Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Cassidy"]
En het afmaken van gezonde dieren kan in mijn ogen gewoon NIET! Niet voor een ziekte die te genezen is zoals MKZ. Ook niet als het een of andere Europese ambtenaar van achter zijn buro heeft beslist. En er waren toendertijd meer mensen die het er niet mee eens waren. Die dat ook duidelijk kenbaar hebben gemaakt.
[/quote]
Het probleem met MKZ is dat er na de ziekte antistoffen in het lichaam zitten, dezelfde antistofen die een ziek dier heeft...en toenertijd (ik weet nite of dit inmiddels wel zo is) was het niet mogelijk om aan te tonen of het dier ziek was of ziek was geweest en daardoor is (of was) het onmogelijk om de besmeting onder controle te krijgen, hetzelfde geld voor die dieren die gevaccineerd zijn....En dat was de reden waarom er preventief geruimd werd...Alhoewel ik mijn bedenkingen heb bij de uitbraken (het kwam de overheid wel goed uit dat de veestapel drastisch verkleind is.....)
Maar waarom ben je eigenlijk zo anti-chip? Omdat het lichaamsvreemd is en niet thuis hoort in een paardenlichaam?
Ik chip liever dan dat straks als alternatief een oormerk ingevoerd wordt..
[quote="Cassidy"]
Het rijden zonder rijbewijs: als je dat doet moet je het lekker zelf weten. Als je brokken maakt ben je niet verzekerd, en als het echt tegen zit mag je dokken voor de rest van je leven. Dat is de keuze voor degene die zonder rijbewijs achter het stuur stapt. Ik ken genoeg mensen met rijbewijs die dat papiertje nooit hadden mogen hebben ( hem in vele gevallen gewoon hebben opgehaald zonder ooit te hebben afgereden). En niemand die daar wat aan doet.
[/quote]
En als nu blijkt dat je WA-verzekering niet uitbetaalt als je paard brokken heeft gemaakt en niet volgens de regels is te identificeren?
[quote="Cassidy schreef:Maar goed dat je het opnoemt, mijn rijbewijs moet verlengd worden. Want stel je voor dat hij verloopt, zou dan al die kennis die ik de afgelopen 20 jaar achter het stuur heb opgedaan ook meteen verdwenen zijn?
Mickey schreef:Kunnen we het even over het chippen hebben.
Dat was namelijk het oorspronkelijke onderwerp van dit topic.

Alane"]
Maar waarom ben je eigenlijk zo anti-chip? Omdat het lichaamsvreemd is en niet thuis hoort in een paardenlichaam?
[/quote]
Mijn oudere merrie is DNA geregistreerd, de jongere moet nog. En idd, je voert een lichaamsvreemd voorwerp in. Dus als dat niet hoeft, dan doe ik het liever niet.
Op het moment dat er oorflappen ingevoerd gaan worden (maar dat gaat niet gebeuren) , dan gaat er wel een chip in.
[quote="Alane schreef:En als nu blijkt dat je WA-verzekering niet uitbetaalt als je paard brokken heeft gemaakt en niet volgens de regels is te identificeren?
Sorane schreef:En Cassidy ik ga deze discussie met jou niet verder voeren. Lezen is aan jou niet besteed anders had je die laatste reactie niet geplaatst!!!!!
Ik ga mijn tijd niet steken in een of ander dom figuur dat kennelijk te stom is om ook maar enigzins de moeite te nemen om te lezen!!!!
Cassidy"]
[quote="Alane"]
[/quote]
Mijn oudere merrie is DNA geregistreerd, de jongere moet nog. En idd, je voert een lichaamsvreemd voorwerp in. Dus als dat niet hoeft, dan doe ik het liever niet.
Op het moment dat er oorflappen ingevoerd gaan worden (maar dat gaat niet gebeuren) , dan gaat er wel een chip in.
[/quote]
Die oorflappen zijn wel overwogen...
[quote="Alane"]
En als nu blijkt dat je WA-verzekering niet uitbetaalt als je paard brokken heeft gemaakt en niet volgens de regels is te identificeren?
[/quote]
[quote="Cassidy schreef:Volgens welke regels niet te identificeren? Nogmaals, mijn paard is DNA getest, en ik kan altijd aantonen dat dit mijn paard is en het paard is dat in de verzekering zit.

