re: 6 jarig paard atactisch zenuwprobleem oorzaak niet te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 07:40

Dank jullie wel allemaal. Vanavond zal ik weer een update plaatsen. Ik ga vanmiddag naar de kliniek.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:09

:oo kan dit komen door een enting??

dat is ook schrikken zeg!
paarden worden elk jaar ingeent en soms 2x per jaar
mijn paard heeft tot zijn 9jr 2x per een enting gehad

vraag me ook af waarom er elk jaar geent moet worden dat is bij mensen ook niet......

ik hoop dat jouw paard er snel weer bovenop komt :(:)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:31

Hoop op goed nieuws,

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:34

mirgino schreef:
:oo kan dit komen door een enting??

dat is ook schrikken zeg!
paarden worden elk jaar ingeent en soms 2x per jaar
mijn paard heeft tot zijn 9jr 2x per een enting gehad

vraag me ook af waarom er elk jaar geent moet worden dat is bij mensen ook niet......

ik hoop dat jouw paard er snel weer bovenop komt :(:)

inderdaad mensen worden ook niet ieder jaar geent.In een enting zitten vaak zware metalen die giftig zijn.Is voor honden en katten ook heel slecht.

Sterkte met je paard TS!

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 21:16

Vanmiddag weer op de kliniek geweest en volgens de arts is er weer een kleine verbetering ik kan het zelf niet zo zien. Hij houdt nog steeds zijn hals af en toe op een rare manier naar rechts, heeft nog jeuk en draait af en toe niet goed. Wel positief is dat hij gaat liggen en op eigen kracht weer opkomt. De arts kan niet zeggen of het door de enting komt maar acht het wel mogelijk. Als het hierdoor komt zal hij wel herstellen. Er moeten nog bloeduitslagen binnenkomen oa rhino en ziekte van lyme. Koorts heeft hij niet. Hij is ook alerter en eet goed hooi en brokjes van thuis. Kreeg een luide hinnik toen hij me zag. Voorlopig afwachten en hopen dat de verbetering doorzet.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:35

Fijn dat hij je zo enthosiast begroet, doet een mens goed. Ook een goed teken dat hij lekker eet en zelf gaat liggen en opstaan. Nu hopen dat de vooruitgang die de arts ziet zo doorgaat.
Gaat de arts nog contact leggen of in ieder geval melding maken bij de fabrikant van de entstof?

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 09:03

Beste Jobamara,

dat weet ik niet of de arts dit gaat doen. Het is natuurlijk moeilijk te bewijzen. Ik ga in ieder geval wel zelf contact leggen met de fabrikant.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:42

Hoi karoune, heb je vandaag nog nieuws gekregen van de kliniek.
We duimen dat het iedere dag wat beter gaat.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:44

ik ben ook erg benieuwd, hoop zo dat jouw paard wel goed op gaat knappen!

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 09:08

Beste allemaal,

sorry voor de late update maar ik was gisteren zo kapot dat ik om 20.00 uur al in bed lag. Maar goed nieuws. Hij is van de ic af en staat nu in een gewone stal. Ik mocht met hem gaan wandelen en rechte stukken loopt hij eigenlijk goed. Alleen als hij schrikt of onverwacht draait zie je de ataxie nog. Het is alleen jammer dat hij supernerveus is. Ik was naar een stukje wei met hem gelopen om hem te laten grazen maar hij neemt een pluk en kijkt dan weer nerveus rond. Hij wou in ieder geval graag lopen want hij trok enorm. Hij mag nog niet los lopen want hij moet echt nog rustig aan doen. Ik heb nu in ieder geval goede hoop dat hij volledig opknapt, maar dat is nog niet gezegd. Uitslag van Rhino is nog steeds niet binnen evenals de uitslag van de ziekte van lyme. Voorlopig blijft hij op dezelfde medicatie staan. Hij is altijd erg blij me te zien. De paarden worden daar echt goed verzorgd en je kunt er met alle vragen terecht.

Ik blijf jullie op de hoogte houden en wederom bedankt voor de hartverwarmende reacties.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:12

Gelukkig wordt hij al wat beter! Schrikkerige is wel te verklaren als hij niet zeker is van zn lijf..

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:16

Maakt niet uit hoor snappen wij heel goed hoor, :(:) .
Fijn dat hij doorgaat met opknappen, jammer dat de uitslagen van Rhino en lyne er nog niet zijn, maar dat komt vast wel.
Dat hij nerveus is kan logisch zijn als hij zelf merkt dat hij iets attactisch is, is hij natuurlijk attenter om sneller weg te zijn bij "gevaar" , en vreemd terrein en langer binnen geweest zullen daar ook niet bij helpen. Komt wel goed als hij wat vaker naar buiten mag om te stappen. We duimen voor een volledig herstel. Kop op hoor

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:17

Marjan B He zelfde gedachte :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:22

Jup ;) een gewond paard zal toch altijd alerter zijn, helemaal als ie niet op zn eigen vertrouwde plekje staat.

Hoop dat hij snel weer de oude is TS! Ik denk echt dat het de enting is..

