Regen en op stal staan :-(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:30

Hier regent het ook honden en katten. Ze staan nog gewoon buiten in het land. Met waterdichte regendekens (de ene die geschoren is met een gevoerde met hals).

Gewoon naar buiten met waterdichte 0 grams regendeken. Waarom niet? Het is toch ook verder niet koud?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:31

Lekker naar buiten met evt. regendeken. Misschien blijft het wel drie dagen regenen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:33

Je zegt dat je ze de helft van de dag buiten laat lopen, maar ik lees dat ze zo'n 6 uur per dag buiten komen. Dat is dus 1/4 van de dag. Betekent dus dat ze 3/4 op stal staan. Dat vind ik eerder zielig dan ze buiten laten lopen in de regen. Als ze bomen en genoeg ruwvoer hebben moeten ze het prima kunnen redden. Desnoods een regendekentje op inderdaad, maar in principe moeten ze het prima zonder kunnen redden. Kijk voor de gein maar eens naar de vacht van je paarden als ze in de regen hebben gestaan. De bovenste laag is wel nat, maar de onderste laag bij de huid vaak niet. Van een beetje regen krijgen ze dus niks ;)

max66

Re: Regen en op stal staan :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:36

het regent hier de hele middag al echt heel hard, het houdt niet op.... Ze staan hier wel de hele middag al binnen hoor. Lekkerder als in de wei (terwijl ik toch echt een voorstander ben van hele dagen naar buiten) want vandaag is het wel heel bar hoor!

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:10

Kaus schreef:
Bij ons staan ze als het de hele dag met bakken uit de hemel komt een paar uurtjes op de paddock (als de wei te nat is) en dan lekker op stal.
Is niks aan voor de paarden om met hun kont in de regen, zonder eten op een natte wei te staan. Ze gaan zodra je ze roept dan ook graag naar binnen.

Zonder eten heb je toch zelf in de hand?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 00:03

Ts op de paddock kan je toch een schuilstal maken?
Probleem opgelost.

@ ingrid.
Bij ons gaan ze wel de inloopstal of schuilstal in hoor.
Op een gegeven moment is de vacht verzadigt van regen en worden ze ook nat.

Rowenah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 00:25

Mijn paardjes staan het hele jaar 24/7 buiten. Niks aan de hand hoor! Gaat al jaaaaaaren goed! Geen zorgen. Ik heb er zelfs twee die letterlijk nooit in de schuilstal gaan. En dat zijn twee fiks dominante merries. Dus ze worden niet onder de voet gelopen ofzo. Ik denk dat sommigen het ook wel juist fijn vinden. Ik zeg: geen zorgen! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 00:29

Ik ben serieus op buitenrit geweest vandaag :') Ik leef nog. Paarden leven nog.

Glen94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 00:38

Die van mij hebben ook een in en uitloop stal maar denk niet dat mijn arabiertje ondanks dat ze met de kou dik ingepakt staat, naar buiten gaat.. no way :n terwijl de jongste het soms zelfs op lijkt te zoeken.. Ze gaan elke dag zoiezo een aantal uren de wei op, wel of geen goed weer. Deken op en gaan ;)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 01:11

Tsja, mijn arabische merrie heeft een schuilstal in haar weiland waar ze 24/7 op staat. Denk maar niet dat ze er ooit in staat hoor, regen of geen regen :+

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 01:53

En hier hebben de paarden altijd de keuze of ze in stal of buiten willen staan. Maar zodra het regent of te warm is komen ze nauwelijks hun stal nog uit hoor :+ verschilt gewoon gigantisch per paard

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 02:08

Bizzybijtje schreef:

heuj, da's toevallig, ik ook :D :D :D

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 02:18

Wat grappig dat er toch zo'n verschil is tussen paarden. Ik ben persoonlijk altijd van het buiten zetten geweest, maar mijn paarden hadden altijd een schuilstal. Sinds de verhuizing van dit jaar echter niet meer en blijven ze binnen met echte regen. Thuis stonden ze ook altijd binnen no time in dat schuurtje. Regen is niets voor ze, vooral in combinatie met wind niet, ondanks dekens.

Ideaal is schuilmogelijkheid. Dan kunnen ze zelf uitmaken of ze van suiker zijn.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:00

Mijn paard haal ik rond 13.30 naar binnen, hij komt dan echt aanrennen of staat al bij het hek te wachten.....dat is elke winter. Hij gaat dan op stal met een hooinet. Mijn pensioenpaard die 24/7 buiten staat alleen in de winter snacht in een schuilstal staat nu ook rond 13u bij het hek (andere wei). Helaas sta ik op een pensionstal en kan ik de schuilstal niet eerder openzetten.....

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:08

Gewoon naar buiten hoor daar kunnen ze wel tegen.

Echt lekker vinden ze het niet, maar opgesloten staan is ook zielig, het zijn maar een paar uurtjes...

24.7 buiten zonder schuil vind ik wel zieliger met dit weer, maar die paar uurtjes.

Paperboy: het zijn nogal gewoonte dieren, dus dat is zo aangeleerd, heeft niets met voorkeuren te maken.

