Cyste in straalbeen, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Re: Cyste in straalbeen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 07:51

Mijn paard heeft ook een zenuwsnede gekregen. Het is zelfs zo dat na een zenuwsnede het proces kan stabiliseren doordat het paard pijnvrij weer zijn voet normaal zal belasten en de bloedtoevoer in de voet daardoor verbeterd. Ik heb bij de mijne nooit meer foto's laten maken dus ik weet niet of dat in mijn geval ook zo is.
Deze paarden, straalbeenproblemen met of zonder zenuwsnede, vereisen wel veel zorg, je moet als eigenaar goed nadenken en goed kijken naar je paard samen met smid en DA. In mijn geval heb ik vooral veel aan mijn smid.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 08:00

zenuwsnede zou ik persoonlijk niet snel doen...

Ik heb ook een tijdje glucosamine bijgevoerd, toen de pot leeg was gestopt en merkte geen verschil toen, dus ben niet verder gegaan met het geven ervan..

Longeren doe ik soms nog wel, maar geen uur lang en ook geen kleine, krappe voltes oid. Hangt ook een beetje af hoe ze loopt...is ze scheef en valt ze weg op haar schouder of gebruikt ze haar lichaam goed. Maar veel longeren is idd niet goed.

Ik ben ook heel blij met mijn smid :j neemt altijd zijn tijd om haar zo goed mogelijk te bekappen/beslaan

Zus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 08:04

Bij mijn paard is op vierjarige leeftijd ook een cyste in het hoefbeen geconstateerd. Ik merkte dat hij met rijden in de wendingen onregelmatig liep. Als je hem losgooide zag je niets aan hem. Ook ik heb van alles geprobeerd ,zelfs zware pijnstillers,maar niks hielp. Het paard heb ik nog steeds en wordt onder tussen dit jaar twintig. Als je hem ziet lopen ,is het een machtig paard om te zien ,wat totaal niet kreupel loopt,maar ik heb er nooit op kunnen rijden. Ik vrees dat jouw paard TS niet meer geschikt voor het rijden is,maar als gezelschapspaard kan hij misschien nog jaren mee ,mits hij niet kreupel loopt.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 08:26

Bij mijn Haflingermerrie is zo'n 12 jaar geleden een cyste in het straalbeen geconstateerd, klasse 4.
Ik heb een hele goede hoefsmid, hij zet haar wat stijler voor op een ijzer met zijlippen en zorgt dat ze gemakkelijk de voet af kan rollen (heet dat 'break-over' beslag?), ze heeft nooit zooltjes nodig gehad.

Sinds de diagnose wordt ze recreatief gereden en ik let goed op wat ze aankan, veel buitenritten en in het tweespan het bos in. Vooral de eerste periode na de diagnose kreeg ze glucosamine. Echt kreupel is ze al twaalf jaar niet meer geweest, soms wel wat onregelmatig als ik toch teveel heb gevraagd. Ze wordt nu twintig, heeft nog steeds veel looplust en staat hier blij buiten met onze andere pony's.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:39

Sammyoo schreef:
Bij mijn Haflingermerrie is zo'n 12 jaar geleden een cyste in het straalbeen geconstateerd, klasse 4.
Ik heb een hele goede hoefsmid, hij zet haar wat stijler voor op een ijzer met zijlippen en zorgt dat ze gemakkelijk de voet af kan rollen (heet dat 'break-over' beslag?), ze heeft nooit zooltjes nodig gehad.

Sinds de diagnose wordt ze recreatief gereden en ik let goed op wat ze aankan, veel buitenritten en in het tweespan het bos in. Vooral de eerste periode na de diagnose kreeg ze glucosamine. Echt kreupel is ze al twaalf jaar niet meer geweest, soms wel wat onregelmatig als ik toch teveel heb gevraagd. Ze wordt nu twintig, heeft nog steeds veel looplust en staat hier blij buiten met onze andere pony's.

