Mijn merrie heeft op d'r 20e nog een veulen gehad. Als een merrie in goede conditie is, waarom zou het dan niet kunnen.
kvulden
Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-15 22:42
fokfanaat schreef:
Dit wordt haar 13 e veulen
Ja precies dat scheelt. De mijne heeft er nog niet een gehad.
kvulden
Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-15 22:43
Koper schreef:
Mijn merrie heeft op d'r 20e nog een veulen gehad. Als een merrie in goede conditie is, waarom zou het dan niet kunnen.
maar wel laat voor een eerste lijkt mij.
Koper
Geplaatst: 02-01-15 23:02
kvulden schreef:
Koper schreef:
maar wel laat voor een eerste lijkt mij.
Was ongeveer d'r 15e. Ze is fokmerrie in ruste.
La_ruette
Geplaatst: 02-01-15 23:16
Mijn merrie viel ook redelijk in. Ze is ook een Kwpner en bijna 22 jaar oud. D'r gebit is onlangs nog gedaan en was, voor haar leeftijd, prima. Ze krijgt 3 keer per dag een flinke portie hooi, maar de laatste tijd laat ze altijd een restje liggen. Nu voer ik haar 2 keer per dag 3 kwart speedibeet ( moet met flinke hoeveelheid water gemend) en 3 kwart 18 plus van pavo. Daar is ze echt flink van aangekomen. Ze ziet er nu goed uit!
Vulina
Geplaatst: 02-01-15 23:26
Wij hebben ook een 21-jarige drachtig. Zij zit beter in haar vel wanneer ze drachtig is/ een veulen aan de voet heeft, dan niet.. Haar voer ik onbeperkt voordroog, en bijna dagelijks senioren priores en beetje merriebrok. Ze ziet er prima/dik zat uit.
Verder hebben we nog een aantal oudjes op stal staan. Het ligt er heel erg aan wat we ze voeren. Zo heb ik een 27-jarige staan, die echt geen senioren priores wik eten. Haar houden we op gewicht door onbeperkt te voeren met ruwvoer, en ca 2 kg brok erbij. Deken er op zodat de energie niet naar het warm blijven gaat. In de zomer doet ze het súper. In de winter moeten we echt om haar denken, maar gelukkig blijft ze nu stabiel qua gewicht.
Ook hebben we oudjes staan, zoals een Fries, 2 Ijslanders en 1 KWPNer die juist te dik zijn. Dezen blijven we wel onbeperkt ruwvoer geven, maar krijgen er, naast wat summerfit koeken en wortelen, niks bij.
Edit; een goed ontworm beleid is erg belangrijk bij (oudere) paarden..
sasja0705
Geplaatst: 03-01-15 00:15
Koper schreef:
Wat versta je onder "goed" hooi?
Eerlijk? Geen idee, heb al jaren dezelfde boer die het hooi zelf maakt voor zijn eigen paarden en die het heel beperkt verkoopt.maar mijn oudje en twee (middel-leeftijd) Friesen en nu mijn veulen doen het super ermee... zal niet weten wat de analyse is... maar iedereen doet het goed