dierenartskosten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:56

Reken bij een koliekoperatie al gauw op 2.500 euro voor de operatie zelf en nog een keer zo'n bedrag voor herstel/revalidatie....
Je potje van 5.000 euro vormen met 50 euro per maand gaat je 100 maanden kosten oftewel meer dan 8 jaren. Ik hoop voor je paard dat het de komende 8 jaren eerst wel gezond gaat blijven dan.

Oftewel: je invalshoek is leuk maar niet realistisch. Begin aan een paard pas als je minstens 2.500 euro al op de bank hebt staan als 'potje', of sluit anders gewoon een goede verzekering af.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:57

met 5000,- kom je een heel eind hoor. En je kunt ook altijd nog als een rekening veel word vaak in termijnen betalen. Hoe veel het word kun je echt nooit van te voren berekenen maar je zou ook nog je paard kunnen laten verzekeren.

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 16:57

ponyparadijs schreef:
Het wel of niet in de sport beinvloed niet het kunnen krijgen van een peesblessure of wat dan ook voor blessure.

De laatste blessure heeft mijn merrie op gelopen in het land.
Dus niets met sport of rijden te maken

Oke, maar bijvoorbeeld mensen die aan hogere sport doen of veel sporten, hebben naar mijn mening toch ook wel (veel) vaker een blessure. Waarom dan niet bij paarden? (echt een vraag uit insteresse, niet om tegen je in te gaan)

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 17:02

jacqueline_Y schreef:
Je zou altijd een paardenverzekering kunnen overwegen. zo heb je nooit extreem hoge kosten als je paardje plotseling iets krijgt.

Shanna schreef:
Ik raad een paardenverzekering dan weer sterk af, maar dat is dan ook door mijn ervaring en omdat de verzekering lang niet alle kosten dekt waarvan je denkt dat de verzekering ze op zich zou moeten nemen. Dan kan je beter het geld wat de verzekering kost zelf elke maand in een potje stoppen, houd je achteraf nog meer over ook!

Ik heb een verzekering voor de hond (best wel uitgebreide) maar helaas krijgen wij maar heel weinig geld terug elke keer als we kosten hebben gemaakt bij de DA. Daarom wilde ik nu inderdaad ook geen verzekering voor het paard. Heb ook veel nare verhalen gehoord over paardenverzekeringen.

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 17:04

Dees schreef:
Reken bij een koliekoperatie al gauw op 2.500 euro voor de operatie zelf en nog een keer zo'n bedrag voor herstel/revalidatie....
Je potje van 5.000 euro vormen met 50 euro per maand gaat je 100 maanden kosten oftewel meer dan 8 jaren. Ik hoop voor je paard dat het de komende 8 jaren eerst wel gezond gaat blijven dan.

Oftewel: je invalshoek is leuk maar niet realistisch. Begin aan een paard pas als je minstens 2.500 euro al op de bank hebt staan als 'potje', of sluit anders gewoon een goede verzekering af.

Nee ik had in mijn beginpost gezegd of in ieder geval geprobeerd te zeggen dat ik met 5000 begin en het daarna elke maand aanvul met 50 euro. Zou het dan wel kunnen?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:13

joyenbeau schreef:
ponyparadijs schreef:
Het wel of niet in de sport beinvloed niet het kunnen krijgen van een peesblessure of wat dan ook voor blessure.

De laatste blessure heeft mijn merrie op gelopen in het land.
Dus niets met sport of rijden te maken

Oke, maar bijvoorbeeld mensen die aan hogere sport doen of veel sporten, hebben naar mijn mening toch ook wel (veel) vaker een blessure. Waarom dan niet bij paarden? (echt een vraag uit insteresse, niet om tegen je in te gaan)

Bij goede training is een blessure kans natuurlijk kleiner.
Hoger in de sport wil niet meteen zeggen dat je meer kans op blessure hebt

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:17

Ik ben wel verzekerd en heb vooraf gevraagd wat er vergoedt wordt en de voorwaarden goed gelezen van de verschillende verzekeringsvormen. Nooit geen problemen gehad en alle medische behandelingen zijn gewoon netjes 80% vergoed zoals afgesproken en aangegeven stond. Je moet er goed op letten dat een ziektenkostenverzekering heel anders is als een UITGEBREIDE ziektenkostenverzekering of ziektenkosten PLUS. Daar gaan er veel de fout mee in. Ze verzekeren voor ziektenkosten en kijken niet verder dan de neus lang is. Als er dan wat is en ze de zaken niet vergoedt krijgen, is het een flut erzekering. Terwijl dat je je prima kunt verzekeren en veel vergoed kunt krijgen als je zelf maar goed vraagt/naleest WAT je allemaal verzekert wanneer je je verzekering afsluit.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:17

Ik denk dat het een goed bedrag is hoor. Ik was in 2 jaar tijd zoiets kwijt aan mijn paard. Het is een kwestie van pech of geluk helaas... Het afgelopen jaar ben ik hooguit 200 euro kwijt geweest.

