Dressuurpaard op puur natuurlijke voeding, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:06

mijn paard heeft een hele tijd enkel pulp en hooi gekregen, door een aandoening aan de lever. zij werd ook intensief gereden en had nog energie zat. ik had toen een aantal keer bloed laten afnemen om de leverwaardes te controleren en alle andere waardes zaten goed, dus had geen tekorten.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 17:10

Ja in kuil kan ook zeker suiker zitten, maar ik merk sinds ik de brok aan het afbouwen ben, mijn paard hier goed op reageert, en ook minder vocht vasthoud, alle andere factoren zijn hetzelfde gebleven.

Verder is mijn paard altijd gezond geweest, fit, alert. Maar door mindering van brok niet meer zo nerveus/schrikkerig/oncontroleerbaar. Omdat ze zo nerveus was, kwam dit ook terug onder het zadel en ging ze bepaalde spieren vast zetten.

Def

Re: Dressuurpaard op puur natuurlijke voeding, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:18

Drie kilo brok ( welke brok is ook belangrijk ) is ook wel erg veel.
Er zit ook nog wat tussen drie kilo brok en helemaal niets.
Maar het is natuurlijk het mooist als je paard met zo min mogelijk af kan.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:23

Eens met Def;) Mijne heeft van zjin leven nog nooit 3 kilo brok gehad...en toch omdat hij ooit 1 kilo sportbrok kreeg terwijl ik nog maar 3x per week met hem reed was hij een bom...toen ik die verving naar een brok waar wat minder in zat was het over. Dus elk paard reageert ook anders op voeding en inhoud van die voeding en hoeveelheid..

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 17:30

Def schreef:

3 Kilo is ook veel ben ik nu achter, echter toen kreeg ieder paard op stal het, en leek het normaal, nu ben ik me gaan verdiepen erin en weet ik ook wat er precies in brok zit. Brok is een soort afval product van de menselijke industrie, en hier reageert mijn paard dus niet goed op, van Pavo tot Subli tot... Havens, tot Lavor, tot.. ik heb er al heel wat geprobeerd en sta dan ook compleet achter de keuze het te proberen zonder. :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:39

Ik heb mijn merrie op het moment dat ze echt in de sport liep wel op een beetje muesli gehouden.
Dat was voornamelijk om haar ook tijdens de voer beurten op stal wat te geven.
Tenslotte wil je als paard niet gepasseerd worden.
Daarnaast kreeg ze door dat beetje muesli (de perfomix van cavalor) ook net dat beetje meer energie die ze in de Z1 dressuur, M springen en B SGW nodig had.
Ze kreeg over de hele dag gezien (3 voerbeurten) nog geen halve schep.
Verder stond ze op onbeperkt ruwvoer.
Ze werd gewoon door stal gevoerd en daarnaast hing er altijd een slowfeeder net vol in haar box.

Ik denk dat je indien je geheel van het krachtvoer af wil dat je moet gaan kijken voor een supplement wat je bij de wiesencobs zou kunnen geven.
Dan heb je ook niet die vitamine brokjes waar altijd melasse en bijproducten in zitten die je niet wil voeren

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:45

Als je echt praat over puur natuurlijke voeding, dan zijn de brokjes van Healthy Herbs (voergezond.nl) de enige echte optie. Ik heb lang gezocht naar een brok die compleet is in vitaminen en mineralen, maar geen kunstmatige toevoegingen (zoals synthetische vitaminen) bevat.

Ze hebben verschillende varianten, waaronder ook een geschikt voor paarden die zwaar in het werk staan.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 22:55

Wiwabalia schreef:
Def schreef:

3 Kilo is ook veel ben ik nu achter, echter toen kreeg ieder paard op stal het, en leek het normaal, nu ben ik me gaan verdiepen erin en weet ik ook wat er precies in brok zit. Brok is een soort afval product van de menselijke industrie, en hier reageert mijn paard dus niet goed op, van Pavo tot Subli tot... Havens, tot Lavor, tot.. ik heb er al heel wat geprobeerd en sta dan ook compleet achter de keuze het te proberen zonder. :)

