Genoeg redenen om niet te chippen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:19

Ik volg niet KLAKKELOOS een overheidsmaatregel. Ik heb er over nagedacht en zie de voordelen en het nut van de argumenten. Daarbij denk ik ook dat er juist mensen zijn die KLAKKELOOS hun kont tegen de krib gooien. Dus in de tijd van MKZ juist zonder na te denken over de consequenties lekker recalcitrant toch buiten gingen rijden waar het niet mocht of hun hobbygeitjes verstopten. Nee, díe zijn lekker bezig!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:20

Cassidy"]
En het afmaken van gezonde dieren kan in mijn ogen gewoon NIET! Niet voor een ziekte die te genezen is zoals MKZ. Ook niet als het een of andere Europese ambtenaar van achter zijn buro heeft beslist. En er waren toendertijd meer mensen die het er niet mee eens waren. Die dat ook duidelijk kenbaar hebben gemaakt.
[/quote]
Het probleem met MKZ is dat er na de ziekte antistoffen in het lichaam zitten, dezelfde antistofen die een ziek dier heeft...en toenertijd (ik weet nite of dit inmiddels wel zo is) was het niet mogelijk om aan te tonen of het dier ziek was of ziek was geweest en daardoor is (of was) het onmogelijk om de besmeting onder controle te krijgen, hetzelfde geld voor die dieren die gevaccineerd zijn....En dat was de reden waarom er preventief geruimd werd...Alhoewel ik mijn bedenkingen heb bij de uitbraken (het kwam de overheid wel goed uit dat de veestapel drastisch verkleind is.....)
Maar waarom ben je eigenlijk zo anti-chip? Omdat het lichaamsvreemd is en niet thuis hoort in een paardenlichaam?
Ik chip liever dan dat straks als alternatief een oormerk ingevoerd wordt..

[quote="Cassidy"]
Het rijden zonder rijbewijs: als je dat doet moet je het lekker zelf weten. Als je brokken maakt ben je niet verzekerd, en als het echt tegen zit mag je dokken voor de rest van je leven. Dat is de keuze voor degene die zonder rijbewijs achter het stuur stapt. Ik ken genoeg mensen met rijbewijs die dat papiertje nooit hadden mogen hebben ( hem in vele gevallen gewoon hebben opgehaald zonder ooit te hebben afgereden). En niemand die daar wat aan doet.
[/quote]
En als nu blijkt dat je WA-verzekering niet uitbetaalt als je paard brokken heeft gemaakt en niet volgens de regels is te identificeren?

[quote="Cassidy schreef:
Maar goed dat je het opnoemt, mijn rijbewijs moet verlengd worden. Want stel je voor dat hij verloopt, zou dan al die kennis die ik de afgelopen 20 jaar achter het stuur heb opgedaan ook meteen verdwenen zijn?

Je rijbewijs kan niet verlopen of je moet al 70 jaar zijn...dan kan hij wel verlopen...je moet hem vernieuwen voor een bepaalde datum, ben je later kan het gebeuren bij een controle dat je een bekeuring krijgt daarvoor...

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:23

Kunnen we het even over het chippen hebben.
Dat was namelijk het oorspronkelijke onderwerp van dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:31

Mickey schreef:
Kunnen we het even over het chippen hebben.
Dat was namelijk het oorspronkelijke onderwerp van dit topic.

Ben het helemaal met je eens.

En Cassidy ik ga deze discussie met jou niet verder voeren. Lezen is aan jou niet besteed anders had je die laatste reactie niet geplaatst!!!!!
Ik ga mijn tijd niet steken in een of ander dom figuur dat kennelijk te stom is om ook maar enigzins de moeite te nemen om te lezen!!!! Misselijk

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:37

Alane"]

Maar waarom ben je eigenlijk zo anti-chip? Omdat het lichaamsvreemd is en niet thuis hoort in een paardenlichaam?
[/quote]

Mijn oudere merrie is DNA geregistreerd, de jongere moet nog. En idd, je voert een lichaamsvreemd voorwerp in. Dus als dat niet hoeft, dan doe ik het liever niet.
Op het moment dat er oorflappen ingevoerd gaan worden (maar dat gaat niet gebeuren) , dan gaat er wel een chip in.

[quote="Alane schreef:
En als nu blijkt dat je WA-verzekering niet uitbetaalt als je paard brokken heeft gemaakt en niet volgens de regels is te identificeren?

