Fries die al 4 dagen koliek heeft, word erger!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:29

Raamzicht: Atypische Myopathie: http://www.bokt.nl/wiki/Atypische_myopathie

Wat sneu dat ze al vier dagen zoveel pijn heeft.. Mijn idee is ook: meteen naar de kliniek!

Mijn mini-man heeft vorig jaar ook koliek gehad, begon 's avonds, dierenarts geweest, pijnstiller en darmontspanner gehad.. 's Nachts ben ik een aantal keer gaan kijken en met hem gaan lopen. Volgende dag mijn eigen dierenarts erbij: alleen een darmontspanner gehad en weer lopen. 's Avonds stond hij op de kliniek, echo's, maagsonde en heel de nacht controle. Uiteindelijk heeft hij 's ochtends gemest en we zijn nog nooit zo blij geweest met 'oliebol'..
Maar ik ben enorm blij dat ik hem naar de kliniek gebracht heb toen en als het ooit nog eens voorkomt, zou ik het weer doen..

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:04

Joolien schreef:
Ik vind het bizar dat de dierenartsen er zo makkelijk over doen -O-

Mijn vorige DA was er ook zo een, mijn oude Shet had heftige koliek; pijnstillers, wandelen, aankijken, pijnstillers, wandelen, aankijken... Dit 1,5e dag gedaan. En hij zei maar "afwachten, afwachten." Beestje had pijn, tegen zijn advies in toch Wolvega gebeld, is er meteen 1 langsgekomen (Don, erg fijne DA) en conclusie: niet meer aan te redden, in laten slapen. Als ik dat geweten had, had ik hem 'n dag eerder eerder laten afmaken, liever duidelijkheid en zo min mogelijk pijn.. Beestje was gewoon op.
Nu ga ik -mocht er wat zijn- standaard Wolvega bellen, ben zó klaar met die ander. -O-

TS, is overstappen naar een andere DA niks? Zit er een kliniek in de buurt? Want vier dagen is gewoon te lang, er kan zóveel van binnen beschadigen in zo'n tijd..
Donkere dikke urine klinkt echt niet goed, en afwachten is geen optie!

G_entle

Re: Fries die al 4 dagen koliek heeft, word erger!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:22

Hier ook ervaringen! en mijn advies is ook gelijk naar de kliniek
Die van mij had ook 3 dagen koliek, maar telkens in de ochtend knapte hij weer op waardoor we weer even hadden gewacht, 4x de dierenarts er bij gehad, de ene zei gas en de ander krampkoliek, kon er geen peil op trekken. toen hij weer iets slechter werd zijn we gelijk naar de kliniek gegaan. Bleek dat hij 20 kilo zand had opgegeten.. Nu weer helemaal fit! kliniek heeft hem echt gered!!

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:30

Wat erg weer dit. Ik hoop dat je Fries snel opknapt. Beterschap en sterkte!

IriLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 15:39

De eerste dierenarts was een veearts, Niet iemand die er erg veel verstand van had.
De andere 2 wel, hebben alle stappen doorgelopen, goed temperatuur en hartslag gemeten, Die was helemaal normaal. Het is geen verstopping. Ze poept kleine beetjes, zolang er maar wat uit komt.

Net een stuk gewandeld, en ik op mn eigen pony, Heeft ze 2x behoorlijk wat gepoept, meer spuitpoep, dus er kwam gas mee. Ongeveer 40 minuten gelopen! Ging best goed. Ook weer 2/3 x wat gedronken & een paar kleine stukjes wortel + klein stukje appel gegeten. Gras ging er ook goed in. De eerste 2 dagen wisten we niet dat het koliek was, en zag je het ook nog niet zo. Ze lag meer, maar echt veel rollen en naar haar buik trappen doet ze sinds de laatste 2 dagen. We kijken vanavond weer als de spuit is uitgewerkt, is het weer het zelfde, dan waarschijnlijk bloed gaan prikken!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:42

