Paard in laten slapen, hoe gaat dat in zn werk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:25

Mijn paard had hevige kolieken, toen hij werd ingeslapen, heb ik de andere paarden erbij gelaten, bij mij ook geen stuiptrekkend of vechten tegen de verdoving. Het is gelukkig vredig gegaan, het was al erg genoeg dat we hem moesten laten gaan.
Zijn weidegenoot heeft afscheid van hem genomen en wilde toen naar huis, hij blijft altijd mooi achter de omheining staan, maar toen deed hij echt toeren om naar de weide, het dichtst bij onze woning te kunnen, hij riep constant naar ons. Schraapte met zijn been, toen hij eenmaal bij ons stond, heeft hij wel nog richting het overleden paard geroepen van tijd tot tijd, maar verder was hij rustig.

Heel veel sterkte, het doet zeer als je een paard moet laten gaan, bij mij is het twee jaar geleden, pfff ik zou willen dat ik hem terug kon hebben.

Het in te slapen paard hebben we aan de straatzijde gelegd met een zeil erover. Donderdagmiddag in laten slapen, vrijdagochternd rond 09:00 opgehaald.

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:26

Mijn oude leasepaard was ook echt een vechter.. Ze hadden bij haar te weinig ingespoten en het gaan liggen was eerder vallen.. Daarna heeft ze "liggen rennen". Heel sneu om te zien, maar ze was echt op.. Dit verschilt natuurlijk per paard hoe ze reageren op welke dosis, en ik ken ik paarden die gewoon rustig gingen liggen en waar alles heel vredig ging.

Het is natuurlijk hoe dan ook een lastige keuze.. Maar als dit beter voor haar is zou ik het ook zo hebben gedaan. Het idee van afscheid laten nemen vind ik ook erg mooi. Heel veel sterkte..

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:28

Heel veel sterkte.

Wij hebben helaas dit jaar 4 paarden in laten slapen.

Ze krijgen eerst verdoving/spierverslapper. Gaan dan liggen en krijgen het definitieve middel. De dap controleer dan regelmatig hart.
Enig paard waar het lang geduurd heeft is paard wat op sterven na dood was.omdat hij de corculatie niet goed meer werkte.

Mbt rendac. Hier was de eis dat ze op het harde moesten kunnen staan met de wagen. En dat paard afgedekt moest zijn. En ze mochten niet in contact komen met dieren. Dus bijvb in stal ophalen mocht niet

Ook wij hebben afscheid laten nemen. Maar bedenk wel goed of je dat wil. Mijn jonge paard beet en schopte mijn oude paard. Stalgenoot ging daar van over de rode. Zijn vriend is zeker uur blijven staan bij mijn oude paard.

Lougino

Re: Paard in laten slapen, hoe gaat dat in zn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:34

Dat vind ik ook nog een lastig iets, om de andere paarden er afscheid van te laten nemen of niet, als ik de luiken open laat kunnen ze het inslapen zelf ook al zien, is dat oke of is dat juist geen goed idee? Vind het lastig.

Bij mij ging de laatste keer inslapen bij een paard ook in 3 fases, vond dat een heel 'vredig' gebeuren.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:35

Ik was er twee maanden geleden bij. Toen kreeg het paard eerst een sterke pijnstiller/roesje. Het paard ontspande toen helemaal en stond soezig op haar benen.
Daarna kreeg ze volgens mij een slaapmiddel (dit weet ik niet zeker). Volgens de dierenarts was ze na het tweede spuitje al helemaal van de wereld en ging ze liggen (niet zoals normaal, maar met een plof). Het laatste spuitje was een overdosis slaapmiddel.
Het is heel vredig gegaan, ik zou hier zelf ook voor kiezen als die van mij ooit moet gaan.

Mijn pony stond ernaast en bleef rustig grazen. Hij had ook geen behoefte om nog aan haar te snuffelen oid. Hij was er vrij snel klaar mee en wilde naar stal. Het waren echt beste maatjes, maar hij heeft niet meer naar haar gezocht oid, was erg blij dat ik hem erbij gelaten had.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:38

Op advies van de dierenarts hadden wij de andere 6 paarden afscheid laten nemen omdat zij de leider van de kudde was maar niet 1 heeft er naar gekeken of wat dan ook. Liepen gewoon door alsof er niks aan de hand was.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:40

Sneu verhaal, blijft naar een paard in laten slapen. Ik vind het nooit een fijn gezicht en ben altijd een poosje van slag, ook al heb ik het vaker meegemaakt. Een paar praktische tips:

Wij hebben een erflaadabonnement (kost nauwelijks meer geloof ik). Wij wonen aan een drukke wandel- en fietsroute met een smalle berm. Niet fijn om een paard daar een tijd te hebben liggen. Hier lees je meer over ophalen etc. http://www.rendac.nl/nl/informatie/veel ... 2Fnews.rss Ik heb echt goede ervaringen met Rendac, zowel de chauffeurs als de mensen aan de telefoon. Dus gewoon bellen als je vragen hebt.

