Kun je koeienbiks geven aan paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:40

Heb de quote een beetje verkloot :+

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:41

Hij zal er niet dood van neervallen maar waarom zou je dat willen geven? Oud brood of fruit heeft toch iedereen wel voorhanden. Ben een keer wezen kijken voor een bijrijdpaard en die kreeg al een jaar varkensbrok. Die overleefde het ook

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:50

Citaat:
Maar TS wil je gewoon biks pakkenuit die kruiwagen? Vind dat wel een beetje asociaal.. Biks pakken van een ander..

Is niet biks van een ander, biks is van de eigenaar van de pony, als ik dit zo begrijp.
Dus zal ze vast wel vragen aan de eigenaar.

xLHHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:11

Toydoll schreef:
love_horse1 schreef:
je geeft toch ook geen hondenvoer aan een vis? :+

Haha ja want dat is een goede vergelijking :P Mijn hond eet afentoe ook kattenvoer hoor.

Lisaapee schreef:
Nee ;) niet doen. Koeienbiks bevat veel meer waardes (energie, eiwitten, pulp etc.) dan paardenbiks.
Alleen voer dat gemaakt is voor paarden aan een paard geven. Appels. wortelen, pepermuntjes (niet die scherpe) en suikerklontjes kan ook als beloning, maar wel met mate :)

Lekker tegenstrijdig antwoord :+ Mensen die pepermuntjes en suikerklontjes aan hun paard geven moeten ook hun handen afgehakt worden, dan kan je nog beter 1 korrel koeienbiks als beloning geven XD

Maar je moeder kan toch heus wel voor 8 euro zo'n zak biks kopen, doe je waarschijnlijk anderhalf jaar mee ofzo als je het alleen per brokje gebruikt als beloning.

Wortels en appels in stukjes snijden ben je duurder uit.

Ja maar het lijkt me niet dat je dat zomaar geeft :+

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:50

Toydoll schreef:
love_horse1 schreef:

Haha ja want dat is een goede vergelijking :P Mijn hond eet afentoe ook kattenvoer hoor.

Lisaapee schreef:
Nee ;) niet doen. Koeienbiks bevat veel meer waardes (energie, eiwitten, pulp etc.) dan paardenbiks.
Alleen voer dat gemaakt is voor paarden aan een paard geven. Appels. wortelen, pepermuntjes (niet die scherpe) en suikerklontjes kan ook als beloning, maar wel met mate :)

Lekker tegenstrijdig antwoord :+ Mensen die pepermuntjes en suikerklontjes aan hun paard geven moeten ook hun handen afgehakt worden, dan kan je nog beter 1 korrel koeienbiks als beloning geven XD

Maar je moeder kan toch heus wel voor 8 euro zo'n zak biks kopen, doe je waarschijnlijk anderhalf jaar mee ofzo als je het alleen per brokje gebruikt als beloning.

Wortels en appels in stukjes snijden ben je duurder uit.

Wat een kinderachtige reactie ;)
Ik geef mijn paard na de training zo vaak een pepermuntje en ja ik heb mijn beide handen nog. Gaan ze lekker van kauwen. Oké het is tegenstrijdig omdat het geen paardenvoer is. Maar het is wel een kleine beloning.

Een open zak biks 1,5 jaar laten staat en dan nog steeds voeren zou ík dan juist weer niet doen.....

hwn

Re: Kun je koeienbiks geven aan paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:56

Er zijn idd genoeg alternatieven, maar ik wil toch es terugkomen op die biks.

Ik heb nog bij een fabrikant van voormengsels (vitaminen en mineralen) voor veevoeders gewerkt, en die hadden een rundveekorrel die ook vaak aan paardenvoederfabrikanten verkocht werd voor hun paardenmuesli. Dus op zich denk ik niet dat het veel kwaad kan als je maar paar korreltjes per keer geeft. Maar natuurlijk altijd vragen aan de eigenaar, niet alleen omdat het zijn voer is, maar mss wil die helemaal niet dat je de pony gaat voederen (uit schrik voor overgewicht, opdringerigheid...)?