Nee een break over beslag is vrij van lippen zodat de voet juist nog beter kan afrollen en word afgerond. Mijn paard had eerst ook hetzelfde beslag maar liep met het break over beslag vele malen beter.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:49

Mijn vorige paard had ook een cyste in haar straalbeen, vastgesteld toen ze 9 was en heeft één keer een inspuiting gehad, daarna nooit meer last gehad, ze is er 26 mee geworden. Beslag en ontzenuwen is bij haar dus niet nodig geweest. Veel succes!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:55

Krijg je een tildren infuus?diegene die ik ken is het hele probleem daar mee opgelosr, nooit meer terug gekomen,

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:04

Als ik een staatsblad zie van 1996 zie, dan krijg ik toch wel een beetje de kriebels. Dit soort wetgeving verandert zo verschrikkelijk snel. We hebben bijvoorbeeld alweer een nieuwe wet Dieren. Ik zou me eens goed laten voorlichten over de voor- en nadelen, want zenuwsnede is nogal wat. Ik heb er geen goede ervaringen mee trouwens, maar dat was omdat zo'n paard in de handel kwam en ik hem te rijden kreeg, terwijl we van niks wisten. Het einde kun je wel raden.
Succes met je paard TS.

flare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 13:53

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties! Ik zal later deze middag even wat uitgebreider op iedereen reageren, zit nu op mn mobiel en dan is t wat lastiger haha.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:07

Tildren lost dit op wel meerdere infusen met tussentijd geven anders kans dat het niet werkt.
Bijkomend kan je heermoes bijvoeren.
Rust is ook belangrijk anders gooi je je centen weg.

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:14

Oh dat is balen Laura! Benieuwd hoe zich dat de komende tijd gaat ontwikkelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:47

arun schreef:
Tildren lost dit op wel meerdere infusen met tussentijd geven anders kans dat het niet werkt.
Bijkomend kan je heermoes bijvoeren.
Rust is ook belangrijk anders gooi je je centen weg.

Ik gebruik nu puur bot. Zit ook heermoes in. Plus Formicum Acinum

flare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 21:23

Babootje: Kunnen die dingen echt verdwijnen? Ze is niet meer superjong maar ook zeker niet 'oud' (9 pas). De da zei inderdaad dat het resultaat van die tildren per paard erg verschilt, maar bij ons raadde ze het wel aan om te proberen maar moesten er maar eens goed over na denken. Hopelijk zal die cyste bij jouw paard verkleinen/verdwijnen!

Ah dus t is wel hier en daar legaal, die zenuwsnede.. Nou gaan we daar zeker niet meteen naar kijken maar wel erg fijn om te weten.

Mopkuh: Dat het een bodemloze put is, is ook echt super vervelend.. We (mijn zus en ik dan) zullen ons zeker goed aan gaan passen aan wat wel en niet kan.. Er zijn trouwens nog dingen die wij nog nooit met stella gedaan hebben, maar die ik wel eens wil doen (lange lijnen (op vooral rechte stukken), joggen in t bos met haar aan de hand, kleine simpele vd oefeningen, noem maar op haha :P). Heb het met mijn moeder er al een tijd geleden over gehad wat wij er van zouden vinden als stella niet meer bereden zou mogen worden: ontzettend jammer natuurlijk maar het is zo'n lieve merrie, en rijden is lang niet het enige wat je met een paard kunt..

Vala: Heeft dat eerste paard alleen speciaal beslag gehad en verder niks anders? Erg fijn dat het dan nog zo'n lange tijd goed is gegaan zeg. Van het tweede paard is dat erg zeg, dat het al bijna doormidden brak.. Stella heeft gelukkig maar een kleine cyste, vervelende is dat we niet weten of het een acties proces is.
Longeren zullen we dan maar een stuk minder doen! We longeerden meestal maar een halfuurtje gelukkig, en lang niet elke dag.

