Zandkoliek voorkomen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dresjoepie

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:01

Als paard het doet om mineralen aan te vullen kun je zeewier geven Dat vult de tekorten aan waardoor paard geen zand meer eet Doet paard het uit verveling en zie je hem echt zand eten ? Dan zou je een graasmasker om kunnen doen kan die iig geen grote hoeveelheden nemen

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:05

Vroeger had mijn paard regelmatig last van (lichte) zandkoliek.
Sindsdien krijgt ze dagelijks een scheut zonnebloemolie over haar brok. Daarna heeft ze nooit meer last gehad!

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:13

Ik geef psyllium vezels, een keer in de maand een week lang.
En dat is met voeren geen dikke brei (kan gewoon droog)
Ook dagelijks een scheutje olie door het voer heen en krijgt ze geen voer los op het zand.

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:30

Gini schreef:
G_entle schreef:
Nou ik weet eigenlijk niet of ze het op gewicht doen, wat wel logisch is als ik er nu over na denk aangezien gentle toen wel +/- 500 kilo woog.
Ik vind de verhalen ook erg verschillend en maakte me daar zo zorgen om dat ik de kliniek nogmaals heb gebelt om te vragen of ik het wel goed begrepen heb, maar ze zeiden echt 2 maal daags 500 gram bij de slobber. Met veel water natuurlijk en gelijk geven.

Kan het niet zijn omdat jouw paard al zandkoliek had dat de dosering zo hoog was in vergelijking met een puur preventieve kuur? Mij zou dat wel logisch lijken dat als het paard een hele hoop zand al in zijn darmen heeft, dat je even rigoureuzer te werk gaat.

Toevallig ben ik net gisteren begonnen met een zandwegkuur. Dat doe ik zo een drietal keer per jaar. Paard lust het niet zo graag, dus waarschijnlijk ga ik de volgende keer ook de psyllium proberen.

Ja ik denk dat dat misschien ook wel meespeelt, maar ik las toevallig ook een verhaal van iemand die haar paard altijd een zandweg kuur gaf en ondanks dat kreeg het paard toch zandkoliek , oftewel de kuur heeft totaal geen zin gehad.

Ook moet ik nu nog steeds die zelfde dosering geven, en ben nu alweer een jaar verder.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:35

Ik geef mijn zandeter bijna dagelijks Slobber van Pavo en enkele keren per week een scheut zonnebloemolie.

Die zandkuurtjes hebben voor mijn gevoel niet zoveel zin. Als er al wat uitkomt, dan heb je toch een week later alweer hetzelfde probleem, dus liever minder sterke producten die altijd werken dan 1 keer per maand een hevig product wat even schoonspoelt en vervolgens weer laat ophopen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:44

Mijn paarden krijgen dagelijks een bakje gekookt lijnzaad. Het snot en de vezels nemen het meeste zand mee, en de lijnzaad is ook nog eens goed voor de vacht. Verder gewoon veel grof hooi voeren, dat neemt ook zand mee naar buiten. Gras en kuil zorgt voor te zachte drollen waardoor er minder zand mee wordt genomen.
En verder voer ik alleen op de tegels, en daar veeg ik regelmatig het zand vanaf. In de paddock krijgen ze niks te eten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:08

G_entle schreef:
Kan het niet zijn omdat jouw paard al zandkoliek had dat de dosering zo hoog was in vergelijking met een puur preventieve kuur? Mij zou dat wel logisch lijken dat als het paard een hele hoop zand al in zijn darmen heeft, dat je even rigoureuzer te werk gaat.

Toevallig ben ik net gisteren begonnen met een zandwegkuur. Dat doe ik zo een drietal keer per jaar. Paard lust het niet zo graag, dus waarschijnlijk ga ik de volgende keer ook de psyllium proberen.

Ja ik denk dat dat misschien ook wel meespeelt, maar ik las toevallig ook een verhaal van iemand die haar paard altijd een zandweg kuur gaf en ondanks dat kreeg het paard toch zandkoliek , oftewel de kuur heeft totaal geen zin gehad.