Helemaal goed!!!! Toen......zeg je helemaal juist. Gelukkig veranderen inzichten en kan je kijken of je je er in kan vinden. Vroeger gooiden we er een schep brok in en een plak hooi, nu gooi ik er een beetje pulp in met slobber ( vind het toch een uitkijk moment voor de paarden ) enhadden we regelmatig koliek op stal en nu met onbeperkt ruwvoer heb ik het nog niet mee gemaakt. Afkloppen. ,!! Vroeger stonden paarden in stands, hadden alle paarden een ijzer onder hun voeten.... Ik ben nergens antie voor of tegen, wat moet dat moet en wat niet nodig is lekker laten. Less is more.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 22:56

Zonder gelijk ruzie te willen maken maar dat jij niks hebt gevonden wil niet zeggen dat er ook daadwerkelijk geen alternatieven zijn.
Zover ik heb gelezen wil ts vooral af van de suikers en de granen.

Vitamines en mineralen worden toegevoegd aan producten omdat paarden ze nodig hebben. Vroeger kon dat gewoon door grazen maar door eenzijdig bemestingsbeleid (naar mijn weten maar 3 stoffen) zitten die mineralen niet meer in de bodem. Die moeten dan toch echt op een andere manier toegevoegd worden.

Vind de website vrij veel op emotie inspelen en vrij weinig informatie bieden. Van een bedrijf dat pretendeert heel natuurlijk bezig te zijn zou ik op z'n minst een ingrediënten lijst verwachten per prodcuct en ik wil ook graag weten hoeveel van welke stof aanwezig is in de brok.

En een bedrijf dat gras perst tot brokken en dat dan verkoopt als aanvullend voer neem ik bij voorbaat al niet erg serieus. De rede dat ik een balancer bij voer is dat alleen gras niet voldoende voedingsstoffen bevat

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 23:09

Naskapower, ik heb een (zeer uitgebreide) ingrediëntenlijst en die kan iedereen krijgen die ernaar vraagt. Ik zeg alleen dat HH de enige brok is die volledig puur natuur is, zoals de titel van het topic. De vitaminen en mineralen zitten er compleet in door de grote diversiteit aan kruiden, bomen, struiken en verschillende soorten grassen die erin verwerkt zitten. De producten worden hierop geanalyseerd voor verkoop.

Het is volgens mij ook het enige merk dat in de zomer een iets andere samenstelling heeft dan in de winter, om het natuurlijke rantsoen na te bootsen (in de zomer groeien er andere planten dan in de winter).

Jouw post doet dus niet helemaal recht aan HH. En ik denk dat het de moeite waard is voor TS om dit mee te nemen in haar beslissing, aangezien ze zich wil verdiepen in natuurlijk voeren.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 23:19

Dat staat dan weer niet op de website dus dat kan ik ook niet ruiken. Wat vind jij van pure feed dan, wat is daar niet natuurlijk aan volgens jou?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 23:28

Nee precies, daarom meld ik het ook :j

Pure feed ben ik juist vanaf gestapt. Bestaat maar uit weinig ingrediënten (hoofdmoot is gras, waar je het net over had). Probiotica wil ik niet standaard in het voer hebben, net als biergist. Het suiker en zetmeelgehalte is een stuk hoger dan van HH (18,7 tegen 10% en van HH voer je maar een klein beetje meer). Ook vind ik het jammer dat er 0 kruiden in zit, terwijl ze die in de natuur juist eten.

Oh, wat er niet natuurlijk aan is, naast de probiotica en biergist: de synthetische vitaminen en mineralen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 23:43

Jadybabe schreef:
Helemaal goed!!!! Toen......zeg je helemaal juist. Gelukkig veranderen inzichten en kan je kijken of je je er in kan vinden. Vroeger gooiden we er een schep brok in en een plak hooi, nu gooi ik er een beetje pulp in met slobber ( vind het toch een uitkijk moment voor de paarden ) enhadden we regelmatig koliek op stal en nu met onbeperkt ruwvoer heb ik het nog niet mee gemaakt. Afkloppen. ,!! Vroeger stonden paarden in stands, hadden alle paarden een ijzer onder hun voeten.... Ik ben nergens antie voor of tegen, wat moet dat moet en wat niet nodig is lekker laten. Less is more.

