Pony valt/atactisch

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: Pony valt/atactisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:50

Hoe oud is de pony?

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 20:58

10 jaar

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:05

Wij hebben een pony met dezelfde klachten.
Die is voor onderzoek naar Utrecht geweest en heeft daar uiteindelijk een maand gestaan.
Hij bleek halsartrose te hebben bij de 6e en 7e halswervel en daar ook zenuwschade te hebben wat de uitval veroorzaakte (ontdekt met EMG onderzoek).
Hij werd ook duidelijk slechter als ze met lopen zijn hoofd omhoog hielden.

We zijn nu, een half jaar later nog steeds aan het revalideren en hopen dat hij ooit nog goed genoeg wordt om hem veilig in te spannen of onder het zadel te rijden.
Hij verbetert wel maar moeizaam en bij veel prikkels en overwachte bewegingen valt hij nog steeds.

Hij krijgt op advies van Utrecht een hoge dosis vit E en we geven hem als extra ondersteuning homeopatische druppels.

Sterkte met jouw pony, ik hoop voor je dat het meevalt!

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:41

Jemig sasja wat naar zeg! Hopelijk is het een kortdurend iets en is het over een paar dagen voorbij.
Wel heel erg fijn dat de medicatie aanslaat! Ik geloof dat iemand het al heeft gezegd, maar 38 graden is voor paarden geloof ik nog gewoon een goede temperatuur dus daar hoef je je dan igg geen zorgen om te maken.
Heel veel sterkte!

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 22:06

Klopt 38 is idd normaal maar het baarde me wat zorgen dat het ondanks de medicatie in 2 uurtjes een halve graad steeg maar inmiddels is zn tenp. Weer 37.4 dus helemaal top!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:15

Ik zat aan nog iets anders te denken wat het Misschien kan zijn. We hadden hier een paard staan die hersenvliesontsteking had door de Ziekte van Lyme. Is je pony een tijd geleden misschien gebeten door een teek? Met bloedonderzoek is ziekte van lyme makkelijk aan te tonen in een vergevorderd stadium.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:26

Hier van 1 op andere dag paard met dezelfde klachten. Ataxie vanuit nek.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 22:53

Weidebloem, geen teek gevonden bij hem dit jaar maar ik woon wel midden in het bos dus zeker wel kans dat ik er ergens 1 gemist heb, zal ik zeker onthouden!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:04

Laat bij volgend onderzoek meteen op Cushing testen. Dit soort aanvallen kunnen ook door Cushing veroorzaakt worden. Ik zou zelf ook meteen de hals op de foto laten zetten.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 23:40

Maar bij cushing horen wel meer klachten toch? Of uit dat zich niet altijd? Hij is verder namelijk kern gezond voor zover ik dat kan beoordelen

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:45

Hoeft niet altijd. Daarnaast sluipen vele symptomen er ook met de jaren in en herken je die dus niet. (Bijv. langzamer steeds meer gaan drinken, wat vaak ook niet te controleren valt door automatische drinkbakken). Het hoeft zeker geen Cushing te zijn, maar als het dat wel is, is de oplossing gemakkelijk en effectief. Mijn merrie heeft vier van dit soort "aanvallen" gehad binnen paar maanden, op medicatie gezet en nooit meer een aanval gehad.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:48

Jeetje Sascha wat schrikken!! Hopelijk komt hij er snel boven op!

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 23:56

Oke dankjewel focussed, zal het morgen meteen even neerleggen bij de da als ik toch bel!

hieke_81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 08:21

Jeetje Sascha wat schrikken. Hoe gaat het nu? Hoop dat hij er snel weer bovenop is.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:09

En?
Ik kon er niet van slapen moest er steeds aan denken.
Hoe is het inmiddels?

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 11:04

Wat lief van je lot, het ziet er goed uit, ik heb hem weer gewoon naar buiten gedaan vandaag en zie er voor zover eigenlijk niks meer aan.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:07

Schrikken! Hopelijk was het een eenmalig iets.. naar zoiets. :(:)

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:24

Mijn pony heeft dit een paar jaar geleden ook gehad! Helemaal dronken, vallen, tegen de muur aanlopen, etc.
In eerste instantie dacht de DA dat het een hersenbloeding of ontsteking was. Hier heeft hij ook medicatie voor gekregen. Pas later kwamen we tot de conclusie dat het een voedselvergiftiging was. Er waren namelijk andere paarden op stal die hier een milde vorm van hadden en enkele met lichte koliek. Mijn pony was gelukkig met een dag of 2 weer de oude, wel voor de zekerheid een week lang heel veel rust gegeven. Daarna heeft hij er nooit meer last van gehad.