Volgens welke regels niet te identificeren? Nogmaals, mijn paard is DNA getest, en ik kan altijd aantonen dat dit mijn paard is en het paard is dat in de verzekering zit.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-12-03 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:38

Sorane schreef:
En Cassidy ik ga deze discussie met jou niet verder voeren. Lezen is aan jou niet besteed anders had je die laatste reactie niet geplaatst!!!!!
Ik ga mijn tijd niet steken in een of ander dom figuur dat kennelijk te stom is om ook maar enigzins de moeite te nemen om te lezen!!!! Misselijk

Dit is dus weer offtopic. Boos!
Zo blijven we dus bezig...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:38

Sorane schreef:
En Cassidy ik ga deze discussie met jou niet verder voeren.

OK dan! *LOL*

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:42

De redenen op de site van antichip om niet te chippen zijn te verwaarlozen....als dit meer regel dan uitzondering zou zijn, zou men niet besluiten om een transponder te kiezen als sluitende identificatie methode.

Maar behalve het moeten chippen (als het doorgevoerd wordt)
Wat is dan de reden om wel (vrijwillig) te chippen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:52

Cassidy"]
[quote="Alane"]

[/quote]

Mijn oudere merrie is DNA geregistreerd, de jongere moet nog. En idd, je voert een lichaamsvreemd voorwerp in. Dus als dat niet hoeft, dan doe ik het liever niet.
Op het moment dat er oorflappen ingevoerd gaan worden (maar dat gaat niet gebeuren) , dan gaat er wel een chip in.
[/quote]
Die oorflappen zijn wel overwogen...

[quote="Alane"]
[/quote]

[quote="Cassidy schreef:
Volgens welke regels niet te identificeren? Nogmaals, mijn paard is DNA getest, en ik kan altijd aantonen dat dit mijn paard is en het paard is dat in de verzekering zit.

Wa-verzekering is wat anders dan je paardenverzekering...als je paard uitbreekt en brokken maakt (door de ruit van de buren springt) wordt die schade betaalt door je WA-verzekering.

NL-overheidsregels...als de EU besluit dat chippen niet hoeft als identifictiemethode, kan en mag NL dit toch doorvoeren...NL mag EU-regels wel verscherpen maar niet versoepelen...Het wachten op het EU-besluit is niet zozeer wel of geen chip, maar kijken naar andere identificatie-methodes als alternatief....Dus als de EU een paspoort met levensnummer voldoende vind, kan NL toch besluiten dat een chip verplicht wordt...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 12:06

Alane"]
[quote="Cassidy schreef:

Wa-verzekering is wat anders dan je paardenverzekering...als je paard uitbreekt en brokken maakt (door de ruit van de buren springt) wordt die schade betaalt door je WA-verzekering.
[/quote]

Ik ben ook nog verzekerd via het ruiterbewijs.
Maar wees gerust, op het moment dat de WA verzekering die eis gaat stellen gaat worden, dan gaat er een chip in. Bovendien kun je ontheffing aanvragen. Hoe doen ze dat dan bij de paarden die ontheffing hebben?

En die oorflappen zijn idd overwogen. En toch ook weer afgekeurd.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 19:22

Als het allemaal zo veilig is, waarom is er dan geen onderzoek met duidelijke resultaten gedaan???
Iedereen gaat er maar zomaar vanuit dat het veilig is, maar is daar onderzoek naar gedaan dan???

En waarom is o.a. Anky van Grunsven er zo tegen?
Nou, omdat die ook niet op haar achterhoofd gevallen is, en haar dure paarden echt niet waagt aan die fratsen.
Het hoort gewoon niet in het lichaam thuis.
Wat nou als de overheid ineens bepaald dat wij ook aan de chip moeten??
Juist, we staan daar echt NIET voor in de rij hoor!
Eerst brandmerken, als dat uit is gaan we chippen, en dan.....????

Nee, ik blijf erbij, hier zit een luchtje aan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 03:05

Anita_D"]
Als het allemaal zo veilig is, waarom is er dan geen onderzoek met duidelijke resultaten gedaan???
Iedereen gaat er maar zomaar vanuit dat het veilig is, maar is daar onderzoek naar gedaan dan???
[/quote]
De KNHS heeft de chipverplichting al langer (met de ontheffing voor een DNA-test, voor die eigenaren/houders die bezwaar hebben gemaakt) vanaf 2001 (dacht ik) als er nu veel paarden problemen hadden gekregen door die chip was dit allang bekend gemaakt en was er een chipverbod gekomen... Lichammsvreemd is alles aan en op een paard, ook het enten, trainingsmethodes etc...Als jjouw paardje een been breekt en de DA zou zeggen (als de mogelijkheid er zou zijn) om een "pen" te plaatsen, zou je dit dan ook weigeren? (is wel even appels met peren vergelijken, maar je hebt het in beide gevallen over lichaamsvreemd...)

