filmpjes correct lopend paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:46

Leen schreef:
Ik heb de filmpjes kunnen uploaden:
Je kan ze ook op HD zetten

Stap
[ Video ]

Draf
[ Video ]

Ik kan eventueel wel een filmpje van rijden van ongeveer een maand geleden zoeken.

Ik zou zeker overwegen een andere hoefsmid te nemen.
Veelal gaan ze zo apart lopen als ze de hielen eraf halen en de tenen lang.
Belangrijk is de hoefhoek van de achterbenen (en voorbenen natuurlijk)
Overigens kunnen ze van de verkeerde hoefstand wel degelijk last van de knieen of sprong (of heupgewricht) krijgen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:52

Hoe is het gegaan?

Leen

Re: filmpjes correct lopend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 15:23

Veearts dacht dat het lag aan teweinig bespiering, maar ze werkt nu ook al meer dan een maand niet meer. Toen ze wel nog een goede bespiering had, had de lesgever dit probleem al gezien. Veearts stelde voor 2 maanden doelgericht achterhand trainen en mocht het dan niet beter zijn dan foto's laten nemen. Maar het ding is dat we al bijna 2 jaar enkel aan de achterhand werken.
Ik weet het dus niet zo goed, ik ben ook nog eens met de lesgever gaan praten over hoe en wat precies. Ik zit nu op mobiel, ik zal vanavond meer uitgebreid er op in gaan.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:47

Is er wel een kreupelheids onderzoek gedaan in de vorm van buigproef e d ?

Wat ik me nog afvroeg hoe is het paard met poetsen ? Kan je gwn goed met de rosborstel enz Of reageert die dan gevoelig? Zou ook weleens vanuit de rug kunnen komen Heb net nog een x de filmpjes gekeken ik vind het lastig maar het is niet zoals het hoort iig

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 19:28

Buigproef is gedaan en gewoon gekeken aan de longe (Stap draf en galop) en rechte stukken draven op het harde (voor de buigproef ook) en dan nog kleine volte op het harde.

Volgens haar was dit gewoon stijfheid aangezien het paard 17 wordt, ben ik misschien wel vergeten te vermelden. :o
Merrie had een duidelijke deuk van gebrek aan spieren (quadriceps Dacht ik). Tijdens het longeren merkte ze op dat ze het telkens moeilijker had aan het buitenbeen en dit toonde zich door het been weinig te plooien en een beentje schuin neer te zetten.

Volgens de veearts was er geen spraken van manken/kreupel zijn. De buigproef ging erg goed, daarin vertrok ze ook elke keer netjes van de eerste pas.

Bij het poetsen is ze niet overgevoelig, je kan gewoon haar volledig lijf met een roskam doen.

Wat we nu als advies hebben gekregen is om doelgericht te trainen op de achterhand, na het werk strechoefeningen te doen en goed in en uit te stappen.
Ze ging een poedertje bestellen wat voor wat soepelere spieren en gewrichten zou zorgen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:59

beweging voor een ouder paard is altijd goed
Gericht trainen is juist alleen maar goed, al zal de spieren ontwikkeling langzamer gaan dan van een jonger paard.
Wat je kan doen, is 2 weken lang je paard aan de longe in een zeer langzaam tempo trainen
(gewoon aan halstertje , zonder enig bijzet) Zo langzaam, dat het in het begin sloffen lijkt, maar dat hoort bij het ontwikkelen van de achterhand.
half uurtje per dag in langzame stap aan de longe en langzame draf is prima
en na die 2 weken er weer op
je weet niet wat je meemaakt ;-)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 21:14

Echt? De veearts zei net zodra je ze vast hebt goed doorstappen, zelfs al is het maar van de wei naar stal. Ze heeft de neiging om haar achterbenen niet te plooien/opheffen. Is traag gaan dan wel een goed plan?

Daarbij hebben we helaas de mogelijkheid niet om te longeren. Enkel op een weide maar dat kan met dit weer niet. We mogen wel een piste gebruiken om te rijden, maar daar mogen we niet in longeren. Dit maakt de hele training een stuk moeilijker, ik werk graag aan dubbele longe, maar in de winter is dit absoluut niet mogelijk op de weide.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 05:49

Fijn dat de buigproef enz goed was stijf is ze idd!

Om haar heel langzaam te laten lopen lijkt mij ook niet de juiste training voor dit paard Ga veel overgangen en tempowisselingen maken om de achterhand te trainen

Rustig opbouwen je doet dit eerst maar 10 min fanatiek stap draf stap halt draf halt enz En afwisselen met wat verruimen en weer langzaam draven 2 rondjes middendraf ook door de hoeken enz Na een week of 2 kwartiertje enz totdat je op een haf uur zit Je kan beter een half uur fanatiek rijden dan een uur net niet Wissel dit wel af met dagen dat je rustig aan doet En bv alleen aan een lange teugel door laten draven

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 08:48

Leen schreef:
Echt? De veearts zei net zodra je ze vast hebt goed doorstappen, zelfs al is het maar van de wei naar stal. Ze heeft de neiging om haar achterbenen niet te plooien/opheffen. Is traag gaan dan wel een goed plan?

