ziekte op stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:22

Koliek kan door zo veel dingen komen, ik denk dat je niet te snel het stalbeleid aan moet vallen.
Wel zou ik me gaan verdiewpen in wat beter zou kunnen.

Mijn paard kreeg kolieken omdat hij verdikkingen in zijn darmen kreeg waardoor de doorbloeding gewoon niet goed meer was.
Gelukkig gaat dit nu met dieet prima verder maar het is maar om aan te geven dat er wel meer dingen aan de hand zouden kunnen zijn.

Ik hoop dat je meer geluk hebt in de toekomst.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:30

farahdiba46 schreef:
noellebijl schreef:
Nog wat info:
Ze krijgen sochtends een ruif vol hooi. Gaan dan in de winter de paddock in en zomers op de wei. Savonds rond een uur of 5 gaan ze de stal weer in en krijgen eerst een schep biks en daarna een ruif vol hooi. Rond een uur of negen krijgen ze nog een ruif. Ik rij 4 x per week ongeveer een uurtje en ga daarna( afhankelijk van het seizoen) uitstappen over de weg ongeveer 2 kilometer. Ze staan op stal bij een oom van mij. Geen manege dus gewoon een privestal met drie stallen. sinds ongeveer de zomer zijn er wel meer ratten gekomen. Die lopen meestal alleen bij de paddock in de knotwilgen en de mesthoop( staat naast de stallen) Hopelijk hebben jullie wat meer info
ze staan dus de hele dag zonder hooi. Das veel te lang, rond een uur of 12 zouden ze nog hooi moeten krijgen (beter nog om12 uur EN 15.00 uur).

Dat ligt er natuurlijk wel aan hoeveel ze krijgen !! als ze per paard een hele( kleine) baal krijgen wil ik niet 4 x per dag een voermoment hebben.

CaPrIoLe`79

Re: ziekte op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:51

Als je ineens meerdere gevallen hebt en daarvoor niks kun je het beste zoeken naar wat er veranderd is. Is er een nieuwe partij stro gekomen, wat voor stro is het en is dat dezelfde soort als daarvoor, een nieuwe partij hooi, hoe ruikt het krachtvoer, staan ze in de wei te graven?
Wat wordt er gebruikt om de ratten te bestrijden(gif?) en is dat veilig geplaatst?

noellebijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 15:30

CaPrIoLe`79 schreef:
Als je ineens meerdere gevallen hebt en daarvoor niks kun je het beste zoeken naar wat er veranderd is. Is er een nieuwe partij stro gekomen, wat voor stro is het en is dat dezelfde soort als daarvoor, een nieuwe partij hooi, hoe ruikt het krachtvoer, staan ze in de wei te graven?
Wat wordt er gebruikt om de ratten te bestrijden(gif?) en is dat veilig geplaatst?

Er is geen nieuw stro gekomen en die ratten richten geen schade aan dus doen we er niks aan ze zitten alleen maar bij de sloot. In de paddock graven ze wel.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:57

Zitten er nog oude plantenwortels in de grond bij de paddock of is het puur zand? Als ze wortels gaan eten krijgen ze snel te veel zand binnen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:05

Ik zou niet altijd direct naar het stal beleid gaan wijzen want dat is niet altijd de oorzaak.

Mijn paard is gevoelig voor veranderingen in voer, dit moet heel erg langzaam aan omgezet worden. Is er een baal voordroog net ff wat klammer (dus nog niet eens nat) geheid vieze billen. En zij is de enigste op stal die er zo heftig op reageert.
Ook met de overgang van weidegang naar paddock in het najaar moeten we echt afbouwen anders staat ze binnen de kortste keren met een verstoppingskoliek.

Een ander paard bij ons op stal heeft snel koliek bij de overgang van paddock naar weidegang. En we beginnen echt met een uurtje.
Terwijl een ander snel last heeft van koliek bij stress momenten.

Maar ook bij bepaalde weersomslagen zie je opeens veel meer koliek.

Maar wat Geerke zegt kan ook heel goed, wormen

noellebijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 19:38

CaPrIoLe`79 schreef:
Zitten er nog oude plantenwortels in de grond bij de paddock of is het puur zand? Als ze wortels gaan eten krijgen ze snel te veel zand binnen.

Dat is een goede! De kleine houd nog wel is van graven en kom dan overal kleine takjes tegen. Goede tip!

noellebijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 19:39

CaPrIoLe`79 schreef:

Wij hebben krullen in de stal liggen omdat ik allergisch ben voor stro. Graven doen ze alleen in de paddock

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:53

noellebijl schreef:
Nog wat info:
Ze krijgen sochtends een ruif vol hooi. Gaan dan in de winter de paddock in en zomers op de wei. Savonds rond een uur of 5 gaan ze de stal weer in en krijgen eerst een schep biks en daarna een ruif vol hooi. Rond een uur of negen krijgen ze nog een ruif. Ik rij 4 x per week ongeveer een uurtje en ga daarna( afhankelijk van het seizoen) uitstappen over de weg ongeveer 2 kilometer. Ze staan op stal bij een oom van mij. Geen manege dus gewoon een privestal met drie stallen. sinds ongeveer de zomer zijn er wel meer ratten gekomen. Die lopen meestal alleen bij de paddock in de knotwilgen en de mesthoop( staat naast de stallen) Hopelijk hebben jullie wat meer info
ze staan dus de hele dag zonder hooi. Das veel te lang, rond een uur of 12 zouden ze nog hooi moeten krijgen (beter nog om12 uur EN 15.00 uur).[/quote]
Dat ligt er natuurlijk wel aan hoeveel ze krijgen !! als ze per paard een hele( kleine) baal krijgen wil ik niet 4 x per dag een voermoment hebben.[/quote]

Dat snap ik maar ik zag niets staan over slowfeeders o..i.d. dus tja, dan klinkt het toch als te weinig...en als ze dan buiten worden gezet na het eten in de morgen, houdt dat dus wel in dat ze nogal lang zonder staan.