Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Yvank_ schreef:Ik heb mijn paard naar de kliniek gebracht voor inslapen, bewust want ik wou niet dat ze hier aan de weg kwam te liggen waar dan kinderen langs zouden komen (wij wonen midden in het dorp) .
Mijn paard kreeg eerst een roesje, dus spierverslapper hier werd ze al heel erg suf van. Toen ging ze naar de inslaapruimte waar ze tegen 2 wanden aan werd gezet. Hier kreeg ze een narcose waardoor ze gaan liggen. Die wanden voorkomen dat je paard omvalt dus ze kunnen het paard heel gecontroleerd neerleggen.
Na de narcose was ze al in een enorm diepe slaap. De DA waarschuwde dat ze van de 3e , de definitieve, spuit nog wat stuiptrekkingen kon gaan geven. Dit is allemaal niet gebeurd, de spuit ging eraan, ze haalde nog 1x diep adem en toen was het over.

ijssnuiver schreef:Allereerst heel veel sterkte!
Mijn paard kreeg eerst een sterk slaapmiddel en viel toen om. Dat omvallen was wel een heel naar gezicht, maar de DA heeft mij verzekerd dat ze daar al niks meer van voelen en dat het diervriendelijker is dan met een minder sterke roes en het laten wankelen en willen gaan liggen(met slechte coördinatie door het slaapmiddel).
Daarna nog een 2e spuit eroverheen waardoor het hart stopt.
Mijn DA heeft 2 zware spuiten gegeven, hij wil het risico voorkomen dat een paard net niet genoeg krijgt en gaat vechten.
Ik was ook bang voor dat vechten, dat was typisch Calypso. Maar op de dag van inslapen was ze zo relaxed en zo kalm, het was duidelijk de juiste beslissing.
Haar weidemaatje is erbij gebleven en heb ik vastgehouden terwijl de DA bezig was, daarna losgelaten en afscheid laten nemen.
ElCamino schreef:Waarom afscheid nemen ????
Merries met een dood veulen kan ik inkomen eventueel....
Maar volwassen dieren ?
Als je er 1 verkoopt is het dier toch ook in een keer weg ?

Yvank_ schreef:ijssnuiver schreef:Allereerst heel veel sterkte!
Mijn paard kreeg eerst een sterk slaapmiddel en viel toen om. Dat omvallen was wel een heel naar gezicht, maar de DA heeft mij verzekerd dat ze daar al niks meer van voelen en dat het diervriendelijker is dan met een minder sterke roes en het laten wankelen en willen gaan liggen(met slechte coördinatie door het slaapmiddel).
Daarna nog een 2e spuit eroverheen waardoor het hart stopt.
Mijn DA heeft 2 zware spuiten gegeven, hij wil het risico voorkomen dat een paard net niet genoeg krijgt en gaat vechten.
Ik was ook bang voor dat vechten, dat was typisch Calypso. Maar op de dag van inslapen was ze zo relaxed en zo kalm, het was duidelijk de juiste beslissing.
Haar weidemaatje is erbij gebleven en heb ik vastgehouden terwijl de DA bezig was, daarna losgelaten en afscheid laten nemen.
Tja die roes zorgt juist voor een nette afhandeling, dan gaan ze gewoon netjes liggen ipv bam narcose erin en boem. Mijn DA wou daar juist niets van weten die gaf aan dat je daarmee het risico loopt dat paarden gaan vechten. Er zijn paarden die slecht onder narcose te brengen zijn en door eerst een roes te geven voorkom je dat.
Iedereen heeft zijn eigen ervaring maar het vechten is vaak tegen de narcose en niet tegen de laatste spuit want dan zijn ze al weg.
ElCamino schreef:Waarom afscheid nemen ????
Merries met een dood veulen kan ik inkomen eventueel....
Maar volwassen dieren ?
Als je er 1 verkoopt is het dier toch ook in een keer weg ?
Yontheke schreef:Zie mijn vorige reactie hierboven.
Eerst verdoven, dan letterlijk in slaap doen zoals bij een operatie, dan laten vallen, en dan pas de dodelijke injectie.