Help Help Bietenpulp...????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara_089

Re: Help Help Bietenpulp...????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 22:44

ik ga het eens proberen met de emmers, denk dat het vooral voor de ezel een prima uitkomst is. die kan nogal behoorlijk klagen/jammeren/huilen als hij weer eens bij zn emmer vandaan wordt gejaagd (wat overigens eigenlijk best komisch is _O- ) . De veulens blijven sowieso binnen staan aangezien die perse met zn 2e uit 1 bakken moeten eten anders eten ze dus niet }:0

Pr0miss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:08

Ik gaf mijn paard altijd bietenpulp om aan te komen. Dus ik zou hier niet voor kiezen.

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:42

Ik geef mijn paarden die eerst veel te dik waren nu ook bietenpulp, 800gram bietenpulp verdeeld over 2 friezen en een haflinger. Ze worden er helemaal niet dik van en ze eten het graag.
Ze zijn allemaal flink afgevallen en staan mooi op gewicht.
Ze krijgen naast de bietenpulp nog wat muesli (niet veel),luzerne, lijnzaad en vitaminebrok (Force).

Bietenpulp is namelijk deels vervanger van ruwvoer. Er zit sowiso minder suiker in dan het meeste hooi (7-8% in bietenpulp en +-10% in hooi)
Je hebt ook de bietenpulp van speedibeet waar maar 5% suiker in zit, deze is dan wel weer een stuk duurder :D

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:51

Zuivere bietpulp is geen dikmaker :n
sommige merken voegen melasse toe voor de smaak en ja dat is een suikerbron

http://www.understanding-horse-nutritio ... -pulp.html

Myth #3: It is high in sugar.

Not only is this one not true, its actually the opposite. The sugar beet industry is the industry responsible for making table sugar...so they take the sugar out of the sugar beets and leave everything else, EXCEPT the sugar.

In fact, most feed companies add a small amount of molasses to beet pulp to make it more palatable to horses and to reduce dust due to the lack of sugar. However, even with this added molasses, beet pulp is still lower in sugar than most other components of your horse’s diet.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:58

bietenpulp is zeker wel een dikmaker!
volgens de beschrijving is het een maagvuller (speedibeet)
en om deze reden had ik het dus aangeschaft

ik zag mn pony zowat groeien waar ik bij stond :(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:59

Uit hetzelfde artikel :
Citaat:
Because it has a higher calorie content than most other forages, it can be effectively used to safely add calories to a horse’s diet by replacing some of the horse’s hay with beet pulp.

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:43

Zolang je de bietenpulp niet met grote hoeveelheden geeft is het zeker geen dikmaker.
Goed hooi maakt nog sneller dik als de gewone bietenpulp (zonder extra melasse).

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 12:12

ik wil hem maximaal een voerschep (geweekte pulp) per dag gaan geven

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:56

ik gaf 3 mokken bietenpulp, 3 mokken zemelen en zeewier, dat verdeelde ik over 3 paardjes. Is, nee word erg veel hoor als je er water over mikt. Ik zou eerst eens kijken wat een halve schep wordt. (hoeveelheid) Daarnaast niet alleen pulp geven vanwege scheve verhoudingen.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 16:00

Ik geef de pulp samen met een handje muesli

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:15

Tamara_089 schreef:
ik wil hem maximaal een voerschep (geweekte pulp) per dag gaan geven

Van een schep geweekte pulp zal hij zeker niet verdikken :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:18

Pulp is niet per definitie een dikmaker :n

Mijn seniorhaf die niet hoeft aan te komen krijgt zo'n 300 gram pulp per dag, wanneer dat geweekt is, is het een emmer vol.
Hij wordt hier niet dikker van, is er wel lekker een poos mee bezig.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 12:22

ik zie dat veel mensen de pulp samen geven met zemelen is dit alleen voor de verhoudingen?
ik heb net gewogen ze krijgen met zn alle een kilo pulp dus nog korrelvorm hier gaat ongeveer 3/4 emmer water bij en dan heb ik toch wel echt een behoorlijke emmer vol pulp.

en als dat geweekt is krijgt mijn ruin er 2 volle handen van de ezel een volle hand en de 3 setjes krijgen ieder een hand pulp en de rest is voor mijn 2 haflinger veulens dit mix ik met muesli. vooral mijn merrieveulen moet wat aankomen. al is het voor mn hengstje ook niet verkeerd wat extra.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:50

Tamara_089 schreef:
Mijn haf is 100% de baas en meent dus ook het recht te hebben op alle voeremmers
ik wil dit eigenlijk voorkomen door hem meer volume aan eten te geven waardoor hij langer bezig is en dus de rest de kans krijgt rustig te eten en ik er niet als een idioot tussen hoef te rennen van voerbak naar voerbak om hem steeds maar weer weg te sturen. ( de wei is aardig groot en de bakken staan al behoorlijk uit elkaar)

Waarom gebruik je geen voerzakken?
http://www.agradi.nl/premierevoerzak-ny ... ekriem.htm
Eerst bij je haf om doen, en de veulens als laatste. Bij afdoen andersom: eerst de veulens en de haf als laatste.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 12:55

ik heb de emmers geprobeerd ongeveer zelfde als de voerzak. eerst alleen bij mijn ruin en hij gaat gewoon met emmer en al aan de kletter en dan toch proberen uit de andere emmer te eten het is wel hilarisch om te zien maar de rest krijgt zo geen tijd rustig te eten hij jaagt ze gewoon weg MET emmer om zn kop.

heb de kudde nu opgedeeld in 2 groepen shetjes hebben hun eigen stuk met stalletje en de rest heeft het andere stuk met stal. De veulens krijgen binnen eten met de deuren dicht omdat die er toch wel langer over doen aangezien ze meer krijgen dan 2 happen.

dus is het nu een kwestie van de ezel beetje verdedigen zodat die rustig kan eten en dat gaat nu vrij goed.

ben alleen even de juiste verhoudingen van het voer aan het zoeken.

bietenpulp met muesli of toch nog iets van zemelen erdoor (zie ik op bokt vrij veel voorbij komen)