Daarbij hebben we helaas de mogelijkheid niet om te longeren. Enkel op een weide maar dat kan met dit weer niet. We mogen wel een piste gebruiken om te rijden, maar daar mogen we niet in longeren. Dit maakt de hele training een stuk moeilijker, ik werk graag aan dubbele longe, maar in de winter is dit absoluut niet mogelijk op de weide.

Ja, dat buigen ga je namelijk niet met hoog tempo voor elkaar krijgen
Ik weet niet welke dierenarts je hebt, maar om kracht te ontwikkelen is er altijd langzaam.
Om de draagspieren te ontwikkelen is er altijd langzaam (nooit snel)
Jammer dat je dit niet aan de longe kan doen. Dit zou het een stuk eenvoudiger maken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 08:50

dresjoepie schreef:
Fijn dat de buigproef enz goed was stijf is ze idd!

Om haar heel langzaam te laten lopen lijkt mij ook niet de juiste training voor dit paard Ga veel overgangen en tempowisselingen maken om de achterhand te trainen

Rustig opbouwen je doet dit eerst maar 10 min fanatiek stap draf stap halt draf halt enz En afwisselen met wat verruimen en weer langzaam draven 2 rondjes middendraf ook door de hoeken enz Na een week of 2 kwartiertje enz totdat je op een haf uur zit Je kan beter een half uur fanatiek rijden dan een uur net niet Wissel dit wel af met dagen dat je rustig aan doet En bv alleen aan een lange teugel door laten draven

daar ontwikkel je de stuwspieren mee, niet de draagspieren (wat juist nodig is)
Met fanatiek stappen en draven krijg je stuwers en voorhand bewegers.
Onder het zadel, langzaam tempo (in draf en stap) desnoods doorzitten zodat je goed kan voelen wat je paard doet

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:07

Juist door het wisselen in tempo en gang vraag je meer van de spieren ipv van maar een bepaalde groep te trainen Juist door de afwisseling krijg je een gelijker gespierd paard Wat voor het paard weer makkelijker te gebruiken is in de training

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:36

dresjoepie schreef:
Juist door het wisselen in tempo en gang vraag je meer van de spieren ipv van maar een bepaalde groep te trainen Juist door de afwisseling krijg je een gelijker gespierd paard Wat voor het paard weer makkelijker te gebruiken is in de training

Dat gaat op voor een paard die zijn lijf al goed gebruikt (of een jong dier) een paard die door de jaren heen is gaan compenseren in bepaalde spieren door ze te ontzien (achterhand), zal je gerichter moeten trainen in bepaalde spiergroepen.
Vooral paarden die teveel op hand, voorhand en te diep gereden zijn? Zal je toch echt op een langzaam tempo moeten leren zijn lijf weer goed te gebruiken. (kracht training)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:38

op dit filmpje van de TS kan je het goed zien.
Het paard "trekt"met zijn voorhand zijn achterhand mee (geen 2 takt)
https://www.youtube.com/watch?v=Nc-Uz00 ... e=youtu.be
Door hem meer zijn achterhand te laten gebruiken (dmv langzaam tempo leren zakken achter) zal hij voor beter kunnen ontlasten

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:06

Ligt aan het paard. In welk tempo gaat het paard stuwen. Dat zou je voor moeten blijven en daarin schakelen en overgangen maken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:11

Alleen maar langzaam gaan is het niet , het heeft met activiteit te maken, een beetje langzaam door de baan laten sjokken is nog nooit een paard beter van geworden, ik denk dat nombrado bedoeld richting verzameld... Maar daar zit heel wat meer techniek aan vast dan langzaam-

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:15

knollentuin schreef:
Alleen maar langzaam gaan is het niet , het heeft met activiteit te maken, een beetje langzaam door de baan laten sjokken is nog nooit een paard beter van geworden, ik denk dat nombrado bedoeld richting verzameld... Maar daar zit heel wat meer techniek aan vast dan langzaam-

ja. is het wel
als jij gaat joggen , ga je ook je lijf loslaten en beter bewegen
ga jezelf maar eens na, als je in hardlopen continue gaat schakelen, van hard naar langzaam en hard naar langzaam...daar wordt je niet vrolijk van (en een paard die achter slap is al helemaal niet)
Een paard moet eerst leren zakken , en vandaaruit pas naar voren gaan werken als hij achter sterker is.
nooit andersom

