das voor iedereen anders.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
das voor iedereen anders.
LindyH schreef:Ik vind altijd dat het niet zozeer de situatie van je paard is die bepaalt wanneer het einde daar is. Dat is vaak heel moeilijk in te schatten, zoals ook in jouw geval TS. Meestal moet de eigenaar er zelf naartoe groeien. Tijden speel je met de gedachte, eerst wijs je het idee direct af, daarna ga je het zien als een optie "maar nu nog niet", en dan komt opeens het moment dat je het toch de beste optie vindt.
Ayasha schreef:Een vraag die ik me onlangs ook gesteld heb en ook aan de DA gesteld heb.Een 24jarige die al een paar jaar op weide staat, nu is er cushing vast gesteld. Iets wat ik al vermoedde door zijn vacht. De enige "medicatie" is een lapmiddel. Rekken dus... Daar ben ik niet aan begonnen. Da zegt dat hij geen pijn heeft nu, hoogstens "suf" maar hij moet niks meer. Zo lang hij goed is, mag ie blijven lopen, gaat ie achteruit, krijgt ie meer symptomen dan de krulvacht, dan houdt het op..

Oliiviia schreef:Ayasha schreef:Een vraag die ik me onlangs ook gesteld heb en ook aan de DA gesteld heb.Een 24jarige die al een paar jaar op weide staat, nu is er cushing vast gesteld. Iets wat ik al vermoedde door zijn vacht. De enige "medicatie" is een lapmiddel. Rekken dus... Daar ben ik niet aan begonnen. Da zegt dat hij geen pijn heeft nu, hoogstens "suf" maar hij moet niks meer. Zo lang hij goed is, mag ie blijven lopen, gaat ie achteruit, krijgt ie meer symptomen dan de krulvacht, dan houdt het op..
Sorry dat ik even offtopic ga, maar voor Cushing is er echt wel medicatie die werkt.
Deze medicatie zorgt ervoor dat bepaalde hormonen op een natuurlijk peil wordt gehouden, dus geen pijnstiller ofzo
Uiteraard is het niets iets van, na zo veel tijd geneest het maar het is zoiets als insuline inspuiten bij suikerziekte.
Mijn pony heeft ook Cushing en met haar medicijnen is ze gewoon zoals ik haar ken. Zonder loopt ze erg gevoelig door hoefbevangenheid.
Ik heb ook al momenten gehad dat ik dacht: het is genoeg geweest.
Ponylief had een mysterieuze peesblessure die de DA's nog nooit hadden gezien.
Er kon een operatie gedaan worden en dan zou ze weer goed zijn voor 6 maanden, de andere optie was, laten staan en hopen dat het beter werd. Toen heb ik ook erg getwijfeld, maar 3 jaar verder loopt is het mooi genezen en is het amper te zien.
Ze heeft nu ook Cushing en artrose gekregen, maar als ik een ritje met haar ga maken, overtuigt ze mij altijd dat ze nog lang niet versleten is

