kreupel paard, been trekt in de kramp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: kreupel paard, been trekt in de kramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:20

Hoefzweer kan ook flink hoog in de hoef zitten, heb ik zelf meegemaakt bij mijn merrie. Ik haal er bij twijfel ook (eerst) een hoefsmid bij, de DA krijgt een hoefzweer vaak niet/ niet goed gevonden (bij mn eerste keer hoefzweer heb ik (wegens stok-kreupel paard) in eerste instantie de DA erbij gehad, hoef en been tot in de schouder zijn compleet onderzocht, maar het was geen hoefzweer kwam volgens hem uit de schouder. Omdat ik toch het idee had dat het lager zat toch maar hoefsmid erbij gehaald, hij doet een kort testje, pakt zn mesje en gelijk raak! Flinke hoefzweer, eenmaal open was de druk er af en paard liep gelijk een stuk beter.

Zou toch eerst de hoefsmid erbij halen voor je naar de kliniek gaat.

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:19

Ik heb hetzelfde gehad met mijn merrie, van de een op andere dag niet meer kunnen lopen. DA laten komen en de dag erna voor 2 maanden achtergelaten in de kliniek vanwege een hoefzweer. Ik heb er ook een topic over gemaakt met filmpjes, misschien kun je dan wat vergelijken.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1793670&view=unread#unread

Uiteindelijk is alles goed gekomen en rijden we met veel plezier weer in de rondte. Maar Sara reageerde ook niet op de visiteertang terwijl de hoef vol met pus zat. Röntgen foto liet pas zien wat er aan de hand was.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 15:45

Daisyhope jouw paard loopt beter dan die van mij :'(

Neon reageert hier ook echt totaal niet op de tang, heeft ook al eens eerder een hoefzweer gehad, die was toen ook niet met een tang te vinden... De smid wilde dus ook niet snijden, want de zweer kon overal zitten. Heb toen in de soda moeten weken, de zweer is er toen uit zichzelfuitgekomen...

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 15:48

Ik zie nu pas je filmpje in de stal... Dat is meer hoe hij erbij staat....

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:25

zuurkool werkt ook echt super goed voor hoefzweren!!
Is alleen denk ik lastig aangezien hij buiten staat want ja hoe houdt je dat met een verband er onder dan?

Micks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:36

Wat vervelend dat er niet echt verbetering in zit.
Als ik het goed begrijp, correct me if i'm wrong, heb je er deze keer nog geen hoefsmid bij gehad?
De ene situatie is de andere niet dus zou het een kans geven hem even langs te laten komen.

http://www.vanleeuwenvoorpaarden.nl/ is toen bij mij thuis geweest om mijn paard te scannen. Ik weet dat midden-nederland zijn werkgebied is maar wellicht wil hij een uitzondering maken. Hij is tevens heel erg meedenkend, wie weet kent hij iemand in jouw omgeving die op locatie kan komen scannen en je kan helpen.

Veel sterkte, hoop dat het snel beter gaat!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:45

kyrkelover schreef:
zuurkool werkt ook echt super goed voor hoefzweren!!
Is alleen denk ik lastig aangezien hij buiten staat want ja hoe houdt je dat met een verband er onder dan?

Ductape. :+ Zuurkool erop/erin. Verband erover. Ductape erover. Ductape is waterdicht.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 22:51

Ben net terug van de wei... Hij leek iets beter lopen en was alert en vriendelijk (hij wordt chagrijnig en bijterig bij te veel pijn) . Deze avond heb ik ook nog overlegd met de dierenarts, we hebben besloten om niet uit te verdoven. Ik heb gevraagd of hij nu al voor een echo en of scan zou gaan of dat hij daar nog mee zou wachten. We kijken het nog even aan en houden hem voorlopig op pijnstilling.