Amber_VZ

Re: dierenartskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:24

Ik heb die van mij nu 3 en een half jaar, en was in 2 maanden 1500 euro kwijt. Daarbij is die van mij verzekerd en kreeg netjes de 80% vergoed.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:13

Met 5000 euro starten lijkt mij heel realistisch.
Ik heb nu ruim 18 jaar pony's. De eerste 10 jaar hebben ze totaal nog geen 1000 euro aan onverwachtse kosten gekost..
Maar sinds 2012 ben ik wel al behoorlijke bedragen kwijt.. als je eenmaal gaat tobben loopt het best op.
Vorig jaar denk een 1500 euro. Maar 1,5 jaar ervoor meer dan het dubbele.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:17

Ik had vroeger nooit een potje, wel altijd tegen ziektekosten verzekerd

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:34

Dees schreef:

Ik heb mijzelf al voorgenomen mijn paarden niet aan koliek te laten opereren.
Nu zijn ze ook al wat ouder maar onlangs een cursus dag gehad van een DA en die was over opereren bij koliek erg sceptisch. Vaak overlijd het paard alsnog en je moet je afvragen of je je paard zo'n dergelijk zware ingreep wel wilt aandoen.

Volgens mij heeft ts al 5000 euro als potje.
Nou ik denk dat menig paarden houder nog geen eens de helft van het potje heeft. Ik vind het een mooi bedrag en bij iets ernstigs is dat wel genoeg voor de acute zorg om daarna verder te beslissen. Bv wel of niet opereren bij koliek of breuk.

Ik heb mijn paarden nu 17 en 21 jaar. Als ik even grof weg reken ben ik misschien 3 a 3,5 duizend euro kwijt geweest aan DA kosten..en dat zijn de dingen die ik buiten de inentingen om heb gerekend. Zoals een slokdarmvertopping, griffelbeen breuk, castratie en een redelijk uitgebreid kreupelonderzoek met inspuitingen.

Verder denk ik dat het ook belangrijk is je paard zo paard mogenlijk te houden.
Goed passend harnachement gebruiken en correct les.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:45

Je potje van €5000 is zeker een mooie start hoor!

Ik heb geen specifiek potje voor hoge DA rekeningen. Wel nog geld (duo lening) apart wat voor m'n studie was. Dus indien nodig wel wat achter de hand. Mijn ijslander is nu ruim 8 jaar en heeft aan DA kosten (hierbij reken ik niet de jaarlijkse enting en ontwormen) +- €450 gekost. Dat was zijn castratie in de kliniek. Verder *heel hard afkloppen* nog geen DA nodig gehad. Dus stel ik zou zijn begonnen met jou potje en dan telkens €50/maand erbij. Was dat potje nu zeker wel ruim voldoende.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:50

Even heel kort door de bocht
Blacky is 14 jaar oud en heeft me op 11 jaar €100,- gekost. Ik laat hem bewust niet enten.
Cyro is 4 jaar, heb hem nu 2 jaar en heeft me nog niks gekost. Ook bewust niet ingeënt.
Reno is 4 jaar, in die 4 jaar heeft hij me +/- €500,- gekost inclusief kliniek bezoekje.

Ik heb ze bewust niet verzekerd, voor mezelf een bedrag gesteld wat ik maximaal eraan uitgeef in één keer. Gaat een behandeling daarover heen gaan ze naar de slacht, dat heb ik er gewoonweg niet voor over.
Laatst bijgewerkt door KimD op 13-01-15 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:52

Ik heb net een rekening betaald van 2000 euro voor een operatie aan het hoofd na een ongelukje bij het spelen in de bak (zonder ruiter dus).
Met 5000 kom je heel ver, dat is meer een bedrag voor een koliek operatie. Maar net als enkele anderen begin ik daar niet aan.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:58

Mijn pony heeft me nu in iets meer dan anderhalf jaar tijd 175 euro gekost excl enting. Bezoekje aan kliniek en een kuur medicatie. Met een rekening onder de 1000€ de kliniek uit lopen kan dus wel :+ het is helaas niet voorspelbaar. Wel kun je voor jezelf bedenken tot hoever je wilt gaan. Een koliek operatie zal ik niet snel aan beginnen bijvoorbeeld.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:59

Ik heb geen potje maar ze is wel verzekerd. het kunnen pechvogels zijn (zoals die van mij) of lucky basterds die nooit of weinig wat hebben en alleen de da zien bij een enting. De hoogtes van de kosten vind ik nog best meevallen van de normale dingen. Een OCD operatie van 3 uur en nazorg koste mij toen 2400 gulden. en poos bezig geweest in utrecht (helaas zonder een uitslag) maar wel 800 euro lichter. shock wave therapie op de praktijk 28 dagen daar gestaan was 1250 euro. Dit alles plus de kleinere dingen werd vergoed ook een tildren infuus van ruim 400 euro gehad maar deze werd niet vergoed. De laatste jaren gelukkig weinig gehad (klopt af). Prijzen kunnen enorm variëren per da en kliniek. maar de normale dingen kosten grofweg max 400 euro aan de kleine dingen.
Je potje is echt ruim voldoende

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:04

Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt, en je kunt geluk hebben of pech. Natuurlijk kan een paard door een ongelukkig voorval in de wei ook ernstig geblesseerd raken. Als je pech hebt kun je die 5000 euro zo kwijt zijn en met nog meer pech haalt het paard het dan alsnog niet en heb je niks.