Hannepan: Jammer dat de glucosamine geen verbetering gaf :(

Zus: We hebben dus inderdaad dat ze goed loopt, behalve met rijden door de bochten, dan zakt ze er soms een keertje door. We gaan eerst natuurlijk proberen of ze nog zo nu en dan rustig bereden kan worden als we verschillende dingen hebben geprobeerd, maar mocht dit niet het geval zijn moeten we er maar gewoon vrede mee hebben dat ze dus geen rijpaard meer zal zijn.. waar ik wel vrede mee zal hebben denk ik.

Sammyoo: Hmm zijn er veel klassen? Hier heeft onze da het niet over gehad.. Gelukkig kan je jouw haf nog rustig berijden en ermee mennen :) Als ik google naar break over beslag, hebben de meeste geen zijlippen maar ziet er idd uit alsof ze kunnen 'rollen'. Ik hou het in gedachte1

Wilawander: Hmm als het zo'n verschil maakt zou het misschien wel de moeite waard zijn om te proberen bij ons denk ik :P

Kaat_E: Wat kan ik me voorstellen bij zo'n inspuiting? Super zeg dat dat zo'n succes bij jouw paard heeft! :D

Vencedor: De da heeft dat dus voorgesteld en dat we er maar eens over na moesten denken.. echter zei ze wel dat het geen oplossing zou zijn voor altijd, en dat de duur van het resultaat erg kan verschillen. Hierop durfde ze dan ook geen garantie te geven. Wel erg fijn dat het bij dat paard zo goed heeft geholpen :)

Arun: Hmm dat infuus klinkt wel erg goed eigenlijk. Dat met rust ertussen is inderdaad wel belangrijk ja anders is het helemaal voor niets := Heermoes zal ik in gedachten houden!

Emily68: Dani en ik balen ook echt ontzettend -O- Ben ook erg benieuwd hoe dit verder zal gaan.

Nogmaals iedereen heel erg bedankt voor jullie reactie! Heel fijn om allerlei ervaringen enzo te horen :)

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 08:17

Die inspuiting was in 1996 ofzo, ik kan me er dus niet veel meer van herinneren, ben ik bang.
Ik weet alleen dat mijn DA zei dat het mogelijk herhaald moest worden en dan misschien steeds sneller achter elkaar. Misschien de oude versie van de infusen waarvan jullie spreken?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 09:39

Het eerste paard heeft geloof ik zo rond zijn 16 jaar een tildren infuus gehad. Verder glucosamine en werd ook regelmatig behandeld door homeopaat en holistisch veearts/osteopathie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:52

Laura_Stella schreef:
Babootje: Kunnen die dingen echt verdwijnen? Ze is niet meer superjong maar ook zeker niet 'oud' (9 pas). De da zei inderdaad dat het resultaat van die tildren per paard erg verschilt, maar bij ons raadde ze het wel aan om te proberen maar moesten er maar eens goed over na denken. Hopelijk zal die cyste bij jouw paard verkleinen/verdwijnen!

De cyste zit bij mijn paard in het kootbeen. Dat bot is een stuk groter dan het straalbeen. Ik heb het paard er bewust mee gekocht (prijstechnisch werd t wel erg aantrekkelijk). Paard is 2,5 jaar en moet nog onder het zadel. De cyste zit midden in het bot. De randen van het bot zijn glad. Mogelijk zal het nooit een probleem gaan opleveren. En kan de cyste ook weer vanzelf verdwijnen. Een Tildren infuus is mij afgeraden. Dat zou dan preventief zijn; er is nog geen reden voor. Had de cyste in het straalbeen gezeten, dan had ik het paard niet gekocht. Dat botje is veel kleiner en de kans dat het problemen gaat opleveren is veel groter.

flare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 22:03

Babootje schreef:
Laura_Stella schreef:

De cyste zit bij mijn paard in het kootbeen. Dat bot is een stuk groter dan het straalbeen. Ik heb het paard er bewust mee gekocht (prijstechnisch werd t wel erg aantrekkelijk). Paard is 2,5 jaar en moet nog onder het zadel. De cyste zit midden in het bot. De randen van het bot zijn glad. Mogelijk zal het nooit een probleem gaan opleveren. En kan de cyste ook weer vanzelf verdwijnen. Een Tildren infuus is mij afgeraden. Dat zou dan preventief zijn; er is nog geen reden voor. Had de cyste in het straalbeen gezeten, dan had ik het paard niet gekocht. Dat botje is veel kleiner en de kans dat het problemen gaat opleveren is veel groter.