Ja! Paard op stal ook 3 dagen af en aan koliek. Dan leek hij weer goed en begon t weer. Op dag 3 naar de kliniek. Daar moest t paard vasten. Hij was ook verstopt maar alles leek goed. Dus via sonde veel parafine (?) om door te spoelen. Uiteindelijk nog 4 dagen koliek gehad maar op de kliniek in goede handen. Na 7 dagen kliniek was hij erdoor en mocht hij naar huis. Paard heeft in totaal dus een week koliek gehad. Ik hoop dat het voor die van jou ook goed afloopt

CharlottevdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:49

Oef heel herkenbaar, mijn fries heeft het niet gered. Iets ander ziektebeeld, maar omdat ze vrij hard zijn voor zichzelf leek ze beter dan dat ze daadwerkelijk was. Ik zou haar toch naar de kliniek brengen!

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:50

Waarom eerst bloedprikken? Het lijkt me dat deze symptomen toch wel een goede rede zijn om naar de kliniek te gaan... Alhoewel ik niet in je portemonnee kan kijken natuurlijk.. Sterkte er mee in ieder geval!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:51

Waarom afwachten?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:52

Mijn paard is in een paar uur tijd door koliek overleden. Het leek helemaal niet ernstig, dierenarts is er bij geweest om het in te spuiten en twee uur later was het helemaal mis. Het lukte niet meer om hem op tijd op de kliniek te krijgen. Mijn advies, neem geen risico met koliek.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:54

Die donkere urine lijkt me best zorgwekkend..Als je paard atypische myopathie heeft is afwachten niet verstandig..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 16:02

pleiada schreef:
Die donkere urine lijkt me best zorgwekkend..Als je paard atypische myopathie heeft is afwachten niet verstandig..

Donkere urine kan ook betekenen dat er iets aan het afsterven is. Er zijn in ieder geval een hoop afval stoffen in het lijf en de nieren worden behoorlijk belast.
Ik had dit paard ook niet thuis gehouden maar onder 24/7 toezicht van een DA gezet.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 16:04

Zou ook naar de kliniek gaan. Is vaak niet eens zoveel duurder dan de da zoveel keer laten komen....

littletash

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 16:08

De symptomen die je aangeeft zijn erg zorgwekkend! Als ik jou was zou ik snel naar de kliniek gaan in plaats van afwachten.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 16:09

Dat er kleine beetjes mest uitkomen sluit verstopping niet uit, in tegendeel, er kunnen blijkbaar alleen nog maar kleine beetjes langs de verstopping.

De donkere urine geeft aan dat het al behoorlijk mis is van binnen.

Pijnstiller spuiten, opladen en naar de kliniek!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 16:15

Ik wilde inderdaad net typen dat de kleine beetjes mest en dunne mest, die het paard uit poept, geen teken zijn van géén verstopping. In ieder geval in de mensenwereld kunnen mensen die echt verstopt zitten 'overloop-diarree' krijgen. Dan lijkt het alsof er nog wat langs komt, maar dit is alleen maar een klein beetje of het dunne deel en verder zit er gewoon een flinke verstopping.

Daarnaast baart de donkere urine me zorgen. Dat is echt een slecht teken. Ik zou zeggen dat de nieren het dus zwaar hebben of dat het lichaam veel vocht aan het vast houden is, wat ook geen goed teken is.

Ik zou dus ook zeggen: opladen dat dier en naar de kliniek ermee.

Succes in ieder geval!

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 16:16

xSogno schreef:
Zou ook naar de kliniek gaan. Is vaak niet eens zoveel duurder dan de da zoveel keer laten komen....

Inderdaad. Soms zelfs nog goedkoper ook, ze kunnen veel meer en zullen dus gelijk gaan onderzoeken ipv eerst een hoop troep te geven/spuiten. Wij gaan eigenlijk altijd gelijk naar de kliniek, tenzij het om een wondje gaat dat gehecht moet worden.

