Wat zou dit kunnen zijn? (opgetrokken buikje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 17:38

Beter laat dan nooit? Een update van mijn pony. Gisteren is er een DA bij geweest (vanwege vakantie heb ik daar mee gewacht). Ik had van te voren al een filmpje gestuurd - deze filmpjes, want zul je altijd zien dat ze dan een goede dag heeft. En dat had ze dus ook :+ Ze liet niets zien. Haar luchtwegen klonken prima, ik heb haar even gelongeerd en ze vond haar daar ook niet raar door gaan ademen en goed meekomen. Verder gewoon haar stoute brutale zelf. Het is en blijft dus vaag en lastig, zeker omdat ze nu niets liet zien. Is het 'gewoon' een lege buik? Dat ze een keer minder eet? Is het toch wat pijn krampen om het een of ander? Dat is lastig te bepalen. Ik moet nu iig een aantal dagen achter elkaar de zandtest doen met wat mest, ik laat wat mest onderzoeken, en haar tanden worden voor de zekerheid gedaan. Daar moet ik nog een afspraak van maken. Verder wel in de gaten houden, maar echt een vinger er op leggen kunnen we niet.... Helaas. Ik ben benieuwd wat er uit de tanden en mest komt. Anders zou ik voor de zekerheid nog bloed kunnen laten trekken. Maar of dat het waard is omdat ze niet ziek oogt qua gedrag is de vraag. Toch wil ik wel antwoorden, maar of die dat zullen geven? Als het bv krampjes zijn? Lastig hoor!

Ik blijf iig doorgaan met onbeperkt hooi (al mocht ze wel wat afvallen) zodat het iig geen lege buik is, en met een bak (lauwe) slobber op koude winterdagen in de hoop dat het dan niet door vocht te kort komt (in hoeverre 1 zo'n bak 1x per dag zoden aan de dijk zet). Verder zandcontrole, al krijgt ze regelmatig een zandkuurtje.

Ik ben iig blij dat ze qua luchtwegen niets aan te merken had. Ik was toch een beetje bang voor iets dampigheids ofzo?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:10

Ik zou eens een bloedtest laten doen, en dan met name ook de spierwaardes checken.

Mijn merrie heeft pssm (kun je hier op bokt ook veel over vinden) en een van de symptomen daarvan zijn ook die spiersamentrekkingen op de flanken en buik.
Pssm komt bij bepaalde rassen meer voor, het is een ziekte waarbij suikers niet goed worden afgebroken in de spieren. Symptomen lijken ook veel op spierbevangenheid.

Omdat Koudbloedkim haar paard hier ook noemt meld ik het toch even, want het komt ook voor bij koudbloeden.

Of het ook bij shetten voorkomt weet ik niet, maar het zou wel iets met de spieren kunnen zijn waardoor dan ook die samentrekkingen ontstaan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 21:09

Maar zou ze dan ook niet, op het moment dat ze er zo bij staat, minder in beweging zijn? Want opgetrokken of niet, ze gaat bv nog wel gewoon als een malle af in de bak als ze daarin wordt gezet, of gaat mee een rondje fietsen zonder problemen?
Ik zal er eens wat info over zoeken. En vragen dat als we bloed laten testen, ze ook daarnaar kunnen kijken.

Al vraag ik het mij af als het om suikers gaat. Aangezien ze zomers het eigenlijk nooit heeft (op die ene keer na) maar wel vol op het gras staat. En in de winter krijgt ze niets van suikers (graszaadhooi), op een enkele wortel na.

simodi

Re: Wat zou dit kunnen zijn? (opgetrokken buikje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:20

Staat ze in de winter wel op gras? Want dan zit er extra veel in het gras, door de combinatie van zon overdag en hele koude nachten.

Maar misschien zit het helemaal niet in die hoek, hoor. Bloed trekken kan sowieso echte nooit kwaad kmdat je daar heel veel uit kunt halen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 21:25

Nee, in de winter komt ze helemaal niet op gras. Ze eet enkel alleen graszaadhooi (veldbeem en engelsraai onbeperkt). Inderdaad, bloedje kan nooit kwaad. Ben alleen bang dat daar ook niets uit komt omdat het zoiets 'vaags' is. Als ze gisteren nou gewoon goed liet zien bij de DA...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:32

Ja snap ik, zul je altijd zien, als de DA kijkt niks te zien! :+
Hopelijk vind je toch nog een verklaring.