Bleek tandvlees, diarree, sloom & liggen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:07

Hoe is er gecontroleerd op wormen, via mest of bloedonderzoek? Mestonderzoek is niet 100% betrouwbaar, en ingekapselde bloedwormen kun je er zowieso niet mee aantonen. Maar misschien heeft ze equest als wormspuit gehad? Dat is nml de enigste wormspuit die tegen ingekapselde bloedwormen werkt, dus dan zou je dat uit kunnen sluiten als ze die gehad heeft, mits deze niet onder gedoseerd is.

Is de mest onderzocht op zand? Want dat is ook nog een mogelijkheid. Denk er dan aan dat dat er met vlagen uit komt, en je dat beter diverse dagen achter elkaar kunt doen voor een betrouwbaar resultaat.

Beterschap voor je pony!

elenaMM77

Re: Bleek tandvlees, diarree, sloom & liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:57

ben ook benieuwd wat de DA heeft gezegd/gedaan.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:03

elenaMM77 schreef:

Moet je even de vorige pagina lezen... :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 09:32

Hoe gaat het met Bloem vandaag Amy?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:39

Kala schreef:
elenaMM77 schreef:

Moet je even de vorige pagina lezen... :+

dat was zo minimaal dat ik er compleet overheen heb gelezen.

dat bleke tandvlees staat mij totaal niet aan, dat duidt op bloedarmoede of slechte doorbloeding/ontstekingen.

nu ben ik geen DA of gewone arts, ik kan daarom ook geen verband leggen tussen bleek tandvlees en koliek? wellicht kan iemand daar een licht op werpen?

zou persoonlijk er een andere DA bij halen als dat tandvlees en sloomheid niet inmiddels is geweken.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:41

Dat kan ook duiden op verminderde doorbloeding/afsterving van organen, afknelling van de darmen.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:44

@ ElenaMM77; zoals je zelf al aangeeft heeft dat met de doorbloeding te maken. De kleur van het tandvlees is onder meer een indicatie voor bloedverlies, shock of een tekort aan vocht ;)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:51

Rindin schreef:
Wat is dat toch met zulke topics? Bel gewoon een DA is zo'n geval!

Precies dit.. Begin me er langzaam aan te ergeren..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:52

zwartepaerd schreef:
@ ElenaMM77; zoals je zelf al aangeeft heeft dat met de doorbloeding te maken. De kleur van het tandvlees is onder meer een indicatie voor bloedverlies, shock of een tekort aan vocht ;)

maar dat rijmt toch niet met 'koliekerig' dan..
zoals TS het beschreef was het mogelijk een koliekje, spuitje erin en DA is weer vertrokken zonder verdere noemenswaardige acties/voorschriften of vervolgafspraken.

als bleek tandvlees een direct gevolg is van het 'koliekje' dan zou ik mij als noob toch ernstig zorgen maken over de omvang van deze koliekaanval?

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:53

Ik zou gewoon de dierenarts bellen en niet zelf voor DA spelen.

chant_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:21

Hoe is het met het paard?

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 20:17

Alles gaat weer goed met bloem! Bloem had een vergiftiging, iemand had doodleuk z'n kerstboom in het weiland gelegt....

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:21

Fijn dat je de DA hebt laten komen (tenminste dat denk ik als ik dit zo lees)

Heeft ze medicijnen gehad? Heel veel beterschap met Bloem!

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:27

Bleek tandvlees betekend een vitamine te kort.
DA bellen voor een afspraak, die kan je vertellen waar het paard tekorten aan heeft, (niet zomaar wat gaan bijvoeren) ,en dan kun je dit gaan bijvoeren en word het tandvlees weer mooi roze :j heb het hier ook gehad :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:36

bleek tandvlees betekent bloedarmoede, ijzertekort...ijzer is een mineraal geen vitamine. ;)

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:41

Ijzer klopt, vitamine's kunnen ook.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:48

AmyBaltus schreef:
Alles gaat weer goed met bloem! Bloem had een vergiftiging, iemand had doodleuk z'n kerstboom in het weiland gelegt....

GRRRR sommige mensen!!!
gelukkig gaat het weer goed :)

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 19:58

Nog even een berichtje voor de mensen die de topic nog volgen :)

Bloem voelde zich deze week weer niet lekker... Weer het zelfde.. Ik snapte er niets van, nergens iets giftigst te bekennen. Morgen komt de veearts :j
Ik laat d'r van oor tot staart onderzoeken. Ik ben t nou wel zat iedere keer. Nu hopen dat ze bloem goed kunnen helpen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:02

elenaMM77 schreef:

Moet je even de vorige pagina lezen... :+[/quote]

dat was zo minimaal dat ik er compleet overheen heb gelezen.

dat bleke tandvlees staat mij totaal niet aan, dat duidt op bloedarmoede of slechte doorbloeding/ontstekingen.

nu ben ik geen DA of gewone arts, ik kan daarom ook geen verband leggen tussen bleek tandvlees en koliek? wellicht kan iemand daar een licht op werpen?

zou persoonlijk er een andere DA bij halen als dat tandvlees en sloomheid niet inmiddels is geweken.[/quote]

bleek tandvlees(bloedarmoede)en koliek heeft wel degelijk een verband....(bloed)wormen.Pony is in november voor het laatst ontwormd en had toen wormen,nou,die heeft ze nu weer vermoed ik.Als een paard een worminfectie heeft ben je daar echt niet vanaf met 1 wormkuur en poep opruimen.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 06:49

Als je je paard hebt ontwormd, heeft de dierenarts dan niet gezegd dat je na een dag of 10 opnieuw moet laten onderzoeken door middel van een bloed en mest onderzoek of de worm ook daadwerkelijk weg is?
Dat moest ik namelijk wel, gelukkig was de worm bij ons wel weg na 1x een wormenkuur, anders had ik de kuur moeten herhalen. Mijn pony had toen geen diarree, maar wel koliek verschijnselen.
Ik zou haar idd maar eens goed na laten kijken!
Succes!!

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 17:48

De DA is gister geweest, bloem is een zandeter, ze had wisselend dus last van diarree en zo'n enorme hangbuik kwam dus door het zware zand. Bloem zit nu aan clean sand korrels. Alles gaat al veel beter. En over 6 weekjes moet ze naar de tandarts. Ze had blinde tandjes. Die bij het bit zaten ( die je dus niet ziet )

De DA zij dat het bleke tandvlees niet ernstig was, ze voelde zich gewoon echt niet lekker. En was op het moment erg zwak.. Maar nu gaat alles al stukken beter! Nog Rustig aan doen natuurlijk, en ze moet voortaan in een paddock en in de zomer alleen op het gras als het lang genoeg is. En 's'nachts op stal :j