Ah oke, duidelijk :j

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:15

Over Tildren hoor je id. diverse verhalen maar ik heb er positieve ervaring mee bij een botcyste. Wat mij toen verteld werd is dat er geen ontsteking mag zijn anders is de slaagkans stuk lager. Paard in kwestie heeft 3 infusen gehad met tussentijd van 3-tal weken en in totaal 6 maand stil gestaan (weide). Loopt intussen terug met succes internationale endurance wedstrijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:01

arun schreef:
Over Tildren hoor je id. diverse verhalen maar ik heb er positieve ervaring mee bij een botcyste. Wat mij toen verteld werd is dat er geen ontsteking mag zijn anders is de slaagkans stuk lager. Paard in kwestie heeft 3 infusen gehad met tussentijd van 3-tal weken en in totaal 6 maand stil gestaan (weide). Loopt intussen terug met succes internationale endurance wedstrijden.

Waar zat bij jou de botcyste? Het effect van Tildren is zo dat het eerst bot oplost en dan weer aanmaakt. Volgens mij is het dan dus ook zo dat afhankelijk van hoe groot de cyste is en waar het precies zit deze behandeling zal slagen of niet. Mij is het iig afgeraden om het preventief te doen. Paard is niet kreupel en mogelijk verdwijnt de cyste vanzelf weer. Voor die tijd geef ik supplementen en homeopatische middelen ter ondersteuning. En neem ik over een jaar weer een foto om te kijken hoe het dan zit. Een Tildren behandeling kan dan altijd nog.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:13

arun schreef:
Tildren lost dit op wel meerdere infusen met tussentijd geven anders kans dat het niet werkt..

Ehmm, niet bij ieder paard lost Tildren het probleem op!

Ik ken ook een paard die 3 jaar terug door 2 wel bekende klinieken volledig is afgekeurd vanwege een cyste in het hoefbeen. Beest liep ook altijd kreupel. Heeft zowat alle behandelingen gehad die er gegeven konden worden en bleef kreupel lopen.
Nu is hij voor het eerst in gespoten met een middel wat als het ware demping geeft tijdens het lopen. Hij loopt nu goed maar zal wel steeds om de paar maanden herhaald moeten blijven worden. Dit samen met speciaal beslag is een duur grapje en de sport kan hij niet meer in.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:18

Citaat:
Waar zat bij jou de botcyste?

Cyste zat in het bot boven de knie (achter), geen ontsteking aanwezig.
Indien niet kreupel zou ik het ook niet geven maar wel kruiden zoals brandnetel & heermoes en dan hopen dat de natuur zijn werk zelf doet.

Citaat:
Het effect van Tildren is zo dat het eerst bot oplost en dan weer aanmaakt.

Niet helemaal correct verwoord. Bot w permanent afgebroken en heraangemaakt. Tildren remt de afbraak af zodat sneller nieuw bot aangemaakt w. Normaal is afbraak & aanmaak in evenwicht.

flare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 16:11

Thanks iedereen. Vandaag wordt ze op ijzers met zooltjes eronder gezet, morgen even kijken hoe ze er op loopt.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:01

Aah wat rot Laura! Heb je al gekeken hoe ze loopt op de ijzers met zooltjes?

flare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 21:20

Jep heb gekeken, ze loop er best goed op.. maar niet met rijden. Was zelfs nog erger, ofja ze keek mega boos en drukte haar rug weg, maar schoot zelfs een keer zachtjes door haar achterbenen. Dus rijden kunnen wel vergeten en laten haar rug nakijken denk ik :(

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:23

Zorg niet alleen voor een zooltje tussen hoef en ijzer, maar laat het ook opvullen met iets dempends!

Verder vooral NIET op harde ondergrond draven.

Bij de mijne gaat het zo al heeeeeel lang goed :)