Als het enigszins kan laten wij een paard in de voorwei inslapen. Daar kan de vrachtwagen makkelijk bij over een bestrate oprit. Overlijdt een paard op/bij stal, dan vervoert de buurman op de laadschop naar de wei. Tot Rendac komt zit er dan een ketting om de benen. Een paard strekt zich anders en dat is lastig meenemen.

Gebruik iets dat 'ademt' om af te dekken. Zeker als het warm is of een paard wat langer ligt, krijg je anders bijna 'ontploffingsgevaar'.

Andere paarden besteden hier amper aandacht aan het inslapen. Ze zien het soms wel gebeuren, maar het lijkt ze weinig te doen. Zodra het paard dood is, is het helemaal niet meer interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:42

Yvank_ schreef:
Ik heb mijn paard naar de kliniek gebracht voor inslapen, bewust want ik wou niet dat ze hier aan de weg kwam te liggen waar dan kinderen langs zouden komen (wij wonen midden in het dorp) .

Mijn paard kreeg eerst een roesje, dus spierverslapper hier werd ze al heel erg suf van. Toen ging ze naar de inslaapruimte waar ze tegen 2 wanden aan werd gezet. Hier kreeg ze een narcose waardoor ze gaan liggen. Die wanden voorkomen dat je paard omvalt dus ze kunnen het paard heel gecontroleerd neerleggen.

Na de narcose was ze al in een enorm diepe slaap. De DA waarschuwde dat ze van de 3e , de definitieve, spuit nog wat stuiptrekkingen kon gaan geven. Dit is allemaal niet gebeurd, de spuit ging eraan, ze haalde nog 1x diep adem en toen was het over.

Deze ervaring heb ik ook. Gelukkig niet mijn eigen paarden maar met paarden van vriendinnen.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:43

Apart is dat dan, dat de rest dan gewoon doorgaat met de orde van de dag genaamd eten :-s maar ja dat is maar beter ook. Onze merrie is ook de leider van het stel vandaar dat ik het toch lastiger vind. Ik denk dat ik haar oudste vriend er misschien wel even bij laat, die 2 staan al een jaar of 12 samen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:47

Bij ons hebben ze de merrie gewoon uit de wei gehaald. Enige voorwaarde was dat ze er bij konden komen met de wagen. Nu woon ik wel in België maar hier hebben we ook de Rendac. Wij hebben hier ook geen abonnement nodig.

Zij kreeg ook een spuitje om te verdoven en daarna de dodelijke injectie. Zij ging heel snel en vreedzaam maar mijn paard heeft indertijd nog gevochten. Dat was wel in 1991 dus de middelen zijn misschien inmiddels wel verbeterd.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:49

Allereerst heel veel sterkte!

Mijn paard kreeg eerst een sterk slaapmiddel en viel toen om. Dat omvallen was wel een heel naar gezicht, maar de DA heeft mij verzekerd dat ze daar al niks meer van voelen en dat het diervriendelijker is dan met een minder sterke roes en het laten wankelen en willen gaan liggen(met slechte coördinatie door het slaapmiddel).
Daarna nog een 2e spuit eroverheen waardoor het hart stopt.

Mijn DA heeft 2 zware spuiten gegeven, hij wil het risico voorkomen dat een paard net niet genoeg krijgt en gaat vechten.
Ik was ook bang voor dat vechten, dat was typisch Calypso. Maar op de dag van inslapen was ze zo relaxed en zo kalm, het was duidelijk de juiste beslissing.
Haar weidemaatje is erbij gebleven en heb ik vastgehouden terwijl de DA bezig was, daarna losgelaten en afscheid laten nemen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:49

Allereerst sterkte. :(:)

Bij mijn 20-jarige merrie ging het heel vredig. Ze kreeg eerst op stal een klein spuitje om rustig te worden/bljiven. Daarna hebben we haar meegenomen naar de buitenbak en kreeg ze een grote blauwe spuit met het definitieve middel. De DA vertelde mij dat hij altijd zorgt dat het een hele ruime overdosis is, zodat hij nooit bang hoeft te zijn dat het te weinig is. En inderdaad, hij spoot het middel in en nog geen 10 seconden later viel ze om. Voor ze de grond raakte was ze al weg. Vredig, snel en prettig om op die manier mee te maken. Ik heb zelf de Rendac niet hoeven regelen (dat deed de locatie voor mij), dus daar kan ik je verder niet bij helpen.