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 22:34

dresjoepie schreef:
Idd gwn thuis een appel of wortel in hele kleine stukjes snijden En dan voer je maar een halve

En te dik betekend dus meer beweging Ren je ook wel eens met de shet ?? Dat zou al een goed begin zijn om tussendoor steeds rondje te laten draven Is voor jou conditie ook goed En dan steeds wat vaker en langer rennen Dat zal al veel schelen

Ik wandel altijd eerst een halfuurtje en dan een halfuurtje longeren

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 22:35

fransje23 schreef:
iiSunshine schreef:
Ze hebben er ook een bak met witlof dingen liggen waar mn pony ook nog wel eens van snoept. Wordt ze daar ook dik van? Het gaat me eigenlijk er voorl om dat ik voor een paar trucjes nietheel verl geef want ze is nogal dik

Zijn zeker witlofwortelen, ook wel witlofpennen genoemd, lijkt op een witte winterwortel?
Die kan je de pony ook geven, even in kleine stukjes snijden. Overigens niet in schijfjes snijden want ook dat kan weer blijven hangen in de slokdarm.

Ja klopt lijkt idd op een witte winterwortel!

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:53

Kuggur schreef:
Mwoah, niet té dramatisch, ja ze hebben een heel ander spijsverteringsstelsel, maar die zijn beide ontworpen hetzelfde soort voer te verteren.
Ik heb een zwangere/zogende merrie wel eens koeienbix bijgevoerd (op aanraden van dierenarts en met mate), en dat ging prima.
De TS is niet van plan het er kilowijze in te scheppen, maar het als beloning te gebruiken, het lijkt me sterk dat de pony problemen krijgt van letterlijk een paar korreltjes bix.

Daar ben ik het dus niet mee eens. Een koe heeft vier magen, bij de eerste drie wordt de boel gefermenteerd waarbij vluchtige vetzuren worden geproduceerd ipv eiwitten, vetten of koolhydraten. Ze werken met koeien daarom ook met bestendig en onbestendig eiwit. Pas de laatste maag van een koe heeft een soortgelijke werking als een paardenmaag maar dan heeft het voer al een andere bewerking gehad in het lichaam. Daarnaast is de blinde en dikke darm van een paard juist weer lang om plantaardig voedsel te kunnen verteren.
Dus de producten worden op een andere plek verteert en op een andere manier. Zo kun je paarden bijvoorbeeld beter geen mais geven. Een hele korrel kan het lichaam namelijk niet veel mee, pas in de dikke darm wordt daar wat mee gedaan door het verteringsstelsel maar niet voldoende om de voedingsstoffen uit de mais eigenlijk te kunnen halen/gebruiken want de dikke darm neemt eigenlijk al geen voedingsstoffen meer op. (bij vertering van veel mais bij een paard kan je juist koliek krijgen) Bij een koe is dat anders, door de fermentatie in de eerste magen kunnen hun wel de voedingsstoffen uit mais halen. Dit is slechts een voorbeeld.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:02

Wat eten koeien in het wild? gras.
Wat eten paarden in het wild? gras.
Wil je me nu echt overtuigen dat deze verschillende spijsverteringsstelsels niet zijn geevolueerd om dezelfde soort voeding te verteren? Want dat is de stelling waar je het niet mee eens schijnt te zijn.
(En spaar me verdere lezingen, ik heb universitair biologie gestudeerd, ik heb alle boeken zelf wel op de plank staan.)

NB. Er zijn óók goede redenen koeien geen mais te geven.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:04

love_horse1 schreef:
miss kan je ook wortels/appels als beloning geven?

haha, jawel hoor! Mijn zoon (sportvisser) voer hondenbrokken als ie gaat vissen, schijnen ze heerlijk te vinden!

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:14

Een zak sobere ponybrok kost 16 euro voor 20 kilo. Doe je met zo'n kleintje zowat een jaar mee. Zijn kleine biksjes, heel makkelijk als beloning.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:28

weer wat geleerd :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:35

@kuggur- als je biologie hebt gestudeerd, moet je toch wel weten, dat wilde paarden, en zeker wilde koeien niet bestaan.
er bestaan wel VERwilderde paarden, die dus gewoon hetzelfde zijn als onze huis-paarden.
al het vee (kip, koe, varken, schaap ) zijn gefokt voor en door de mens.
en bestaan als zodanig niet in het wild.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:43

spicegirl schreef:
@kuggur- als je biologie hebt gestudeerd, moet je toch wel weten, dat wilde paarden, en zeker wilde koeien niet bestaan.
er bestaan wel VERwilderde paarden, die dus gewoon hetzelfde zijn als onze huis-paarden.