Ben in ieder geval erg blij met de kleine verbetering... Zag het even erg somber in...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 08:26

Waarom geen verder onderzoek? Denkt de DA dat het vanzelf overgaat?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 08:33

Hou goed de kroonrand in de gaten van het kreupele been , is deze dikker of opgezet of verkleurd ? Koop dan een hoefzak , doe er wc papier en water met veel keukenzout in en hou deze 24 uur om. Deze oplossing trekt de zweer er uit . Heb net deze week exact hetzelfde meegemaakt en ik kon me eerst niet voorstellen dat het een hoefzweer was maar het was het dus wel . Paard is ook doodziek geweest er van.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 15:46

Ja de hoop is er dat het verbeterd anders had de dierenarts wel gezegd dat we nu direct verder moeten onderzoeken.. Sinds 7 jan verbetert hij ietsje, we houden hem goed in de gaten... Bij verslechtering zal ik direct contact opnemen met de dierenarts...

Aan de kroonrand is niets bijzonders te zien en of te voelen, ook de onderkant van de voet ziet er goed uit. Hij heeft geen verhoging/koorts meer gehad. Hij is beweeglijker en vrolijker dan vorige week...
We beslissen maandag of er een echo en of scan gemaakt zal worden...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:56

Gelukkig wat vooruitgang dus !

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 14:35

Helaas heeft de verbetering niet doorgezet :(
De afspraak voor de echo staat voor vrijdag ingepland... Hopelijk valt het mee...

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:40

Bah, sterkte zeg -O- Ik weet hoe vervelend het is om niet te weten waar het vandaan komt..

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:54

Daar doe je goed aan !
Ben benieuwd wat eruit komt

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 22:40

Altijd handig dat zodra je vervolgafspraken voor verder onderzoek gemaakt hebt dat je dier dan opeens serieuze verbetering toont... Vanochtend stond paardjelief gewoon met zijn gewicht op 4 benen alsof er niks aan de hand is... Hij ontlaste zijn been al sinds 2e kerstdag.

Hij loopt echter nog steeds kreupel... En mijn deadline waarop serieuze verbetering te zien moest zijn was maandag dus de echo afspraak blijft gewoon staan... Ik wil nu toch wel echt weten hoe het er van binnen uit ziet...

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:59

Pff blijft lastig.. goed dat je de afspraak laat staan! Ben benieuwd.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:58

Goed dat je toch vrijdag de echo hebt laten staan.
Duurt toch al lang voor je echte verbetering ziet.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 16:08

De dierenarts is vanmiddag voor Neon gekomen. Er is een hoefzweer gevonden, de zweer is opengesneden. En hij staat nu met een nat verband, ductape en een hoefzak in de wei (ben benieuwd hoe lang het blijft zitten hahaha). De komende dagen moet hij met zijn poot in de soda en krijgt hij dagelijks nieuw verband. De volgende week even de hoefbekapper langs laten komen, en dan moet het goed zijn. Zo niet... Dan moet ik de dierenarts nogmaals laten komen... Hij liep wel te ernstig kreupel om een peesblessure te kunnen hebben... Dus laten we maar er van uitgaan dat het enkel en alleen een hoefzweer is ... En dat het nu beter zal gaan :)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:36

Pff wat een opluchting, of niet? :) Hopen dat dit het probleem was en hij nu niet zo veel pijn meer heeft!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 16:42

Ja! Echt wel een opluchting... Dit is zo een beetje het beste scenario van de mogelijkheden die er zijn. Nu maar hopen dat dit het enige probleem was, en hij nu dus inderdaad echt beter wordt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:39

Dat was mijn eerste gedacht ook ;)
Fijn dat de zweer nu uitgesneden is en hij weer beter gaat !

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:10

Fijn dat het "maar" een zweer is.
Dit brengt ook heel veel pijn met zich mee, maar eenmaal open dan is de druk eraf en gaat het heel snel beter met veel sodabadjes.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 16:35

Vandaag met het verband wisselen is er nog een plek bij gekomen waar de zweer uitkomt... Toch wel een flinke hoefzweer dus.. (wat een lucht komt daar vanaf zeg... Jeetje)

Hij liep redelijk netjes vandaag... Beetje stijfjes en onwennig met het verband om zijn hoef...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:26

Fijn dat je nu duidelijkheid en een behandelplan hebt! Een hoefzweer kunnen ze behoorlijk last van hebben, maar geneest (eenmaal open) ook vrij vlot meestal. Succes!