Ik zou wel even checken welke methode de DA gebruikt (liggend de laatste spuit of staand). Het zou rot zijn als je denkt dat de laatste spuit nog moet komen en die blijkt al geweest te zijn.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:53

Niet mijn paard, maar een ander paard wat werd ingeslapen. Was nog een heel wakker dier, was alleen zo hoefbevangen dat het niet humaan meer was om haar te laten leven. In de wei de eerste verdovingsspuit omdat ze niet meer echt kon lopen, en zo wel naar de plaats kon lopen waar ze werd ingeslapen. Daar kreeg ze narcose waarvan ze ging liggen, en daarna de spuit waardoor ze ging. Heel vredig zonder stuiptrekkingen.
Ze lag ver van de weg achter op het terein, en rendac heeft haar daar gewoon opgehaald.

Sterkte!

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:58

Helaas ook 2 december ervaring gehad met het inslapen van onze 4.5 jarige ruin :-(

Het ging erg snel en erg vredig, hij had geen idee.

Die van ons kreeg eerst een spuitje dat die wat verdoofd raakte en daarna gelijk beide spuiten. Op een gegeven moment heeft de dierenarts hem overgepakt bij zijn hoofd en zijn assistente ging aan de zijkant tegen hem aan staan en een beetje duwen. Toen die eenmal viel was die al weg.

Dit alles is echt binnen 5 minuten gebeurd en hij had echt geen enkel idee.

Veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:00

ijssnuiver schreef:

Mijn paard kreeg eerst een sterk slaapmiddel en viel toen om. Dat omvallen was wel een heel naar gezicht, maar de DA heeft mij verzekerd dat ze daar al niks meer van voelen en dat het diervriendelijker is dan met een minder sterke roes en het laten wankelen en willen gaan liggen(met slechte coördinatie door het slaapmiddel).

Mijn DA heeft 2 zware spuiten gegeven, hij wil het risico voorkomen dat een paard net niet genoeg krijgt en gaat vechten.
Ik was ook bang voor dat vechten, dat was typisch Calypso. Maar op de dag van inslapen was ze zo relaxed en zo kalm, het was duidelijk de juiste beslissing.
Haar weidemaatje is erbij gebleven en heb ik vastgehouden terwijl de DA bezig was, daarna losgelaten en afscheid laten nemen.

Tja die roes zorgt juist voor een nette afhandeling, dan gaan ze gewoon netjes liggen ipv bam narcose erin en boem. Mijn DA wou daar juist niets van weten die gaf aan dat je daarmee het risico loopt dat paarden gaan vechten. Er zijn paarden die slecht onder narcose te brengen zijn en door eerst een roes te geven voorkom je dat.

Iedereen heeft zijn eigen ervaring maar het vechten is vaak tegen de narcose en niet tegen de laatste spuit want dan zijn ze al weg.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:05

Waarom afscheid nemen ????
Merries met een dood veulen kan ik inkomen eventueel....
Maar volwassen dieren ?
Als je er 1 verkoopt is het dier toch ook in een keer weg ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:08

ElCamino schreef:
Maar volwassen dieren ?

Ja dat ben ik wel met je eens. Ik zou ook geen afscheid laten nemen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:11

Als zij daar goede ervaring mee heeft is dat toch prima? Dat een dier meteen weg is als het verkocht wordt kan ook veel stress opleveren hoor, dat heb ik bij mijn oude pony gezien.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:13

Een tip: naar aanleiding van een nare ervaring die ik ken bij een euthanasie.
Laat de DA wel de hartslag checken na de 2e injectie om de dood vast te stellen. (moet ook volgens protocol)
Een ervaren, snelle DA controleerde alleen pupilreflex.... wat dus niet genoeg bleek bij een dier met littekenweefsel in het oog.

N.B. wat ik begrepen heb dat de procedure ook afhangt van welk middel ze gebruiken. Het 1e middel is vaak ook een soort pijnstiller. Het (regulier gebruikte) dodelijke middel is niet pijnloos in te brengen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:13

ElCamino schreef:
Maar volwassen dieren ?

Waarom niet als je er een heel pak stress bij de andere paarden mee kan voorkomen?
Paarden zijn nu eenmaal kuddedieren en maken onderling ook vrienden.