Euh?
Het paard bestond eerder dan de mens, namelijk Eohippus. Deze is zichzelf verder gaan ontwikkelen en de mens komt er veeeel later aan om zich met de ontwikkeling te gaan bemoeien. En dat geldt voor alle dieren incl. onszelf, wij waren ook wild haha! (kort samengevat)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:57

spicegirl schreef:

Hier is maar een reactie op mogelijk; :roll:
welterusten allemaal.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 00:06

Koeienbrokken kunnen heel verschillend zijn, zoals bij paarden ook tig soorten brokken bestaan. (prestatie, sport enz enz)
Mocht het A-brok zijn voor jongvee, dan zit daar zeer wrs een heel hoog eiwit gehalte in. Daar kunnen zeker shetlanders slecht tegen. (Jeuk!!!) + meer risico op hoefbevangenheid.
Mocht het pulpbrok zijn, dan is het ronduit gevaarlijk! Slokdarmverstopping kan enorm snel optreden met het risico op een verslik pneumoniae tot gevolg.
Koeien die hoog in lactatie zijn hebben ook weer heel andere brokken als koeien die droogstaan.
Dus nee, niet verstandig om aan je pony te geven.

Voor wat betreft de opmerking over varkensbrok; gelukkig is het gehalte aan koper nu een stuk lager als vroeger. Of het nu veilig is voor paarden durf ik toch echt niet te garanderen. Ook al gaat het al een jaar goed, de eventuele schade aan lever en nieren zie je vaak pas jaren later, zoals bv bij Jacobskruid in het hooi.. Andere diersoorten als het varken, kunnen namelijk slecht tegen een te hoog koper gehalte...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 00:34

Kuggur schreef:
Wat eten koeien in het wild? gras.
Wat eten paarden in het wild? gras.
Wil je me nu echt overtuigen dat deze verschillende spijsverteringsstelsels niet zijn geevolueerd om dezelfde soort voeding te verteren? Want dat is de stelling waar je het niet mee eens schijnt te zijn.
(En spaar me verdere lezingen, ik heb universitair biologie gestudeerd, ik heb alle boeken zelf wel op de plank staan.)

NB. Er zijn óók goede redenen koeien geen mais te geven.

Gras en gras kunnen toch heel verschillende dingen zijn. Je voert een paard en een koe over het algemeen ook beide grote hoeveelheden gras maar van totaal verschillende kwaliteit, zeker onze moderne productie koeien hebben echt niet zoveel meer met wild te maken.

Ik denk dat als je een pony trucjes gaat leren stiekem nog een heleboel brok naar binnen schuift uiteindelijk, dus ik zou dan zeker bij een shetlander echt geen hele rijke brok gebruiken wat het waarschijnlijk is als het voor koeien bedoeld is. En inderdaad kan het ook een probleem zijn als het pulpbrok is.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 01:03

Ik denk dat ik dan ga "sparen" voor een zak biks. Wat voor biks raden jullie dan aan? (Alleen voor beloning en niet al te duur) het is een shetlander van al rond de 17 jaar en ze is al best dik dus welke biks kan ik het beste nemen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 01:08

Subli ponybrok, bij de welkoop te krijgen :) 20 kilo voor minder dan 10 euro (en is laag en suiker en zetmeel, dus prima voor pony's die al wat stevig zijn of aanleg hebben om snel aan te komen)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-01-15 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 01:10

vuurneon schreef:
Subli ponybrok, bij de welkoop te krijgen :) 20 kilo voor minder dan 10 euro.

Bedankt! Hier kan ik wel wat mee, welkoop is dichtbij :o

Edit: zie nu net op internet dat het geschikt is voor dikke pony's, echt handig !

Juliana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:21

Je kunt ook gewoon een tonnetje paardensnoepjes kopen. Dan kom je uit op zo'n 1 euro als je goedkope neemt. Nooit te veel voeren, maar ook nooit te veel kunstjes op 1 dag! Bovendien kun je ook belonen met je stem en met een aai.

Edit: Ik heb dit hele topic niet doorgelezen, alleen het eerste bericht. Dus let niet op mij als mijn reactie overbodig is...

En de Welkoop is ook mijn paardenwinkel! Niet dat het op het moment nodig is (ik heb geen eigen paard/pony en nog geen verzorgpaard/pony) maar als ik paardenspullen nodig heb, ga ik langs bij de Welkoop.