nut van een vitaminespuit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jess_vH

Re: nut van een vitaminespuit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 03:05

KLopt ben het eens met bovenstaande. Brok zou veel effectiever zijn.

Spuit is gewoon dure urine

WesthofJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:51

Interessant topic. Ik wil dat mijn pony wat extra vitamines binnen krijgt. Daar is verder geen specifieke reden voor, maar baat het niet, dan schaadt het niet lijkt me. Iemand raadde mij de vitaminespuiten aan en ik stond op het punt om deze te bestellen, totdat ik dit topic voorbij zag komen. Zoals ik het hier lees heeft een vitaminespuit weinig zin. Zag wel een aantal keer de vitaminepoeder voorbij komen. Zijn er hier mensen die dit gebruiken? Zo ja, welk merk gebruiken jullie, waar bestellen/kopen jullie dit en hoeveel geven jullie ervan? :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:58

Ik gebruik een vitaminebrok, Marstall Force om precies te zijn. De shetten krijgen 25g per dag, het grote paard (750kg) krijgt 100g per dag. Ik vind het heel goed bevallen.

WesthofJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:06

Misschien vraag ik nu iets heel doms hoor, ik heb er geen verstand van. Maar in die vitaminebrokken zitten toch calorieën en in een vitaminepoeder niet? Ik wil namelijk liever geen extra calorieën voeren. Mijn pony is al iets aan de dikke kant namelijk. Of zou ik dan beter de basisbrok die hij nu krijgt (2x daags een handje) kunnen vervangen door vitaminebrok?

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:13

Ik ben meer voor een vitamine supplement.

Je geeft het gedurende een langere periode en het is goedkoper.
Een vitaminespuit bij zieke dieren kan wel helpen, maar wat neit gebruikt wordt wordt uitgeplast of niet meer goed wordt opgenomen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:14

Allemaal commerciële 'feel good' zooi.
Je paard goed voeren- goede kwaliteit en genoeg ruwvoer, sociaal contact en paard laten zijn. Dan heb je niet snel een supplementen nodig

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:21

In alles zit calorieën. Maar met een voedingswaarde van 7.5MJ/kg zit de Force wel aan de lage kant. Ook poeder bevat kcal, maar daar staat het over het algemeen niet op vermeld.

Met 7.5MJ/kg zit je ongeveer rond de 500VEP (ruwe schatting). Dit ligt gelijk aan hooi.

Je kan inderdaad beter je basisbrok vervangen door een vitaminekorrel.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:39

Basisbrok vervangen door vitaminebrok. Vitaminebrok is completer en zal geeis minder calorieën bevatten. Sowieso bevat een goede vitaminebrok, geen onnodige calorieën. Om die vitaminebrok te maken zal het wat calorieën bevatten maar dat is zo minimaal, zelfs het dikste paard zal daar geen schade van lijden.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:40

Mwoaw dat zal in de meeste gevallen wel meevallen.

Even voor het gemak omdat de site van pavo zo lekker overzichtelijk is en niet omdat ik het aanbeveel of er aandelen in heb.

Pavo condition 12,3 MJ/kg, de gemiddelde recreatie ruiter zal zo'n 2 kg per dag voeren. Dat is dan 24,6 MJ

Pavo vital complete 7,2 MJ/kg, voor een paard voer je echter maar 100 gram. Dat is 0,72 MJ.

Voor de meeste paarden kun je een vit. Supplement er rustig naast voeren.

Ga anders eens neuzen op http://www.voervergelijk.nl daar staan ook mooie lijstjes met waardes die een paard nodig heeft. Een ruwe inschatting van waardes in hooi en kuil.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:49

Het enigste voordeel wat zie in die vitamine spuiten is dat ze prima zijn om mee t oefenen voor paarden zich moeilijk laten ontwormen hahaha.
Is verder weggegooid geld net als die ontwormingskruiden.

Een vitamine tekort vul je niet aan door 1x zo'n spuitje te geven,beter is dan elke dag een paar gram vitaminekorrel of poeder.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:05

Ik voer ooit Equitop Forte als vitaminesupplement, ben er heel tevreden over.

Vriendin voert het in najaar en voorjaar aan haar paard waarbij regelmatig bloedonderzoek uitgewezen heeft dat hij dan inderdaad dipjes heeft. Werkt super bij hem.

Ik denk echt dat een vitaminespuit wel degelijk iets doet, maar niet datgene wat veel mensen denken maar toch willen. Ze krijgen er een kortdurige opkikker van en al dat wat niet nodig is/niet opgenomen wordt verlaat het lichaam weer snel.
Toch kan die snelle kortdurige vitamine stoot wel degelijk iets doen.