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:39

Nogmaals nombrado, het is moeilijker dan hoe jij het hier stelt, als je een paard langzaam wil laten lopen- als in jog zal je moeten opvangen van voor- zonder vast te gaan houden.dus een paard daadwerkelijk op achter houden zonder dat ie op voorhand valt maar wel actief genoeg dat er buiging en onderbrengen van Achterbeen komt, Nu haal je er schakelen bij, daar had je het eerst heel niet over, maar dat is dus de weg om er te komen, tempo wisselingen en overgangen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:03

alle paarden vinden het fijn...en niet van voor vastgehouden. heeeeeel langzaam. (buiging ,onderbrengen van het achterbeen? het paard zet zijn achterbeen daar neer, inherent aan de snelheid en dat hij zijn balans kan bewaren, dat kunnen ze zelf heeeeeeeeeeeel goed. Dat hoef jij ze niet te leren. Dat heet balans) En elke ruiter die dat probeert te verstoren heeft geen idee hoe een lichaam in beweging werkt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:43

Niet alle paarden lopen in balans, zeker niet met een ruiter op hun rug, niet alle Ruiters' zitten ook nog eens in balans, was het maar zo dan was alles een stuk eenvoudiger, niet alle paarden zetten hun achterbeen vanzelf onder het lijf ipv achter het lijf.
Je maakt het wel heel symplistisch hoor nombrado..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:05

knollentuin schreef:
Niet alle paarden lopen in balans, zeker niet met een ruiter op hun rug, niet alle Ruiters' zitten ook nog eens in balans, was het maar zo dan was alles een stuk eenvoudiger, niet alle paarden zetten hun achterbeen vanzelf onder het lijf ipv achter het lijf.
Je maakt het wel heel symplistisch hoor nombrado..

ja, en als iedereen nu eens met balans begint? zowel paarden als ruiters? dan is het allemaal niet meer zo moeilijk
Met een jong of ongetraind paard begin je met longeren om ze sterker te maken en het ruitergewicht te kunnen dragen.
een paard wat zijn achterbeen achter het lijf zet ipv eronder, staat of verkeerd op zijn voeten, of wordt verkeerd gereden (voorwaartsneerwaarts in te hoog tempo) Dan gaat een paard compenseren en gaat uit balans
Als een ruiter met het bovenlijf te ver naar achter hangt, zit de ruiter uit balans en beweegt het paard ook uit balans (gaat achterhand wegdrukken onder het ruitergewicht)
Is heel logisch

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:23

Idd heel makkelijk, leg jij het maar eens uit aan paardrijdend Nederland :P
ook in het geval van paarden die het lijf niet zo mee hebben, mijn zegen heb je...
Mijn ervaring is anders, het is heel hard werken, aan jezelf als ruiter en aan je techniek

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:21

Helemaal mee eens met de opmerkingen van nombrado. Zo leer ik nu ook rijden. En mijn paard is zooooo opgeknapt! Heeft weer swung! Lossigheid. Lengtebuiging. Langzaam aan kan je het tempo gaan opvoeren. Maar ze heeft veel kracht ontwikkeld in haar achterbenen.
Succes!

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 17:09

Hallo Leen,

Als ik op het filmpje je paard zie lopen en draven, dan zie ik dat je paard zwabbert met haar achterbenen. Lettend op de hoeven, valt het mij op dat ze geen rechte lijn naar voren maken maar de hoeven gaan met een boog naar voren. Elke pas draait ze haar hoef binnendoor voordat het been weer op de grond komt. Daarom heb je die peesbeschermers/strijklappen ook nodig omdat haar hoeven zo dicht langs elkaar gaan. Dat is wat mij opvalt en waarom ik zou zeggen dat ze wat vreemd loopt.

Ik zag een filmpje op you tube; straight horse. Dit gaat over recht lopen, het paard in de film loopt recht dus misschien kun je zo het verschil zien met je eigen paard.
ook het filmpje: Wilde paarden op het fietspad. bij ongeveer twee minuten lopen de paarden recht van de camera af. de benen maken rechte lijnen naar voren, geen zwabberende hoeven, geen draaibewegingen.

Het paard wat ik rij is jong, maar loopt ook niet recht met haar achterbenen, strijklappen zijn voor mij dus onmisbaar, verder maak ik mij er geen zorgen om, door veel trainen, rechtrichten en tempowisselingen wordt het wel wat beter.

Je paard is op leeftijd en momenteel niet in top conditie, maar ik denk niet dat zij er zelf last van heeft. Ik denk dat je het met veel trainen de manier van lopen zeker beter kunt maken maar tot op zekere hoogte, want dit is iets wat je paard zichzelf heeft eigen gemaakt vanaf dat ie kan lopen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 10:36

Dankjewel voor de reacties!

Hynderfrou: nu zie ik het inderdaad zelf ook beter, maar als ik dan kijk naar andere paarden dan lopen ze allemaal wel een beetje vreemd :')

Ons plan is om nu eerst oefeningen aan de hand te doen, korte stukjes draven ook tot ze een beetje opgewarmd is er er dan pas opstappen. De veearts zei dat het altijd beter werd naarmate we langer werkte. Dus ik denk dat dan het ergste er al af is en dan zal het voor haar ook minder/geen pijn meer doen als we er opstappen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 10:39

@ nombrado, is dit een bepaalde trainingsmethode die een naam heeft zodat ik er wat kan over opzoeken? Het klinkt wel logisch hoor. :)