Van ellendig hoopje naar ??? (Tips and tricks gevraagd)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:24

Geef haar eens een week metacam en kijk of je dan een ander paard heb. Is dat het geval, heeft ze zonder pijnstillers gewoon pijn waardoor ze zo mat etc word.

Ik hoop dat ze nu fit blijft, op die laatste hoofdfoto ziet ze er een stuk fanatieker uit.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:29

Je zou eens contact op kunnen nemen met ingeborg Heystek van Paard actief.
Zij is sportmasseuse en behandeld ook met Cranio.
Ik weet zeker dat je haar vrijbijvend kan mailen om eens advies te vragen, je kunt haar zeggen dat ik j door heb verwezen naar haar.

In elk geval sterkte, hopelijk vind je een oorzaak/ oplossing, ik weet hoe frustrerend het is als je paard je zegt dat er iets is maar je er niet de vinger op kunt leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:30

Joolien schreef:
Ahhh ok, ik dacht al. Maar goed ze staat er evengoed niet fijn op, dat is wel te zien op de foto's in je op.
Trouwens de kogel dik door een peesblessure is volgens mij niet logisch?

Ja hoe zeg je dat goed, de achterkant van haar been, tot aan haar kogel, weet die namen nooit zo goed :o

ZusJacobs schreef:
Alle foto's zijn van schuinvoor en dat blijft lastig beoordelen, goede foto zou zijn recht van voor en van de zijkant. Liefst met een stuk been erop. Ik blijf erbij dat ze niet mooi op de hoeven staat, en als je haar correct laat bekappen je al een stuk van het groeiprobleem oplost en dus ook de gevoeligheid weghaalt.

Heb helaas geen betere foto's kunnen vinden, maar ben blij dat je met me meedenkt!
Dus advies is een andere hoefsmid te gaan zoeken? Dat word nog een uitdaging dan <<)
Zelf nooit heel erg op gelet maar naar mijn idee is de stand van haar hoeven niet heel veel anders als op de oude foto's?

Joscaa schreef:
Geef haar eens een week metacam en kijk of je dan een ander paard heb. Is dat het geval, heeft ze zonder pijnstillers gewoon pijn waardoor ze zo mat etc word.

Ik hoop dat ze nu fit blijft, op die laatste hoofdfoto ziet ze er een stuk fanatieker uit.

Mijn eerste voorkeur heeft het niet om dat te doen al begrijp ik de bedoeling ervan.
Maar eerst maar eens kijken hoe dit uitpakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:35

timokyana schreef:
Je zou eens contact op kunnen nemen met ingeborg Heystek van Paard actief.
Zij is sportmasseuse en behandeld ook met Cranio.
Ik weet zeker dat je haar vrijbijvend kan mailen om eens advies te vragen, je kunt haar zeggen dat ik j door heb verwezen naar haar.

In elk geval sterkte, hopelijk vind je een oorzaak/ oplossing, ik weet hoe frustrerend het is als je paard je zegt dat er iets is maar je er niet de vinger op kunt leggen.

Dank je wel voor de tip, ik ga eerst eens kijken hoe dit uitpakt, tot nu toe positief maar het is altijd bijzonder prettig als je wat achter de hand hebt :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:47

Ik kan je eventueel Ellen Kral ( accupunctuur) ook nog aanbevelen, die heeft mijn merrie aardig weer op de been gekregen. Maar zoals ik nu lees merk je al verschil bij de weg die je in gegaan bent.
Heel veel geluk! Fijn dat je zo betrokken bent voor je paard!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:08

timokyana schreef:
Ik kan je eventueel Ellen Kral ( accupunctuur) ook nog aanbevelen, die heeft mijn merrie aardig weer op de been gekregen. Maar zoals ik nu lees merk je al verschil bij de weg die je in gegaan bent.
Heel veel geluk! Fijn dat je zo betrokken bent voor je paard!

Tot nu toe merk ik een groot verschil dus hoop dat dit in een stijgende lijn zo blijft.

