Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Def schreef:Drie kilo brok ( welke brok is ook belangrijk ) is ook wel erg veel.
Er zit ook nog wat tussen drie kilo brok en helemaal niets.
Maar het is natuurlijk het mooist als je paard met zo min mogelijk af kan.
Wiwabalia schreef:Def schreef:Drie kilo brok ( welke brok is ook belangrijk ) is ook wel erg veel.
Er zit ook nog wat tussen drie kilo brok en helemaal niets.
Maar het is natuurlijk het mooist als je paard met zo min mogelijk af kan.
3 Kilo is ook veel ben ik nu achter, echter toen kreeg ieder paard op stal het, en leek het normaal, nu ben ik me gaan verdiepen erin en weet ik ook wat er precies in brok zit. Brok is een soort afval product van de menselijke industrie, en hier reageert mijn paard dus niet goed op, van Pavo tot Subli tot... Havens, tot Lavor, tot.. ik heb er al heel wat geprobeerd en sta dan ook compleet achter de keuze het te proberen zonder.
Jadybabe schreef:Helemaal goed!!!! Toen......zeg je helemaal juist. Gelukkig veranderen inzichten en kan je kijken of je je er in kan vinden. Vroeger gooiden we er een schep brok in en een plak hooi, nu gooi ik er een beetje pulp in met slobber ( vind het toch een uitkijk moment voor de paarden ) enhadden we regelmatig koliek op stal en nu met onbeperkt ruwvoer heb ik het nog niet mee gemaakt. Afkloppen. ,!! Vroeger stonden paarden in stands, hadden alle paarden een ijzer onder hun voeten.... Ik ben nergens antie voor of tegen, wat moet dat moet en wat niet nodig is lekker laten. Less is more.
Sonja89 schreef:Naskapower, ik heb een (zeer uitgebreide) ingrediëntenlijst en die kan iedereen krijgen die ernaar vraagt. Ik zeg alleen dat HH de enige brok is die volledig puur natuur is, zoals de titel van het topic. De vitaminen en mineralen zitten er compleet in door de grote diversiteit aan kruiden, bomen, struiken en verschillende soorten grassen die erin verwerkt zitten. De producten worden hierop geanalyseerd voor verkoop.
Het is volgens mij ook het enige merk dat in de zomer een iets andere samenstelling heeft dan in de winter, om het natuurlijke rantsoen na te bootsen (in de zomer groeien er andere planten dan in de winter).
Jouw post doet dus niet helemaal recht aan HH. En ik denk dat het de moeite waard is voor TS om dit mee te nemen in haar beslissing, aangezien ze zich wil verdiepen in natuurlijk voeren.
Sonja89 schreef:Als je echt praat over puur natuurlijke voeding, dan zijn de brokjes van Healthy Herbs (voergezond.nl) de enige echte optie. Ik heb lang gezocht naar een brok die compleet is in vitaminen en mineralen, maar geen kunstmatige toevoegingen (zoals synthetische vitaminen) bevat.
Ze hebben verschillende varianten, waaronder ook een geschikt voor paarden die zwaar in het werk staan.
Kostolany schreef:Dat ze suikers niet goed verwerken is in mijn ogen dat er iets anders in het lichaam zijn werk niet doet;) Zeker als er genoeg beweging gegeven wordt en is voor het paard ook vrij bewegen:) Dan is het in mijn ogen vaak zo dat het paard bepaalde balansen niet in orde heeft of dat bepaalde middelen die het binnen krijgt elkaar versterken of verzwakken.
Naskapower schreef:Zonder gelijk ruzie te willen maken maar dat jij niks hebt gevonden wil niet zeggen dat er ook daadwerkelijk geen alternatieven zijn.
Zover ik heb gelezen wil ts vooral af van de suikers en de granen.
Vitamines en mineralen worden toegevoegd aan producten omdat paarden ze nodig hebben. Vroeger kon dat gewoon door grazen maar door eenzijdig bemestingsbeleid (naar mijn weten maar 3 stoffen) zitten die mineralen niet meer in de bodem. Die moeten dan toch echt op een andere manier toegevoegd worden.
Vind de website vrij veel op emotie inspelen en vrij weinig informatie bieden. Van een bedrijf dat pretendeert heel natuurlijk bezig te zijn zou ik op z'n minst een ingrediënten lijst verwachten per prodcuct en ik wil ook graag weten hoeveel van welke stof aanwezig is in de brok.
En een bedrijf dat gras perst tot brokken en dat dan verkoopt als aanvullend voer neem ik bij voorbaat al niet erg serieus. De rede dat ik een balancer bij voer is dat alleen gras niet voldoende voedingsstoffen bevat
Kala schreef:Ik heb niet álles zitten lezen, maar ik probeer ook wel heel bewust te voeren. Bij een paard wat intensief in training staat, vind ik persoonlijk wel dat je de aminozuren in de gaten moet houden. Spieropbouw gebeurt namelijk door eiwitten en aminozuren en vind je niet terug in kuil en een gemiddeld vitaminebrokje. Granen zijn niet per definitie slecht, maar vreselijk doorgekweekte granen zoals tarwe wel. Soja ben ik ook ábsoluut geen fan van vanwege zijn fyto-oestrogeen (plantaardig oestrogeen) en wil ik er dus ook in geen enkele vorm hebben.
Ik rij 3 a 4x per week en ik heb ook gekozen voor alleen maar pure producten. Ik zet op stal bakjes klaar, die zo in de voerbak gegooid worden. Ik kan dus exact voeren wat ik wil. Héél erg fijn.
Mijn paard krijgt:
- als basis de Agrobs Wiesencobs (geen melasse en geen soja),
- spelt (aminozuren, goed kauwen, darmen mogen aan de slag),
- gepunte zwarte haver (alleen na het rijden voor de aminozuren),
- luzerne (zonder melasse, alleen de steeltjes, voor de eiwitten en het goed moeten kauwen),
- vitaminebrokje (zonder melasse en soja),
- olie mengsel: hennepzaadolie, lijnzaadolie, tarwekiemolie (vit. E, aminozuren, ontstekingremmend, omega's, darmen, vacht - overigens alleen na het rijden),
- himalaya liksteen (elektrolyten en simpelweg zout aanvullen).
Hij krijgt hier ook allemaal geen mega hoeveelheden van. Hij krijgt 2x per dag een literbakje gevuld met het bovenstaande. Plus natuurlijk rond de 10 a 12kg voordroog hooi.
Ik ga beginnen met een puur geperste pellet (geen melasse dus) van paardenbloem. Bij ons voeren ze ook voordroog hooi en dat schijnt wat zuurder te zijn dan gewoon hooi. Ik heb het idee dat mijn paard hierdoor last heeft van zijn buik (lijkt al wat minder te worden). Ik wil hem helpen met deze paardenbloem pellet, aangezien dit ontzuurt. Geen idee of het werkt, maar we gaan het zien.
Aller belangrijkste vind ik nog wel, dat je goed kijkt naar je paard. Wat ik geef, werkt voor mijn paard, maar kan teveel/te weinig zijn voor een ander paard. Ik kon, na anderhalve week ziek zijn, op oudjaarsdag (dus met veel geknal rondom de stal) zo weer opstappen en ontspannen rijden.