[quote="Anita_D schreef:
En waarom is o.a. Anky van Grunsven er zo tegen?
Nou, omdat die ook niet op haar achterhoofd gevallen is, en haar dure paarden echt niet waagt aan die fratsen.
Het hoort gewoon niet in het lichaam thuis.
Wat nou als de overheid ineens bepaald dat wij ook aan de chip moeten??
Juist, we staan daar echt NIET voor in de rij hoor!
Eerst brandmerken, als dat uit is gaan we chippen, en dan.....????

Nee, ik blijf erbij, hier zit een luchtje aan.

Of Anky v Grunsven er tegen is weet ik niet... dat er bepaalde mensen op tegen zouden kunnen zijn is min of meer te verklaren...
Door een chip is het paard uniek geworden..het schetsen van aftekeningen is niet afdoende, immers: LA sok binnenbeen oplopend. Wat zegt dat nu, tot hoe ver is die sok oplopend, en aan de buitenkant?
Dus ZOUDEN wedstrijdruiters die een paard hebben met die aftekening een ander paard wederom kunnen inzetten of verkopen die aan die beschrijving voldoen...(gewoon speculerend). En de schimmels dan?
even speculeren...
Stel Idool was niet gechipt (wel of niet DNA getest even buiten beschouwing gelaten) Is verkocht en er ligt een dood paard in de weide en dat zou Idool zijn...Schets klopt, het dode dier wordt afgevoerd...
waar is nu de garantie dat het dode dier inderdaad Idool is? (let wel gewoon speculeren, zonder bijbedoelingen)

Ik heb me al af zitten vragen: bij mensen is de vingerafdruk uniek. Zou er bij paarden ook niet zo iets zijn? (behalve DNA) Zou wel een gat in de markt zijn...

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 19:29

Nou inderdaad, dat zou een uitkomst zijn.
Een iris-scan misschien???
Maar nog even over de veiligheid, die verhalen over zwevende chips komen niet uit de lucht vallen.
Het zal vast zo zijn dat dat minimaal voor komt, maar het zal maar net jou paard zijn, ben je dan nog zo positief???
En ik denk inderdaad dat er met een chip ook gefraudeerd kan worden.
En het risico op een stijve hals, of een angstig paard zodra je aan de hals komt en grote bulten op de hals dankzij een allergische reactie op de chip wil ik niet lopen.
En ik vind dat dit soort dingen niet serieus wordt genomen en snel in de doofpot worden gestopt.
Jij verdedigd de chip bij hoog en laag, de mensen wiens paarden er niet goed op reageren worden uitgemaakt voor "een uitzondering", maar wat nou als jou paard die uitzondering was???
Dan kun je hier nu wel zeggen "ach, pech dan", maar als de chip erin zit, is het niet meer terug te draaien.
En dan komt men er straks achter dat er op langere termijn inderdaad steeds vaker wat mis gaat...
En dan is het te laat, want heel Nederland heeft massaal gechipt...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 21:45

Anita_D"]
[/quote]
zou een goed alternatief zijn...en het kostenplaatje? Ik ben geen voor- maar ook geen tegenstander.

[quote="Anita_D"]
Maar nog even over de veiligheid, die verhalen over zwevende chips komen niet uit de lucht vallen.
[/quote]
Maar zijn ook niet bewezen en blijven dus verhalen, Er wad eens een paard die een transponder geplaatst kreeg.....en verder?

[quote="Anita_D"]
Het zal vast zo zijn dat dat minimaal voor komt, maar het zal maar net jou paard zijn, ben je dan nog zo positief???
[/quote]
en de paarden die ikweetnietwat hebben opgelopen tijdens hun verblijf op een kliniek? paarden waarbij de verkeerde diagnose gesteld is... verkeerd beslaan zijn... Gescaned worden op drachtigheid en aan de gevolgen overlijden( is mij overkomen, moet ik dan ook maar een anti scan site op www zetten?) Het zal inderdaad je paardje maar zijn die de uitzodering is die de regel bevestigd...een hoop elende en verdriet

[quote="Anita_D"]
En ik denk inderdaad dat er met een chip ook gefraudeerd kan worden.
[/quote]
op welke manier dan? Ben nog niet zover met mijn overpeinzingen, wel met paspoorten zonder chip, maar niet met de chip.. Haha!