Klopt, vroeger liep ik meer "achter de meute aan, want het zal wel kloppen toch?", nu ben ik ook wat ouder en kijk verder dan mijn neus lang is. Als mijn paard iets niet nodig heeft, heeft ie het niet nodig en is het nu in mijn opzicht; overbodig.

Qua voer-nijd; kuil/brok word tegelijk gevoerd over 3 voerbeurten op een dag, dus bij de meeste paarden gaat er dan een schep brok in en krijgen ze kuil, bij die van mij mist alleen die schep brok, maar krijgt ze tijdens die voerbeurt wel d'r kuil, dus echt aan haar voorbij gaan gebeurt ansich niet, ze zal misschien even opkijken van; krijg ik niks? Maar zodra ze doorheeft dat er geen brokjes in d'r bak belanden, zal ze zich alleen maar bezig houden met haar ruwvoer. :)

En ze krijgt dan van mij in de avond d'r prakje. Het klopt overigens inderdaad dat er in het Nederlandse gras het een en ander mist, maar die kruiden/vitaminen zitten dan wel weer in de Cobs.

Ik wil er nog wel even bij vermelden dat ze bij ons op stal, paarden-''kuil'' krijgen, dit is ook heel erg droog, niet 65% droog en voor de rest toch enigzinds vochtig, wat vaak wel het geval is bij doorsnee kuil. Achter de waardes in je kuil kan je trouwens komen door dit na te vragen bij de Universiteit van Wageningen, als je verteld in welke regio je ongeveer zit, weten hun daar wat het mest-beleid is en wat de verhoudingen in je kuil zijn. Natuurlijk kan dit iets afwijken maar het geeft wel een goede indicatie. Tevens kan je ook je kuil opsturen maar dat is niet erg goedkoop heb ik begrepen, en vind ik dit wel een beetje te. Voor dat geld laat ik liever het bloed op alle waardes chekken, daar heb ik dan veel meer aan.

Overigens moet iedereen doen waar die zich goed bij voelt, ik probeer niemand te overtuigen in dat opzicht en als iemand anders wel melasse/suikers/biks/muesli wilt voeren, dan moet je dat zeker doen. Alleen ik ben erachter gekomen wat er nou daadwerkelijk in brok/muesli zit en daardoor gaan minderen, waarbij ik een zeer positieve verandering zag bij mijn paard, daardoor dacht, ho eens even, hier moet ik het een en ander van afweten en vervolgens is het bijna een obsessie geworden om te weten wat ik nou precies in mijn paard stop, wat mensen normaal vinden om in een paard te stoppen (lees; 2/3 kilo fastfood-brokjes die paarden op tafelhoogte naar binnen schrokken in 'pak hem' weg 2 minuten..) terwijl een paard van nature is gemaakt om te grazen (dus van de grond te eten), lang te doen over het voer (want daar is het spijsverteringsstelsel op gemaakt) en dit verspreid over de hele dag. Mijn visie dus.

De vertering van zetmeel en cellulose is maar tot op beperkte hoogte compatibel. Zetmeelomzetting vindt plaats in de dunne darm, maar het paard heeft een te beperkte hoeveelheid enzymen om veel zetmeel tegelijk aan te kunnen. Wat niet in de dunne darm is verteerd komt in de dikke darm terecht, en richt daar een slachting aan onder de micro-organismen die cellulose moeten verteren. Er komen andere organismen voor in de plaats, die wel raad weten met het zetmeel, maar niets kunnen aanvangen met cellulose. Behalve dat het paard nu niet meer in staat is om voldoende energie uit gras en hooi te halen ("zie je wel, zonder krachtvoer valt hij af") mist hij ook de vitaminen die anders door de micro-organismen zouden worden gemaakt. Die vitaminen moeten nu ineens in zijn voeding zitten, want anders krijgt hij tekorten. Het paard is nu, door het krachtvoer, afhankelijk geworden van het krachtvoer...

Een stukje uitleg waar ik mij goed in kan vinden, mits je je natuurlijk wel al hebt verdiept in wat een paard voor stoffen nodig heeft, en kan verwerken, en wat wij er eigenlijk instoppen waar het paard naar mijn inziens niet voor gemaakt is.