Alane"]
[quote="Cassidy schreef:Volgens welke regels niet te identificeren? Nogmaals, mijn paard is DNA getest, en ik kan altijd aantonen dat dit mijn paard is en het paard is dat in de verzekering zit.
Anita_D"]
Als het allemaal zo veilig is, waarom is er dan geen onderzoek met duidelijke resultaten gedaan???
Iedereen gaat er maar zomaar vanuit dat het veilig is, maar is daar onderzoek naar gedaan dan???
[/quote]
De KNHS heeft de chipverplichting al langer (met de ontheffing voor een DNA-test, voor die eigenaren/houders die bezwaar hebben gemaakt) vanaf 2001 (dacht ik) als er nu veel paarden problemen hadden gekregen door die chip was dit allang bekend gemaakt en was er een chipverbod gekomen... Lichammsvreemd is alles aan en op een paard, ook het enten, trainingsmethodes etc...Als jjouw paardje een been breekt en de DA zou zeggen (als de mogelijkheid er zou zijn) om een "pen" te plaatsen, zou je dit dan ook weigeren? (is wel even appels met peren vergelijken, maar je hebt het in beide gevallen over lichaamsvreemd...)
[quote="Anita_D schreef:En waarom is o.a. Anky van Grunsven er zo tegen?
Nou, omdat die ook niet op haar achterhoofd gevallen is, en haar dure paarden echt niet waagt aan die fratsen.
Het hoort gewoon niet in het lichaam thuis.
Wat nou als de overheid ineens bepaald dat wij ook aan de chip moeten??
Juist, we staan daar echt NIET voor in de rij hoor!
Eerst brandmerken, als dat uit is gaan we chippen, en dan.....????
Nee, ik blijf erbij, hier zit een luchtje aan.
Anita_D"]
Nou inderdaad, dat zou een uitkomst zijn.
Een iris-scan misschien???
[/quote]
zou een goed alternatief zijn...en het kostenplaatje? Ik ben geen voor- maar ook geen tegenstander.
[quote="Anita_D"]
Maar nog even over de veiligheid, die verhalen over zwevende chips komen niet uit de lucht vallen.
[/quote]
Maar zijn ook niet bewezen en blijven dus verhalen, Er wad eens een paard die een transponder geplaatst kreeg.....en verder?
[quote="Anita_D"]
Het zal vast zo zijn dat dat minimaal voor komt, maar het zal maar net jou paard zijn, ben je dan nog zo positief???
[/quote]
en de paarden die ikweetnietwat hebben opgelopen tijdens hun verblijf op een kliniek? paarden waarbij de verkeerde diagnose gesteld is... verkeerd beslaan zijn... Gescaned worden op drachtigheid en aan de gevolgen overlijden( is mij overkomen, moet ik dan ook maar een anti scan site op www zetten?) Het zal inderdaad je paardje maar zijn die de uitzodering is die de regel bevestigd...een hoop elende en verdriet
[quote="Anita_D"]
En ik denk inderdaad dat er met een chip ook gefraudeerd kan worden.
[/quote]
op welke manier dan? Ben nog niet zover met mijn overpeinzingen, wel met paspoorten zonder chip, maar niet met de chip..![]()
[quote="Anita_D"]
En het risico op een stijve hals, of een angstig paard zodra je aan de hals komt en grote bulten op de hals dankzij een allergische reactie op de chip wil ik niet lopen.
[/quote]
Ik heb paardjes gehad die uit de bloedmelkerij (voor het winnen van bepaalde hormonen zodat vrouwen kindjes kunnen krijgen) gehad, never nooit angstige paardjes gehad... allergie, zou kunnen heb er geen idee van, anderzijds lijkt het me sterk dat er van die duizenden paardjes er zoveel een allergische reactie vertonen dat na ruim 2 jaar toch besloten wordt dat chippen de methode is om een paard afdoende te kunnen identificeren..
[quote="Anita_D"]
En ik vind dat dit soort dingen niet serieus wordt genomen en snel in de doofpot worden gestopt.
[/quote]
Ja, 1000 paardjes gechipt 250 paardjes daardoor problemen en iemand die reageerd...
[quote="Anita_D"]
Jij verdedigd de chip bij hoog en laag, de mensen wiens paarden er niet goed op reageren worden uitgemaakt voor "een uitzondering", maar wat nou als jou paard die uitzondering was???
[/quote]
Ik heb zo'n uitzondering gehad, scannen en 4 dagen later dood...een hoop verdriet en ellende..moet ik dan nu op mijn achterste poten gaan staan en een anti campagne voeren tegen scannen????? En ook al eens meegemaakt een naals die niet 100% clean bleek te zijn nadat er geent was (ook toen is mijn pony overleden, 20 jaar gelden) ook maar actie gaan voeren tegen het enten? puur omdat de uitzonderingen de regel bevestigen?
[quote="Anita_D schreef:Dan kun je hier nu wel zeggen "ach, pech dan", maar als de chip erin zit, is het niet meer terug te draaien.
En dan komt men er straks achter dat er op langere termijn inderdaad steeds vaker wat mis gaat...
En dan is het te laat, want heel Nederland heeft massaal gechipt...

Alane"]
[quote="Anita_D schreef:Nou inderdaad, dat zou een uitkomst zijn.
Een iris-scan misschien???
maargoed, dat is jaren geleden, toen had ik Quentin nog niet eens geloof ik