Aan de andere kant zijn er ook genoeg paarden die nooit iets hebben, vooraf weet je dat nooit.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:05

Het is ook voor je zelf grenzen trekken. Zelf zeg ik nu bv dat ik in principe mijn paard geen koliek operatie laat ondergaan niet omdat ik het geld er niet voor over zou hebben. Maar omdat ik er slechte ervaringen mee heb en zelden paarden zien die er 100% bovenop komen en later niet alsnog aan koliek dood gaan. Maar dat is een besluit die ieder voor zich zelf moet maken. En heel eerlijk nu kan ik zo rationeel denken maar uiteindelijk heb ik zelf nog nooit echt voor die keus gestaan.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:17

Mij werd vroeger ook altijd verteld dat de dierenarts zoooo duur was. Toen ik als 18 jarige eenmaal mijn 1e pony had gekocht werd hij ziek, in het weekend. Ik heb op zondag de dierenarts gebeld, met in mijn achterhoofd dat dit mij veel centjes ging kosten want ja, dierenarts is duur hoor! Had voor mezelf zo'n 700 euro gerekend, de werkelijke rekening was 150,-. Moest toen best hard lachen :')

In de afgelopen 5 jaar zijn mijn pony's tuurlijk wel eens ziek geweest zijn, maar heb gelukkig nog nooit voor de keuze operatie gestaan. Want dán gaat het flink wat kosten :) Ik houd 3000,- apart voor de paardenpot, dan kunnen ze meteen door naar de operatietafel mocht het nodig zijn. En zou het meer kosten kan ik altijd nog van mijn ouders lenen.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:07

Ik denk dat je met €5000 echt een heel eind komt!

De (onverwachte) dierenarts kosten vallen bij mij reuze mee. Je moet natuurlijk ook geluk hebben met het paard dat je hebt. De ene mankeert vaker of sneller iets als de ander.
Mijn merrie heb ik nu ruim 4 jaar, en die heeft mij denk ik zo'n €700 gekost. Een keer koliek(was natuurlijk in het weekend :') ), een keer langere tijd last van hoesten en ik heb haar een keer op de foto laten zetten + bewegingsonderzoek.
De pony hebben we zo'n 3,5 jaar en is alleen een keer bij de DA geweest voor hoesten.

Bij mijn DA kun je ook in termijnen betalen, dat vindt ik ook wel een fijn idee.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:34

Waar je ook nog op kunt besparen uiteraard als iets spoed is ga je dat niet doen. Maar als je paard BV op de foto moet dit scheelt echt veel per kliniek.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:45

Mijn pensioenpaard heeft tot nut toe tussen de 5.000 en 10.000 euro aan dierenartskosten gekost, gelukkig wel verzekerd. Mijn jonge paard helaas ook al wat pech gehad en zit denk ik op de 2500 euro onkosten nu.
En dan heb ik het niet over de gewone jaarlijkse enting, tandarts, wormenkuur...
Ook mijn jonge paard zit in de verzekering en nooit een probleem met vergoedingen gehad altijd keurig alles uitbetaald gekregen, even aangeven als je paard iets mankeert en dat je naar de kliniek of dierenarts gaat, nota's inleveren en ze maken het in orde.

Heeft mij heel wat centjes al bespaard die verzekeringen!

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:58

Je kan het inderdaad zo gek maken als je wil. Mijn paard heeft op 10 jaar tijd denk ik 1000 euro aan vee arts kosten gehad. Koliek en als veulentje eens longontsteking.

Ik ken ook mensen die bij de lichtste kreupelheid de kliniek platlopen. Tot mri's en de meest dure onderzoeken aan toe.. Ik zou met mijn boerenverstand mn paard gewoon een jaar op de wei knallen. Maarja je kan ook 1000den euro's uitgeven om er vervolgens achter te komen dat je er een jaar niet op mag zitten.

Dierenartsen uit belgie schelen ook veel. Die prijzen zijn vaak veeel lager! (en vaak veel betere verzorging)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:03

Als je pech hebt, kan het inderdaad ontzettend oplopen. Mijn pony is nogal een pechvogel (elk jaar verzint ie weer wat anders ;) ) en ik wil niet eens weten wat ie me totaal al gekost heeft.. Maar een ander paardje wat ik heb gehad, zag nooit een DA, alleen voor de entingen enz.