Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
neemt altijd zijn tijd om haar zo goed mogelijk te bekappen/beslaan Sammyoo schreef:Bij mijn Haflingermerrie is zo'n 12 jaar geleden een cyste in het straalbeen geconstateerd, klasse 4.
Ik heb een hele goede hoefsmid, hij zet haar wat stijler voor op een ijzer met zijlippen en zorgt dat ze gemakkelijk de voet af kan rollen (heet dat 'break-over' beslag?), ze heeft nooit zooltjes nodig gehad.
Sinds de diagnose wordt ze recreatief gereden en ik let goed op wat ze aankan, veel buitenritten en in het tweespan het bos in. Vooral de eerste periode na de diagnose kreeg ze glucosamine. Echt kreupel is ze al twaalf jaar niet meer geweest, soms wel wat onregelmatig als ik toch teveel heb gevraagd. Ze wordt nu twintig, heeft nog steeds veel looplust en staat hier blij buiten met onze andere pony's.
). Heb het met mijn moeder er al een tijd geleden over gehad wat wij er van zouden vinden als stella niet meer bereden zou mogen worden: ontzettend jammer natuurlijk maar het is zo'n lieve merrie, en rijden is lang niet het enige wat je met een paard kunt..
Als ik google naar break over beslag, hebben de meeste geen zijlippen maar ziet er idd uit alsof ze kunnen 'rollen'. Ik hou het in gedachte1

Heermoes zal ik in gedachten houden!
Ben ook erg benieuwd hoe dit verder zal gaan.
Laura_Stella schreef:Babootje: Kunnen die dingen echt verdwijnen? Ze is niet meer superjong maar ook zeker niet 'oud' (9 pas). De da zei inderdaad dat het resultaat van die tildren per paard erg verschilt, maar bij ons raadde ze het wel aan om te proberen maar moesten er maar eens goed over na denken. Hopelijk zal die cyste bij jouw paard verkleinen/verdwijnen!
Babootje schreef:Laura_Stella schreef:Babootje: Kunnen die dingen echt verdwijnen? Ze is niet meer superjong maar ook zeker niet 'oud' (9 pas). De da zei inderdaad dat het resultaat van die tildren per paard erg verschilt, maar bij ons raadde ze het wel aan om te proberen maar moesten er maar eens goed over na denken. Hopelijk zal die cyste bij jouw paard verkleinen/verdwijnen!
De cyste zit bij mijn paard in het kootbeen. Dat bot is een stuk groter dan het straalbeen. Ik heb het paard er bewust mee gekocht (prijstechnisch werd t wel erg aantrekkelijk). Paard is 2,5 jaar en moet nog onder het zadel. De cyste zit midden in het bot. De randen van het bot zijn glad. Mogelijk zal het nooit een probleem gaan opleveren. En kan de cyste ook weer vanzelf verdwijnen. Een Tildren infuus is mij afgeraden. Dat zou dan preventief zijn; er is nog geen reden voor. Had de cyste in het straalbeen gezeten, dan had ik het paard niet gekocht. Dat botje is veel kleiner en de kans dat het problemen gaat opleveren is veel groter.
arun schreef:Over Tildren hoor je id. diverse verhalen maar ik heb er positieve ervaring mee bij een botcyste. Wat mij toen verteld werd is dat er geen ontsteking mag zijn anders is de slaagkans stuk lager. Paard in kwestie heeft 3 infusen gehad met tussentijd van 3-tal weken en in totaal 6 maand stil gestaan (weide). Loopt intussen terug met succes internationale endurance wedstrijden.
arun schreef:Tildren lost dit op wel meerdere infusen met tussentijd geven anders kans dat het niet werkt..
Citaat:Waar zat bij jou de botcyste?
Citaat:Het effect van Tildren is zo dat het eerst bot oplost en dan weer aanmaakt.