Buiten dat ie half blind is en aan de andere kant blind aan het worden is, heb ik nl ook al langer het vermoeden dat ie lichtelijk dement is.
lienbono schreef:Ah dat wist ik niet. Maar denk dat ik dat niet ga doen. Kan ik niet over mijn hart krijgen om hem daar naartoe te doen.
Ayasha schreef:Oliiviia schreef:
Sorry dat ik even offtopic ga, maar voor Cushing is er echt wel medicatie die werkt.
Deze medicatie zorgt ervoor dat bepaalde hormonen op een natuurlijk peil wordt gehouden, dus geen pijnstiller ofzo
Uiteraard is het niets iets van, na zo veel tijd geneest het maar het is zoiets als insuline inspuiten bij suikerziekte.
Mijn pony heeft ook Cushing en met haar medicijnen is ze gewoon zoals ik haar ken. Zonder loopt ze erg gevoelig door hoefbevangenheid.
Ik heb ook al momenten gehad dat ik dacht: het is genoeg geweest.
Ponylief had een mysterieuze peesblessure die de DA's nog nooit hadden gezien.
Er kon een operatie gedaan worden en dan zou ze weer goed zijn voor 6 maanden, de andere optie was, laten staan en hopen dat het beter werd. Toen heb ik ook erg getwijfeld, maar 3 jaar verder loopt is het mooi genezen en is het amper te zien.
Ze heeft nu ook Cushing en artrose gekregen, maar als ik een ritje met haar ga maken, overtuigt ze mij altijd dat ze nog lang niet versleten is
Het is dus een lapmiddel. De medicatie geneest de ziekte niet, het is niet iets dat het oplost, het verdoezeld slechts de symptomen (de onzichtbare en daardoor ook de zichtbare). Je lapt hem/jaar dus voor een tijd op.
Een keuze die ik absoluut begrijp omdat je ze er in wezen inderdaad geen kwaad mee doet, ze hebben geen pijn door het rekken enz. Zeker als ze nog wat jonger zijn en verder gezond. Maar dat is bij mijn paard niet het geval.Buiten dat ie half blind is en aan de andere kant blind aan het worden is, heb ik nl ook al langer het vermoeden dat ie lichtelijk dement is.
Oliiviia schreef:Tja, ieder zijn eigen mening dan over wat een lapmiddel nou net is.
Het is niet vergelijkbaar met pijnstillers voor artrose of andere kwalen, want het houdt de hormonenbalans in evenwicht.
Ik vind daarbij dan ook dat een dier met deze ziekte ofwel medicatie moet krijgen ofwel moet ingeslapen worden, zonder kunnen ze echt niet (tenzij ze het in heel lichte mate hebben of er verder geen last van hebben, wat bijna nooit zo is)
Het is een beetje hetzelfde als een persoon waarbij het bloed niet vanzelf stolt (kan niet op de juiste naam komen), deze nemen toch ook medicijnen.
Zonder zouden ze doodbloeden bij de minste verwondingen
Zal je mijn gegevens en die van de pony door geven. 
Tinky12 schreef:Wat ik hier ook wel prettig vind op het moment dat er een afspraak voor inslapen gemaakt gaat worden,je meteen de Rendac kunt verwittigen.Zo weet je zeker dat het paard niet te lang blijft liggen.
Ook dan is de keuze om "op de route"opgehaald te worden (de goedkoopste versie) of echt op afspraak.
hwn schreef:Tinky12 schreef:Wat ik hier ook wel prettig vind op het moment dat er een afspraak voor inslapen gemaakt gaat worden,je meteen de Rendac kunt verwittigen.Zo weet je zeker dat het paard niet te lang blijft liggen.
Ook dan is de keuze om "op de route"opgehaald te worden (de goedkoopste versie) of echt op afspraak.
In België is Rendac gratis.
@TS, spat is in veel gevallen perfect onder controle te houden met supplementen, aangepaste training... Paard hoeft vaak helemaal niet op rust. Ik volg momenteel een topic op de Belgische Bokt van iemand met een paard met spat (recente diagnose) en het gaat prima ermee. Hier in onze contreien ken ik in ieder geval nog geen enkel paard dat wegens spat ingeslapen is.
Ayasha schreef:Het is dus een lapmiddel. De medicatie geneest de ziekte niet, het is niet iets dat het oplost, het verdoezeld slechts de symptomen (de onzichtbare en daardoor ook de zichtbare). Je lapt hem/jaar dus voor een tijd op.
Ayasha schreef:hwn schreef:In België is Rendac gratis.
Eh nee... In belgië kost Rendac ook geld...

(niet 100%)
Voor dieren is er tenminste de optie om niet te moeten kloten met dergelijke middelen. En vat dit niet verkeerd op. Ieder doet wat hem of haar goeddunkt, ik wil niet zeggen dat die middelen slecht zijn. Het is alleen niet mijn keuze voor mijn opa.
Prima... hij gaf aan dat als ie achteruit ging, we dan 'gewoon' een afspraak konden maken. "inslapen kan altijd nog" zei die. "en nu is ie nog goed, misschien geniet je dan beter van de tijd die jullie nog gegund is dan dat je straks spijt hebt dat je die kans niet meer genomen hebt" en dus loopt ie nog rond zolang die geen last heeft.
Zo lang ik maar "zeker" ben dat ie geen pijn heeft. Hij moet niet dood van mij, liever niet zelfs, als het even kon hield ik hem voor altijd bij me. Máár ik wil hem ook niet in leven blijven houden met allerlei medicijnen omdat ik geen afscheid kan nemen.
Hij is daar geen paard voor...
-dit staat een beetje raar maar goed. Ik hoop dat het wel begrepen wordt.-