Ook moet ik nu nog steeds die zelfde dosering geven, en ben nu alweer een jaar verder.[/quote]

Ah zo, ja, dan zal het een normale dosering zijn. Liever zo en dat alles goed wegspoelt, dan continu onderdoseren waardoor het zand niet voldoende afgevoerd wordt. :)

demo_love, ook mijn paard krijgt dagelijks een scheut zonnebloemolie over haar voer en in de winter wordt lijnzaad bijgevoerd. Maar af en toe een flinke zandwegkuur, vind ik toch een leuk idee.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:29

Ik geef ook altijd de eerste week vd maand een kuur. Paard heeft vorig jaar ook zandkoliek gehad en zie ik af en toe ook gewoon happen zand eten. Ik vind het ook lastig te voorkomen moet ik eerlijk zeggen. Ze heeft al meerdere maskers gesloopt en degenen die ze wel heel houdt heeft ze binnen 3 minuten af :')
Zet ze dus nu maar 's nachts met de deur dicht, maar overdag ook de deur dicht vind ik dan weer zielig. De weien staan hier helaas blank, dus dat wordt ook niks.

Ik gaf trouwens ook de Psyllium van Agradi maar heb nu de poederversie van PaardNatuurlijk besteld, schijnt beter te werken dus ik ben erg benieuwd. Doorgaans ontdek ik weinig zand in de mest, terwijl ik zeker weet dat ze het opeet.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 10:06

Een van mijn paarden heeft zandkoliek gehad een paar keer..Psyllium werkte niet zo goed hier en toen ben ik hem gemalen lijnzaad gaan geven..Dit werkte echt perfect!Nu geef ik alle paarden in de winter een pavo bekertje per dag en nooit meer last..Koken is niet nodig hoor met kleine hoeveelheden..Bijkomend voordeel is dat lijnzaad helpt tegen slappe mest(gemalen dan)

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:27

Julu72 schreef:
Wij geven onze paarden om de dag (of om de 2 dagen) gekookt lijnzaad om zandkoliek te voorkomen.
We koken dan 1 halve mok lijnzaad met 3x halve mok water (verhouding dus 1:3).
Het wordt dan een soort gelei en dat verdelen we dan over de twee voerbakken. Het bevalt ons prima zo in elk geval en ook de paarden eten het graag.
Qua hoeveelheid moet de verhouding in elk geval 1 lijnzaad :3 water zijn zoals ik het destijds begrepen heb.

Verder geven we het hooi in een grote bak met fijnmazig hooinet erin op een betegeld stuk paddock.

Beste Julu72 - mag ik je vragen of je misschien een foto van bak met net hebt? Ook wij zijn aan het zoeken / nadenken over een betere oplossing voor het voeren. En ik loop erg te puzzelen hoe ik het hooi voeren moet gaan oplossen (wil ze liever niet te lang binnen zetten).

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:27

Het hooinet hebben we besteld bij http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/KASSA-koopjes/
Wij hebben dat bevestigd (=horizontaal opgespannen) door de randen m.b.v. een touwtje aan de onderkant van een rooster vast te maken. Het rooster zelf heeft helaas véél te grote mazen voor slow-feedeffect wat we in een kunststof bak hebben, daarom hadden we dat net eronder gemaakt. Het is allemaal echter nog niet optimaal.... ze zijn nogal 'aggressief' aan het eten en hebben al diverse gaten in het net gemaakt... Mogelijk hadden we iets meer moeten bestellen en dan minder op spanning (zie tip bij barefoot).

Hoe dan ook gaan we zelf nog een grotere (diepere) bak maken in elk geval waar ze het rooster er niet uit kunnen tillen. Dit doen ze nu namelijk wel. Ik had ergens hier op bokt geloof ik bij een onderwerp dat met slowfeeders te maken had een mooi voorbeeld gezien. Het rooster schuif je dan door een opening horizontaal in de bak. Zo kunnen de paarden het er niet uit werken, maar kun je het wel gemakkelijk bijvullen.

Ik wil morgen best wel een foto maken, maar voor ons is dit nog niet dé oplossing in elk geval.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:58

CarolineCF schreef:
Julu72 schreef:
Wij geven onze paarden om de dag (of om de 2 dagen) gekookt lijnzaad om zandkoliek te voorkomen.
We koken dan 1 halve mok lijnzaad met 3x halve mok water (verhouding dus 1:3).
Het wordt dan een soort gelei en dat verdelen we dan over de twee voerbakken. Het bevalt ons prima zo in elk geval en ook de paarden eten het graag.
Qua hoeveelheid moet de verhouding in elk geval 1 lijnzaad :3 water zijn zoals ik het destijds begrepen heb.

Verder geven we het hooi in een grote bak met fijnmazig hooinet erin op een betegeld stuk paddock.