Moet wel zeggen dat mijn pony's toen ik aankwam (uitloopstal) om 2 uur ook allemaal binnen stonden met koppies naar buiten van, baas, het regent XD haha. Maar ze staan ook vaak gewoon buiten met regen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:15

Of ze nu lekker droog op stal staan of nat in een paddock dan kies ik liever voor veiligheid en zou ze binnen zetten. Daar staan ze droog, ze hebben te eten en frisse lucht. Buiten in een paddock hebben ze niks meer dan binnen behalve kou en regen. Tuurlijk kunnen ze er tegen maar er zijn ook paarden die liever droog staan ;) daarnaast, met deze wind nu.. stel er waait iets om en ze gaan door het lint dan ben jij werken en heb je er geen zicht op. Paarden die tevreden zijn maakt het echt niets uit of ze nu binnen hun hooi staan te eten of buiten, zolang ze maar gewoon goed verzorgd worden en hun aandacht krijgen is het al gauw goed. Dat eeuwige '24 uur buiten' is meer iets wat mensen nodig vinden. Onze paarden zijn allang geen wilde dieren meer dus hoeven wij ze ook niet zo te behandelen.
Mijn paarden kunnen kiezen dus staan inprincipe altijd buiten overdag maar wanneer het regent staan ze vrijwillig de hele dag binnen, of er nu wel of geen hooi ligt. Als ik ze dus niet de keus zou kunnen bieden dan gingen ze mooi naar binnen hoor.

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:17

Mijn verzorgpaard staat 24/7 buiten en ze staat nu zelfs zonder deken want ze is een enorme teddybeer geworden :Y)(haflinger he). Ze heeft wel een schuilstal! M'n verzorghaf liep enkele weken terug kreupel en moest hierdoor stalrust krijgen. Ze vond het verschrikkelijk, staan gillen en staan draaien. Ook als het regent en ik laat haar even in stal der eten op eten. Ze is het er niet mee eens, ze eet het buiten wel, in de regen }:0

Gewoon lekker buiten zetten! Ze zetten gewoon lekker hun bips in de regen!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:52

Toydoll schreef:
Gewoon naar buiten hoor daar kunnen ze wel tegen.

Echt lekker vinden ze het niet, maar opgesloten staan is ook zielig, het zijn maar een paar uurtjes...

24.7 buiten zonder schuil vind ik wel zieliger met dit weer, maar die paar uurtjes.

Paperboy: het zijn nogal gewoonte dieren, dus dat is zo aangeleerd, heeft niets met voorkeuren te maken.

Moet wel zeggen dat mijn pony's toen ik aankwam (uitloopstal) om 2 uur ook allemaal binnen stonden met koppies naar buiten van, baas, het regent XD haha. Maar ze staan ook vaak gewoon buiten met regen.

ja dat van gewoontedieren zei ik ook altijd maar mijn pensioenpaard wordt dus niet eerder binnengelaten maar weet zeker dat die op dit soort dagen liever met hooi op de schuilsfal staat. Hij staat uren voor het hek. Hooi bijvoeren in een natte kleiwei is niet prettig en als je ergens ingooit halen ze het eruit en ligt het nog in de blub. Mijn paarden lopen veel buiten maar in de winter met weinig gras en blubber ben ik al blij dat ze tot 16 uur buiten kunnen als ik dat wil. Maar het verschilt per paard stasn hier ook paarden die je echt eind van de middag moet gaan halen in de wei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:05

Bambolina schreef:
Bizzybijtje schreef:

heuj, da's toevallig, ik ook :D :D :D

Wat een toeval :)) :')

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:33

Hier ook 2 dames die liever met de kont in de wind en regen staan, en neus op de grond bijna, dan dat ze in de inloopstal gaan staan...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 14:41

Het verschilt thuis ook heel erg. Mijn merries geven normaal niet om regen, en toch willen zij liefst snel terug naar binnen. Daar staan ze dan wat te dommelen of hooi te knabbelen.
De hengst vindt regen normaal niets maar staat toch graag buiten onder de bomen...

dunkindonut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:19

vandaag hebben wij ook erge regen, maar ze gaan gewoon naar buiten, niet zo lang, maar een uurtje(max.2 uur)
wij hebben bomen naast de paddock en de bak, dus daar scjhuilen ze wel onder,

wij hebben 1 merrie en 2 ruinen, die ene merrie en ruin kunnen samen, maar die andere ruin wordt buitengesloten dan,
Dus wij hebben ons stukkie in 2'en verdeeld, de ene 2 op het grootste stukje, en die andere op een iets kleiner stukje

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:30

Als het de hele dag aan een stuk door regent gaan ze bij ons niet lang naar buiten.
Ze vinden er duidelijk niets aan, dus ik ga ze er niet mee lopen vervelen.
Ik zorg er wel voor dat ze minstens 2x op een dag uit de stal komen (niet vlak achter elkaar).

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:41

Als het echt heel slecht is kun je ze best een dagje binnen laten hoor of even een uurtje de benen strekken. Als je paarden er niets om geven lekker naar buiten maar sommige worden er echt niet blij van om in dit weer te dtaan :D

bokker1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:45

Bij mij staan ze eigenlijk altijd overdag buiten, en 's nachts binnen, behalve als het zoals vandaag windkracht 9 is, regent enz..