Veel mensen zijn bang dat hun paard wat tekort krijgt, een angst die nog wat wordt aangewakkerd door de fabrikanten van de ruime sortering voedingssupplementen en krachtvoeders, en mengen van alles en nog wat door het voedsel. Maar hebben al die toevoegingen, vitamines en dergelijke wel zin?

En daar ben ik me nu dus compleet aan in het verdiepen, en nee mijn ''zoektocht'' naar het juiste uitgebalanceerde natuurlijke voer is nog niet klaar, anders openende ik dit topic niet met deze vraag.

Maar ik beoordeel verder niemand en zal ook zeker bloed laten trekken om zeker te weten dat mijn paard geen grote tekorten heeft. :)

Vooralsnog iedereen bedankt voor hun reactie, want het zet zeker aan tot denken.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 00:06

Sonja89 schreef:
Naskapower, ik heb een (zeer uitgebreide) ingrediëntenlijst en die kan iedereen krijgen die ernaar vraagt. Ik zeg alleen dat HH de enige brok is die volledig puur natuur is, zoals de titel van het topic. De vitaminen en mineralen zitten er compleet in door de grote diversiteit aan kruiden, bomen, struiken en verschillende soorten grassen die erin verwerkt zitten. De producten worden hierop geanalyseerd voor verkoop.

Het is volgens mij ook het enige merk dat in de zomer een iets andere samenstelling heeft dan in de winter, om het natuurlijke rantsoen na te bootsen (in de zomer groeien er andere planten dan in de winter).

Jouw post doet dus niet helemaal recht aan HH. En ik denk dat het de moeite waard is voor TS om dit mee te nemen in haar beslissing, aangezien ze zich wil verdiepen in natuurlijk voeren.

Maar dan heb jij het meer over een Cobs? Want dat is hetgeen waar alle kruiden/verschillende soorten grassen in voor komen. Ik zoek echt een soort (weliswaar zo natuurlijk mogelijke) balancer/vitaminen "supplement" omdat mijn paard intensief getraind word, hierbij zweet en daardoor veel vitaminen hierbij ook weer meer op bruikt en dit helaas niet/te weinig in het ruwvoer terug komt. Een recreatief paard kan het zonder dat supplement prima af, bij een paard wat volop gereden wordt, daar zal ik naar mijn inziens wel iets moeten geven om de verhoudingen op peil te houden, maar dat ben ik allemaal nog aan het uitzoeken.

Een paard heeft hiervan van nature niet zoveel nodig omdat die zich rustig verplaats en hierbij niet overmatig zweet (lees; "werkt"), enkel bij het vluchten/schrikken.

Tegenstrijdig he.. :Y)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 06:28

Een cobs? Nee, het is een volledig complete brok qua vitaminen en mineralen. Alleen zijn die niet kunstmatig toegevoegd, maar natuurlijk d.m.v. allerhande grassen, kruiden, bomen en struiken. Het is dus juist een vitaminebrok.

Ook recreatiepaarden hebben hun vitaminen en mineralen nodig :j

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:16

Sonja89 schreef:
Als je echt praat over puur natuurlijke voeding, dan zijn de brokjes van Healthy Herbs (voergezond.nl) de enige echte optie. Ik heb lang gezocht naar een brok die compleet is in vitaminen en mineralen, maar geen kunstmatige toevoegingen (zoals synthetische vitaminen) bevat.

Ze hebben verschillende varianten, waaronder ook een geschikt voor paarden die zwaar in het werk staan.

Interessant, ga ik zo ook even naar kijken. door schade en schande ben ik me in voeren gaan verdiepen nadat ik een ernstig spierbevangen paard heb gehad. Het mooiste zou zijn om een ruwvoeranalyse te laten doen zodat je echt zou weten waar ergens een te kort aan zou zijn maar omdat wij niet 1 partij hebben vanwege oplag te kort wordt dat een dure hobby. ( kost al zat onze prinsjes en prinsessen ) .
Ik voer mijn emmer vit E en selenium nog op die ik geef om de spierschade te herstellen en zoek er dan een vit/mineralen brok bij. Als ik bij paard natuurlijk kijk met wat ik voer zouden vitE en selenium eventueel te weinig in mijn ruwvoer kunnen zitten.
Die van mij heeft twee zoutblokken waar ze allebei niet naar omkijkt dus eventueel een schepje keukenzout door de pulp. Maar 1 ding weet ik zeker er komen geen stoffen meer in mijn paard die haar onnodig belasten zoals zetmeel en toegevoegde suikers.
Interessant topic .