[quote="Anita_D"]
En het risico op een stijve hals, of een angstig paard zodra je aan de hals komt en grote bulten op de hals dankzij een allergische reactie op de chip wil ik niet lopen.
[/quote]
Ik heb paardjes gehad die uit de bloedmelkerij (voor het winnen van bepaalde hormonen zodat vrouwen kindjes kunnen krijgen) gehad, never nooit angstige paardjes gehad... allergie, zou kunnen heb er geen idee van, anderzijds lijkt het me sterk dat er van die duizenden paardjes er zoveel een allergische reactie vertonen dat na ruim 2 jaar toch besloten wordt dat chippen de methode is om een paard afdoende te kunnen identificeren..

[quote="Anita_D"]
En ik vind dat dit soort dingen niet serieus wordt genomen en snel in de doofpot worden gestopt.
[/quote]
Ja, 1000 paardjes gechipt 250 paardjes daardoor problemen en iemand die reageerd...

[quote="Anita_D"]
Jij verdedigd de chip bij hoog en laag, de mensen wiens paarden er niet goed op reageren worden uitgemaakt voor "een uitzondering", maar wat nou als jou paard die uitzondering was???
[/quote]
Ik heb zo'n uitzondering gehad, scannen en 4 dagen later dood...een hoop verdriet en ellende..moet ik dan nu op mijn achterste poten gaan staan en een anti campagne voeren tegen scannen????? En ook al eens meegemaakt een naals die niet 100% clean bleek te zijn nadat er geent was (ook toen is mijn pony overleden, 20 jaar gelden) ook maar actie gaan voeren tegen het enten? puur omdat de uitzonderingen de regel bevestigen?

[quote="Anita_D schreef:
Dan kun je hier nu wel zeggen "ach, pech dan", maar als de chip erin zit, is het niet meer terug te draaien.
En dan komt men er straks achter dat er op langere termijn inderdaad steeds vaker wat mis gaat...
En dan is het te laat, want heel Nederland heeft massaal gechipt...

Ik vind ruim 24 maand een ruime termijn (zelfs langer bij oa honden)
een chip is wel te verwijderem..indien noodzakelijk.(of illegaal)
Pech gehad? het kan gebeuren net zoals je smid je paardje kreupel kan slaan of (zoals mij overkomen) je paardje overlijd na drachtigheidsscannen of een naald die niet 100 % clean was...
Zoekt en gij zult de stok vinde om een hond te slaan...

Linde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:38

Aan alles zit een risico. Paarden zijn (helaas) vreselijk sterke maar ook kwetsbare wezens. Maar om eerlijk te zijn, ik ken heel veel mensen met paarden, die allemaal gechipt zijn, en ik heb nog niemand daarvan gehoord dat die problemen heeft gehad door zn chip. Beter nog, bij vrienden van mij is een half jaar terug een paard op klaar lichte dag uit het weiland gestolen. Na een maand vruchteloos marktenaflopen en met de politie die wel zn best deed maar niets kon vinden, dook het paard aan de andere kant van Nederland op waar een oplettende veearts de chip had uitgelezen en alarm heeft geslagen! Das dan toch wel erg fijn dat ie die chip had anders hadden ze m nooit terug gekregen.

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:03

Volgens mij is de hele discussie over eventuele alternatieven vrij zinloos want het zit er dik in dat de chipverplichting toch wel komt. En al die wilde verhalen...
Zo is mijn paard geopereerd aan een chip (los botstukje) in zijn hoefgewricht en ja hoor, een vriend van mij vertelde aan een vriendin van mij dat hij het zo eng vond om zijn veulen te laten chippen want bij Lot haar paard was het ook fout gegaan, daar was die chip helemaal naar de hoef gezakt en nu moest hij eruit... Verward Haha! Haha! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:34

Alle sportpaarden zijn al gechipt, zijn er met die paarden zoveel extreem rare dingen gebeurd? Volgens mij niet!

Dus ik zie het probleem niet zo!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 13:19

ik heb een paard met een paspoort zonder chip, maar hij is gebrand, er staat een uniek nummer onder de manenkam aan de rechterkant van de hals.

In Nederland is dit stamboek (Noriker) nergens vertegenwoordigd, in Oostenrijk bij het stamboek zeggen ze: hij is gebrand, dus hoeft ie niet gechipt te worden, einde verhaal.

In maart laat ik hem toch chippen (als de VA toch moet komen enten) ik ben benieuwd hoe ze dat gaan doen met het paspoort, dat overigens niet op mijn naam staat en waar in staat dat mijn paard voor de slacht is.
Ik heb wel de aankooppapieren.......

dat wordt nog een leuk "zoekplaatje"zouden ze hier al in voorzien hebben????