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 09:34

Wat lief zo snel jullie reacties. Het is een arabier en die zijn natuurlijk altijd wel nerveus van aard. Ik ga niet met hem op wedstrijd of zo dus hij is gewend aan zijn vaste plek. En thuis komt hij iedere dag buiten. Ik heb al gevraagd of ze hem minder krachtvoer willen geven want daar zijn ze nogal royaal mee. Straks om 14.00 uur ga ik er weer heen.
Ik denk ook echt dat het de enting is. En ga hier ook nog mee verder maar het herstel van Shakiro staat even op de eerste plaats.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:13

Had al n je profiel gespiekt en gezien dat het een arabier was :D . Wij hebben hier ook van die thuisblijf paarden, dus snap het helemaal hoor.
Misschien voeren ze ook wel meer voor zijn herstel, meer behoefte aan mineralen en spieropbouwers (eiwit).
Geef hem maar een knuf straks.

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 08:44

Weer even een update. Gisteren was hij super nerveus. Met zijn hoofd slaan, rondjes draaien in de stal, schrapen met de benen. Ik mocht met hem gaan wandelen. Lopen doet hij goed heel af en toe zie je nog iets aan zijn achterhand maar zijn hoofd houdt hij wel nog scheef. Niet continu maar wel regelmatig. Het was echter niet verantwoord met hem te wandelen hij was zo sterk dat ik hem niet kon houden. Ik moet er niet aan denken dat hij daar los komt. Dus maar weer op stal gezet. Vanochtend maken ze een ct scan van zijn hoofd en gaan ze de luchtzakken bekijken met een cameraatje via zijn neus. Arm dier weer onderzoeken. Die onderzoeken zijn tot nu toe niet gedaan omdat hij niet stabiel genoeg hiervoor was. Om 11.00 uur mag ik bellen voor de uitslag. Hopelijk vinden ze geen enge dingen. Het zou o.a. ook kunnen liggen aan een ontstoken tongbeen. Jeetje wat kan een paard allemaal krijgen. Wat heb ik toch 30 jaar geluk gehad met paarden die slechts af en toe iets kleins mankeerden.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 08:59

Spannend TS, hopelijk snel meer duidelijkheid.
Bloeduitslagen ook nog niet binnen voor lyme en rhino?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:01

spannend vandaag!
ct-scan heeft mijn paard ook gehad van het hoofd in Lienden.

ik duim mee voor goede uitslag!!

sterkte :(:)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:03

Hoop dat ze niks geks vinden! Kwam hij hiervoor elke dag buiten? Dan kan dat zijn drukke gedrag ook wel verklaren en hele dagen op stal, niet werken..

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 09:07

hoi Fannetje, nee nog steeds geen uitslagen van lyme en rhino binnen. Vervelend dat dit zo lang duurt. er was nog 1 bloedonderzoek binnen inzake het vitamine e gehalte en dit was goed.

wat had jouw paard dan mirgino?

Marjan, ja hij kwam iedere dag buiten en hij mist natuurlijk zijn vaste stalmaatjes. Vind het vreselijk zielig voor hem.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:08

Vervelend is dat dan he...
Onze pony heeft zo een maand in Utrecht gestaan omdat hij zo slecht was dat ze afraadden om hem te vervoeren.
Hij werd wel elke dag aan de hand gestapt, maar verder moest hij echt boxrust.
Heel veel sterkte voor jullie, hopen dat het helemaal goed gaat komen!

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 09:29

Ik vind hem eigenlijk niet meer zo slecht. Hij draait goed in stal hij loopt goed want hij trekt me om maar toch is hij niet 100%. Ik denk dat hij wel vervoerd kan worden maar ik wil geen paard mee naar huis nemen dat niet in orde is. thuis kunnen ze niet verder zoeken.
Hoe is het dan met jouw pony afgelopen Nouvel? hebben ze nog een oorzaak gevonden?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:30

mijn paard deed verschrikkelijk hoofd schudden met eten van de grond
en was ook niet meer te rijden
na onderzoek in andere kliniek kreeg hij stempel HeadShaker en nooit meer rijdbaar advies inslapen
heb ik niet gedaan en ben het jaar erop naar Lingehoeve gegaan daar heeft hij 11 dagen gestaan ter observatie en zijn er vele foto`s gemaakt en als laatste een ct-scan
en daaruit kwam dat hij vernauwde bloedvaten in het hoofd heeft
en dat hij waarschijnlijk hele erg hoofdpijn heeft gehad, ik had hem net 3 weken toen het begon en paard had een heel ander leven gekregen
ik had hem van de fokker en hij had al 5 jr het zelfde ritme gehad en nu was alles anders
dit kan ermee te maken hebben gehad
en hij scoort op alles positief hij stikt van de allergien, deze heb ik nu met homeopathie onder controle
nu moet ik opletten als het warmer dan 24/25gr is dan iig niet rijden of longeren maar met rust laten
we zijn alweer paar jaar verder en het gaat wat dat aangaat echt super!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:41

Ai wat naar allemaal. Vind het wel veel op Rhino lijken al die kenmerken maar daar heb je dus de uitslag nog niet van binnen. Tja enten kan heel veel narigheid geven. Hier een keer een paard in shock gehad door enting. Arme dier is er maanden zoet geweest met het herstel (overigens wel helemaal hersteld, maar sinds dien erg voorzichtig met entingen (dwz altijd een paar uur na die tijd heel goed in de gaten houden, een keer hebben we na een uur weer de DA laten komen en die heeft toen een tegeninjectie moeten geven.... ) en ondersteund door homeopathische middelen van Laarakkers).