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:24

Sonja; Ik weet niet of de HH brok al zachter geworden is? Mijn paarden hebben dat gehad omdat ik ook dacht dat het goed was. Tot mijn shetter met onderbeet toch echt stikte in de brokjes! Ze waren te hard voor haar om te kauwen. Ook lieten ze het steeds vaker staan. uitleg die ik kreeg is dan zullen ze het wel niet nodig hebben maar mijn paard viel wel enorm af tot te erg toe. De brok is vooral opgebouwd uit luzerne:) Kan je net zo goed luzerne geven los. Ik ben er vanaf gestapt omdat ik toen meerdere mensen het ook geleverd hebben en overal klachten terug kreeg ook na 4 maanden nog;) Dus toen dacht ik dat kan niet waar zijn want die paarden waren fit voor die tijd. En mijn paarden eigen ervaring is gewoon dat het harde brokken zijn, dus moeilijk te kauwen, paarden wilde het niet meer eten. En dat was niet omdat er geen suiker in zat of omdat ze het niet nodig hadden;) Want dat antwoord kreeg ik daarna. Voor mij een afknapper geweest.

Als je echt natuurlijk wil voeren is het geen brokjes;) Ondanks koud geperst. Wat ik zeg geef nu ook op de dagen dat ik niet werk Futter Natur http://pferdgerecht-shop.de/index2.php Hier herken je echt gewoon de producten in. Er zitten hele bloemen in, hele rozenbottel, grassen in verschillende lengtes, luzerne gewoon goed zichtbaar en niet hard dus eetbaar..(daar gaat het ook vaak mis). Dat is echt suiker en zetmeel vrij en gewoon losse producten samen gevoegd en in een zak die ook nog eens echt natuurlijk. Dat geef ik nu en mijn paarden doen het er super op.

Daarnaast geef ik dus aan een ruin de producten van jepaardgezondenfit.nl omdat hij dat echt nodig heeft voor zijn spieren. Ik geef verder niets meer los bij dan onbeperkt hooi en gras als het er is. Verder krijgen ze niets meer erbij en ze hebben er nog nooit zo goed uit gezien en zijn super werk lustig...voor mij een bevestiging dat het goed zit nu....voor het eerst in 3 jaar en veel getob met voer enz.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:58

Ik heb niet álles zitten lezen, maar ik probeer ook wel heel bewust te voeren. Bij een paard wat intensief in training staat, vind ik persoonlijk wel dat je de aminozuren in de gaten moet houden. Spieropbouw gebeurt namelijk door eiwitten en aminozuren en vind je niet terug in kuil en een gemiddeld vitaminebrokje. Granen zijn niet per definitie slecht, maar vreselijk doorgekweekte granen zoals tarwe wel. Soja ben ik ook ábsoluut geen fan van vanwege zijn fyto-oestrogeen (plantaardig oestrogeen) en wil ik er dus ook in geen enkele vorm hebben.

Ik rij 3 a 4x per week en ik heb ook gekozen voor alleen maar pure producten. Ik zet op stal bakjes klaar, die zo in de voerbak gegooid worden. Ik kan dus exact voeren wat ik wil. Héél erg fijn.
Mijn paard krijgt:
- als basis de Agrobs Wiesencobs (geen melasse en geen soja),
- spelt (aminozuren, goed kauwen, darmen mogen aan de slag),
- gepunte zwarte haver (alleen na het rijden voor de aminozuren),
- luzerne (zonder melasse, alleen de steeltjes, voor de eiwitten en het goed moeten kauwen),
- vitaminebrokje (zonder melasse en soja),
- olie mengsel: hennepzaadolie, lijnzaadolie, tarwekiemolie (vit. E, aminozuren, ontstekingremmend, omega's, darmen, vacht - overigens alleen na het rijden),
- himalaya liksteen (elektrolyten en simpelweg zout aanvullen).