Ik heb dankzij het afscheid nemen ook meer last gehad met een paard dat verkocht werd op te laten halen dan het inslapen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:17

Yvank_ schreef:
ijssnuiver schreef:

Tja die roes zorgt juist voor een nette afhandeling, dan gaan ze gewoon netjes liggen ipv bam narcose erin en boem. Mijn DA wou daar juist niets van weten die gaf aan dat je daarmee het risico loopt dat paarden gaan vechten. Er zijn paarden die slecht onder narcose te brengen zijn en door eerst een roes te geven voorkom je dat.

Iedereen heeft zijn eigen ervaring maar het vechten is vaak tegen de narcose en niet tegen de laatste spuit want dan zijn ze al weg.

Ik bedoelde ook het vechten tegen de eerste spuit. Mijn DA zei dat ze met dat roesje te slecht controle over hun benen hebben en het risico dan ook bestaat dat liggen gaan heel erg naar gaat.
Maar inderdaad, iedereen heeft eigen ervaringen en dat is goed!

ElCamino schreef:
Maar volwassen dieren ?

Omdat het een paard(En bij andere dieren net zo goed) veel meer rust geeft als ze afscheid hebben kunnen nemen. Ze snappen dan dat het paard weg is en zal het verwerken veel eenvoudiger maken.
Bij verkoop is dat inderdaad niet zo en je ziet vaak genoeg paarden die achterblijven in de stress. Als je dit kunt voorkomen doe je dat toch?
Bovendien, die paarden hebben ook gewoon een relatie(om het kudde verband zo maar te noemen) met elkaar gehad en ik vind dat je ze het recht moet geven om afscheid te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:17

Ik denk dat het inslapen in de kudde idee echt fantastisch is, props dat je er zo bij stilstaat +:)+

Verder heb ik ook de andere kant van het inslapen meegemaakt, de niet vredige kant. Hier ook eentje gezien die keihard vocht tegen de verdoving, niet wou gaan liggen, heel onrustig werd en echt de paniek in de ogen had. Nou ben ik zelf 'pro slachten', maar aangezien dat hier geen optie is zou ik wel heel duidelijk met je DA communiceren dat het in een keer goed gaat en dat er geen kans is dat de andere paarden je merrie in paniek zien raken. Lijkt mij averechts werken..

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:18

Een paard hoeft niet aan de openbare weg te liggen, maar mag ook op je erf blijven.
Maar dat ALLEEN als de vrachtwagen niet van de verharde weg af hoeft. Dus als je een verharde oprit hebt (zoals ik) en je paard ergens daarnaast in laat slapen cq neerlegt (bij ons lag hij in de grindbak direct naast de oprit) mogen ze gewoon je erf op komen. Dat kost wel (let op) 2,50 euro meer.
Voordat er geroepen gaat worden dat het zielig is dat mijn dode paard in de grindbak lag: hij is in de wei ingeslapen, toen met de loader opgepakt om daarna in de grindbak gelegd te worden.

Je kunt dit heel eenvoudig even aangeven bij de Rendac en zij denken goed met je mee.

Qua spuiten kreeg mijn paard eerst op stal een katheter in de hals met een roesje, toen zijn we naar buiten gegaan en daar heeft hij narcose gekregen, zodat hij ging liggen.
Toen pas zijn de blauwe spuiten erin gegaan. Al met al heeft het nog geen 5 minuten geduurd, van het moment dat de katheter erin zat tot de DA stilletjes vertrok.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:19

Yontheke schreef:
Zie mijn vorige reactie hierboven.

Eerst verdoven, dan letterlijk in slaap doen zoals bij een operatie, dan laten vallen, en dan pas de dodelijke injectie.

dat is ook de normale gang van 'inslapen' bij dieren (ook bij mensen).. de spierverslapper is nodig omdat een paard 'staand' kan slapen. al vraag ik mij af of ze bij de diepte van het slaapmiddel kunnen blijven staan.. de meesten vallen door die roes al om. zwaar zieke dieren kunnen zelfs daardoor al bijna overlijden.

spierverslappers en dan inslapen is zeer ongebruikelijk en daar zou ik ook nooit mee akkoord gaan, of licht roesje + dodelijke injectie. dan krijgt het dier namelijk de 'uitval' van het hart mee, ook al is dit kortstondig..

Diepe slaap, daarna fatale dosis met hetzelfde middel, of de fatale injectie. (afhankelijk van het middel).. Er is ook een middel op de markt heb ik ergens gelezen dat beiden in 1 doet.. die eerst een diepe bijna comateuze toestand veroorzaakt gevolgd door een hartstilstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:20

Het hart is ook een spier, dus ik ga ervan uit dat het middel dat hierboven beschreven wordt gewoon een extreem sterke spierverslapper is. Kan uiteindelijk ook een hartstilstand veroorzaken, maar lijkt mij niet de prettigste manier om te gaan voor het paard.