Ik raad dus ook aan om naar de kliniek te gaan. Misschien zet het voor jullie idee niet door, maar het is ook verre van goed natuurlijk. Er zit wel degelijk wat mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 16:17

Idd ik snap echt niet dat er wordt afgewacht, vooral met deze kleur urine. Dan moeten toch wel alle alarmbellen gaan rinkelen. Koliek hoeft niet altijd meteen afgelopen te zijn, het kan ook heel langzaam en tergend gaan. Poepen betekend niet altijd dat er geen verstopping zit. Kan ook nog zijn wat er achter de verstopping zit.
Nogmaals, opladen en naar de kliniek ermee, als is het maar uit voorzorg. Daar kunnen ze veel beter kijken hoe het met het paard gesteld is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 16:20

Met dit tijdbestek dat de koliek er is, icm de donkere dikkere urine is het een GROTE SPOED naar de kliniek!!!
Bloedonderzoek duurt veel te lang.. en heel eerlijk ben ik bang dat je al te laat bent..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 16:21

Inmiddels al bij het kliniek TS?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 16:28

sjattukuh25 schreef:
Ook ik dacht meteen aan Am bij het lezen van de kleur van de urine. Mijn paard had destijds Am en alles leek op koliek te wijzen. Wellicht over het hoofd gelezen maar is er een dierenarts geweest die bloed heeft laten prikken de eerste dag om een aantal waardes in kaart te brengen?

dito hier. dacht ook aan AM, maar ben geen dierenarts.

Hoe is het nu met dit dier?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 17:13

TS is 14 jaar. Ik ben bang dat zij geen beslissingen mag en kan nemen ten aanzien de zorg die het paard nodig heeft. In een kliniek kunnen ze veel uitgebreider onderzoek doen om te kijken wat het paard mankeert. koliek kan zo veel verschillende oorzaken hebben. Met alle respect naar de huisdierenarts, maar die heeft die mogelijkheden niet bij de hand.
Mijn merrie is in het najaar met spoed opgenomen met koliek. Het begon rond 8 uur savonds. Ze had wel mest dus geen verstopping. Om half 12 was ik in de kliniek ( ruim een uur rijden). Merrie was vlak voor dat ik vertrok gespoten met pijnstillers en ontstekingsremmers zodat ze op de been zou blijven. Ze is zeer kritiek opgenomen, maar door het snelle ingrijpen, mocht ze een paar dagen later weer naar huis. Had ik dit niet gedaan, dan was ze er niet meer geweest.

IriLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 18:15

Dankje,
Inderdaad, Ze is van mijn moeder!
Over de dierenarts; de eerste was veearts. De laatste 2 zijn speciale paardenartsen!
Ze heeft vanmorgen om 10 uur pijnstilling gehad. Deze was goed voor 2 uur. En vanmiddag om 3/4 uur was ze iets lauwer, maar de pijnstilling was uitgewerkt. Net wezen voeren, Ze stond in de bak, lag niet!
De plas komt zo dik, omdat ze niet drinkt! Vanmiddag weer een beetje voor het eerst. Ze at ook niet. Daarom krijgt ze haar protectine en zandweg niet binnen. Arts nog gesproken en zei dat het te proberen was met water en een spuit. Dus mijn moeder is nu op weg om het toe te dienen met de spuit en haar temperatuur op te meten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:25

Het duurt al veel te lang, moet het nog langer pijn blijven lijden?
De donkere urine is al geen goed teken.

Ik zou wel naar een kliniek gaan. Sommige paardenrassen waaronder een fries zijn best hard voorzichzelf..........Als het al iets laat zien van pijn en of ongemak dan is het al langer aan de gang, dan zou ik echt geen 1 dag lang aan kijken laat staan 4 dagen in deze situatie.

Sterkte, het is een erg vervelende moeilijke situatie

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:29

Met een spuitje water geven?
Een paard??
Denk dat het beter is dat ze aan het infuus gaat...

Misschien wordt het tijd om eens een heel andere dierenartsenpraktijk te gaan benaderen en deze artsen even te laten voor wat ze zijn.