Hij krijgt hier ook allemaal geen mega hoeveelheden van. Hij krijgt 2x per dag een literbakje gevuld met het bovenstaande. Plus natuurlijk rond de 10 a 12kg voordroog hooi.

Ik ga beginnen met een puur geperste pellet (geen melasse dus) van paardenbloem. Bij ons voeren ze ook voordroog hooi en dat schijnt wat zuurder te zijn dan gewoon hooi. Ik heb het idee dat mijn paard hierdoor last heeft van zijn buik (lijkt al wat minder te worden). Ik wil hem helpen met deze paardenbloem pellet, aangezien dit ontzuurt. Geen idee of het werkt, maar we gaan het zien.

Aller belangrijkste vind ik nog wel, dat je goed kijkt naar je paard. Wat ik geef, werkt voor mijn paard, maar kan teveel/te weinig zijn voor een ander paard. Ik kon, na anderhalve week ziek zijn, op oudjaarsdag (dus met veel geknal rondom de stal) zo weer opstappen en ontspannen rijden.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:03

Jadybabe, dat is ook waar ik naar gezocht hebt. Geen stoffen die belastend zijn voor het systeem, veel belangrijker dan veel mensen denken.

Sorry Kostolany, maar de uitspraak over dat de brok voornamelijk uit luzerne bestaat is niet waar. Sterker nog, luzerne zit er helemaal niet in. Kan het zijn dat je in de war bent met een ander merk?

De brokjes zijn in mijn ervaring niet harder of zachter dan andere brokjes, ook mijn jaarling eet ze goed. Er is mij verteld dat ik ze eventueel kon weken, maar hier is dat niet nodig. Misschien voor andere paarden wel, dat kan natuurlijk!

Echt natuurlijk voeren doe je inderdaad met losse ingrediënten, maar op die manier kan ik nooit de diversiteit krijgen die ik met HH wel heb. HH bestaat uit meer dan 100 ingrediënten om alle gehaltes te waarborgen en voor zover ik weet, is er geen ander voer dat dit aantal (waardevolle) ingrediënten benadert.

Jepaardgezondenfit.nl leek mij ook erg interessant, maar daar zit bijvoorbeeld weer appelpulp in. Appel krijgen ze bij mij al los uit de hand en hoef ik niet in mijn voer te hebben. En het bestaat uit kunstmatige vitaminen en mineralen, een vitaminenpil dus. En ik zoek juist naar verse groenten en fruit, om het in mensentermen te verduidelijken.

Overigens wil ik er wel bij vermelden dat ik geen aandelen heb bij HH, ik ben gewoon een kritische consument en ik ben lang bezig geweest met zoeken naar goed voer. Heb ook een paar keer een overstap gemaakt, de laatste keer dus naar HH. Ben ook erg benieuwd of er nog goede alternatieven zijn, die ik misschien niet gevonden heb!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 12:53

Ik zal in de loop van de dag even reageren, en moet me even verdiepen in alle tips/soorten voer die jullie hier aandragen (en dat kost ff tijd). ;)

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 13:00

Wat is je reden om standaard kurkuma te willen voeren?

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 13:14

Kostolany schreef:
Dat ze suikers niet goed verwerken is in mijn ogen dat er iets anders in het lichaam zijn werk niet doet;) Zeker als er genoeg beweging gegeven wordt en is voor het paard ook vrij bewegen:) Dan is het in mijn ogen vaak zo dat het paard bepaalde balansen niet in orde heeft of dat bepaalde middelen die het binnen krijgt elkaar versterken of verzwakken.

Het niet goed verteren van suiker, is eigenlijk het niet goed verteren van zetmeel. Dit heeft te maken met spijsverteringsenzymen, en is een verhaal wat ik niet helemaal ga uitleggen, maar komt er op neer dat een paard maar een beperkte hoeveelheid zetmeel kan verteren. Zetmeel is een complexe suiker, als het ware. Door een te grote hoeveelheid onverteerd zetmeel in de darm krijg je productie van toxinen wat o.a. klachten als oedeem (stal benen) kan geven.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 13:16

Naskapower schreef:
Zonder gelijk ruzie te willen maken maar dat jij niks hebt gevonden wil niet zeggen dat er ook daadwerkelijk geen alternatieven zijn.
Zover ik heb gelezen wil ts vooral af van de suikers en de granen.

