Terugkerende mijt, hoe te voorkomen en snel te genezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:42

BentePrins schreef:
Voor de benen horse leg cleaner en wassen met horse shampoo. beide van Green XL. werkt echt super. wordt gebruik gemaakt van probiotica dus geen chemische troep.

Ik geloof nooit dat dit werkt, van shampoo zijn nog nooit mijten doodgegaan... Die hebben echt wel wat meer nodig.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:44

knoflook bijvoeren is een optie..

Ik heb het een tijdje gehad van de kippen..

elke winter werd het blijkbaar te koud bij de veren en dacht de mijt laat ik overspringen op de lekkere warme wintervachtjes van de pony's...

kippen de deur uit gedaan en NOOIT meer last van gehad ;)
jaja, heb eerst wel de kippen ook geholpen met poeder etc. maar alsnog.. ze blijven mijt hebben en met loslopen op het veld etc.. en tussen de weides door, bleef het een cirkeltje van het doorgeven in de winter..

overigens zou ik altijd scheren bij mijt!
en bye-mite gebruikt..

mijt moet ergens vandaan komen.. dus ik zou toch echt tijdens het bestrijden van het gevolg.. ook hard opzoek gaan naar de oorzaak ;)
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 11-03-15 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:45

1x per maand frontline voor honden.
Goede ervaringen mee :)

Als je mijt op de wei hebt kom je er niet zo maar vanaf.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:47

Sizzle schreef:
1x per maand frontline voor honden.
Goede ervaringen mee :)

Als je mijt op de wei hebt kom je er niet zo maar vanaf.

de spray dan wel ;)
en idd.. je moet eigenlijk wel een soort van proces gaan volgen, meermaals spul geven tegen.. en na een tijdje heb je elke mijt uitgeroeid..maar denk er dus bij dat alle andere dieren die op je weide komen het kunnen dragen en je het dus 123 weer terughebt..

Paintlinger

Re: Terugkerende mijt, hoe te voorkomen en snel te genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:53

Mijn paard heeft jaren ellende van mijten gehad. alles geprobeerd, om gek van te worden.

In december 2012 de oplossing gevonden.
2 x geent met Dectomax en NOOIT meer last gehad.
De DA zei toen dat het waarschijnlijk jaarlijks of halfjaarlijks zou moeten maar we zijn nu ruim 2 jaar verder en hij heeft helemaal niks meer gehad.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:06

Dat is geen inenting maar een parasieten doder te vergelijken met ivermectine. Dat ontwormt ook gelijk je paard.
Dat het niet meer terug kwam is vooral geluk.

BentePrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:46

Het is natuurlijk ook geen normale paarden shampoo, uit verschillende testen is gebleken dat het serieus helpt. en het kan er nooit erger door worden dus altijd het proberen waard lijkt mij.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:02

Zijn er ook links van die testen? Als ik wat opzoek op Google vind ik vooral dat ze zelf zeggen dat het overal tegen helpt, maar ik zie nergens een onderbouwing. 'Helpt tegen huidproblemen' is voor mij te algemeen, er zijn legio verschillende huidproblemen met evenveel verschillende oorzaken. Een wondermiddel dat tegen alles helpt geloof ik dus niet zo in, anders zou inmiddels toch iedereen aan dat product zitten?

BentePrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:17

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:25

Dat weet ik, ze noemen het enten in de volksmond.

En ik weet ook dat het geluk was.
Maar mocht het terug komen, dan injecteren we heel snel weer.

Sizzle schreef:
Dat is geen inenting maar een parasieten doder te vergelijken met ivermectine. Dat ontwormt ook gelijk je paard.
Dat het niet meer terug kwam is vooral geluk.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:41

BentePrins schreef:
Op hun facebook pagina staan wat voor en na foto's https://www.facebook.com/pages/GREEN-XL ... 04?fref=ts . Ik gebruik het zelf ook. Bij ons in de buurt is het ook hartstikke bekend hier ook nog een link naar de site http://www.green-xl.nl/home/productinfo/dieren/

Op hun eigen pagina ja, ik ben dan eerder op zoek naar onafhankelijk bewijs dat het werkt.

Dectomax spuiten is niet onomstreden, er zijn wel verhalen bekend van paarden die in shock zijn geraakt of zelfs zijn overleden.

Ik gebruik zelf Ivomec Eprinex Pour-on, dat is een ontwormingsmiddel voor koeien. Ik doe het in de sokken, 12,5 ml per kootholte en dan na 10-14 dagen herhalen. Tot nu toe is dit het enige dat ook echt werkt hier.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:02

Ik lees even mee, ik haalde mijn paard uit stal met korsten op de achterbenen, poedersuiker zijn het die mijten!!
Ik kwam erachter tijdens het scheren dus zijn pootjes zijn wel weer mooi kaal nu. Meteen gif er tegenaan gegooid maar ik vraag me af of dit nog wel werkt. Het is ook bijna op dus daarna wil ik wat anders proberen. Misschien frontline pipetjes.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 09:27

Mij is verteld dat dectomax vroeger inderdaad spannend was maar dat dit tegenwoordig dusdanig verbeterd is dat dit niet meer het geval is.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:28

Ooh mijt die zijn zo gezellig........
De reden dat mijn paard nu een kale aap is.
Ik heb het toen met sebacil(heeft een andere naam nu) behandeld dit heb ik via de Da gekregen.
Bij de eerste behandelingen ging het niet over omdat hij zo dik in het behang zat.
Dus toen heb ik alles afgeschoren en toen weer behandeld. Nu is het gewoon weg. Alleen ik hou zijn sokken wel weg want ik ben bang dat het terug komt.

De stal hebben we toen ook helemaal met sebacil schoongemaakt.