Lindsey_99 schreef:

Ik ga op dit moment er geen osteopaat bij halen, dit lijkt goed en als ze weer achteruit gaat kijk ik verder via da en/of kliniek

Odysseus

Re: Van ellendig hoopje naar ??? (Tips and tricks gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:12

Cushing laten testen met TRH test! Die wordt geadviseerd bij paarden die bij ACTH negatief testen maar toch symptomen hebben. Is vele malen gevoeliger en spoort Cushing veel beter op.
Leeftijd, gevoelige zolen, humeurigheid. Ook vind ik die ingezakte rug erg typisch (ook een Cushing symptoom).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 08:05

Focussed schreef:
Cushing laten testen met TRH test! Die wordt geadviseerd bij paarden die bij ACTH negatief testen maar toch symptomen hebben. Is vele malen gevoeliger en spoort Cushing veel beter op.
Leeftijd, gevoelige zolen, humeurigheid. Ook vind ik die ingezakte rug erg typisch (ook een Cushing symptoom).

Misschien een stomme vraag hoor maar waarom testen ze dan niet meteen met een trh test?
Gevoelige zolen heeft ze altijd wel gehad, en ook snel oren plat in de nek leggen, vor de behandeling werd ze zeg maar veel meer humeurig.
Is geen aanval hoor maar om een duidelijk beeld te schetsen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:53

TRH is een vrij nieuwe techniek. Volgens mij kun je die ook niet overal laten doen, ACTH kan inmiddels bij wijze van spreken "op elke straathoek" en is daarmee een betere screening.
De TRH kan ook alleen van dec/jan tot eind zomer. In de herfst en het eindr van het jaar kan deze test (nog) niet afgenomen worden ivm missende referentie waardes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:59

Oké op die manier, zal eens informeren bij mijn dierenarts, dank je wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:29

Maar om even bank to basic te gaan, want heb het idee dat we een beetje afdwalen met het gesprek over haar voorhoeven. ;)

De kreupelheid komt vanuit rechtsachter voornamelijk, niet heel duidelijk, het is niet zo dat ze stokkreupel loopt, maar ook niet zuiver.

Gisteren heb ik haar een tijdje geobserveerd toen ze los liep in de binnenbak, vind haar wel veranderd qua gedrag in positieve zin, in stap geen pas kreupel gelopen, draf wel iets nog maar minder erg.
Normaal gesproken blijft ze alleen maar bij de uitgang staan maar gisteren was ze een beetje aan het rond scharrelen in de bak, Rolde een keer extra en zag er wat relaxter uit, ook nog steeds een stuk minder humeurig.

Hoop dat dit doorzet, einde vd week bellen met de fysio hoe het ervoor staat.

kelly118

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:09

Suzan van www.dekapschuur.nl heeft ons heel erg goed geholpen met de pony. Kijkt naar het beestje in zijn geheel. Niet alleen maar symptoombestrijding. Beslist een aanrader.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:19

Even een ander soort berichtje. Wel eens aan boomloos gedacht? Lijkt mij echt een hele goeie voor de jouwe, omdat ze zo verandert. Een boomzadel kan zich daar niet aan aanpassen. Die deuken naast de schoft horen ook echt niet en als en zadel hierop past, krijgt ze ook niet echt de kans om een betere rug en bespiering te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:36

kelly118 schreef:
Suzan van http://www.dekapschuur.nl heeft ons heel erg goed geholpen met de pony. Kijkt naar het beestje in zijn geheel. Niet alleen maar symptoombestrijding. Beslist een aanrader.

Dank je wel voor de tip, zal er naar kijken!

Geryon schreef:
Even een ander soort berichtje. Wel eens aan boomloos gedacht? Lijkt mij echt een hele goeie voor de jouwe, omdat ze zo verandert. Een boomzadel kan zich daar niet aan aanpassen. Die deuken naast de schoft horen ook echt niet en als en zadel hierop past, krijgt ze ook niet echt de kans om een betere rug en bespiering te krijgen.

Ja daar heb ik inderdaad wel eens over nagedacht maar eerlijk gezegd nooit verder naar gekeken.
Maar is inderdaad wel een goede optie om even verder naar te kijken, ben nu ook een beetje op zoek naar een andere zadelmaker/passer, weet alleen niet zo goed waar ik die het beste kan vinden, wil namelijk best wel geld uitgeven aan een ander zadel maar geen groot vermogen aangezien ze ook al wat ouder is en ik niet weet hoelang ik nog met haar kan rijden.

Kleine update:
Fysio gebeld voor gesprek over de vorderingen, moet blijven stappen op het harde maar nu afwisselen met stukjes draven om haar weer een beetje in shape te krijgen.
Ook mag ik weer gaan rijden maar alleen op het harde en stapritjes.
Over 2 weken komt de fysio weer voor een behandeling en kijken we hoe dan verder, maar volgens haar heel goed teken dat ze niet meer kreupel loopt.