Vitamines en mineralen worden toegevoegd aan producten omdat paarden ze nodig hebben. Vroeger kon dat gewoon door grazen maar door eenzijdig bemestingsbeleid (naar mijn weten maar 3 stoffen) zitten die mineralen niet meer in de bodem. Die moeten dan toch echt op een andere manier toegevoegd worden.

Vind de website vrij veel op emotie inspelen en vrij weinig informatie bieden. Van een bedrijf dat pretendeert heel natuurlijk bezig te zijn zou ik op z'n minst een ingrediënten lijst verwachten per prodcuct en ik wil ook graag weten hoeveel van welke stof aanwezig is in de brok.

En een bedrijf dat gras perst tot brokken en dat dan verkoopt als aanvullend voer neem ik bij voorbaat al niet erg serieus. De rede dat ik een balancer bij voer is dat alleen gras niet voldoende voedingsstoffen bevat

Eens!

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 13:21

Kala schreef:
Ik heb niet álles zitten lezen, maar ik probeer ook wel heel bewust te voeren. Bij een paard wat intensief in training staat, vind ik persoonlijk wel dat je de aminozuren in de gaten moet houden. Spieropbouw gebeurt namelijk door eiwitten en aminozuren en vind je niet terug in kuil en een gemiddeld vitaminebrokje. Granen zijn niet per definitie slecht, maar vreselijk doorgekweekte granen zoals tarwe wel. Soja ben ik ook ábsoluut geen fan van vanwege zijn fyto-oestrogeen (plantaardig oestrogeen) en wil ik er dus ook in geen enkele vorm hebben.

Ik rij 3 a 4x per week en ik heb ook gekozen voor alleen maar pure producten. Ik zet op stal bakjes klaar, die zo in de voerbak gegooid worden. Ik kan dus exact voeren wat ik wil. Héél erg fijn.
Mijn paard krijgt:
- als basis de Agrobs Wiesencobs (geen melasse en geen soja),
- spelt (aminozuren, goed kauwen, darmen mogen aan de slag),
- gepunte zwarte haver (alleen na het rijden voor de aminozuren),
- luzerne (zonder melasse, alleen de steeltjes, voor de eiwitten en het goed moeten kauwen),
- vitaminebrokje (zonder melasse en soja),
- olie mengsel: hennepzaadolie, lijnzaadolie, tarwekiemolie (vit. E, aminozuren, ontstekingremmend, omega's, darmen, vacht - overigens alleen na het rijden),
- himalaya liksteen (elektrolyten en simpelweg zout aanvullen).

Hij krijgt hier ook allemaal geen mega hoeveelheden van. Hij krijgt 2x per dag een literbakje gevuld met het bovenstaande. Plus natuurlijk rond de 10 a 12kg voordroog hooi.

Ik ga beginnen met een puur geperste pellet (geen melasse dus) van paardenbloem. Bij ons voeren ze ook voordroog hooi en dat schijnt wat zuurder te zijn dan gewoon hooi. Ik heb het idee dat mijn paard hierdoor last heeft van zijn buik (lijkt al wat minder te worden). Ik wil hem helpen met deze paardenbloem pellet, aangezien dit ontzuurt. Geen idee of het werkt, maar we gaan het zien.

Aller belangrijkste vind ik nog wel, dat je goed kijkt naar je paard. Wat ik geef, werkt voor mijn paard, maar kan teveel/te weinig zijn voor een ander paard. Ik kon, na anderhalve week ziek zijn, op oudjaarsdag (dus met veel geknal rondom de stal) zo weer opstappen en ontspannen rijden.

Goed bezig! :)

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 13:27

Tes22 schreef:
Goed bezig! :)

Ik hoop het...
Ik blijf het zo lastig vinden en het blijft natuurlijk altijd maar een beetje gokken en zoeken. Ik krijg complimentjes over hoe hij eruit ziet en hij loopt super, dus ik denk wel dat we op de goede weg zijn. :o