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 13:25

Het probleem van de MKZ was dat het er toch niet was.
En dat was het ongelooflijk nare.Lekker joh als je verlies lijd door iets wat door 1 of andere idioot verzonnen is.

Mijn ene heeft een brandmerk, maar ook een chip, ze hebben allebei een chip en nergens last van, hij is ook niet verdwaald, want zaterdag werden we gecontroleerd op concour en hij kon m zo vinden Haha!

En aan elk ding zit een gevaar.Dan kan je overal wel over doorgaan.

en mijn ene pony kwam bijna rechtstreek van de fokker af en had wel een paspoort en geen chip.Ik wist eigenlijk helemaal niet dat je ook een paspoort kon krijgen zonder chip, maar dat is nu zeker veranderD?

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 13:39

Alane"]
[quote="Anita_D schreef:

zou een goed alternatief zijn...en het kostenplaatje? Ik ben geen voor- maar ook geen tegenstander.
[/quote]

Maar is er ergens op de aarde een paard wat lang genoeg stil wil staan met zo'n voor hun eng ding op hun oog gericht?

Ik denk dat het veel te gevaarlijk is, als een paard met zijn hoofd gaat schudden heb je en dat scangeval kapot en een paard wat zich kan verwonden. Het lijkt mij geen optie.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 14:57

die van mij hebben al jaren hun chip, en nergens last van gehad, net zoals alle dure paarden op de stal waar ik heb gewerkt, daar werden ieder jaar alle 3 jarigen gechipt, en als er iemand voorzichtig is met zn paarden is het die man wel, die wil alleen het beste van het beste, heeft zelfs een onderzoek laten doen naar de temperatuur van de pezen onder bandages tijdens flinke arbeid, omdat hij zeker wilde zijn dat die bandages niet meer kwaad dan goed deden, nadat hij er een artikel over had gelezen, en hij heeft al zn paarden laten chippen, en ook nog nooit problemen gehad....

onze honden hebben ook een chip, net zoals nog veel meer honden, en bij honden kan een chip idd gaa zweven, maar daar wordt hij onder de huid geplaatst, bij paarden word hij in/onder de spier geplaats waar hij ingekapseld wordt en dus op zn plek blijft zitten

en die van mij zijn er niet bang van geworden hoor, 1x zo'n prikje en een chipje met de grootte van een rijstkorreltje in hun hals

ach ja, t is een beetje ee raar idee, ik durfde zolang het wondje+kjale plekje nog zichtbaar was daar ook niet te poetsen, en destiny stond wel zichzelf te schuren als ze daar jeuk had, dus toen was ik wel overtuigd dat ik daar wel weer kon poetsen Haha! maargoed, dat is jaren geleden, toen had ik Quentin nog niet eens geloof ik
toen hij is gechipt(toch zeker alweer 3 jaar geleden) heb ik hem dus ook gewoon gepoetst op dat kale plekje Knipoog

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 15:05

Er zullen vast wel onderzoeken gedaan zijn naar de gevaren van chippen. Ik ben tegen maar, tot op heden, niet zozeer om medische redenen. Incidenten daargelaten vallen deze gevaren tot nu toe wel mee; MAAR ...........
Vanaf nu is het verplicht om VEULENS te laten chippen voor ze 7 maand oud zijn ! Beestjes dus die nog volop in de groei zijn en ik denk dat er dan heel wat meer kans is dat er op termijn wat met de chip kan gebeuren.
Ik vrees dat de onderzoeken betrekking hadden op oudere paarden.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 16:07

Daar heb je echt een goed punt Lageveld, dat gaat dus ook tegen al mijn principes in.
Een chip in een ouder (volgroeid) dier wil ik nog over nadenken (ben ik ook niet blij mee) maar die jonge veulens.......

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 19:33

Alle dravers worden al vanaf 1997 gechipt. Ik heb nog van geen enkele eigenaar of trainer gehoord dat de chip een probleem heeft opgeleverd, de prestaties lijden er in ieder geval niet onder.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 19:37

Wij hadden 1 Noriker die gechipt was een aantal jaar geleden, die chip is gaan zwerven, het beest heeft maanden in Utrecht gestaan (zo'n 5 jaar geleden) en die chip is er uiteindelijk in een achterbeen uitgehaald.

Helaas is het paard inmiddels aan iets heel anders overleden. Maar dat was mijn eerste kennismaking met het chippen van paarden........en nu moet mijn eigen paard er ook aan geloven