Beste Julu72 - mag ik je vragen of je misschien een foto van bak met net hebt? Ook wij zijn aan het zoeken / nadenken over een betere oplossing voor het voeren. En ik loop erg te puzzelen hoe ik het hooi voeren moet gaan oplossen (wil ze liever niet te lang binnen zetten).

Deze advertentie zag ik net... misschien best handig/goed idee? http://www.bokt.nl/markt/ad/318574/hooikliko-slowfeeder

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:04

zorgen dat ze niet op een te natte wei staan of dat het gras te kort afgegeten wordt. Dit voorkomt dat ze gras met hele pollen zand eten...

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:20

Hoi Julu - dank voor de super uitleg. Wij zijn nu ook iets an een slowfeeder aan het knutselen uit halve tonnen waarin we kleine hooinetten met musketonhaken vastklikken. Maar ook al wegen die dingen 50 kilo ze gaan er toch nog mee aan de wandel. Volgende gaat dus nog groter / zwaarder worden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:33

Ik geef 1x in de 4/6 weken een kuur..heb vorig jaar bij Makana de psylliumvezel besteld en dat ging uitstekend.Een week lang 35 gr droog over de rulle zemelen.
Dit jaar heb ik weer zaad besteld en kijken of dit hetzelfde resultaat geeft...zijn andere zaadjes dan dit ik voorheen heb gehad.

Heb bij pit & pit besteld á E6,60 p/kg (had wel een grote bestelling,doe altijd samen).
Ik heb geleerd dat de zaadjes eerst 3 uur in warm water moeten weken voordat je het geeft maar ik hoor vaak dat ze zo gegeven worden.
De zaadjes trouwens 50gr pp pd ook een week lang,voor paarden 100gr p/d

Verder staat mijn slowfeeder op tegels,net als de netten in de stal.Ik veeg zoveel mogelijk zand weg enkele malen pd. Ook zorgen we ervoor dat de baan regelmatig gefreest en gesleept wordt zodat er zo min mogelijk groeit wat met wortel en al naar binnen gewerkt kan worden.

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:12

@Tinky - is de grond niet heel zwaar geworden van het frezen? Wij zijn nu ook aan het nadenken hoe we van het gras afkomen dat naast de track telkens weer omhoog komt. Maar mijn man is bang dat het heel zwaar gaat worden. Wij overwegen dus nu het dood te spuiten en / of extra zeezand op te brengen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:17

Wij hebben hier een natuurlijke zandbodem...als je die alleen freest is er geen doorkomen meer aan.Het is dus wel belangrijk dat je daarna de boel sleept.Je krijgt dan weer een mooie vlakke bodem...hoe meer je sleept hoe meer hij inklinkt.

Opletten dus wat voor weer het wordt...in de regentijd laten wij delen waar veel water komt "opgeklopt" liggen en maken een pad in het midden.De paarden komen er vanzelf wel achter waar ze makkelijk kunnen lopen ;)

Ik weet niet welke regio je zit maar je bent van harte welkom als na de winter de baan weer opgeknapt gaat worden.Dan inderdaad frezen en slepen :)
Mocht je interesse hebben,dan moet je even pb sturen ...

Ik zal even kijken of ik wat foto's kan uploaden van voor-,tijdens-, en na het bewerken....

Zo ziet de baan eruit als het tijd is om te frezen :P

Afbeelding

Hier zie je het verschil tussen het deel dat al is gefreest en de rest

Afbeelding

Dit is het eindresultaat na het frezen én slepen

Afbeelding

Een mooie strakke baan :D

We halen wel van te voren alle mest nog even weg en hoeven niet te spuiten.

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 08:04

Super bedankt Tinky, je helpt me hier geweldig mee! Wij zitten namelijk ook op echte zandgrond in Kootwijk vlakbij de zandverstuiving. En die baan van jou ziet er inderdaad prachtig strak uit!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 09:33

Geen dank hoor...wij hebben moeten leren door te doen,komen uit een gebied met blauwe zeeklei dus zand was een heel ander verhaal :P
Daar is het forum goed voor om ervaringen te delen...

Houd er wel rekening mee dat een frees aardig wat power nodig heeft,met een lichte trekker red je het niet.Zal aan mijn vriend vragen wat het vermogen van de trekker is.Die red het prima :)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 09:31

Binnenkort krijgt de mijne weer een zandkuurtje, maar nou weet ik nog steeds niet zo goed of ik het gewoon droog kan geven?
Zo ja, welke soort kan ik dan het beste droog geven (husk, zaadjes etc)?
Nat doe ik liever niet meer, want dat was echt een drama.